Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-28@15:51:59 GMT

اُمیکرون و بیقراری‌های کودکانه

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۸۵۰۹۴

نگران نباش! اُمیکرون در کودکان سبک است! این جمله کلیدی پزشک درمانگاه است که به همه مادران می‌گوید، مادرانی که کودکان خردسال بیقرار از تب خود را سراسیمه بغل کرده و نزد پزشک آورده‌اند.

به گزارش ایرنا، ساعت حوالی نیمه شب را نشان می‌دهد اما درمانگاه رفت و آمد معمول روزانه را دارد، بیشتر هم مادرانی هستند که به تنهایی یا با همراهی یکی از اعضای خانواده؛ نگران از سرفه ها، تب یا بیقراری‌های نامشخص کودکانشان را در آغوش گرفته و راهی بیمارستان شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پزشک در حالی‌که سعی می‌کند ابتدا آرامش خاطر را به مادران بدهد می گوید جای نگرانی نیست و تند تند داروهایی را می نویسد و تاکید دارد داروها را بعد از تحویل حتما باید ببیند.

درب اتاق پزشک باز است و از نظم و انضباط معمول روزانه برای ورود و خروج بیماران خبری نیست، پزشک، منشی و بیمار هیچ کدام اعتراضی ندارند، گویی همین در کنار هم بودنشان به آنها آرامش خاطر می‌دهد که تنها نیستند و همه در کنار همدیگر با نگاه‌هایی نگران به پزشک چشم دوخته اند.

تقریبا داروها و حال همه بچه‌هایی که جسمشان داغ تر از معمول شده شبیه به همدیگر است، مادری در حالی‌که کودک تب دار خود را در آغوش دارد می‌گوید بار روانی وضعیتی که کودکان با آن درگیر می‌شوند هزاران برابر از خود کرونا سنگین تر است.

وی می‌گوید: با هر گریه و بیقراری بچه فکر می‌کنی دیگر تمام شد، وقتی در این چند سال به سادگی یک سرماخوردگی شاهد مرگ عزیزانی بوده ایم هیچ چیز را بعید نمی دانیم و همین بیقراری و اضطرابمان را با هر سرفه کودکانمان بیشتر می کند.

این مادر جوان ادامه می دهد: با هر علامتی هر چند خفیف، فقط می خواهی از خانه به سمت بیمارستان و درمانگاه و مطب دکتر فرار کنی. حتی اگر بیم آلودگی این مکان ها را هم داشته باشی اما قدرت تصمیم گیری نداری و هیچ وقت تا این حد مرگ را نزدیک خود تصور نکرده ای.

مادر دیگری که نوزادش را لای پتویی بزرگ پیچانده است و در قسمت زیر پله هم کف خود را پنهان کرده است و می گوید می ترسم فقط یک تب یا سرماخوردگی ساده باشد و در این فضای شلوغ کرونا بگیرد و با نگاه هایی مضطرب اطراف را نگاه می‌کند.

پزشک برای دیدن یکی بیمار سالمند به داخل راهرو درمانگاه می آید تا فضای کوچک اتاقش که فعلا به کودکان اختصاص یافته است شلوغ تر نشود و می گوید فرد سالمند اکسیژن خونش پایین است و رو به منشی می گوید، باید سریع به بیمارستان آیت الله بروجردی (بیمارستان مخصوص بیماران کرونایی ) منتقل شود.

پزشک به اتاقش بر می گردد در حالیکه با چوب معاینه پزشکی که البته بسیار ظریف تر از چوب های معمولی است که برای بزرگسالان استفاده می شود، سعی دارد گلوی نوزاد را ببیند و سریع بعد از معاینه، خطاب به مادر می گوید اُمیکرون است، در حد یک تورم و قرمزی گلو همین! ولی برای اینکه کودک بیقراری نکند باید خیلی مراقبش باشی و سریع مجموع کارهایی را که مادر باید انجام دهد را تکرار می کند.

مادر دیگری در حالی‌که کودک تب دار خود را به فضای آزاد محوطه درمانگاه آورده است، می گوید: خوبی پیک‌ها و سویه‌های قبلی ویروس کرونا این بود که بیشتر بزرگسالان را درگیر می‌کرد و استرس ابتلای کودکان را نداشتیم.

معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد بیان کرد: با توجه به شیوع سویه اُمیکرون بطور متوسط روزانه تست ۱۳۰ بیمار در شهرستان مثبت گزارش می‌شود.

دکتر شهرام ممدوحی با تاکید بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به منظور قطع زنجیره انتقال کرونا اظهار داشت: کسانی که به اُمیکرون مبتلا می شوند حتما در محل کار بعد از دوران قرنطیه باید فاصله اجتماعی را رعایت و زدن ماسک را جدی بگیرند.

پیک ششم کرونا به شکل بی‌سابقه‌ای بسیاری از مردم را به اُمیکرون مبتلا کرده است و تفاوت بارز دیگر آن، ابتلای کودکان است.

مدیر گروه پیشگیری و مراقبت بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان بروجرد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین توصیه ما تاکید بر انجام واکسیناسیون در کودکان بالای پنج سال است و کودکان زیر پنج سال را نیز باید از تجمعات و محیط‌های آلوده به ویروس دور نگه داشت.

مژگان نوابی بیان کرد: وضیعت انجام واکسیناسیون کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال در شهرستان بروجرد خوب است اما در سنین پنج تا ۱۲ سال به هیچ وجه رضایت بخش نیست.

وی افزود: واکسن کرونا هیچ عوارضی ندارد و به والدین توصیه می شود نسبت به انجام واکسیناسیون کودکان خود اقدام کنند، واکسن‌های سینوفارم و پاستوکووک که برای کودکان مورد تایید و در شهرستان بروجرد موجود است و توصیه می شود که خانواده بدون نگرانی نسبت به تزریق آنها برای کودکان خود اقدام کنند.

مدیر گروه پیشگیری و مراقبت بیماری های شبکه بهداشت و درمان بروجرد اظهار داشت: پیش تر نگرانی ما در مورد کودکان صرفا ناقل بودن آنها بود و اینکه با انتقال آن به سایرین باعث افزایش میزان ابتلا می شدند در حالیکه اکنون خود کودکان هم مبتلا می شوند و این در حالی است که کودکان در رعایت شیوه نامه های بهداشتی معمولا توجه کمتری نشان می دهند و همین نگرانی‌ها را بیشتر می کند.

وی گفت: موارد ابتلا و بستری بر اثر کرونا در شهرستان بروجرد رو به افزایش است و هم اکنون این شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارد.

نوابی ضمن تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی بیان کرد: بیرون رفتن های غیر ضروری و یا خریدهای پایان سال در خیابان های شلوغ که قطعا تعداد زیادی از افراد مبتلا هم هستند را باید کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه اکنون بسیاری از محدودیت ها برداشته شده است، ادامه داد: مردم باید به این آگاهی برسند حتی اگر محدودیتی اعمال نمی‌شود اما خودشان رعایت کنند و در دورهمی‌ها و تجمعات شرکت نکنند.

نوابی با اشاره به اینکه باشگاه‌های ورزشی و استخرها فعال است، یادآور شد: مردم باید بدانند هدف از ایجاد چنین مراکزی ارتقای سلامت جامعه است، ولی وقتی در این شرایط عاملی برای اختلال در سلامت هستند نباید در این مکان‌ها حاضر شد.

مدیر گروه پیشگیری و مراقبت بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: در مورد کرونا ما با ویروسی مواجه هستیم که عاقبت آن را نمی دانیم و مشخص نیست این ویروس در هر بدن چگونه واکنش نشان می دهد بنابراین هر شخص باید نهایت تلاش در رعایت پروتکل‌ها و شیوه نامه های بهداشتی را داشته باشد.

نوابی گفت: استفاه از ماسک در کودکان و توجه به شست و شوی دست ها در آنها از مهمترین عوامل پیشگیری از انتقال و ابتلا به کرونا و اُمیکرون است که باید از سوی والدین مورد توجه باشد.

به گفته وی در حالیکه میزان ابتلا و موارد بستری کودکان بر اثر اُمیکرون افزایش یافته است اما بسیاری از خانواده‌ها صرفا با تصور اینکه نگران کننده نیست و سبک است بدون استرس کودکان خود را بیرون می برند و حتی زدن ماسک را هم جدی نمی‌گیرند.

در مجموع اینگونه به نظر می رسد کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی با تصور اینکه سویه جدید کرونا چندان کشنده نیست و همانند یک سرماخوردگی معمولی طی می‌شود باعث افزایش تصاعدی مبتلایان شده است که همین نگاه، مدیریت سویه جدید کرونا موسوم به اُمیکرون را سخت تر می کند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: رعایت شیوه نامه های بهداشتی شبکه بهداشت و درمان بروجرد ا میکرون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۵۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاریکاتور/ کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک

خبر عجیب رییس سازمان سنجش:برخی از افراد به دکتر مراجعه کرده‌اند و ابزارهای جاسوسی برای کنکور را در بدن کار گذاشته‌اند. حتی قبل از فرآیند آزمون هم اگر داوطلب این ابزارها را داشته باشد متخلف محسوب می‌شود و از آزمون محروم می‌شود. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3075610 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • ترانه‌ کودکانه «ببعی تو بازیگوشی» اینستاگرام را منفجر کرد + ویدئو
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • کاریکاتور/ کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود