Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-دیروز با دستور رئیس جمهور مدیریت بازار اقلام اساسی به ویژه در شب عید به دو وزیر سپرده شد.

همه ساله در ایام پایانی سال بازار اقلام اساسی با واریز حقوق و عیدی کارمندان و بازنشستگان با رفت و آمد بیشتری همراه است که برخی مغازه داران فرصت را غنیمت شمرده تا بتوانند از آب گل آلود سودهای هنگفتی را به جیب بزنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیروز رئیس جمهور به وزرای صمت و جهاد کشاورزی ماموریت داد جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد. افزایش قیمت هایی که گلایه عمومی را افزایش داده بود.

دیشب راد قائم مقام معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از تصمیم ستاد تنظیم بازار مبنی بر کاهش قیمت انواع برنج خارجی و گوشت گوساله منجمد خبر داد.

برای مدیریت بازار به طور مثال زمانی که بازار مرغ و تخم مرغ به بحران رسیده بود، مسئولان وزارت جهاد تصمیم گرفتند تا با عرضه اینترنتی کالا بازار را به تعادل برسانند که این موضوع در کنار افزایش تولید آرامش را به بازار بازگرداند.

این پایان ماجرا نیست چرا که اقلام سبد خانوار همچون برنج، شکر، سیب زمینی، گوشت و ... یکی پس از دیگری دچار التهاب شد که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی ها مطرح کردند، اما عدم سنخیت حقوق های کارمندی و کارگری با این افزایش افسار گسیخته کالاها بسیار حائز اهمیت است.

هر چند طی هفته های اخیر توزیع هوشمند سیب زمینی، برنج، گوشت آغاز شده است، اما شهروندان نسبت به تاخیر در ارسال کالاها گلایه مندی هایی دارند که سازمان تعاون روستایی به عنوان متولی توزیع هوشمند کالا باید تدابیری بیندیشد تا کالا ظرف مهلت مقرر بدست مصرف کننده برسد.
اتمام محصول داخلی علت گرانی شکر

غلامحسین بهمنی گفت: با توجه به اتمام چغندر تولید داخل، قیمت شکر روبه افزایش است.

به گفته او، قیمت کنونی شکر در نقاط مختلف کشور متفاوت است به طوریکه هر کیلو شکر سفید از ۱۳ هزار و ۲۰۰ تا ۱۴ هزار تومان عرضه می شود‌ که حداکثر با احتساب ۱۰ تا ۱۵ درصد سود باید بدست مصرف کننده برسد.

مسئولان شرکت بازرگانی دولتی می گویند که از ابتدای دی امسال طرح های تامین توزیع اقلام نظیر برنج، روغن و شکر شتاب بیشتری به خود گرفته که این طرح تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

هم اکنون شکر خارجی توسط بازرگانی دولتی عرضه می شود که با احتساب سایر هزینه ها هر کیلو شکر تصفیه ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان تمام می شود.

با افزایش ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده شکر از ۱۳ دی امسال، قیمت شکر در خرده فروشی ها به ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان رسیده است، درحالیکه بازرگانی دولتی قیمت شکر بسته بندی یک کیلویی را ۱۷ هزار و ۳۵۰ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام می کند.
تغییری در قیمت مرغ رخ نخواهد داد

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: بازار مرغ نسبت به هفته های گذشته تغییری نداشته است و همواره برآورد می شود که تا پایان سال نوسانی در بازار رخ ندهد.

به گفته او، علی رغم آنکه مشکلی در توزیع مرغ گرم نداریم، عرضه مرغ منجمد بصورت گسترده به منظور جلوگیری از سو استفاده های احتمالی در حال انجام است.

سالمی مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران می گوید: با توجه به ازدیاد عرضه مرغ بیش از تقاضای موجود در بازار، قیمت مرغ گرم از نرخ مصوب پایین تر است به طوریکه در میدان بهمن ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان و سطح شهر ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان عرضه می شود که این امر بیانگر ثبات نسبی گوشت مرغ در بازار است.

یوسف خانی گفت: هم اکنون بازار مرغ و تخم مرغ در آرامش به سر می برد و کمبودی در عرضه هیچ یک از این اقلام وجود ندارد.
فروش هر تخم مرغ به نرخ ۲۳۰۰تومان گرانفروشی است

نبی پور گفت: قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۹ هزار تومان معادل شانه ای ۳۸ هزار تومان عرضه می شود.

به گفته او، با توجه به شرایط تولید و عرضه، فروش هر عدد تخم مرغ با نرخ ۱۸۰۰ تا ۲۳۰۰ تومان گرانفروشی است که دستگاه های مسئول باید با متخلفان برخورد کنند.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که متوسط قیمت هر عدد تخم مرغ در مغازه ها ۲ هزار تومان است، درحالیکه مسئولان اتحادیه مرغ تخم گذار اذعان می کنند که با تولید روزانه ۲ هزار و ۹۰۰ تا ۳ هزار تن تخم مرغ کمبودی در عرضه نداریم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: طبق روال همه ساله قیمت تخم مرغ در ایام عید و ماه رمضان افزایشی ندارد.
گرانی گوشت ارتباطی به دامدار ندارد

مجتبی عالی گفت: نرخ کنونی هر کیلو بره ۶۲ تا ۷۰ هزار تومان، گوساله زنده ۵۳ تا ۵۵ هزار تومان است.

به گفته او عرضه گوشت با نرخ های فعلی ناشی از دلال بازی و سیستم توزیع است که ارتباطی به دامدار ندارد.

پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام می‌گوید: علی رغم اظهارات برخی توزیع کنندگان گوشت مبنی بر کمبود دام، توزیع به صورت انبوه در حال انجام است.

وی قیمت قیمت هر کیلو لاشه بره در عمده فروشی‌ها ۱۱۷ هزار تومان و گوساله ۱۰۸ هزار تومان اعلام کرد.
پیش بینی افزایش ۲۰ درصدی پرتقال شب عید

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی گفت: هم اکنون بازار میوه در رکود به سر می برد و از ۱۰ اسفند به بعد می توان راجع به وضعیت بازار میوه شب عید اظهار نظر کرد.

به گفته او، با توجه به شرایط مساعد میوه در سردخانه، کمبودی در عرضه نداریم.

گزارش های میدانی نشان می دهد که قیمت اقلام میوه نسبت به هفته های اخیر نوساناتی داشته است که فعالان بازار اذعان می کنند که همه ساله در ایام‌ پایانی سال التهابات در بازار رخ می دهد.

دارایی نژاد گفت: قیمت کنونی هر کیلو پرتقال تامسون شمال در میدان ۹ هزار تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، پرتقال خونی جنوب ۱۲ هزار تا ۱۸ هزار تومان، پرتقال خونی شمال ۱۲ هزار تا ۱۸ هزار تومان، پرتقال ناول ۲۰ هزار تا ۲۸ هزار تومان، سیب زرد دماوند ۱۲ هزار تا ۲۲ هزار تومان، سیب قرمز دماوند ۸ هزار تا ۱۵ هزار تومان، نارنگی بندری ۲۵ هزار تا ۳۳ هزار تومان، نارنگی تخم پاکستانی ۱۸ هزار تا ۲۵ هزار تومان و خیار گلخانه ۸ هزار تا ۱۲ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه بارفروشان می گوید: برآوردها حاکی از است که قیمت پرتقال برای شب عید ۲۰ درصد و سایر میوه ها ۱۰ درصد افزایش یابد.

با واگذاری قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی و اذعان مسئولان مبنی بر شتاب طرح های توزیع اقلام اساسی در ایام پایانی سال انتظار می رود که بازار به تعادل نسبی و آرامش برسد.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اقلام اساسی عرضه می شود هزار تومان گفته او تخم مرغ ۱۲ هزار شب عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۶۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخایر شکلات جهان در خطر است

ایتنا - شاید بد نباشد که عاشقان شکلات هرچه ظرف در خانه دارند، پر از شکلات کنند، چون دانشمندان دریافته‌اند بیماری ویرانگری که درختان کاکائو در غرب آفریقا را گرفتار کرده است، احتمالا می‌تواند عرضه شکلات در سراسر جهان را به مخاطره بیندازد.
به آخرالزمان شکلات‌ها رسیده‌ایم؟

شاید بد نباشد که عاشقان شکلات هرچه ظرف در خانه دارند، پر از شکلات کنند، چون دانشمندان دریافته‌اند بیماری ویرانگری که درختان کاکائو در غرب آفریقا را گرفتار کرده است، احتمالا می‌تواند عرضه شکلات در سراسر جهان را به مخاطره بیندازد.

بنیتو چن‌ــ‌چارپنتیر، استاد ریاضیات دانشگاه تگزاس در آرلینگتون، و نویسنده این پژوهش دلسردکننده که به‌تازگی در مجله «پلاس وان» (PLOS One) منتشر شد، می‌گوید: «این بیماری ویروس تهدید واقعی برای عرضه جهانی شکلات است.»

این بیماری که به «بیماری ویروسی ساقه متورم کاکائو» (cacao swollen shoot virus disease) معروف است، از طریق چند گونه شپشک آردآلود، نوعی آفت گیاهی، که از محصول شکلات تغذیه می‌کنند، گسترش می‌یابد.

پس از آلوده شدن گیاه با این آفت، طیف وسیعی از علائم می‌توانند ظاهر شود. از جمله تورم ساقه‌ها و ریشه‌ها، ظاهر‌شدن رگبرگ‌های قرمز روی برگ‌های تازه‌جوانه‌زده و و گرد و کوچک‌شدن غلاف کاکائو.

به گزارش نیویورک پست، دانشمندان «جهانی‌ شدن، تغییرات اقلیمی، تشدید کشاورزی و کاهش انعطاف‌پذیری در سیستم تولید» را از جمله عوامل دخیل در این بیماری می‌دانند.

طبق تخمین کارشناسان، بیماری ویروسی ساقه متورم کاکائو، کاهش ۱۵ تا ۲۵ درصدی برداشت در غنا را به دنبال داشته است که پس از همسایه‌اش، ساحل عاج، دومین تولید‌کننده بزرگ این ماده غذایی به شمار می‌رود. بیش از نیمی از شکلات‌‌های جهان از این دو کشور تامین می‌شوند.

چن چارپنتیر ابراز تاسف کرد و گفت: «غنا در سال‌های اخیر بیش از ۲۵۴ میلیون درخت کاکائو از دست داده است.»

به گفته این دانشمند، متاسفانه مبارزه با این طاعون نبردی دشوار بوده است. شپشک‌های آردآلود در مقابل آفت‌کش‌ها مقاومت بسیاری دارند و کشاورزان را مجبور می‌کنند تا برای پیشگیری از گسترش آفت، گیاهان آلوده را از بین ببرند، درختان مقاوم در برابر بیماری را پرورش دهند یا اینکه به گیاهان واکسن بیماری ویروسی ساقه متورم تزریق کنند.

با این حال، این واکسن‌ها گران‌قیمت‌اند و باری را بر دوش کشاورزان کم‌درآمد وارد می‌کنند و همچنین منجر به بازده کمتر کاکائو می‌شوند که عملاً شکست هدف برداشت‌شان را به دنبال خواهد داشت.

البته این آفت تنها تهدید تجارت جهانی کاکائو نیست. کارخانه‌های شکلات‌سازی در ساحل عاج و غنا فعالیت‌شان را متوقف کرده یا ظرفیت‌های عرضه را کاهش داده‌اند، زیرا توانایی خرید دانه‌ را ندارند. همین مساله باعث شد که قیمت کاکائو در سال گذشته بیش از دو برابر شود و از چندین رکود قیمت در تاریخ فروش این محصول، پیشی بگیرد.  

دیگر خبرها

  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز دوشنبه دهم اردیبهشت
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • قیمت جدید گوشت و مرغ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین