Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو حقیقی شورای آینده‌نگری فرهنگستان علوم ضن اشاره به این‌که ما بیشتر از یک هزار سند در کشور داریم، گفت: ما مراکزی می‌خواهیم که به جای این‌که سند بنویسند، روش‌های تصمیم‌گیری را باز تدوین کنند و مکانیسم‌های پیچیده برای تصمیم‌گیری به کار ببرند. به نظر می‌رسد ما باید  روی تصمیم‌گیری در تمامی سطوح فکر کنیم، کار کنیم و به کار بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گزارش ایسنا، دکتر محسن بهرامی عضو حقیقی شورای آینده‌نگری فرهنگستان علوم در مراسم روز جهانی آینده که امروز در فرهنگستان علوم برگزار شد، در سخنانی با عنوان «به سوی آینده و جهان دیگرگون» گفت: ما در یک جهان ناپایدار و پیچیده زندگی می‌کنیم. تغییرات اقلیمی، خشکسالی، جنگ آب، از بین رفتن کیفیت غذا و ... به وجود آمده‌اند. فناوری‌هایی که استفاده می‌کنیم تاریخ‌گذشته هستند. فولاد و انرژی هسته‌ای فناوری‌های خیلی قدیمی اند. هزینه‌بر هستند و نفعی که ما از آن ها می‌بریم خیلی کم است. در عین حال فناوری‌های نو می‌آیند و باعث می‌شوند بیکاری افزایش یابد.

وی ادامه داد:‌ همه‌گیری‌های نوپدید مانند کووید بوجود آمده و اهل فن می‌گویند که همه‌گیری‌های جدید هم در راهند.  یورش فناوری‌های نو، موضوع دیگری است و تا ما خودمان را تطبیق دهیم، تغییر می کنند. این سونامی یا یورش فناوری‌های نو برای ما هزینه‌بر است. روش‌های تصمیم‌گیری ما جهان سومی‌ها کهنه است و با شرایط حاضر نمی‌خواند. الان سرعت تصمیم‌گیری زیاد شده ولی روش‌های ما کند و ناکارآمد هستند.

عضو حقیقی شورای آینده‌نگری فرهنگستان علوم افزود:‌ شکل انرژی در حال تغییر است. روباتیک و اتوماسیون و خود گرانی زیاد می‌شود. موضوع هوش‌ مصنوعی در حال حاضر مطرح شده است و  مسائلی که برای ما بی اهمیت بوده، به عنوان داده‌های بزرگ الان به فروش می‌رود و به صورت سرمایه درآمده است. شکل ساخت و ساز تغییر کرده و با تکنولوژی‌های جدید و پرینترهای سه بعدی و چهار بعدی وضعیت را تغییر داده. متاورس و واقعیت‌های افزوده و مجازی و هولگرافیک، در حال شکل‌گیری هستند و تفکر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فضاهای ریز فناوری‌های میکرو و نانو، کارخانه‌ها را جایگزین می‌کنند. بسیاری از سنسورها از جنس میکرو و نانو می‌شوند. روش محاسبات نیز تغییر خواهد کرد. چیزی که به نظر ما پر سرعت می‌رسد، اگر محاسبات کوانتومی جا بیفتد، خیلی تغییر خواهد کرد و سرعت بسیار بالا می‌رود. در این شرایط چطور باید تصمیم‌گیری کرد؟ همچنین هم‌افزایی بین فناوری‌ها ایجاد خواهد شد. این هم‌افزایی و هم‌گرایی فناوری‌ها باعث تصمیم‌گیری سخت‌تر می‌شود.

وی با بیان اهمیت و تاثیر گذاری دسترسی جوامع به نوع انرژی و فناوری‌ها در پیشرفت تمدن‌ها، گفت: همین موضوع باعث شکافی بزرگ بین جوامع خواهد شد و جوامعی که فناوری‌های پیشرفته دارند را از جوامعی که ندارند، جدا می‌کنند و باعث ایجاد شکاف و گپ بزرگ بین جوامع می‌شود.

بهرامی با اشاره به انرژی‌های پاک و همچنین تکنولوژی تلسکوپ جیمز وب و اهمیت شرکت‌ها در دسترسی به فناوری، گفت: شاید صد سال دیگر روسای شرکت‌ها و صاحبان فناوری با یکدیگر مذاکره کنند.  با این پیشرفت فناوری، شاید نگاه فیلسوف‌ها نیز تغییر کند.  تغییر و تحول عجیبی در راه است که بسیار بی سر و صدا است. به فضا رفتن و ماندن در حال امکان‌پذیر شدن است و شکل جنگیدن روباتیک خواهد شد

وی ادامه داد: هم‌افزایی این فناوری‌های جدید، انقدر پیچیده خواهد شد که با تکنیک‌های معلوم آینده‌پژوهی قابل لمس نخواهد بود.  آینده‌ای که پیش روی ماست، دیگر ادامه گذشته نیست و کارهای قبلی بشر دیگر قابل استفاده نیست. فناوری‌های جدید قابل کپی کردن نیستند. ماشین‌های تسلا را نمی‌توان کپی کرد. به همین دلیل به این آینده باید شکل دیگری نگاه کرد. 

عضو حقیقی شورای آینده‌نگری فرهنگستان علوم با اشاره به شکافی که بین جوامع در حال ایجاد است، خاطر نشان کرد: این شکاف از زمان انقلاب صنعتی بین کشورهای توسعه‌یافته و دیگر کشورها در حال ایجاد بوده ولی این امکان وجود داشته که بین این فواصل حرکت کرد ولی الان این امکان وجود ندارد.  این‌ها برای همه نیست و صاحبان این فناوری‌ها به اجازه نمی‌دهند دیگران این فناوری‌ها را به دست بیاورند.

وی ادامه داد: چین را نیز به این علت قبول می‌کنند که جمعیت زیادی دارد و سرویس می‌دهد. چین زمینه تخصص را آماده می‌کند اصلا من این باور را ندارم که جنگی بین روسیه و آمریکا و چین وجود دارد. اگر به شبکه قدرت در جهان فکر کنیم، دولت‌ها یکدیگر را از بین نمی‌برند چون وجودشان برای یکدیگر مفید  بوده و به هم مربوط هستند. در انقلاب صنعتی قبل، آفریقا جا ماند. الان ما چه باید کنیم؟ جا ماندن معنی دارد؟

بهرامی راه حل این موضوع را برنامه‌ریزی برای بقا دانست و گفت: به نظر من ما باید به بقای خودمان فکر کنیم. چیزی به عنوان جهان‌های موازی روی کره زمین اتفاق می‌افتد. مکان‌های مختلف از نظر توع فناوری مانند جهان‌های موازی پیش خواهند رفت. 

وی عنوان کرد که ما باید به دنبال آینده خود باشیم و نباید فکر کنیم که از این شکاف می‌توانیم بگذریم. امکان عبور از این شکاف وجود ندارد. آن طرف شکاف چیز خوبی نیست، چند شرکت هستند که همه‌چیز را کنترل می‌کنند و برایشان خیلی مهم نیست که دیگران را از بین ببرند. به شرطی که ما توانمندی و بازار خودمان را درست کنیم. گذشته و آینده ما منحصر به فرد خودمان است و نباید در این بازی آن را از بین ببریم. گذشته ما و سرمایه‌های اجتماعی ما نباید به خاطر فناوری نابود شود. فناوری اصلا ماندگار نیست و این هنر حکمرانی و تفکری ماست. 

عضو فرهنگستان علوم با بیان این‌ که ما موظف هستیم سرزمین و اقلیم خود را حفظ کنیم، گفت: ما نباید هر فناوری نویی را داشته باشیم و ما فناوری نو را برای بقای خود باید به کار ببریم. 

وی در پایان ضمن اشاره به این‌که ما بیشتر از یک هزار سند در کشور داریم، گفت: ما مراکزی می‌خواهیم که به جای این‌که سند بنویسند، روش‌های تصمیم‌گیری را باز تدوین کنند و مکانیسم‌های پیچیده برای تصمیم‌گیری به کار ببرند. به نظر می‌رسد ما باید  روی تصمیم‌گیری در تمامی سطوح فکر کنیم، کار کنیم و برنامه ریزی ها را به کار بگیریم. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فرهنگستان علوم همایش روز جهانی آینده روش های تصمیم گیری فناوری ها بین جوامع خواهد شد فکر کنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۲۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش توییتر رسمی باشگاه بارسلونا به ماندن ژاوی؛ فراتر از یک مربی

نظر ژاوی تغییر کرد و او را در فصل آینده هم روی نیمکت بارسلونا خواهیم دید.

طرفداری | ژاوی سرمربی بارسلونا تصمیمش را عوض کرد و حالا قرار است فصل 25-2024 هم روی نیمکت بلوگرانا بنشیند.

پس از حرف و حدیث‌های فراوان ژاوی تصمیم گرفت در بارسلونا بماند و امروز ماندن او در بارسا شکل رسمی به خود گرفت. سه ماه قبل و پس از شکست سنگین بارسلونا برابر ویارئال با نتیجه ۵-۳، ژاوی هرناندز اعلام کرده بود که در پایان فصل جاری جمع آبی و اناری پوشان را ترک می‌کند و هیچ اتفاقی تصمیم او را تغییر نخواهد داد. با این حال، اصرار لاپورتا و دکو نظر سرمربی جوان اسپانیایی را تغییر داد و او را برای ماندن در بارسلونا متقاعد کرد.

توییتر رسمی باشگاه بارسلونا به ماندن ژاوی واکنش نشان داد و با الهام گرفتن از شعار اصلی بارسا فراتر از یک باشگاه نوشت:

فراتر از یک مربی

فراتر از یک مربی

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • هشدار بارسا به ژاوی: رفتارت را درست کن
  • واکنش توییتر رسمی باشگاه بارسلونا به ماندن ژاوی؛ فراتر از یک مربی
  • ژاوی: من هوادار بارسلونا و مرد باشگاه هستم؛ تصمیم قبلی‌ام به نفع تیم بود و آسان هم نبود
  • ژاوی داغ کرد: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند
  • رسمی؛ ژاوی در بارسلونا ماندنی شد
  • تنش در بین اعضای هیئت مدیره بارسلونا در پی تغییر نظر ژاوی
  • بحران در کاتالان
  • فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد
  • «پوتین» با هوش مصنوعی بازیگر شد
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان