Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی،  «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب امروز در سخنانی درباره بحران کنونی بین روسیه و اوکراین گفت: "اتحادیه عرب تحولات پیاپی در اوکراین را با نگرانی زیاد دنبال می کند".

ابوالغیط این مطلب را درحالی بیان داشت که قرار است اتحادیه عرب امروز جلسه ای اضطراری را در سطح نمایندگان دائمی کشورها در این اتحادیه برای بررسی تحولات بحران اوکراین در شهر قاهره پایتخت مصر برگزار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«حسام زکی» معاون دبیرکل اتحادیه عرب در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: جلسه اضطراری اتحادیه عرب به درخواست مصر برگزار می شود.

وزارت خارجه مصر در بیانیه ای هدف از درخواست خود برای برگزاری جلسه اضطراری اتحادیه عرب را "بحث درباره تحولات جاری در اوکراین" اعلام کرده است.

برپایه این گزارش، به نظر می رسد که این درخواست در سایه نبود یک موضع واضح کشورهای عربی در قبال بحران اوکراین مطرح شده است زیرا امارات به پیش نویس قطعنامه اخیر آمریکا و غرب در شورای امنیت در محکوم کردن عملیات نظامی روسیه در اوکراین رای ممتنع داد و «انور قرقاش» مشاور سیاسی رئیس امارات روز یکشنبه در توئیتی نوشت: موضع امارات در مورد اصول اساسی سازمان ملل متحد، قوانین بین المللی، حاکمیت کشورها و رد راه حل های نظامی مستحکم است. ما معتقدیم که صف بندی و موضعگیری تنها منجر به خشونت بیشتر خواهد شد.

وی افزود: در بحران اوکراین، اولویت‌های ما تشویق همه طرف‌ها به اتخاذ دیپلماسی و مذاکره برای یافتن راه‌حلی سیاسی است که به این بحران پایان دهد.

در همین حال، دولت سوریه "هجمه جنون‌آمیز" کشورهای اروپایی و آمریکا علیه روسیه را محکوم و تاکیدکرد که "مسکو حق دارد از خود برابر تهدیدهای کشورهای غربی دفاع کند".

یک منبع در وزارت خارجه سوریه به خبرگزاری دولتی سوریه گفت: دمشق هجمه ها و کارزار جنون آمیز آمریکا و غرب علیه فدراسیون روسیه را که از طریق آن حقایق را تحریف و اوضاع را تشدید و به بحران‌ها جهت حفظ تسلط خود بر جهان تداوم می بخشند، به شدت محکوم می‌کند.

این منبع افزود: جمهوری عربی سوریه تاکید می‌کند که روسیه حق کامل دارد از خود در برابر تلاش‌های غرب و آمریکا برای تهدید امنیت ملی و هدف قرار دادن ثبات آن، دفاع و خطر را از مردمش دور کند.

وزارت خارجه سوریه اضافه کرد: کشورهای غربی به رهبری آمریکا که در جنگ‌های خود قانون شکنی کردند و میلیون‌ها انسان بی گناه را از جنگ کره تا ویتنام، افغانستان، عراق، سوریه و جنگ‌های دیگر کشتند، حق ندارند در مورد حقوق بین المللی و نقض قوانین صحبت کنند.

این منبع افزود: سوریه تاکید می‌کند که همه کشورها وظیفه دارند که در برابر سیاست‌های غرب به رهبری آمریکا که تهدید جدی برای صلح و امنیت بین المللی است، ایستادگی کنند.

در همین حال، وزارت خارجه مصر نیز روز پنجشنبه در بیانیه ای درباره بحران اوکراین بر "اهمیت مقدم شمردن زبان گفت وگو و راههای دیپلماتیک و تلاش هایی که به تسریع در حل و فصل سیاسی بحران اوکراین در راستای حفظ امنیت و ثبات بین المللی کمک می کند،" تاکید کرد.

این در حالی است که شمار دیگری از کشورهای عربی تاکنون در قبال بحران بین روسیه و اوکراین سکوت اختیار کرده و واکنش رسمی نشان نداده اند.

برچسب‌ها مسکو احمد ابوالغیط اتحادیه عرب بحران اوکراین پروندهٔ خبری جنگ در اوکراین تازه‌ترین تحولات اوکراین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسکو احمد ابوالغیط اتحادیه عرب مسکو احمد ابوالغیط اتحادیه عرب بحران اوکراین بحران اوکراین وزارت خارجه اتحادیه عرب بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۹۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو

مدیر بخش بین‌الملل راسیا سگودنیا در گفتگویی گفت: ایران و روسیه با یک هدف مشترک به مقابله با غرب و اآریکا پرداخته، متحد شدند و همکاری‌ها را در این قالب پیش بردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نواف ابراهیم، کارشناس مسائل بین‌الملل در مصاحبه با برنامه راهبرد شرقی با بیان این که ایران و روسیه در سوریه فعالیت و همکاری را شروع کردند، یادآوری کرد: به برکت همین همکاری گروه‌های تروریستی عقب رانده شدند و باید خاطرنشان کرد که ایران اهمیت فوق‌العاده‌ای در دستگاه سیاست خارجی روسیه دارد.

در این‌ رابطه گفتگویی درباره موضوعات مختلف میان ایران و روسیه شکل‌گرفته است و با نگاه همه‌جانبه دو کشور، در سوریه نقطه عطفی را بر جا گذاشتند.

 مدیر بخش بین‌الملل "راسیا سگودنیا" افزود: طی دو سال اخیر که در دنیا تحولات عجیب‌وغریب را می‌بینیم، همکاری دو کشور تا حدودی ادامه دارد و روابط و همکاری‌ها در سطح منطقه‌ای شدت خود را نگه داشته و سطوح مختلفی پیدا کرده است.

ابراهیم ادامه داد: در چند سال اخیر ایران از طریق تحریم ایزوله شده و لذا روابط ایران و روسیه در این فضا از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

وی در بخشی دیگر از این مصاحبه رادیویی با بیان این که پس از دو سال، اتفاقات در سوریه متوقف شده، گفت: امروز شاهد هستیم که دو کشور هم صدا شدند و نظرات مشترکی در مورد سوریه دارند.

ابراهیم با اشاره به بخشی از سخنان پوتین گفت: پوتین طی یک سخنرانی اعلام کرده بود روسیه در مقابل سوریه نگرانی خاصی ندارد؛ بلکه بر مسائل این کشور متمرکز است. ایران به‌عنوان یک بازیگر بزرگ منطقه‌ای در داخل سوریه فعالیت خود را انجام می‌دهد؛ ما هم شانه‌به‌شانه ایران فعالیت خود را در این کشور ادامه خواهیم داد.

مدیر بخش بین‌الملل راسیا سگودنیا افزود: در دنیا نگرانی‌هایی وجود دارد که می‌تواند همکاری ایران و روسیه را تحت‌الشعاع قرار دهد و یکسری مسائل پدیدآمده که بر روابط دو کشور در زمینه‌های ژئوپلیتیک، فرهنگی و اجتماعی تأثیر می‌گذارد؛ خاصه در موضوع برهم‌زدن نظم تک قطبی در دنیا!

ابراهیم در این باره توضیح داد: مثلاً روسیه همکاری‌هایی را با رژیم صهیونیستی دارد که ممکن است مشکلاتی را در زمینه همکاری ایران و روسیه پدید آورد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به بیرون‌راندن گروه‌های تروریستی از جمله جبهة النصره از منطقه گفت: نقش ایران به‌گونه‌ای است که روسیه نمی‌تواند بین منطقه و سوریه یکی را برگزیند.

مدیر بخش بین‌الملل راسیا سگودنیا افزود: طی سال‌های اخیر اتفاقاتی در دنیا شکل‌گرفته که تعارض و همپوشانی منافع را پدید آورده و موجب شده کشورها صفر و صدی به مسئله نگاه نکنند.

در این‌ بین بسیاری معتقدند برای تسلط بر منطقه باید سوریه را در اختیار بگیرید و نگاه دیگر می‌گوید اگر روسیه را از آن خود کنید، بر کل دنیا مسلط خواهید شد و این همپوشانی منافع قدری بر پیچیدگی مسائل افزوده است.

ابراهیم در ادامه سخنان دیگر مهمان برنامه که تأکید کرد روسیه برای ماندن در منطقه باید با ایران بماند، گفت: بنده با این موضوع هم نظر هستم. در سوریه با مثلث ایران، ترکیه و روسیه روبه‌رو هستیم و دیگر کشورها کمتر نقش کلیدی را ایفا می‌کنند؛ از جمله امریکا و فرانسه. همچنین ایران و روسیه با ایفای نقش، امنیت ملی را فراهم کرده و صلح را برای مردم خود آوردند و روسیه به‌نوعی کمک‌های بشردوستانه را به سوریه آورد.

وی افزود: همه از ارتباط ایران و روسیه برای حفظ ثبات در سوریه اطلاع دارند؛ ولی پس از اتفاقاتی که برای ایران در پی تحریم افتاد، ایران و روسیه با یک هدف مشترک به مقابله با غرب و آمریکا پرداخته و متحد شدند و همکاری‌ها را در این قالب پیش بردند.

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیهایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • دشمن به دنبال ایجاد یاس و ترس در دل ماست/ مدرسه جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش آموزان
  • روسیه دشمن اسرائیل است | روایت بلومبرگ؛ نگرانی فزاینده اسرائیل از گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه
  • نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه