Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، دومین روز دوره توانمندسازی آشنایی با مهارتهای مقابله با افکار و رفتارهای خودشکن، روز دوشنبه ۹ اسفند ماه با حضور دکتر اشراقی مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

دوره آموزشی دو روزه حضوری و غیرحضوری آشنایی با مهارت های مقابله با افکار و رفتارهای خودشکن با حضور اساتید مشاور، روسای ادارات آموزش دانشگاههای علوم پزشکی، روسا و کارشناسان ادارات مشاوره و سلامت روان دانشجویان در مرکز بین‌المللی همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر حمید رضا اشراقی مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: امیدوارم برگزاری این دوره های آموزشی و ارتقای سطح دانش و بینش اساتید و کارشناسان مشاوره دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد تا در نهایت بتوانیم به یک پروتکل عملیاتی و راهبردی در مواجهه با رفتارهای خودشکن در فضاهای دانشگاهی دست یابیم.

وی افزود: به هرحال رفتارهای خودآسیب رسان همواره باید یکی از دغدعه های مسوولا نظام باشد. امروزه در جوامع بشری یکی از موضوعاتی که دانشمندان حوزه علوم اجتماعی و انسانی ذهنشان به آن معطوف است و برنامه های جدی نسبت به آن دارند موضوع مقابله و مهار رفتارهای خود آسیب رسان است.

اشراقی خاطرنشان کرد: بررسی علمی و آکادمیک رفتارهای خودآسیب رسان ومطالعه علمی آن در سال ۱۸۹۷ توسط یکی از دانشمندان انجام شد و در این راستا کتابی نیز تهیه شد و شاید بتوان گفت نخستین مطالعه روش شناختی در این مقوله بود.

وی گفت: در شصت و ششمین نشست سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۳، نخستین برنامه روان درمانی این سازمان به تصویب رسید که پیشگیری از رفتارهای خودشکن، به عنوان جزء اصلی این برنامه بوده و هدف گذاری برنامه کاهش ۱۰ درصد میزان خودکشی در کشورها تا سال ۲۰۲۰ بوده است. آمارها نشان می دهد میانگین سالانه خودکشی در سال ۱۱.۴ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است و در هر ۴۰ ثانیه یک نفر در جهان دست به خودکشی می زند.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت تاکید کرد: خودکشی یازدهمین عامل مرگ و میر درکل جمعیت جهان و سومین عامل بعد از رانندگی و قتل در دنیا و در رده سنی ۱۵ تا ۲۹ سال است. با اینکه این رفتارخودشکن در بیشتر کشورها غیرقانونی است و آمارهای واقعی در مراکز و نهادهای قانونی ثبت رسمی نمی شود، آمارها نشان می دهد ۶۵ درصد گرایش خانمها به این عمل و ۳۵ رصد در میان مردان است. هرچند عمل به خودکشی موفق در کل دنیا در میان مردان به مراتب بیشتر از زنان گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان علوم پزشکی جزو نخبگان ارزشمند علمی کشور به شمار می روند، خاطرنشان کرد: کسی که از سد کنکور عبور و وارد دانشگاه می‌شود و در رشته های علوم پزشکی مشغول به تحصیل می شود یقینا به لحاظ نخبگی و توانمندی های علمی جزو رده های بالای دانشجویی و جزو اقشار ارزشمند و نخبه جامعه محسوب می شود.

اشراقی گفت: باید با برگزاری این دوره های توانمندسازی، با موضوع آشنایی با مهارت های مقابله با افکار و رفتارهای خودشکن، در راستای دانش افزایی و ارتقای توان علمی اساتید مشاور، روسای ادارات مشاوره، ناظم و ناظمه های خوابگاههای دانشجویی و... اقدامات موثری انجام دهیم.

وی گفت: از جمله چالش های رایج در نظام مسائل بررسی رفتارهای خود آسیب رسان در دانشگاه های علوم پزشکی می توان به طولانی بودن مدت زمان تحصیل، سنگین بودن منابع درسی، سختی های دوران دستیاری و رزیندنتی، غربت و دوری دانشجو از خانواده، بحران های روحی و روانی، تناقضات و تعارضات زیاد با خانواده، افراط و تفریط و سختگیری والدین نسبت به مسائل آموزشی دانشجویان، شکست روابط عاطفی والدین یا دانشجویان، مشکلات هویتی و بحران هویت و مشکلات شخصیتی، افسردگی، اضطراب، وسواس، اعتیاد و... اشاره کرد.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: باید در این راستا اقدامات کارشناسانه انجام شود.

وی افزود: بررسی ها نشان داده است، تحصیل در رشته های علوم پزشکی، به دلیل ماهیت این دوره، حجم کاری و بعضا مشکلات موجود برای برخی دانشجویان بخصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی، ارتباط معکوسی با سلامت روان آنها دارد. ارتباط ناهمگون دانشجویان در مقاطع تحصیلی خاص با اساتید و دانشجویان سال بالاتر، باعث تشدید موارد اعمال خودآسیب رسان در میان دانشجویان است که باید در این راستا بررسی‌های علمی انجام شود.

این مقام مسئول گفت: به نظر می رسد یکی از رسالت های اصلی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و اداره کل دانشجویی، برنامه ریزی با رویکرد دانش افزایی وتوانمندسازی برای اساتید مشاوره، روانشناسان، مشاوران ادارات مشاوره ونیز آگاه سازی مسئولان مربوطه واحدهای خوابگاهای و نهادهای نظارتی دانشگاهی است و برگزاری این گونه نشستها می تواند در کاهش عوامل فشارزای تحصیلی، آموزشی، روانی، عاطفی، اجتماعی و تقویت ابعاد معنوی، مذهبی و در نتیجه تاب آوری روانشناختی بسیارموثر واقع شود.

اشراقی گفت: برنامه های پیشگیرانه مقابله با رفتارهای خودآسیب رسان با رویکردهای فرهنگی، اجتماعی و بعضا اقتصادی در این زمینه بسیار موثر است. طرح هایی مثل همتایاران سلامت و همچنین طرح همقدم در مجموعه نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها از جمله طرحهای عملیاتی و کاربردی موفق در این زمینه در سالهای اخیر بوده است.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت تصریح کرد: باتوجه به اینکه دو سال اخیر با کرونا مواجه بودیم و مشکلات اجتماعی متعددی در خانواده ها و نیز دانشجویان ممکن است ایجاد شده باشد، یکی از وظایف اصلی همه ما موضوع امیدآفرینی است.

اشراقی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ۱۹ دیماه امسال درخصوص موضوع امیدآفرینی، تاکید کرد: این وظیفه ماست که امید را در دلها تقویت کنیم.

کد خبر 5435620

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری تحصیلات تکمیلی آسیبهای اجتماعی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت سلامت روان خدمات مشاوره سازمان سنجش وزارت علوم تحقیقات و فناوری سازمان امور دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی آزمون دکتری تخصصی اوکراین دانشگاه تهران آزمون دستیاری دانشجویان ایرانی خارج از کشور حکم انتصاب عبدالرسول پورعباس آزمون تولیمو دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۸۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، معاون امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:  معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اواخر اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ فعالیت خود را به صورت رسمی و با هدف گسترش فعالیت‌های سلامت‌محور در حوزه بین‌الملل آغاز کرد و پس از شکل‌گیری این معاونت و با همکاری معاونت‌های آموزش، پژوهش و توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد زمینه رشد و توسعه این دانشگاه در حوزه بین‌الملل فراهم شد.

دکتر شاپور بدیعی افزود: در سال ۱۴۰۲ فعالیت‌ها و اقدامات بسیارخوبی در حوزه بین‌الملل صورت پذیرفت و با ۲ سفری که به کشور‌های عراق و ترکمنستان داشتیم زمینه جذب و حضور بیش از پیش دانشجویان و گردشگران سلامت این کشور‌ها در مشهد فراهم شد.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه‌های علمی و دانشجویی تعامل بسیارخوبی با کشور آلمان و در موضوع نوروساینس داشته و داریم و تداوم این همکاری‌ها فی ما بین را در سال ۱۴۰۳ هم خواهیم داشت.

دکتر بدیعی با بیان اینکه در حوزه گردشگری سلامت از جایگاه و وضعیت به مراتب بهتری به نسبت سال‌های قبل برخوردار هستیم و می‌بینیم که مشهد به واسطه وجود بارگاه منور رضوی انتخاب نخست بسیاری از بیماران غیرایرانی جهت درمان در ایران بوده و هست، خاطرنشان کرد: خدمات بسیارخوبی در حوزه‌های سرپایی و بستری به بیماران غیرایرانی در مراکز درمانی دارای مجوز IPD ارائه شد و در سال گذشته و با همکاری استانداری خراسان رضوی، فرمانداری مشهد، کمیته گردشگری استان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستمی و گردشگری خراسان رضوی، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد، دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در شمال شرق کشور و دیگر مجموعه‌های شهری و استانی شاهد رشد خوبی در بحث حضور گردشگر سلامت در مشهد بودیم و رتبه اول کشور را در این حوزه کسب کردیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه جذب دانشجوی غیرایرانی در کنار پذیرشی که به میزان سال‌های قبل بود، ثبت نام و جذب متمرکز ۵۰ دانشجوی عراقی را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشتیم، تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری معاونت‌های آموزشی و فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه که بهترین کلاس‌ها و خوابگاه‌ها را با امکانات کامل در اختیار آنها قرار دادند زمینه جذب بیش از پیش این گروه از دانشجویان فراهم شده است.

دیگر خبرها

  • قرائت معکوس رسانه‌های غربی از اعتراضات اصیل دانشجویی
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد
  • اردوی جهادی ۷۰ نفره دانشجویان بسیجی علوم پزشکی گلستان
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس
  • آمار داوطلبان پسر کنکور اعلام شد/ چرا دهه هشتادی حال دانشگاه رفتن ندارند؟
  • استرس یکی از مهمترین عوامل از بین رفتن آرامش در کانون خانواده است
  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • قهر پسران دهه هشتادی با دانشگاه
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟