Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@14:40:57 GMT

کنترل دیابت نوع دو با ویتامین E و C

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۸۳۵۷۰

محققان داخلی دریافتند استفاده از مکمل‌های ویتامین E و C در کنار ترکیبی از تمرینات ورزشی باعث بهبود وضعیت بیماران دیابتی می‌شود. ناطقان: دیابت نوع دو با افزایش سطح قند خون، خطراتی نظیر نارسایی قلبی و مرگ‌ومیر را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده و منجر به عوارض جانبی در قلب می‌شود.

اگرچه سازوکار‌های پاتوژنز نارسایی قلبی هنوز به‌طور دقیق روشن نشده‌اند، بااین‌وجود چندین مسیر سیگنالینگ، ازجمله التهاب، استرس اکسیداتیو، آپوپتوز و اختلال در عملکرد میتوکندری سبب اختلالات قلبی و عروقی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان اندامک‌های موجود در سلول، میتوکندری که خود دارای یک ژنوم جداگانه است، نقش مهمی در تولید انرژی از طریق مسیر انتقال الکترون تنفسی دارد و اختلال در آن نقش مهمی در گرفتار شدن بدن در مشکلات متعدد دارد.

به گفته متخصصان، هیپرگلیسمی یا قند خون بالا، می‌تواند سلول‌های قلب را مستعد مرگ سلولی و اختلال در عملکرد و ساخت‌وساز اندامک میتوکندری کند و از این طریق باعث اختلال در عملکرد میوکارد و تخریب تدریجی سلول‌های بنیادی قلب شود. علاوه بر این، در سطح مولکولی، این تغییرات می‌تواند به دلیل تغییر بیان یا فعالیت پروتئین‌ها و ژن‌های مختلف بر حفظ یا تنظیم هموستازی و تعادل داخل سلولی تأثیر منفی بگذارد. شواهد زیادی نشان داده‌اند که افزایش قند خون و بی‌تحرکی باعث کاهش بیوژنز میتوکندری و اختلال در عملکرد آن می‌شود. اگرچه سازوکار دقیق اختلال عملکرد میتوکندری در افزایش قند خون و دیابت نوع دو مشخص نیست.

در این رابطه، دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان) و واحد شیراز اقدام به انجام مطالعه‌ای کرده‌اند که در آن تأثیر تمرین ترکیبی و مصرف مکمل‌های E و C بر روی بیوژنز میتوکندری در بافت قلب جانوران مبتلابه دیابت نوع دو مورد بررسی قرار گرفته است.

محققان در این مطالعه، از پنجاه سر موش صحرایی نر مبتلابه دیابت نوع دو استفاده کرده و ترکیب‌های مختلف مکمل ویتامین E و C را همراه با تمرینات ورزشی روی آن‌ها آزمایش کرده‌اند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های غنی از آنتی‌اکسیدان و تمرین ترکیبی سبب کاهش میزان گلوکز خون و از سویی باعث بهبود بیوژنز میتوکندری بافت قلب می‌شود.

استفاده از تمرین ترکیبی همراه با مکمل آنتی‌اکسیدان اثر بیشتری در روند بهبودی دیابت نوع دو نسبت به اثر هر کدام از آن‌ها به‌تنهایی داشته است.

فرزانه تقیان، محقق گروه فیزیولوژی ورزشی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان) و همکارانش در این خصوص می‌گویند: در اثر دیابت و چاقی، میزان رادیکال‌های آزاد در بدن افزایش می‌یابد و درنتیجه میزان بیوژنز میتوکندری‌ها در اثر افزایش سطح رادیکال‌های آزاد کاهش می‌یابد.

آن‌ها می‌افزایند: افزایش آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی، بیوژنز و عملکرد میتوکندری‌های قلب، متأثر از سازگاری‌های ناشی از تمرینات ترکیبی و مصرف هم‌زمان مکمل‌های ویتامین E و C است. فعالیت ورزشی و مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی در ایجاد دفاع ضد اکسایش، کاهش رادیکال‌های آزاد و افزایش بیوژنز میتوکندری‌ها نقش مؤثری دارند.

این یافته‌ها در مجله دیابت و متابولیسم ایران که قبلاً با نام مجله دیابت و لیپید ایران شناخته می‌شده است، به چاپ رسیده‌اند. این نشریه را پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران با همکاری انجمن غدد درون‌ریز منتشر می‌کند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: کنترل ، دیابت نوع دو ، ویتامین ای

منبع: ناطقان

کلیدواژه: کنترل دیابت نوع دو ویتامین ای اختلال در عملکرد دیابت نوع دو ویتامین E و C قند خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۳۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزش باد شدید و افزایش ارتقاع موج در خلیج‌فارس

به گزارش قدس آنلاین سازمان هواشناسی در پی تشدید وزش باد و افزایش ارتفاع موج از امروز (چهارشنبه، پنجم اردیبهشت) تا بعد از ظهر یکشنبه در خلیج فارس هشدار هواشناسی دریایی سطح زرد صادر کرد.

وزش باد با بیشینه سرعت ۲۴ نات و افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی و دور از ساحل بین یک تا ۱.۵ متر به‌ویژه در ساعات صبح تا بعدازظهر، از جمله مخاطرات این سامانه خواهد بود.

تشدید وزش باد و افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان و در شرق خلیج فارس و تنگه هرمز رخ خواهد داد.

این سامانه اثراتی از قبیل اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری و احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی را به همراه خواهد داشت.

از این رو به اجتناب از ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی در مناطق تحت تأثیر، ممنوعیت شنا و اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توصیه می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • وزش باد شدید و افزایش ارتقاع موج در خلیج‌فارس