Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه خودتان هم سر همین سفره ای که برای مردم پهن کرده اید بنشینید، گفت: مجلس، دولت و قوه قضائیه ما سر سفره دیگری نشسته ایم و در سلامت و خیلی جاها از یک جای دیگر خدمت می گیریم. بعد پشت تریبون می گوییم که مردم این طور هستند؛ تناقض است. مردم این را می بینند و از ما نمی پذیرند، پشت سر ما حرف هایی می زنند که حرف های خوبی نیست و خیلی وقت ها هم حرف های آنها درست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار جماران، مسعود پزشکیان در مراسم شب مبعث هیأت خانواده شهدا در مسجد قندی گفت: واقعا حرف زدن برای من خیلی سخت است؛ به خاطر اینکه الآن ما نباید حرف بزنیم و باید حرف هایی که تا حالا می گفتیم و بلد بودیم را اجرا می کردیم. چون اگر بگوییم، مردم می گویند چرا خودتان این کار را نمی کنید؟ زمان شاه که ما در دانشگاه بودیم و چپی ها بودند، خیلی راحت از اعتقاد و باورمان دفاع می کردیم و می گفتیم اگر ما باشیم فلان کار را می کنیم. حالا می گویند چرا این کارها را نکردید؟

نایب رئیس مجلس دهم در خصوص بعثت و رسالت پیامبران، اظهار داشت: من از قرآن و صحبت های بزرگان این جوری می فهمم، مثلا شهید بهشتی در کتاب حق و باطل از دیدگاه قرآن می گوید کل دین فقط دو کلمه «حق» و «عدالت» است. اگر از من بپرسند اسلام چیست؟ می گویم اینکه به حق پایبند باشید و به عدالت و انصاف عمل کنید. در قرآن هم خیلی آیه در این رابطه هست که پیامبرانی فرستادیم تا در جامعه عدالت را پیاده کنند؛ این پیامبران وقتی درون جامعه رفتند بر اساس عدالت عمل کردند و به هیچ کس ظلم نشد.

وی تأکید کرد: کسانی که تابع هوای نفس می شوند، به ظلالت می افتند و از راه خدا گمراه می شوند. من مدتی است در قرآن دنبال آیات صراط مستقیم، ظلالت و هدایت می گردم و بعد می بینیم تا حالا که نماز می خواندیم و روزه می گیریم، شاید مفاهیم را آن جوری که قرآن می گوید متوجه نشده بودیم. ما در نماز «مَالِکِ یَوْمِ الدِّین» می خوانیم ولی یادمان می رود که فردا حساب و کتابی وجود دارد. حضرت علی(ع) در نامه به مالک اشتر امر می کند که نفسش را در مقابل شهوت ها ضایع کند و خودش را بزرگ نکند.

پزشکیان ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) پشت سر همین می گوید تو را به سرزمینی می فرستم که حاکمان عادل و ظالمی وجود داشته اند، مردم به کار شما نگاه می کنند همان گونه که شما به کار حاکمان قبلی نگاه می کنید. دلیل بر اینکه کسی صالح یا ناصالح است، چیزی است که مردم پشت سرش می گویند. دلیل اینکه ما آدم های درست یا نادرستی هستیم این است که مردم پشت سر ما چه می گویند. دلیل بر صالح بودن ما این است که مردم چه می گویند.

وی افزود: باید انصاف را بین کسی که دوست داری و نداری، رعایت کنی؛ کسی که جزو دار و دسته و قوم و خویش تو است و کسی که قوم و خویش و دار و دسته تو نیست؛ انصاف را بین دوست و دشمن مراعات کنی و بین مردم با محبت رفتار کن و با خشونت و درنده خویی با مردم برخورد نکن. مردم دو دسته هستند؛ یا برادر دینی تو هستند و یا در خلقت با تو برابرند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: خیلی وقت ها که در مجلس با دوستان حرف می زنیم تمام دعوا بر این است که چرا ما دستورات خدا و امام را جلوی خودمان نمی گذاریم و بر اساس آن عمل کنیم؟ مگر نمی گوییم شیعه علی(ع) هستیم؟! امام این را گفته، چرا تو این کار را نمی کنی؟ موقعی که من وزیر بودم در دولت در رابطه با بهداشت و درمان دعوا داشتیم و خیلی وقت ها می گفتند پول نداریم به شما بدهیم. من یک روز جلسه غیر علنی گرفتم و این حرف ها را به مجلس ششم گفتم که از شما پول نمی خواهیم؛ خودتان هم سر همین سفره ای که برای مردم پهن کرده اید بنشینید.

وی یادآور شد: حضرت علی(ع) به مالک می گوید اگر بین مردم و قوم خویش خودت انصاف را عمل نکنی، ظلم کرده ای و اگر کسی ظلم کند علاوه بر اینکه مردم با او دشمن می شوند، خدا هم با او دشمن می شود. آن موقع بحث ما در بهداشت و درمان بود و الآن در همه بخش ها این ساری و جاری است. چرا آدم هایی که با من هستند استخدام می شوند و پست می گیرند و آدم های دیگر نمی گیرند؟ آن موقع می گفتیم دولت برای مردم سیستم درمانی درست کرده و خودتان با بخش خصوصی قرارداد می بندید و سرویس می گیرید. همین الآن هم در مجلس آقایان را صدا کردیم و همین را گفتم.

 

مردم پشت سر ما حرف هایی می زنند که خوب نیست

 

پزشکیان اظهار داشت: مجلس، دولت و قوه قضائیه ما سر سفره دیگری نشسته ایم و در سلامت و خیلی جاها از یک جای دیگر خدمت می گیریم. بعد پشت تریبون می گوییم که مردم این طور هستند؛ تناقض است. مردم این را می بینند و از ما نمی پذیرند، پشت سر ما حرف هایی می زنند که حرف های خوبی نیست و خیلی وقت ها هم حرف های آنها درست است.

 

تمام دعواهای ما به خاطر مقام و پول و شهرت است

 

وی تأکید کرد: رسول خدا آمد تبعیض، بی عدالتی و منیّت ها را از بین ببرد. اما تمام دعواهای ما به خاطر مقام و پول و شهرت است و هیچ چیز دیگری نیست و به نظر من تمام اختلافات از اینجا منشأ می گیرد. یعنی اینکه امیرالمؤمنین(ع) می گوید بر اساس حق حکم کن و مواظب هوای نفست باش، چون همه دعوا ها به خاطر هوای نفس است؛ تو از من بهتری، بیشتر کار کن. من مشکل دارم، تو که مشکل نداری، خدمت کن و کارهای خوب انجام بده، مردم می فهمند و پشت سر تو حرف های خوب می زنند.

نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما منتظریم امام زمان(عج) بیاید. قرار است امام زمان(عج) بیاید چه کار کند؟ قرار است زمین را از عدالت و قسط پر کند، بعد از اینکه ظلم و جور در جامعه از نهایت عبور کرد. قرار است امام زمان(عج) بیاید و عدالت را پیاده کند و قرار نیست کار دیگری بکند. عدالت این است که همه مردم را یک جور ببینند.

وی اظهار داشت: خیلی بحث وجود دارد و مشکلات هم به خود ما بر می گردد و حرف زدن سخت است برای اینکه مقصر خودمان هستیم؛ به چه کسی باید بگوییم؟! مردم یک امت واحده بودند؛ خداوند پیامبران را فرستاد که بشارت دهد و انزار کند و کتاب فرستاد تا اختلافات بین مردم را حل کند. حتی دلایل و بیّنات روشن بود ولی به خاطر منیّت و نفسشان زیر بار آن حق نرفتند و اختلاف کردند.

پزشکیان افزود: یکی از صراط های مستقیم این است که به ریسمان خدا چنگ بزنید و تفرقه نکنید. یعنی وقتی آدم نگاه می کند وحدت، انسجام، یکدلی و عدالت راه مستقیمی است که ما هر روز «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ» و «الضَّالِّینَ» می گوییم ولی همان لحظه تمام وجود ما در نفسانیت است. بعثت برای این بود و نماز برای این است که ما خودمان را از اینها دور کنیم و سعی کنیم یادمان نرود که من باید در مسیر مستقیم قرار بگیرم؛ همه مردم یکی هستند و من بالاتر از کس دیگری نیستم و متقی تر در مقابل خدا بالاتر است، ترک و لر و عرب و شیعه و سنّی دلیل برتری نیست.

وی یادآور شد: مفاهیم بسیار بزرگ و باارزشی داریم که اگر به آنها عمل کنیم جامعه ما زیر و رو می شود. ولی چه باید گفت که متأسفانه عمل نمی کنیم. هر روز نماز می خوانیم و می گوییم صراط مستقیم را می خواهیم ولی نمی دانیم چه چیزی را می خواهیم. به ما گفته اند اگر آب وضو رو به بالا برود باطل است و نگفته اند وقتی «إیَّاکَ نَعْبُدُ وإیَّاکَ نَسْتَعِین» می گویی اگر عمل نکنی تمام چیزهای تو باطل است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: زمان رسول خدا اینها را می فهمیدند که چه می گویند ولی ما حفظ کرده ایم و می گوییم؛ بدون اینکه بفهمیم همه این حرف ها با زندگی و شب و روز ما ارتباط مستقیم دارد. شما یک جای قرآن هم پیدا نمی کنید که بگوید نماز را بخوانید؛ می گوید نماز را بر پا کنید. یعنی بروید این حرف ها را پیاده و عمل کنید. وقتی این را پیاده کردی «تَنْهى‌ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ» است و ستون دین می شود و تو را نگه می دارد.

 

با حرف زدن، ادعا کردن و دعوا راه انداختن نه تنها مشکلات مملکت حل نمی شود

 

وی افزود: بعثت رسول خدا پیامی را آورد که از یک عده عرب بادیه نشین با قومیت های مختلف و جنگ های دائمی و همگانی موجوداتی ساخت که بزرگترین فرهنگ ها و تمدن ها را به زانو در آورد. ولی در ادامه کسانی که قدرت طلب بودند و دنبال منافع و منیّت های خودشان بودند، راه را به جاهایی کج کردند که فراموش شد؛ بنی عباس، بنی امیه و خلفایی که آمدند و کارهایی را با امامان کردند و نگذاشتند چیزی که می خواست، بشود؛ ما می گوییم امام می آید به خاطر اهدافی است که دنبالش هستیم.

پزشکیان تأکید کرد: با حرف زدن، ادعا کردن و دعوا راه انداختن نه تنها مشکلات مملکت حل نمی شود بلکه اسلام و مسلمانی می رود. این خیلی بد است، ما از دینی دفاع کنیم که می تواند کل دنیا را نجات بدهد و خودمان گرفتار شده ایم و نان شب خودمان را نمی توانیم پیدا کنیم. مشکل خود ما هستیم؛ نگاه ما و باورهای ما است. از خدا می خواهم به ما توفیق بدهد شرمنده خون شهدایی نشویم که به خاطر این اعتقاد و باور تمام زندگی شان را گذاشتند و دوم اینکه فردای قیامت بتوانیم جواب خدا را بدهیم.

نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: مالک یوم الدین و حساب و کتابی وجود دارد و باید بتوانیم حساب و کتاب پس بدهیم؛ من تصور می کنم به این سادگی نمی توانیم حساب و کتاب پس بدهیم. الآن همه مسئولیت های جامعه به دوش ما است که در مجلس نشسته ایم و یا مدیر و مسئول هستیم و ادعای هدایت می کنیم. خداوند روز قیامت از ما نخواهد پذیرفت که نتوانستیم این کار را بکنیم. من به عنوان یک مسلمان باید تمام تلاشم را بکنم، عزت و عظمتی که خدا از ما مسلمانان می خواهد در جامعه پیاده شود؛ اگر نشود از ما پذیرفته نیست و معلوم نیست که از ما بگذرند.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا مجلس شورای اسلامی مسعود پزشکیان هیأت خانواده شهدا افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا مجلس شورای اسلامی مردم پشت سر خیلی وقت ها حساب و کتاب برای مردم تمام دعوا حرف زدن سر همین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۶۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان شهرت در ایران

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، کتاب «میدان شهرت در ایران» اثر پژوهشی احسان شاه‌قاسمی (عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران) است. این پژوهش به بررسی نقش سلبریتی‌ها در جامعه ایران می‌پردازد و به جنبه‌هایی از این صنعت نوپدید در کشورمان اشاره دارد که تاکنون دیده نشده‌ است. 

 این کتاب با مقدمه آرتور آسابرگر که یکی از بزرگ‌ترین استادان و پژوهشگران زنده علم ارتباطات در دنیا است، از سوی انتشارات پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شده است. کتاب «میدان شهرت در ایران» در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی در محور رسانه و ارتباطات به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

 سه فصل اول کتاب به توضیح تاریخچه شهرت در ایران، شالوده‌های شهرت، نقش صنعت شهرت در سلبریتی‌سازی و... اختصاص دارد.

در سه فصل دوم، به مسائلی همچون فمنیسم شهرت، نیکوکاری سلبریتی‌ها و شهرت و دین پرداخته شده است.

 در فصل ششم نشان داده می‌شود صنعت شهرت چگونه از عناصر دینی برای سلبریتی‌سازی استفاده می‌کند و چگونه مخاطبان و کاربران به مسیری کشانده می‌شوند که احساس کنند با سلبریتی‌ها روابط صمیمانه شخصی و دوسویه دارند.

در فصل هفتم، نویسنده به مسأله مصرف‌گرایی و رابطه آن با شهرت پرداخته و نشان می‌دهد چگونه سلبریتی‌ها به‌صورت آشکار و نهان، مصرف‌گرایی را تبلیغ می‌کنند و چگونه این کار آنها در تضاد با ادعا‌های زیست محیطی آنها قرار می‌گیرد.

فصل هشتم این کتاب به توصیه‌هایی برای مدیریت فرهنگ شهرت اختصاص یافته است. این کتاب تلاش دارد به این سوالات پاسخ گوید:

فرهنگ شهرت از کجا پیدا شد و در ایران چه روندی را طی کرده است؟ رابطه شهرت و پول چیست؟ فضای مجازی چه کمکی به سلبریتی‌ها کرده است؟ چرا نیکوکاری سلبریتی‌ها زیانبار است؟ شهرت چه ارتباطی با فمنیسم پیدا می‌کند؟

آسابرگر در مقدمه کتاب «میدان شهرت در ایران» می‌نویسد: این کتاب به جنبه‌هایی از این صنعت نو پدید در ایران اشاره می‌کند که تا کنون دیده نشده‌اند. مطالب این کتاب کمک می‌کند که حتی مخاطب غیرایرانی هـم به جنبه‌هایـی از شهرت در کشور خودش آگاه شود کـه تا کنون در پیش چشم او بوده و نمی‌دیده است، و شاید این را بتوان مهم‌ترین امتیاز کتاب دانست.

شاه‌قاسمی، نویسنده کتاب می‌گوید از حدود ده سال پیش که مطالعه روی شهرت را آغاز کرده است، هر روز افراد بیشتری متوجه شده‌اند مسأله شهرت مسئله‌ای مهم در فرهنگ ماست. اوایل کار، حتی جامعه‌شناسان بسیاری به او می‌گفتند مسأله شهرت در ایران چندان مهم نیست که ارزش پژوهش‌های گسترده و ژرف را داشته باشد. رسانه‌های رسمی و غیررسمی ایران چندان مسأله شهرت را جدی نمی‌گرفتند و دانشجویان علوم انسانی کمتر این حوزه را حوزه مهمی برای انجام پژوهش و نگارش پایان‌نامه و رساله می‌دانستند. امروز که میلیون‌ها نوجوان ایرانی عملا برای سلبریتی‌های داخلی و خارجی بردگی می‌کنند، پژوهش‌های بسیار بیشتر و بهتری در این حوزه انجام می‌شود.

بریده‌ای از کتاب «میدان شهرت در ایران» که گوشه‌ای از این ابعاد ناپیدا را ملموس‌تر بیان می‌کند به این شرح است:

«سلبریتی‌های ایرانی معمولاً از اصطلاح «خراب شده» در توصیف کشورشان استفاده می‌کنند انگار این کشور ویرانه‌ای است که لیاقت آنها را ندارد و آنها با بازگشت به این کشور یا ماندن در آن باید بر سرش منت بگذارند. هر وقت چنین اظهار نظر‌هایی را می‌شنوم سه نکته به ذهنم می‌رسد، نخست باید از دوگانه حکومت ملت پرهیز کرد حکومت هم بخشی از ملت است و برعکس. نمی‌توان تصور کرد نیرویی اسرارامیز تعدادی غیرایرانی را از کشوری دیگر آورده است تا در جایگاه‌های مؤثر حکومتی قرار بگیرند و ایران را خراب کنند. دوم سلبریتی‌ها هرگز نمی‌گویند که این خراب شده باعث بالیدن و موفقیت آنها شده است. سوم و از همه مهم‌تر، سلبریتی‌ها هرگز توضیح نمی‌دهند که اگر ایران شایستگی آنها را ندارد چرا حاضر نیستند در جایی کار کنند که شایستگی آنها را دارد.»                     

احسان شاه‌قاسمی در سال ۱۳۵۷ در شهرستان رستم به دنیا آمد. کودکی را در نورآباد ممسنی، شیراز و تهران گذراند. در سال ۱۳۸۱ با مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه شیراز فارغ التحصیل شد و بعد از گذراندن دوره سربازی، در سال ۱۳۸۴ وارد دوره کارشناسی ارشد ارتباطات در دانشگاه تهران شد و تحصیلات خود را تا سطح دکتری در این دانشگاه ادامه داد. شاه‌قاسمی از سال ۱۳۹۴ به عنوان عضو هیات علمی در گروه ارتباطات دانشگاه تهران مشغول کارشد.

وی در دو دهه گذشته بیش از پنجاه کتاب را از انگلیسی به فارسی ترجمه کرده و دست کم چهار کتاب را به زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشر نموده است. مقاله‌های او در مجلات مهم منتشر شده است. از سال ۱۳۹۹ شاه‌قاسمی برای اولین بار درس مطالعات شهرت و هواداران را در ایران ارائه کرد. او پیش از آن یک دهه را صرف مطالعه و تحقیق درباره شهرت و رابطه آن با رسانه‌ها کرده بود. در سال ۱۴۰۲ پژوهش‌های او در قالب کتابی به نام «میدان شهرت در ایران» به وسیله پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد و به عنوان مهم‌ترین منبع تدریس مطالعات شهرت در اختیار دانشگاه‌های مختلف قرار گرفت.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • (ویدئو) تعلیق تمام مسابقات لیگ ۲ جوانان تهران به خاطر ضرب و شتم داور
  • پزشکیان لیدر می‌شود؟
  • پزشکیان لیدر می‌شود؟/ترکیب‌ احتمالی فراکسیون‌های مجلس آینده
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • میدان شهرت در ایران
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • ایران تنها کشوری است که با تمام قدرت علیه اسرائیل ایستاده است