Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-02@12:48:45 GMT

سقوط ارزش روبل به ۴۱ درصد رسید

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۸۰۲۲۰

سقوط ارزش روبل به ۴۱ درصد رسید

تحریم های غربی علیه روسیه صف شهروندان روسیه در مقابل خودپردازها تحریم آسمان اروپا در مقابل پروازهای روسیه تحریم فیفا علیه روسیه

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصر ایران، ارزش پول روسیه (روبل) به دنبال تحریم های غربی و جنگ این کشور علیه اوکراین، سقوط کرد.

 ارزش پول روسیه از زمان آغاز حمله به اوکراین (پنجشنبه گذشته) تاکنون 41 درصد سقوط کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین از روز جمعه گذشته تا امروز، این کاهش 29 درصد بوده است.

براساس گزارش اسکای نیوز عربی، ارزش روبل روسیه در مقابل دلار در معاملات آسیایی به میزان 41 درصد کاهش یافت و به رقم 119 روبل در مقابل یک دلار آمریکا رسید. روز پنجشنبه گذشته، هر دلار امریکا در مقابل 84 روبل روسیه معامله شد.

در یک ماه اخیر نیز ارزش روبل روسیه در مقابل دلار آمریکا 53 درصد کاهش یافته است.

در واکنش به این اتفاقات، بانک مرکزی روسیه اعلام کرد مجموعه اقداماتی را برای حمایت از بازارهای داخلی در برابر تحریم های خارجی آغاز خواهد کرد.

روز پنجشنبه و به دنبال آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، در همان روز، ارزش پول روسیه (روبل) در مقابل دلار بیش از 3 درصد کاهش یافته بود و همین موضوع باعث شد بورس مسکو فعالیت خود را متوقف کند. 

تحریم های غربی علیه روسیه

آمریکا و اتحادیه اروپا گفته اند تحریم های مالی شدیدی را علیه روسیه اجرا می کنند. این تحریم ها در واکنش به حمله روسیه به اوکراین اعلام شده اند. توقیف سپرده های بانکی روسیه در غرب، تحریم بانک های روسی، تحریم بانک مرکزی روسیه و حذف برخی بانک های روسی از سویفت از جمله این تحریم ها هستند.

حذف بانک های اصلی روسیه از سوییفت به معنی ضربه به تبادلات مالی و بانکی روسیه با بانک های جهان خواهد بود.

امریکا و کشورهای هم پیمان غربی گفته اند تلاش می کنند با اعمال تحریم ها، بانک مرکزی روسیه را از استفاده از سپرده های مالی خارجی خود منع کند.

همچنین به دلیل تحریم های غربی، کار ابزارهای پرداخت بین المللی نیز در روسیه به زودی متوقف خواهند شد.

صف شهروندان روسیه در مقابل خودپردازها

رسانه های خارجی از صف شهروندان روسیه در مقابل خودپردازها در شهرهای مختلف این کشور گزارش داده اند.

این شهروندان تلاش می کنند قبل از اجرای تحریم ها، سپرده های خود را به پول خارجی (از جمله یورو و دلار و پوند و ...) به صورت اسکناس دریافت کنند زیرا در صورت اجرای تحریم ها، دریافت پول خارجی در روسیه ممنوع یا بسیار سخت خواهد شد.

در شرایط عادی، شهروندان در روسیه می توانند سپرده های بانکی خود در سراسر جهان را از به ارزهای اصلی دریافت کنند.

ولادیمیر برنامه نویس کامپیوتری 28 ساله که از اعلام نام کامل خود خودداری می کند هنگام انتظار و ایستادن طولانی مدت در صف مقابل خودپرداز در یک مرکز تجاری در مسکو گفت: یک ساعت است که در این صف ایستاده ام. همه جا، ارزهای خارجی تمام شده است. هم اکنون فقط روبل وجود دارد.

تحریم آسمان اروپا در مقابل پروازهای روسیه

ابتدا کشورهای اروپایی به صورت جداگانه و سپس اتحادیه اروپا اعلام کردند آسمان این منطقه در برابر ورود، خروج و عبور پروازهای شرکت های هواپیمایی روسیه ممنوع خواهد شد. این موضوع باعث شد همه پروازهای شرکت هواپیمایی ایرفلوت (شرکت هوایی دولتی روسیه) به سمت اروپا لغو شده اند.

روسیه هم در مقابل، پرواز شرکت های اروپایی در آسمان این کشور را ممنوع کرد.

تحریم فیفا علیه روسیه

فیفا (فدارسیون جهانی فوتبال) هم تحریم هایی را علیه روسیه اعلام کرده است. از این پس، مسابقات بین المللی فوتبال در خاک روسیه برگزار نخواهد شد بلکه در کشورهای بی طرف برگزار می شود. همچنین سرود ملی روسیه در مسابقات تیم ملی فوتبال روسیه نواخته نمی شود و تیم این کشور تحت نام فدراسیون فوتبال روسیه مسابقه برگزار خواهد کرد و نه تحت نام رسمی این کشور یعنی فدراسیون روسیه.

منبع: عصر ایران

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: جنگ روسیه اوکراین مذاکره خودپرداز ارزش پول صف های طولانی تحریم های غربی روسیه در مقابل علیه روسیه تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۰۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد

به گزارش خبرگزاری مهر، گمرک ایران اعلام کرد تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین امسال با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

از مجموع صادرات و واردات کشور ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت. تراز تجاری کشور با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۴ میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار مثبت بوده است.

این گزارش با اشاره به اینکه صادرات بدون احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی، برق و صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت به میزان ۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار بوده است، می‌افزاید: تراز تجاری کشور بدون نفت هم در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه قبل ۴۳۰ میلیون دلار مثبت بود.

صادرات نفت خام، کوره و میعانات گازی در فروردین ماه سال جاری ۴ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار بوده است. ارزش صادرات کشور در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش با اشاره به اینکه ۳ قلم عمده کالای صادراتی در فروردین ۱۴۰۳ به پروپان مایع شده با ۲۱۸ میلیون دلار، متانول با ۲۰۱ میلیون دلار و قیر نفت با ۱۸۰ میلیون دلار اختصاص داشت، می‌افزاید: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت با ۷.۹۶ درصد کاهش به رقم ۳۲۸ دلار رسیده است.

در این مدت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶۶ درصد کاهش داشته است.

عمده‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عمان بوده است که این ۷ کشور، ۷۸ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.

در فروردین امسال، میزان صادرات کالاهای پتروشیمی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن ۲۵.۷۷ درصد و از حیث ارزش ۲۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده، اوره و میله‌های آهنی و فولادی از بیشترین افزایش و گاز طبیعی مایع شده، شمش از آهن و فولاد و بوتان مایع شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.

در این مدت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۳۳.۳۸ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۱.۳۶ درصد کاهش داشته است. ذرت دامی با ۳۵۳ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۱۸۱ میلیون دلار و گوشی‌های تلفن هوشمند با ۱۰۶ میلیون دلار ۳ قلم عمده کالاهای وارداتی در فروردین ماه سال جاری بوده‌اند.

بیشترین افزایش در بین ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی به طلا به اشکال خام، کنجاله سویا و روغن دانه آفتاب‌گردان و بیشترین کاهش در ارزش نیز به قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با کد تعرفه ۹۸۸۷۰۳۱۲، دانه سویا و برنج اختصاص داشت.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در فروردین ماه سال جاری یک هزار و ۱۲۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳.۵۴ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، ۶ کشور اول طرف معامله با ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هلند، آلمان و هند در مجموع ۷۲ درصد از وزن و ۷۸ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند. میزان ترانزیت خارجی کشور از مسیر ایران در فروردین امسال با ۴۷ درصد افزایش به رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید.

کد خبر 6094962

دیگر خبرها

  • خندیدن گردشگر روس به سقوط ارزش ریال (عکس)
  • اعتراف کی‌یف به دستاورد‌های نظامی روسیه
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد
  • تحولات اوکراین| اعتراف کی‌یف به دستاوردهای نظامی روسیه
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • اتهامات آمریکا علیه روسیه نفرت‌انگیز و بی‌اساس است
  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران