Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-27@18:37:45 GMT

کشف راز سرعت عجیب جهش‌های ویروس کرونا

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۷۹۱۰۸

کشف راز سرعت عجیب جهش‌های ویروس کرونا

آفتاب‌‌نیوز :

از اواخر سال ۲۰۱۹ که کروناویروس جدید در کشور چین شناسایی شد، این ویروس به سرعت توانست سراسر جهان را در نوردد و میلیون‌ها انسان را به کام مرگ بفرستد. این موفقیت شگفت انگیر کرونا حاصل یک قابلیت عجیب در این ویروس است که آن هم مربوط به سرعت شگفت انگیز آن در جهش به سویه‌های جدید است که مبارزه با آن را دشوار می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، دانشمندان اخیراً توانستنه اند به داده‌هایی دست یابند که احتمالاً این سرعت غیر عادی در جهش ویروس را توضیح می‌دهد.

دانشمندان جدول زمانی همه‌گیری کووید-۱۹ را با یک سری امواج فاجعه‌بار مشخص کرده اند. موج‌های فزاینده‌ای از عفونت که اغلب توسط گونه‌های تازه تکامل‌یافته پاتوژن، مانند دلتا و اومیکرون، در سراسر جهان پخش می‌شوند. هرچند که این تکامل و جهش ویروسی، امری عادی و معمول است، اما به نظر می‌رسد SARS-CoV-2 در این زمینه یک ویروس غیرعادی موفق و خطرناک است. در واقع، چیزی که «کروناویروس جدید» را بسیار مهیب می‌کند، جهش بی‌وقفه و سرعت غیرعادی است که به نظر می‌رسد گونه‌های جدید در آن شکل می‌گیرند.

سباستین دوچن، محقق بیماری‌های عفونی موسسه پیتر دوهرتی استرالیا، توضیح می‌دهد: «آنچه که ما در مورد انواع SARS-CoV-2، به‌ویژه انواع نگران‌کننده می‌دیدیم، این است که جهش‌های آن‌ها بسیار بیشتر از چیزی است که ما تحت سرعت طبیعی تکامل کروناویروس‌های مشابه انتظار داریم.». دوچن خاطرنشان می‌کند که معمولاً ویروس‌ها با سرعت نسبتاً ثابتی جهش می‌یابند و شاید یک سال یا بیشتر طول بکشد تا یک نوع ویروسی جدید ظاهر شود. اما به نظر می‌رسد که ویروس کرونا به چنین زمان بندی ثابتی پایبند نیست. دوچن می‌افزاید: «برای مثال، نوع دلتا تنها در عرض شش هفته پس از شکل اولیه خود پدیدار شد که این امری شگفت انگیز است.»

در یک مطالعه جدید، دوچن و همکارانش به دنبال این بودند که بررسی کنند که این سرعت جهش شتاب‌گرفته ویروس کرونا از کجا نشأت می‌گیرد. آن‌ها داده‌های توالی ژنوم SARS-CoV-2 را تجزیه و تحلیل کردند تا بررسی کنند که چگونه ظهور گونه‌های نگران کننده (VOC ها؛ بدخیم‌ترین و مضرترین گونه) ممکن است با تغییرات در نرخ جایگزینی ویروس مرتبط باشد؛ سرعتی که در آن جهش‌های جدید کد ژنتیکی پاتوژن ایجاد می‌شود. به گفته محققان، نرخ جایگزینی اولیه SARS-CoV-2 نشان می‌دهد که ویروس تقریباً دو جهش در هر ماه ایجاد می‌کند. اما VOC‌ها جانور متفاوتی هستند، با انواع مختلفی مانند آلفا، بتا، گاما و دلتا که جهش‌های متعددی را در بازه‌های زمانی نسبتاً کوتاه به دست می‌آورند، که هر کدام می‌توانند مواردی مانند مسری بودن انواع، توانایی تکثیر، سطح تناسب اندام و ... را تغییر دهند.

محققان در مقاله خود که به سرپرستی جان تی، محقق بیوانفورماتیک در موسسه دوهرتی انجام شد، توضیح می‌دهند: «تعداد جهش‌های مشاهده شده در این چهار VOC بسیار بیشتر از آن چیزی است که در تخمین‌های فیلوژنتیکی نرخ تکامل نوکلئوتیدی SARS-CoV-2 انتظار می‌رود.» به گفته این تیم، راز جهش سریع VOC‌ها یک پدیده ثابت و مداوم نیست، بلکه چیزی است که به نظر می‌رسد به طور موقت و کمی قبل از ظهور انواع مختلف، در تکامل ویروس اتفاق می‌افتد. این تیم در مقاله خود می‌نویسد: «ما شواهد قانع‌کننده‌ای پیدا کردیم که نشان می‌دهد به‌جای فاکتور زمان، افزایش‌های اپیزودیک در نرخ جایگزینی، زمینه‌ساز ظهور VOC‌ها است.

افزایش نرخ جانشینی حدود چهار برابر بیشتر از تخمین نرخ فیلوژنتیک پس‌زمینه برای SARS-CoV-2 است، اما تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که جهش‌ها در یک انفجار فشرده اتفاق می‌افتد؛ شاید به کوتاهی چهار هفته برای نوع بتا و شش هفته برای نوع دلتا. جهش سایر انواع بیشتر طول می‌کشد و تصور می‌شود که نوع گاما در طول ۱۷ هفته تکامل یابد، در حالی که آلفا به ۱۴ هفته زمان برای تکامل نیاز دارد. محققان می‌افزایند؛ اگرچه ما راز این سرعت جهش را کشف کردیم، اما در مورد اینکه چرا این انفجار‌های جهش اصلاً رخ می‌دهند، کاملاً مطمئن نیستیم.

محققان می‌گویند که ظهور VOC‌ها احتمالاً توسط انتخاب طبیعی انجام می‌شود. سایر عوامل مرتبط می‌تواند شامل عفونت در جمعیت‌های واکسینه نشده باشد - که ممکن است ویروس را قادر به گسترش و تکامل آسان‌تر کند - و عفونت‌های پایدار در افراد خاص، مانند بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی بدن، که ممکن است به تغییر دینامیک ویروسی نیز منجر شود. اگرچه ما به طور کامل نمی‌دانیم چه چیزی باعث ایجاد جهش‌های سریع در SARS-CoV-2 می‌شود، این واقعیت که ما می‌توانیم این اتفاق را ببینیم و ردیابی کنیم به این معنی است که موضوع نظارت ژنومی مداوم ویروس بسیار مهم است. انجام این کار ممکن است به ما فرصتی بدهد تا شکل گیری موج بعدی ویروس کرونا را متوقف کنیم.

دوچن به نشریه The Sydney Morning Herald گفت: «این موضوع، پایش ژنومی بسیار خوبی را از کرونا نشان می‌دهد، زیرا ما اشکال میانی اومیکرون را پیدا نکردیم که این خود نشان می‌دهد که احتمالاً گونه‌هایی معدودی داشته است. این بدان معناست که اولین اشکال گونه‌های اومیکرون به سرعت منتشر شده بود، بنابراین تصور کنید اگر می‌توانستیم اومیکرون را در بیماران اول شناسایی کنییم، به سادگی می‌توانستیم از گسترش آن جلوگیری کنیم و در آن صورت ما در وضعیت فعلی نبودیم.» یافته‌های این پژوهش در نشریه Molecular Biology and Evolution به چاپ رسیده است.

منبع: فرارو

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کرونا ویروس کووید ۱۹ نظر می رسد ویروس کرونا نشان می دهد جهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۹۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد

 دکتر طاهره افتخار می افزاید: این ویروس از تماس جنسی و یا تماس های خیلی نزدیک سرایت می کند و ماندگاری بیشتری نسبت به دیگر ویروس ها دارد.

وی توضیح می دهد: ویروس اچ پی وی به مواد شوینده نیز مقاومت نشان داده و در مواردی حتی پزشکان از لمس صورت خود با دست آلوده به این ویروس مبتلا شده اند. بنابراین ممکن است این ویروس از راه غیر جنسی هم انتقال یافته و برای مثال در فردی از طریق نشستن در جایی مرطوب و جایگزین شدن فردی دیگر در آن مکان نیز انتقال یابد؛ اما شایع ترین راه انتقال این ویروس از طریق مقاربت است.

دکتر طاهره افتخار، متخصص زنان و زایمان

این پزشک متخصص زنان و زایمان درباره سن مبتلایان به ویروس اچ پی وی می گوید: بیشترین بیماران سنین ۲۳ تا ۳۰سال هستند که در این باره تفاوتی بین جنسیت وجود ندارد بنابراین ممکن است هم دختران و هم پسران را مبتلا کند.

وی بیان می کند: دلایلی مانند مصرف سیگار یا مصرف قرص های پیشگیری از بارداری، خطر ابتلا به ویروس اچ پی وی را افزایش می دهد؛ اما در افراد زیر ۳۰سال چنانچه فرد رفتار پر خطر نداشته و زندگی، ورزش و تغذیه سالم داشته باشد خود به خود ممکن است این ویروس از بین برود.

افتخار تصریح می کند: ویروس اچ پی وی مانند ویروس تبخال از بین نمی رود و برای همیشه در بدن باقی می ماند بنابراین تشخیص زودهنگام آن در پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم بسیار اهمیت دارد.

همه ویروس ها ریسک سرطان ندارند

وی ادامه می دهد: یکی از شایع ترین علل سرطان دهانه رحم، ویروس اچ پی وی است. هر زگیل در هر جای بدن ممکن است به سبب وجود ویروس اچ پی وی به وجود آید اما همه این ویروس ها ریسک سرطان ندارند و تنها تعدادی از آن ها مانند زگیل تناسلی پر خطرند که شانس ابتلا به سرطان ها را بیشتر می کند.

این پزشک متخصص زنان می افزاید: شایع ترین سرطان های ناشی از ویروس اچ پی وی، سرطان دهانه رحم، واژن، مقعد و قسمت خارجی ناحیه تناسلی است و در برخی موارد، ممکن است حلق و حنجره را نیز درگیر کند.

وی با اظهار تأسف اذعان می دارد: شیوع ویروس اچ پی وی تنها مختص جوامع غربی نیست بلکه متأسفانه بین جوانان جامعه ایران، تعداد مبتلایان به این ویروس بسیار است که یکی از علل آن، وجود رفتارهای پر خطر و کنترل نشده در جامعه است.

افتخار درباره راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم می گوید: افرادی که روابط پر خطر نداشته و ارتباط شان محدود به کانون خانواده است به صورت مداوم نیاز به تست پاپ اسمیر ندارند اما کسانی که محدودیتی در رابط جنسی ندارند بسیار بیشتر از دیگران در خطر ابتلا قرار می گیرند. 

واکسن گارداسیل مطمئن تر است یا پاپیلوگارد؟

وی بر لزوم تزریق واکسن برای کودکان و جوانان تأکید می کند و ادامه می دهد: یکی از راه های ایمن سازی در برابر ویروس اچ پی وی، تزریق واکسن خارجی گارداسیل است. البته از آنجایی که این واکسن گران است و چندان اعتمادی به تاریخ مصرفش نیست، بهتر است از مشابه ایرانی آن به نام پاپیلوگارد استفاده کرد.

افتخار تصریح می کند: در واقع این واکسن ها از عملکرد و ماهیت یکسانی برخوردارند و تفاوت عمده آن ها در کشور سازنده واکسن می باشد. علاوه بر این واکسن پاپیلوگارد هم ارزان تر از گارداسیل است و هم عامل ۷۰درصد از سرطان هایی که مربوط به ویروس اچ پی وی است را پشتیبانی می کند بنابراین نگرانی در این باره وجود ندارد.

وی درباره سن تزریق این واکسن در دختران و پسران می گوید: این واکسن برای هر جنسیتی می تواند از سن ۹ تا ۴۵ سالگی تزریق شود.

این پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی به جوانان توصیه می کند: پرهیز از رفتارهای پرخطر بهترین راه مصون ماندن در برابر ویروس اچ پی وی است تا سلامتی را در تمام طول عمر خود به همراه داشته و به انواع بیماری ها از جمله زگیل تناسلی و ... مبتلا نشوند. چراکه انجام رفتارهای پر خطر علاوه بر تهدید ابتلا به این ویروس، سبب ابتلا به ایدز، هپاتیتB، هپاتیتC و بسیاری از بیماری های خطرناک دیگر می شود.

افتخار درباره نقش ورزش در پیشگیری یا بهبود سرطان های مربوط به زنان می گوید: چنانچه ویروس اچ پی وی وارد بدن سالم شود، سیستم ایمنی بدن به ویژه در سنین جوانی می تواند آن را تا حدود زیادی از بین ببرد. بنابراین ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است.

وی درباره بهترین روش های تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم تصریح می کند: بهترین روش های تشخیص این نوع بیماری استفاده از تست های غربالگری همچون آزمایش پاپ اسمیر، سونوگرافی های زنان و معاینات سالانه است چراکه این ویروس مانند ویروس تبخال در بدن می ماند و قابل رؤیت نیست. بنابراین انجام آزمایش های پی در پی و منظم در تشخیص زودرس و درمان به موقع بسیار مؤثر خواهد بود.

عفت زارع

دیگر خبرها

  • (ویدئو) تصاویری دیدنی از تکامل پورشه در طول زمان
  • بخشی از تکامل در پورشه (فیلم)
  • جیمزوب پازل شکل‌گیری کهکشان‌ها را به هم ریخت
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • سیر تکامل ب‌ ام‌ و را خیلی سریع ببینید
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • چه شد که مغز و هیکل انسان امروزی انقدر کوچک شد؟!