Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@18:28:43 GMT

اعلام جزئیات جدید از توافق احتمالی در وین

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۸۶۹۰۵

اعلام جزئیات جدید از توافق احتمالی در وین

جدیدترین اطلاعات رسیده از توافقِ در حال نگارش در وین نشان می‌دهد به دلیل سنگ اندازی‌های آمریکا در نقطه احتمالِ برابر توافق یا عدم توافق هستیم و ایران مصمم است به هیچ وجه از خطوط قرمز خود عبور نکند.

به  گزارش قدس آنلاین، جدیدترین اطلاعات رسیده از توافقِ در حال نگارش در وین نشان می‌دهد به دلیل سنگ اندازی‌های آمریکا در نقطه احتمالِ برابر توافق یا عدم توافق هستیم و ایران مصمم است به هیچ وجه از  خطوط قرمز خود عبور نکند و حداقل خواسته‌های ایران در این توافق مواردی است که در ادامه می‌آید، هرچند اطلاعات موثق ما نشان می‌دهد موارد باقی مانده از همه موارد ذیل مهم تر هستند و تا آن خطوط قرمز رعایت نشوند، توافقی درکار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اطلاعات رسیده‌، توافق احتمالی در قالب یک "تصمیم" کمیسیون مشترک برجام همراه با سه ضمیمه شامل ضمیمه رفع تحریم‌ها، ضمیمه اقدامات هسته‌ای، و ضمیمه برنامه بازاجراست.

منظور از ضمیمه رفع تحریم ها شرح تعهداتی است که طرف های مقابل به ویژه آمریکایی‌ها در خصوص رفع تحریم‌ها باید بدهند. این اطلاعات نشان می‌دهد، تحریم های مذکور شامل تمامی تحریم‌هایی که ذیل برجام رفع و در دوره ترامپ بازاعمال شده بودند و تمام تحریم‌های ناسازگار با برجام که در دوره ترامپ وضع شدند است؛ اما از نکات مهم در این میان که به نوعی دستاورد توافق جدید نسبت به برجام به حساب می آید این است که طرف مقابل پذیرفته در جهت تسهیل انتفاع ایران از رفع تحریم‌ها و جلوگیری از تزاحم قوانین دیگر در فرآیند رفع مؤثر و پایدار تحریم، تعهدات ضروری تازه‌ای را بپذیرد که الزاما در برجام قید نشده اند.

طبق اطلاعات دریافتی، در ضمیمه تعهدات هسته‌ای نیز که به اقدامات ایران ارتباط دارد چند موضوع مهم که توسط تیم ایرانی مطرح شده بود تثبیت شده است، بر این اساس در حوزه تحقیق و توسعه ماشین‌های سانتریفیوژ، موعدهای زمانی تحقیق و توسعه منطبق با برجام حفظ شده و در عین حال از منظر تولید انبوه سانتریفیوژهای پیشرفته، جمهوری اسلامی ایران در وضعیتی قرار می‌گیرد که بر اساس برنامه زمانی برجام تا یک دهه آینده نیز امکان رسیدن به آن وجود نداشت.

به نظر می رسد در اینجا اشاره توافق به ماشین های IR۲M ، IR۴ و IR۶ باشد که در دو سال و نیم اخیر بعد از گام سوم ایران و گام پنجم و بعد از تصویب قانون راهبردی مجلس در حوزه غنی سازی به کار گیری شدند، چراکه طبق بندهای ۳۲ تا ۴۳ پیوست یک برجام، ایران محدودیت هایی در این حوزه داشت مثلا طبق بند ۳۵ تا ۱۰ سال بعد از اجرای برجام، ایران حداکثر روی ۱۰ ماشین IR۴ امکان آزمایش داشت، همچنین طبق بند ۳۷ تنها بعد از هشت سال و نیم می توانست تست روی زنجیره ۳۰ تایی IR۶  را آغاز کند آن هم به گونه ای که طبق بند ۳۹ امکان برداشت مواد غنی شده را نداشت.

از دیگر نکات مهمی که در این توافق وجود دارد، رد شدن خواسته مهم آمریکایی ها در خصوص زمان های پایانی در برجام است، این خواسته از زمان دونالد ترامپ از سوی واشنگتن دنبال می شد و حتی دولت جدید بایدن نیز با شعار "طولانی تر و قوی‌تر" پای به مذاکرات گذاشت که حالا طبق این اطلاعات به نظر می رسد این موضوع نیز که جزو خطوط قرمز مهم ما بوده به نفع ایران تثبیت شده و طبق برجام محدودیت‌های موجود بر برنامه هسته‌ای ایران نیز از دو سال دیگر به مرور کاهش خواهد یافت.

منبع: آخرین خبر
 

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اعلام جزئیات برجام رفع تحریم ها نشان می دهد خطوط قرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۶۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا را به دلیل میزبانی غیرعادلانه ازبکستان تحریم کرد

 با تصمیم کمیته فنی مچ‌اندازی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، تیم ملی کشورمان در مسابقات آسیایی ۲۰۲۴ ازبکستان شرکت نمی‌کند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، پس از اینکه کنفدراسیون مچ‌اندازی آسیا در تصمیمی یکطرفه و مطرح کردن بهانه‌های عجیب میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا 2024 را از جزیره کیش در ایران به تاشکند در ازبکستان منتقل کرد، امروز (سه‌شنبه) جلسه کمیته فنی مچ‌اندازی با حضور رئیس و نایب رئیس فدراسیون تشکیل شد.

بعد از بحث و بررسی درباره تصمیم ناعادلانه کنفدراسیون آسیا و سلب میزبانی از ایران، رأی‌گیری برای اعزام یا عدم اعزام تیم ملی ایران به مسابقات آسیایی ازبکستان به‌صورت مخفی صورت گرفت که در نهایت با رأی اکثریت اعضای کمیته فنی، مقرر شد تیم ملی ایران (نایب قهرمان سال 2023 آسیا) به نشانه اعتراض در مسابقات آسیایی ازبکستان شرکت نکند.

تمامی اعضای کمیته فنی تأکید کردند فدراسیون ایران مسابقات آسیایی ازبکستان را تحریم و در نامه‌ای به فدراسیون جهانی اعتراض خود را بابت این اتفاق و دلسردی حدود 300 ورزشکار ایرانی که قرار بود در این رویداد شرکت کنند، اعلام کند. مقرر شد فدراسیون و کمیته مچ‌اندازی تمرکز خودشان را روی برگزاری باشکوه مسابقات بین‌المللی مستریونیورس 2024 ایران و حضور حداکثری ورزشکاران داخلی و خارجی و همچنین اعزام تیم پرقدرت به مسابقات جهانی 2024 مولداوی بگذارند.

از سوی دیگر فدراسیون بدنسازی جهت دلجویی از ورزشکاران منتخب کمیته فنی جهت شرکت در مسابقات آسیایی، شرایط را برای حضور ورزشکاران در قالب تیم ملی در مسابقات بین‌المللی جام زنده یاد یزدان راد (مستریونیورس ایران) در خرداد ماه سال جاری مهیا خواهد کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: میزبانی مسابقات مچ اندازی قهرمانی آسیا از ایران گرفته شد مسابقات مچ اندازی قهرمانی بانوان کشور (عکس)

دیگر خبرها

  • چاپلوسی فرانسه برای تل آویو: به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم
  • ایران مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا را به دلیل میزبانی غیرعادلانه ازبکستان تحریم کرد
  • احتمالی: ترکیب اصلی تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌ها
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • اطلاعات و تصاویر تلویزیون قطر از حمله ایران به اسرائیل
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود