Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-27@18:50:37 GMT

افت ۳۰ درصدی ارزش روبل

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۸۳۳۷۰

افت ۳۰ درصدی ارزش روبل

با آغاز فعالیت‌ بازارهای مالی جهان و در پی تحریم‌های مالی گسترده علیه روسیه، نرخ برابری روبل در برابر دلار ۳۰ درصد افت کرده و رکوردی تاریخی بر جای گذاشته است.

به گزارش بی بی سی، افت ارزش روبل، به تورم در این کشور دامن خواهد زد.

همزمان بانک مرکزی روسیه که در تلاش است از افت بیشتر ارزش پول ملی این کشور جلوگیری کند، نرخ سود بانکی را دو برابر کرده و از ۹/۵ درصد به ۲۰ درصد رسانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانک مرکزی و وزارت دارایی روسیه از شرکت‌های این کشور خواستند که ۸۰ درصد از درآمدهای ارزی خود را به فروش برسانند که هدف از این اقدام "تغییر شرایط خارجی برای برای اقتصاد روسیه" اعلام شده است.

با تحولات اخیر زمان بازگشایی بازار بورس مسکو در اولین روز کاری هفته، چندین بار به تعویق افتاده است.

حمله نظامی روسیه و تنش میان غرب و این کشور کماکان قیمت نفت را بالای ۱۰۰ دلار نگه داشته است؛ هر بشکه نفت خام برنت در معاملات امروز بازارهای جهانی با ۴ دلار افزایش به حدود ۱۰۲ دلار رسید.

اواخر هفته پیش قیمت نفت تا ۱۰۵ دلار هم پیش رفته بود که بعدا به زیر ۱۰۰ دلار کاهش یافت ولی حالا با تشدید تنش‌ها مجددا قیمت بالای ۱۰۰ دلار را تجربه می‌کند.

دیروز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیروهای بازدارنده هسته‌ای این کشور را در آماده باش "ویژه" قرار داد که این به نگرانی سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی جهان افزوده است.

طی روزهای اخیر تقاضا برای گرفتن پول نقد از بانک‌ها و خودپردازها در روسیه افزایش یافته ولی بانک مرکزی این کشور از شهروندان روسی خواسته آرامش خود را حفظ کنند.

بانک مرکزی روسیه در اطلاعیه‌ای دیروز گفته بود منابع و ابزار کافی برای حفظ ثبات اقتصادی را "در اختیار دارد" و درباره تداوم فعالیت بخش مالی اطمینان می‌دهد .

این نهاد البته گفته مشتریان بانک‌های تحریم شده قادر به استفاده از کارت بانکی خود در خارج از کشورشان نیستند.

شهروندان روسی نگرانند با وخیم‌تر شدن اوضاع محدودیت‌هایی درباره برداشتن پول از حساب‌ها اعلام شود.

بانک مرکزی روسیه مجبور شده عرضه پول به دستگاه‌های خودپرداز را افزایش دهد؛ تقاضا برای گرفتن پول نقد از مارس ۲۰۲۰ میلادی و همزمان با شروع همه‌گیری کرونا بی‌سابقه بوده است.

با حمله روسیه به اوکراین و تشدید تنش با غرب، کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا تحریم‌های گسترده‌ و بی سابقه‌ای را طی همین مدت کوتاهی که از آغاز درگیری‌ها گذشته اعلام کرده‌اند؛ از جمله مسدود شدن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه و تحریم چندین بانک بزرگ این کشور.

بعضی از بانک‌های روسی هم از دسترسی به سیستم سوئیفت محروم شده‌اند؛ روسیه برای بازگرداندن عواید صادرات نفت و گاز خود به شدت وابسته به سیستم سوئیفت است.

ارزش ذخایر بانک مرکزی روسیه حدود ۶۳۰ میلیارد دلار اعلام شده و هدف از این تحریم‌ها، توقف فروش دارایی‌ها در خارج از مرزهای روسیه و جلوگیری از حمایت از بانک‌ها و شرکت‌های این کشور است.

سرعت و میزان اعلام تحریم‌ها علیه روسیه بی‌سابقه بوده و طی روزهای اخیر افزایش یافته است.

هفته پیش آلمان پروژه خط لوله گازی نورداستریم-۲ روسیه که شرکت‌های اروپایی و روسیه سرمایه‌گذاری عظیمی در آن کرده بودند، را متوقف کرد.

آمریکا ۱۰ نهاد مالی بزرگ روسیه را که حدود ۸۰ درصد از سرمایه کل بانکهای این کشور را در اختیار دارند تحریم کرده است.

بریتانیا هم با هدف قرار دادن ۱۰۰ فرد و نهاد روسی گفته دارایی‌های تمامی بانک‌های عمده روسیه در این کشور مسدود خواهد شد؛ همچنین تراکنش‌های بانکی با بانک مرکزی روسیه در این کشور ممنوع اعلام شده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: روبل روسیه ارزش پول بانک مرکزی روسیه تحریم ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۳۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه به کانادا هشدار داد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از تاس، اولگ استپانوف سفیر روسیه در کانادا جمعه گفت: ترجیح می‌دهم که در مورد اقدامات بعدی کانادا پیشگویی نکنم. اما ما برای هر سناریویی اقدامات تلافی‌جویانه داریم.

وی در مورد واکنش احتمالی مسکو به مصادره دارایی‌هایی روسیه در کانادا اظهار کرد: در حوزه کیفیت و سطح روابط دیپلماتیک هیچ چیزی را نمی‌توان رد کرد. همه گزینه‌ها روی میز است.

در همین حال، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه ریانووستی در رابطه با اقدامات احتمالی کشورهای گروه هفت برای مصادره دارایی‌های روسیه گفت که واکنش مسکو به مصادره دارایی‌هایش توسط کشورهای گروه هفت، می‌تواند شامل اقدامات متقابل اقتصادی و دیپلماتیک باشد.

به نوشته ریانووستی، ایالات متحده و متحدانش حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را به عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین مسدود کرده‌اند که بیشتر آنها در اتحادیه اروپا نگهداری می‌شوند.

واشنگتن مدت‌هاست که از مصادره دارایی‌های روسیه حمایت می‌کند تا این پول در حمایت از رویارویی نظامی اوکراین با روسیه، به کی‌یف تحویل داده شود.

قانون موسوم به REPO که قانونگذاران واشنگتن آن را به تازگی همراه با بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری برای اوکراین تصویب کردند، به جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده اجازه داد تا وجوه روسیه که در بانک‌های آمریکایی نگهداری می‌شد را مصادره کرده و به کی‌یف تحویل دهد.

بیش از ۶ میلیارد دلار از ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی مسدود شده روسیه در بانک‌های ایالات متحده است. سناتور آمریکایی رند پل که نسبت به این پیشنهاد بدبین است، اوایل سال جاری هشدار داد که این اقدام، آغاز یک جنگ اقتصادی خواهد بود.

مقام‌های چندین کشور غربی به‌ویژه ایالات متحده و بریتانیا، بر مصادره کامل دارایی‌های روسیه با وجود نگرانی‌های گسترده مبنی بر اینکه این امر مبنای قانونی ندارد، اصرار دارند.

دیگر خبرها

  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی
  • سقوط ین با اقدام بانک ژاپن
  • روسیه به کانادا هشدار داد
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • ارز روسیه پیشتاز شد