Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@14:54:06 GMT

تکثر قومی و مذهبی مایه عزت کشور است

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۸۲۷۸۴

تکثر قومی و مذهبی مایه عزت کشور است

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری در  محفل بین المللی شعر مع الرسول که عصر امروز به همت معاونت امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با حضور ۳۰ شاعر از ۱۳ کشور جهان برگزار شد،  گفت: در قرآن کریم، معیت با رسول خدا(ص) به کسانی که بین خود محبت و رأفت را انفاق می کنند و با دشمنان با حدت و شدت برخورد می کنند، نسبت داده شده است و آنان که می خواهند با پیامبر(ص) باشند باید این دو ویژگی را داشته باشند و اگر کسی داعیه دار اسلام است و خود را منتسب به اسلام می داند،  باید با همه مسلمانان با رحمت و مودت برخورد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهریاری افزود: به حکم آیات قرآن که پیامبر(ص) برای ما اسوه و الگوست، ما هم باید اخلاق نبوی داشته باشیم، با مسلمانان دیگر با لین و نرمی و آرامی سخن بگوییم نه اینکه تخم نفاق را بین آنها بیفشانیم و بین آنها شدت به خرج دهیم و موجبات دشمنی را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه ما در حال حاضر در حال گسست در بین برخی از جوامع اسلامی هستیم؛  نسبت به همدیگر تکفیر می کنیم و سنگدل هستیم و حرکتهایی از ما سر می زند که با اخلاق نبوی و با اهدافی که پیامبر اکرم (ص) به خاطر آن مبعوث شدند، مطابقت ندارد. متأسفانه می بینیم که برخی از روحانیون و مداحان روی منبر به مقدسات مذاهب دیگر توهین می کنند و لعن می فرستند. علی رغم اینکه مقام معظم رهبری تأکید کردند و فتوا دادند که توهین به مقدسات به مذاهب دیگر حرام است، در عین حال برخی از متعصبین و نادان ها و افرادی که هرچند ملبس به لباس روحانیت هستند، اصول و چارچوب های اخلاق نبوی(ص) و اخلاق اهل بیت(ع) را رعایت نمی کنند و با لسان توهین و لعن به مقدسات اهل سنت روبرو می شوند و زمینه تکفیر را برای شیعه و سنی فراهم می آورند.

دبیرکل مجمع تقریب گفت: طبیعی است که اگر شما به مقدسات اهل سنت توهین کردید، بزرگان آنها نسبت به آن واکنش نشان می دهند و چه بسا موجب توهین و تکفیر متقابل شود و موجبات خونریزی و دشمنی و عداوت را در بین مسلمانان فراهم بیاورد. به تمام روحانیون و مداحان علاقه مند به اهل بیت (ع) توصیه می کنم که اخلاق اهل بیت(ع) را مطالعه کنند و بر طبق آن عمل کنند، خودشان فرمودند برای ما ذینفع باشید نه اینکه موجب شناعت شوید و زمینه بددهنی و توهین به دیگران را فراهم کنید.

 شهریاری تصریح کرد: ما هیچ گاه هیچ توهینی را از ائمه(ع) علیه دشمنان خودشان نشنیدیم. توهین متعلق به کسانی است که احساس ضعف در عقیده و یا رفتار دارند؛ وگرنه کسی که استدلال و استنباط قوی داشته باشد و در مقابل باطل بتواند سخن بگوید،  هیچ وقت دهان خود را به توهین باز نخواهد کرد. ما گرفتار تعصب هستیم و عده ای متعصب از مذاهب مختلف که عده ای اندک هستند، کل آن مذهب را دچار مشکل می کنند. توصیه می کنیم که  روحانیون و مداحان در گفتار خود دقت کنند و از کلمات توهین آمیز استفاده نکنند.

دبیرکل مجمع تقریب گفت: پیشنهاد می کنیم قوه قضائیه جمهوری اسلامی توهین هایی را که مقام معظم رهبری هم در مورد آن فتوا داده اند، جرم انگاری کند تا کسی نتواند این تعصبات کور را به صحنه رسانه برساند. باید توهینی که در صحنه رسانه عرضه می شود، جرم انگاری شود تا همه متوجه شوند این کار حرام و خطاست و نباید انجام شود. از ریاست محترم حوزه های علمیه شیعه هم درخواست می کنم،  از اقدام روحانیونی که به مقدسات اهل سنت توهین می کنند جلوگیری کنند، چرا که موجبات خونریزی شیعیان در کشورهای دیگر را فراهم می آورد. ممکن است شما در کشور خود امنیت داشته باشید اما شیعیان در کشورهای دیگر حداقلی هستند و باید متوجه سخنان خود باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری اظهار کرد: جریانهای تکفیری از اهل سنت و شیعه وجود دارند؛ تکفیر، ابزار دشمن صهیونیستی است که مایل است در جامعه اسلامی ترویج دهد. خوب است شعرا به این نکات توجه داشته باشند؛ ما برخی شعرها را می بینیم که در مسیر وحدت بیان شده است و نشان می دهد که اگر قرار است شیعه و سنی به جان هم بیفتند این همان تیغ صهیونیستی است که همانطور که سر شیعیان را می برد سر اهل سنت هم خواهد برید.

دبیرکل مجمع تقریب عنوان کرد: متأسفانه از هر فرقه و مذهبی، متعصبین اندکی وجود دارند. پیروان مذاهب باید توجه داشته باشند که این متعصبان اندک را به حساب کل شیعه نگذارند، شیعیان هم متعصبان اهل سنت را به حساب کل اهل سنت نگذارند. مشاهده می کنیم در کشورهای مختلف از جمله عراق و ایران و ... شیعه و سنی با مدارا در کنار یکدیگر زندگی کردند و زندگی مسالمت آمیز خود را طی قرون متوالی دنبال کردند. گاهی اوقات به خاطر سردمداری برخی از سران مذاهب و حکومت ها، تندروی هایی در طول تاریخ شکل گرفت، اما خود مردم با محبت و صمیمت در کنار هم زندگی می کردند؛ همانطور که در عصر نبوی و همانطور که شیعیان و اهل سنت در عصر امامت در کنار یکدیگر زندگی می کردند.

وی با بیان این مطلب اضافه کرد: متأسفانه ما امروز در کشور خود هم ملاحظه می کنیم برخی وجود اقوام و مذاهب مختلف را تهدیدانگاری می کنند، باید توجه داشت اقوام و مذاهب مختلف در کشور ایران مایه عزت کشور هستند. ما نشان دادیم که علی رغم تکثر قومی، مذهبی در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داریم و برای اعتلای نظام جمهوری اسلامی از جنگ تحمیلی گرفته تا محاصره اقتصادی دست به دست هم داده و در مقابل دشمنان سینه سپر کرده و ایستادگی کردیم. لذا تکثر مذاهب و اقوام موجبات اعتلا و سربلندی نظام جمهوری اسلامی را پدید آورده است.

دبیرکل مجمع تقریب تأکید کرد: بنابراین ما نباید تکثر قومی و مذهبی را تهدید انگاری بدانیم اینها فرصت هستند نه تهدید؛ ما مشاهده می کنیم شوراهای تأمین در برخی از استانها می نشینند و احکامی را صادر می کنند که ممکن است تلقی ظلم به حق الناس بشود؛ اگر عالمی قصد دارد مدرسه خود را توسعه بدهد و اهل سنتی را که در مقابل استکبار و دشمنان اسلام و تحرکات وهابیت است، تربیت کند، این به نفع نظام جمهوری اسلامی است.

وی افزود: شورهای تأمین نباید فکر کنند که اگر توسعه ای در این مدرسه شکل بگیرد، این توسعه خلاف نظام جمهوری اسلامی است بلکه به نفع نظام است؛ همانطوری که اهل سنت در زمان جنگ تحمیلی در کنار شیعیان در جبهه ها حضور پیدا کرده و شهید دادند و  مقاومت کردند، امروز هم اگر طلبه ای در مدارس اهل سنت خودمان تربیت شود، خیلی بهتر از این است که این طلبه کوچ کند به کشورهای دیگر و احیانا با فکر افراطی گری به دست دشمنان تربیت شود. اگر خدایی نکرده در یک مدرسه ای توطئه گران تربیت شوند یا توطئه ای شکل بگیرد، اینها دشمنان امنیت ملی کشور هستند و حتما شورای تأمین باید با آن مقابله کند؛ اما صرف اینکه مدرسه می خواهد تربیت طلاب اهل سنت را داشته باشد و بگوییم حق الناس است و آن دنیا باید جواب دهیم درست نیست؛ 

حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند که تمدن نوین اسلامی جز با همکاری شیعه و سنی امکان پذیر نیست، این نشان می دهد که تمدن سازی  یک راهبرد است نه یک تاکتیک و برنامه موقت، بلکه یک برنامه دراز مدت دائمی است و همکاری بین شیعه و اهل سنت برای تمدن سازی نوین اسلامی ضروری است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که بزرگان و مراجع شیعه و مقام معظم رهبری همه توصیه هایشان در تمدن سازی، همکاری بین شیعه و سنی است.

دبیرکل مجمع تقریب گفت: کسی نگوید اگر مدارس اهل سنت گسترش پیدا کند و طبقه ای بر طبقات آنها افزوده شود این خدایی نکرده موجبات کندی نظام است، اینها موجب سرعت نظام جمهوری اسلامی به سوی تمدن سازی است و باید از افکار کوتاه دست برداریم و بلند فکر کنیم و فکر کنیم که ما می خواهیم  داعیه دار اتحادیه کشورهای اسلامی و امت واحده اسلامی باشیم؛  بیش از یک میلیارد مسلمان را با هم متحد و قدرتمند کنیم و اقتدار اسلامی را همانطور که در عهد رسول الله (ص) بوده به منصه ظهور برسانیم. 

وی ادامه داد: پس تهدیدانگاری ادیان و مذاهب یک خطای راهبردی است که برخی از دست اندرکاران امنیت کشور هم گاهی اوقات به آن اقدام کرده اند، به عزیزان توصیه می کنیم که به دامن توصیه های تمدن ساز بازگردند و امت واحده و تمدن نوین اسلامی و آرمان اتحادیه کشورهای اسلامی را مد نظر قرار دهند و اجازه دهند همه اهل سنت در کنار شیعه در ایران و دیگر کشورها با آزادی و آسایش و آرامش زندگی کنند و با رعایت حقوق مردم  و اصول قانون اساسی به آزادی انتخاب مذهب کمک و مساعدت کنند تا بتوانیم به تمدن نوین اسلامی دسترسی پیدا کنیم.

برچسب‌ها مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیامبر اکرم قانون اساسی وهابیت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیامبر اکرم قانون اساسی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیامبر اکرم قانون اساسی وهابیت نظام جمهوری اسلامی دبیرکل مجمع تقریب مقام معظم رهبری نوین اسلامی شیعه و سنی تمدن سازی اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۲۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) به خاک و خون کشیدن نمازگزاران شیعه در حکومت طالبان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیوندهای قومی بخش مهم شناسنامه اقوام ایرانی است
  • (ویدئو) به خاک و خون کشیدن نمازگزاران شیعه در حکومت طالبان
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • شبکه خیریه‌ها و خیران خارج از کشور ایجاد می‌شود
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است
  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین رونمایی می‌شود