Web Analytics Made Easy - Statcounter

جریان تندروی اصلاح طلب در سال ۸۸ در وسط خیابان شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» سر می داد و حالا ژست حمایت از مردم اوکراین به خود گرفته است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

** از شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» تا اشک تمساح برای مردم اوکراین

روزنامه اعتماد- که پیش از این در قالب یک مستند با سردبیر(به ظاهر ایرانی) شبکه سعودی اینترنشنال(حامی گروهک منافقین) مصاحبه کرده و سابقه سیاه وی را بزک کرده بود- در یادداشتی به قلم «محمد مهاجری» فعال اصلاح طلب نوشت: «نسل من پنجاه سال است می‌شنود سیاست درست «نه شرقی، نه غربی» است. اما حالا می‌بیند در برابر کشتار مردم اوکراین، چه شامورتی‌بازی‌ها درمی‌آید... نسل من می‌بیند عده‌ای که خودشان را ارزشی و انقلابی جا زده‌اند، در برابر چشم‌آبی‌های روسیه تزاری که بارها و بارها نسبت به آبا و اجدادش خیانت و جنایت و کشتار کرده‌اند، مجلس‌شان را به توپ بسته‌اند، به ناموس‌شان تجاوز کرده‌اند، در جنگ با سلاح‌های‌شان ایران و ایرانی را ویران کرده‌اند و همزمان با اسراییل نرد عشق باخته‌اند و در شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای با هم‌دست امریکایی‌اش به قطعنامه‌های ضدایرانی رای مثبت داده، خفه شده‌اند و همه‌چیز را به توفان فراموشی سپرده‌اند.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «نسل من می‌بیند جلوی چشمش تاریخ تحریف می‌شود و لشکرکشی به اوکراین، گردن امریکا می‌افتد و رییس‌جمهور کنونی این کشور به‌خاطر آنکه کشورش سال‌ها قبل تمامی زرادخانه‌های هسته‌ای‌اش را قفل زده به هم‌دستی با غرب محکوم می‌شود و به همین راحتی، خون صدها آدم بی‌گناه شسته می‌شود.»

ادعاهای این روزنامه اصلاح طلب از چند منظر قابل بررسی است که در ادامه به اختصار به آن می پردازیم:

۱- این روزها طیف افراطیون اصلاح طلب چشمان خود را بر نقش آمریکا و تروئیکای اروپا در بحران اوکراین بسته و روسیه را به عنوان تنها مقصر بحران اوکراین معرفی می کنند. در سوی مقابل مقامات ارشد دولت، واکنشی عزتمندانه و مقتدرانه و منصفانه اتخاذ کرده اند.

در همین رابطه در روزهای گذشته «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی نوشت: «بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم. برقراری آتش‌بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.»

همچنین رئیس جمهور کشورمان روز یکشنبه در جلسه هیات دولت گفت: «جمهوری اسلامی ایران از هرگونه تلاش دیپلماتیک که منجر به حل مسالمت‌آمیز مناقشات در اوکراین شود حمایت می‌کند و آماده نقش‌آفرینی برای هرگونه کمک به بازگشت صلح است... جمهوری اسلامی ایران ضمن درک نگرانی‌های امنیتی نسبت به چندین دهه توسعه‌طلبی ناتو، بر حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی همه کشورها تأکید دارد. قاطعانه بر این باوریم که دیپلماسی و پایبندی صادقانه به تعهدات بین‌المللی توسط همه طرف‌ها، تنها راه‌حل پایدار و عادلانه خروج از وضعیت فعلی است.»

آقای رئیسی در ادامه تصریح کرد: «حفاظت از جان و مال شهروندان و غیرنظامیان و رعایت حقوق بین‌المللی و حقوق بشردوستانه باید مورد اهتمام جدی همه طرف‌ها قرار گیرد. »

۲- امام خمینی(ره) در توصیف جریان غربگرا فرموده بودند: «نباید فراموش کنیم که در جنگ با آمریکا هستیم. ما در جنگ با آمریکا و تفاله‌های آمریکا (هستیم)، این تفاله‌هایی که قالب زدند خودشان را و ما غفلت کردیم، الان هم هستند. باید هر یک از اینها را شناسایی کنید و به دادگاهها معرفی کنید، ننشینید که باز یک جایی را آتش بزنند. اینها می‌خواهند خرابی کنند. کار ندارند به این که کی کشته بشود و کی از بین برود... خط این بود که اصلاً آمریکا منسی [فراموش] بشود. یک دسته شوروی را طرح می‌کردند تا آمریکا منسی بشود. خط این بود که این قضیه مرگ بر آمریکا منسی بشود.»

۳- جریان تندروی اصلاح طلب نه دغدغه منافع ملی دارد و نه دلش برای مردم اوکراین می سوزد. نشان به آن نشان که این طیف در سال ۸۸ در وسط خیابان شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» سر می داد و حالا ژست حمایت از مردم اوکراین به خود گرفته است.

۴- در سال ۹۸ به فاصله کوتاهی پس از جنایت دولت تروریست آمریکا در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی، افراطیون اصلاح طلب پیشنهاد مذاکره مستقیم با قاتلان حاج قاسم حول برجام را مطرح کرده و مدعی شدند که شهادت سردار سلیمانی نباید مانعی در برابر مذاکره مستقیم با آمریکا باشد!

۵- افراطیون اصلاح طلب به دفعات جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین را سانسور کرده و حتی پا را فراتر گذاشته و مدعی شدند که ما باید اسرائیل را به رسمیت بشناسیم. این طیف همچنین به دفعات جنایات آل سعود علیه مردم یمن را نیز سانسور کردند. جنایات آمریکا در افغانستان و پاکستان و سوریه و عراق و بحرین و لبنان و ...نیز توسط افراطیون اصلاح طلب سانسور می شد.

۶- جماعتی که در سال ۸۸ لقب «سرمایه های اسرائیل» را از سوی سران رژیم کودک کش اسرائیل دریافت کرد، به هیچ عنوان صلاحیت اعلام نظر درباره مسائل مرتبط با منافع ملی را ندارد.

** عصای اصلاح طلبان زیر بغل «بانیان تحریم»

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «غیرعلنی‌های مجلس برای کلی‌گویی‌های رئیس» نوشت: «این روزها که خبرها حاکی از احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات است و اجرای کامل قانون راهبردی غیرممکن؛ بنابراین اصرار به اجرای این قانون جز مانع‌تراشی بر مسیر مذاکرات نیست و یادآور حملات مکرر اصولگرایان به برجام است و آتش‌زدن آن در صحن مجلس. هرچند انتظار می‌رفت در دولت اصولگرا و به قول خودشان با تیم مذاکره‌کننده مورد اعتمادشان دیگر بر طبل خروج از برجام نکوبند؛ اما اصرار بر اجرای قانون‌ راهبردی و خط‌ونشان برای دولت معنایی جز تلاش برای استمرار تحریم‌ها و بی‌نتیجه‌ماندن مذاکرات وین ندارد.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «تندروها برای مقابله با احیای برجام و تداوم تحریم‌ها از هیچ کوششی دریغ نکرده و نخواهند کرد؛ درحالی‌که تصمیم برای توافق با توجه به منافع ملی گرفته شده و نمایندگان در نهایت باید به تصمیم دولت تن دهند.»

«صادق خرازی» دیپلمات سابق و از فعالین اصلاح طلب در مقطعی که دولت روحانی روی کار بود در یادداشتی در روزنامه ایران- ارگان رسانه ای دولت- تاکید کرده بود: «طرح مجلس تحت عنوان قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها می‌تواند اهرم فشاری در اختیار دستگاه سیاست خارجی کشورمان قرار دهد تا طرف غربی را وادار کند به برجامی که خود نقض کرده، پایبند بماند و به طور جدی خواسته اصلی ایران را که همان رفع واقعی تحریم‌هاست، محقق کند. هنر دیپلماسی استفاده بهینه از فرصت‌ها و تبدیل موقعیت‌ها و احیاناً تهدیدها به فرصت است. اگر از این دریچه به موضوع نگاه شود، می‌توان گفت که طرح مجلس می‌تواند به سود مذاکره‌کنندگان ما باشد.»

همچنین پیش از این «مجید تخت روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل گفته بود: «قانون مصوب مجلس ما در حقیقت پاسخی حساب شده به اقدامات غیرقانونی آمریکا و بیش از سه سال ناتوانی اتحادیه اروپایی و سه کشور اروپایی در مقاومت در مقابل چنین اقداماتی بود...هدف از این قانون، بازگرداندن توازن از دست رفته به برجام است و همان گونه که خود این قانون به روشنی بیان می کند، اگر برجام در عمل به طور کامل توسط دیگران اجرا و تمام تحریم ها کاملا برداشته شوند، اقدامات جبرانی ایران قابل برگشت است.»

علاوه بر این، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به طرح برجامی مجلس گفته بود: «ما مدتی محدودیت داشتیم، اما خوشبختانه با قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی دست و بالمان باز شد. طبق قانون از ما ۱۲۰ کیلو ۲۰ درصد خواستند، در حالی‌که الان از ۲۱۰ کیلو عبور کرده‌ایم.»

تقلای رسانه های اصلاح طلب در القای «دوقطبی» در میان مجلس و دولت و تکرار کلیدواژه های انتخاباتی در حالی است که کارشناسان و صاحبنظران، با گرایش های سیاسی مختلف، متفق القول هستند که اقدام مجلس در تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، ابتکار عمل را در دست دولت قرار داده و از زیاده خواهی و گستاخی طرف غربی به صورت جدی ممانعت به وجود می آورد.

نمایندگان مجلس با تاکید بر اینکه آمریکا و تروئیکای اروپا فقط زبان زور را می فهمند، تاکید کردند که مجلس در کنار دولت بر اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها تاکید داشته و بر اجرای آن به صورت دقیق نظارت می کند.

افراطیون اصلاح طلب در سال ۸۸ با دمیدن بر آتش فتنه، قطعنامه ۱۹۲۹ را به مردم ایران تحمیل کرده و سفره های آنان را کوچک کردند و حالا همین طیف در مسیر لغو تحریم ها سنگ اندازی می کند.

** حاشیه سازی علیه شهرداری با چاشنی قبیله گرایی

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «زاکانی نمی رود؛ ماند» نوشت: «در هفته گذشته بحث‌هایی درباره برکناری علیرضا زاکانی به دلیل رایی که توسط دیوان عدالت اداری صادر شده، در فضای مجازی درگرفته است ولی واقعیت این است که شهردار تهران با رای اخیر برکنار شدنی نیست.»

از اولین روز حضور زاکانی در شهرداری تهران تاکنون رسانه های اصلاح طلب بی وقفه در حال هجمه و تخریب وی هستند. در روزهای گذشته دیوان عدالت اداری در اطلاعیه ای اعلام کرد که حکم شهردار تهران ابطال نشده است.

«عبدالمطهر محمدخانی» رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در همین رابطه در توییتر نوشت: «شهردار تهران با رای اکثریت نمایندگان مردم در شورای شهر، به حکم وزیر کشور، با استعلام از دولت، تایید اکثریت نمایندگان مردم با رای به استعفا از نمایندگی مجلس و استقبال رئیس‌جمهور با دعوت رسمی به هیات دولت؛ یعنی طی همه فرآیندهای قانونی کشور، در جایگاه خدمتگزاری به مردم ایستاده است.»

یکی از اهداف فضاسازی های گسترده علیه شهردار تهران، به حاشیه بردن میراث اصلاح طلبان در شهرداری پایتخت است. چندی پیش یکی از فعالین رسانه ای در مطلبی نوشت: «زاکانی در جلسه تقدیم بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران به شورای شهر، گفت شهرداری در حال حاضر ۸۵هزار میلیارد تومان بدهکار است(۶۰هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و الباقی به پیمانکارها).میراث حناچی برای تهران در یک کلام؛ بدهی نجومی!».

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین بورس قیمت ویژه های مشرق مجید تخت روانچی علیرضا زاکانی صادق خرازی سردار حاج قاسم سلیمانی بهروز کمالوندی امریکا شورای امنیت وین سازمان انرژی اتمی روزنامه ایران شبکه سعودی اینترنشنال شهرداری غزه عبدالمطهر محمدخانی دیوان عدالت آل سعود سوریه حسین امیر عبداللهیان رییس جمهور ویژه های مشرق روسیه اسرائیل ویژه های مشرق گروهک منافقین مجید تخت روانچی محمد مهاجری شهرداری تهران رئیس جمهور ناتو اوکراین حسین امیرعبداللهیان امام خمینی سید ابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی شوروی پاکستان رژیم کودک کش اسرائیل اسراییل بحرین خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت قانون اقدام راهبردی افراطیون اصلاح طلب جانم فدای ایران مردم اوکراین شهردار تهران اصلاح طلب لغو تحریم ها سال ۸۸ رسانه ها نه لبنان نه غزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۲۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا تحریم‌های جدیدی مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد.

بیشتر بخوانید: تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهادها و دیگر سخت افزارهای نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزارهای در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

این ادعاهای مقام آمریکایی در حالی است که ایران همواره اعلام کرده یک طرف جنگ در اوکراین نیست و این غرب است که با گسیل سلاح به این کشور، بر آتش درگیری‌ها می‌دمد.

ایران همچنین اعلام کرده در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت این کشور در دمشق، بر اساس منشور ملل متحد درباره حق پاسخگویی، مواضع نظامی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228431 برچسب‌ها آمریکا

دیگر خبرها

  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های جدیدی مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد