Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون خدمات شهری شهرداری تهران بر لزوم بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی در حوزه مدیریت پسماند تاکید کرد.

به گزارش ایسنا مجتبی بهرامی در حاشیه برگزاری جلسه مشترک معاونین خدمات شهری کلان شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت، گفت: موضوعی که در دولت جدید به صورت برجسته با تاکید رئیس جمهور مورد توجه قرار گرفته بحث بازیافت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشبختانه معاونین خدمات شهری شهرداری های کلان شهرها نیز از این موضوع استقبال کردند تا این بحث در کمیسیون ملی پسماند به همراه سایر موضوعات مرتبط با پسماند و محیط زیست مورد بررسی قرار بگیرد. در همین راستا امروز جلسه مشترکی با دعوت از معاونین خدمات شهری برگزار شد تا مشکلات این حوزه بررسی و نتیجه گیری نهایی برای تصمیم گیری به کمیسیون ارسال شود.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت تعیین تکلیف پسماند عادی بود و محدودیت استقرار کارخانه های پسماند در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران که این موضوع برای سایر کلان شهرها فواصل متفاوتی است، اما برای همه این محدودیت وجود دارد در حالی که کارخانه های پسماند باید در کمترین فاصله ممکن از شهرها باشد. لذا بحث شد که این موضوع از طریق دولت پیگیری شود و از سوی دیگر با بازنگری استانداردها بتوان از ظرفیت هایی برای ارتقاء استانداردهای محیط زیستی در این کارخانه ها بهره برد. اکثر کشورهایی که موضوع پسماند را حل کردند این کار را در خود محل تولید پسماند در داخل شهرها انجام دادند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر این که طبق قانون مالک پسماند شهرداری است، افزود: بعضا تفسیرهای دیگری از این قانون می شود که پشت سر آن سوء استفاده پنهان شده است. لذا در این مورد قانون لازم را داریم و در قانون جامع مدیریت پسماند بدون نیاز به تفسیر دو موضوع مورد تاکید قرار گرفتند.

وی افزود: موضوع پسماند یک خدمت قلمداد می شود و اگر در جایی شهرداری وظیفه خود را عمل نکرده باشد دستگاه قضایی ورود پیدا می کند متاسفانه در تهران بیش از ۵۰۰ مرکز تفکیک غیر قانونی پسماند وجود داشت که با هماهنگی دستگاه قضایی و پلیس حدود ۲۵۰ مرکز را تعطیل کردیم. مراکزی که علاوه بر اقدام غیر قانونی تفکیک پسماند تخلفات دیگری نیز در آنها رخ می داد. 

به گفته معاون شهردار تهران، در حوزه پسماند برخی موضوع دیگری را در خصوص مالکیت پسماند درخانه ها مطرح می کنند. ما می گوییم برابر قانون مسئولیت پسماند خانه ها نیز بر عهده شهرداری ها است. در این موضوع نیز شهرداری به دنبال منافع مالی نیست؛ بلکه تمرکز مدیریت پسماند را دنبال می کنند تا مشکلات محیط زیستی ایجاد نشود.

وی تاکید کرد: موضوع صنعتی کردن بازیافت پسماند را دنبال می کنیم و تلاش می کنیم بخش خصوصی با حمایتی که از آن می شود به این حوزه ورود کند تا فرایند پسماند را از طریق جلب مشارکت مردمی تغییر دهیم.

به گزارش ایسنا محمد مهدی عزیزی مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز در جمع خبرنگاران با تاکید بر لزوم بهره گیری از تجربیات حوزه های خدمات شهری کلان شهرها در جلسه مشترک آنها گفت: در این جلسه استقرار تکنولوژی در شهرها و روابط اجرایی بهره گیری از این تکنولوژی ها همچون زباله سوز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر لزوم بازنگری مطالعات در این حوزه از سوی سازمان محیط زیست تاکید شد.تا از این طریق بتوان با جلب مشارکت بحث خصوصی بتوان از تکنولوژی های جدید بهره گرفت.

وی ادامه داد: قانون جامع مدیریت پسماند قانون کاملی است اما برخی در خصوص مالکیت زباله به ویژه مالکیت زباله درخانه ها ابهاماتی را مطرح کردند به شکلی که هر فردی مالک زباله تولید شده در خانه خود است و می تواند آن را به هر فردی بدهد. در حالی که مسئولیت این نوع از پسماند نیز با شهرداری تهران است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پسماند معاون خدمات شهری شهرداری تهران شهرداري تهران شهرداری تهران مدیریت پسماند بهره گیری خدمات شهری کلان شهرها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۸۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه شهرک بازیافت در مرحله واگذاری به پیمانکار قرار دارد

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: پروژه احداث شهرک بازیافت در حال حاضر در مرحله پیگیری نحوه واگذاری عملیات عمرانی به پیمانکار واحد صلاحیت و پیگیری انتقال پساب قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، غلامرضا ساکتی امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در حاشیه بازدید شهردار از تعدادی پروژه‌های عمرانی شهر اصفهانی اظهار کرد: استفاده از تکنولوژی‌های نوین و هوشمند از ابتدا در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرار داشته است.

وی با بیان اینکه پروژه احداث هاضم بی‌هوازی به‌ظرفیت ۳۰۰ تن در روز در وضعیت مذاکره با سرمایه‌گذار در خصوص ارائه ضمانت‌نامه ملکی قرار دارد، افزود: فراخوان انتخاب مشاور برای مدیریت طرح اجرای پروژه در مرحله تجدید و مذاکرات با سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه به‌صورت BOO در حال پیگیری است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به چالش‌های اجرایی پروژه هاضم بی‌هوازی گفت: تأمین اعتبار و پرداخت به‌موقع آن توسط شهرداری برای پرداخت گیت فی به میزان تقریبی سالانه ۴۰ میلیارد تومان و تأمین تضامین ملکی برای اجرای پروژه به‌صورت BOO از جمله چالش‌ها است.

ساکتی با اشاره به پروژه هاضم بی‌هوازی به ظرفیت پنج تن در روز تصریح کرد: اسناد طراحی توسط مشاور تهیه شده است و به‌منظور تحویل نهایی نیازمند جلسات نهایی با کارشناسان مربوط به هر حوزه است و اسناد فراخوان انتخاب مجری احداث پروژه تهیه شده است.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی این پروژه تاکید کرد: هزینه بالای پروژه بر اساس برآورد نهایی مشاور و تأخیر زیاد شهرداری برای پرداخت هزینه اجرای پروژه، چالش‌ها اجرایی شدن این پروژه است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه تحویل زمین و تجهیز کارگاه برای احداث شهرک بازیافت انجام شده است، ادامه داد: اصلاح نقشه جانمایی، پیاده‌سازی نقاط برای خاکبرداری، عقد قرارداد برای خرید پنل‌های پیش‌ساخته بتنی و تسطیح و رگلاژ مسیر اجرای دیوار برای اجرای بتن انجام شده است، این پروژه در مرحله پیگیری نحوه واگذاری عملیات عمرانی به پیمانکار واحد صلاحیت و پیگیری انتقال پساب قرار دارد.

ساکتی با اشاره به چالش‌های این پروژه گفت: تأخیر در تولید قطعات بتنی مشکل جمع‌آوری توده‌های کمپوست در مسیر اجرای دیوار، پرداخت نکردن به موقع صورت وضعیت‌ها از سوی شهرداری و تعیین مدال مالی مشارکت، ساخت و واگذاری از جمله چالش‌ها است.

وی با اشاره به سایر پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند افزود: احداث نیروگاه ریجکت‌سوز ۳۰۰ تن در روز، پروژه تولید سوخت مشتق از پسماند RDF به ظرفیت روزانه ۱۵۰ تن و احداث کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی از جمله سایر پروژه‎‌های شاخص این سازمان است.

کد خبر 748422

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود
  • پروژه شهرک بازیافت در مرحله واگذاری به پیمانکار قرار دارد
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکان سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکین سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • ۴۰ هزار پروژه نیمه تمام استانی در کشور وجود دارد
  • سهم ۱۲ درصدی نایلون‌ها در پسماندهای شهر قم
  • لزوم کاهش مصرف کیسه‌ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی
  • ابلاغ یک مصوبه مهم در حوزه ایمنی پایتخت | تهران امن‌تر می‌شود؟
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد