Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، تمام دوران تحصیل را در شیراز گذرانده است، سه مقطع تحصیلی لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری مهندسی برق گرایش مخابرات میدان را با موفقیت در دانشگاه شیراز سپری کرده و جزء اساتید با اخلاق و موردعلاقه دانشجویان است.

قبل از اینکه وارد دانشگاه شود، نگاهش این بود که بتواند با یادگیری علم، گرهی از کشور باز کند و قدمی در راه خودکفایی بردارد، از این رو فعالیت خود را همزمان با دوره دانشجویی دکتری با دانشجویان به صورت بسیجی، در زمینه خودکفایی عرصه فضایی شروع کرده که تاکنون نتایج و ثمرات خوبی داشته و همچنان در حال تداوم است تا بتواند خدمتی به مردم و میهن اسلامی ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لزوم حرکت‌های جدی در زمینه علمی برق و مخابرات

علی حقدل با حضور در دفتر خبرگزاری فارس به زمینه علمی که انتخاب کرده، اشاره نمود و گفت: در زمینه علمی برق و مخابرات تکنولوژی‌هایی وجود دارد که متاسفانه وابستگی‌های بسیاری به آن داریم و نیاز است در این زمینه حرکت‌های جدی صورت پذیرد.

وی با دید تخصصی تر و عمیق تر به این مساله اشاره داشت و افزود: با تحقیق در این زمینه، عمق وابستگی کشور در این رشته را بیشتر متوجه شدم و اینکه نه تنها الکترونیک بلکه زمینه های دیگر علمی و مهندسی هم نیازها و وابستگی‌هایش کم نیست و این نیازها ریشه در تاریخ کشور و ادوار گذشته دارد.

حقدل ادامه داد: در طول کار، زمینه‌هایی کلیدی را پیدا کردیم که برجستگی بیشتری دارد که با تسلط بر آن می توان به رشد و خودکفایی برجسته‌ای دست یافت که دیگر زمینه ها را تحت الشعاع خود قرار دهد.

از  مهم‌ترین زمینه‌های اقتدار هر کشور هوافضا، موشکی و هسته‌ای است

عضو سابق هیأت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز به دو زمینه اقتدارآفرین اشاره کرد و اظهار داشت: دو مولفه اصلی قدرت کشورهایی که ادعا می‌کنند ابرقدرت هستند، هوافضا و موشکی و همچنین زمینه هسته‌ای است که هر قدرت جهانی که خود را ابرقدرت می‌داند در این دو زمینه انحصار را به دست گرفته و اجازه نمی‌دهد دیگران به آن برسند زیرا واقعا از جنبه اثرگذاری، زمینه های مهمی هستند.

وی ادامه داد: همین مساله کافی بود که ما تشویق شویم در این زمینه ها حرکتی را انجام دهیم، به نحوی می توان گفت در بخش های مختلف کشور نیز این مباحث فعال شد زیرا اثر انقلاب اسلامی این بود که ما متوجه شویم کدام زمینه ها کلیدی‌تر است تا به آن سمت ها حرکت کنیم; برای مثال ما در جنگ متوجه شدیم صنعت موشکی صنعتی مهم است که اگر داشته باشیم می‌توان جلوی دشمن محکم ایستادگی کرد.

حقدل افزود: کشورهایی که توان هسته ای دارند قدرت بازدارندگی بالایی داشته و دیگران را هم تهدید می‌کنند پس ما باید توان هسته ای را کسب کنیم و توانمند شویم تا اگر تهدیدی پیش آمد بتوانیم به آن پاسخ دهیم، همین زمینه باعث شد که صنعت هسته ای کشور هم رو به جلو حرکت کند.

طرح واکنش خورشیدی در توسعه حیات

عضو سابق هیأت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز یادآور شد: ما به عنوان سلولی از این پیکره جامعه اراده کردیم که در این مسیر حرکت کنیم پس با دوستانی علاقه‌مند و با روحیه بسیجی، در دانشگاه کنار هم جمع شدیم و برای فعالیت در این زمینه ها حرکتی را شروع کردیم و برنامه ای تحت عنوان "طرح واکنش خورشیدی در توسعه حیات" را آغاز نمودیم.

وی با اشاره به افق دور این طرح اظهار داشت: ایجاد تسلط بر انرژی همجوشی هسته ای، اساس این برنامه بوده که در راه رسیدن به این افق دور، نیازهای میانی را نیز تامین می‌کنیم.

طرحی که دانش هسته‌ای را ارتقاء می‌بخشد

حقدل با اشاره به فعالیت در حوزه فضایی نیز اظهار داشت: طرحی تحت عنوان "طرح فضاپیمای کاوشگر خورشید" را شروع کرده‌ایم، با هدفی که تصور آن برای عموم دانشگاهیان و جوامع علمی دشوار و دور از ذهن است، ما در این طرح باید با ارسال کاوشگر بتوانیم دانشی برتر نسبت به خورشید ایجاد کنیم و از شرایط و فرایندهای خورشیدی، داده برداری نماییم تا بتوانیم از آن دانش برای فرایندهای همجوشی هسته ای استفاده کنیم بنابراین این امر در حقیقت دانش هسته ای را هم رشد می دهد.

وی ادامه داد: فعالیت عملی در این حوزه شروع شد و در زمینه طراحی و ساخت فضاپیما و پرتابگر آن در حال فعالیت هستیم، زمینه فضایی زمینه ای فوق العاده جذاب و در عین حال خطرناک است و می‌توان گفت در مرز علم واقع است و از جنبه های مختلف خطرات خاص خودش را هم دارد پس با توجه به الزاماتی که وجود داشت یک مجموعه مناسب علمی ایمن تشکیل شد و تحقیقاتی در زمینه اجزا سامانه های فضایی همانند موتورهای پرتابگر، مخازن سوخت، سیستم های کنترل و دیگر اجزا فضاپیما در آن را در حال انجام است.

عضو سابق هیأت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز اظهار داشت: این فضا با حمایت مستقیم رهبر عزیز انقلاب اسلامی و اختصاص مکانی به این مجموعه که مربوط به عشایر و پشتیبانی جنگ بود، آغاز گردید.

حقدل اضافه کرد: در این فضا امکانات را مهیا، گروه ها را تشکیل و فعالیت های خوبی در حوزه‌های موتورهای پیشران و اجزای سامانه های پرتابگر انجام داده ایم که در نوع خود در کشور کم نظیر و در برخی موارد بی نظیر است.

مانع‌ها، زمان محاسباتی را جا به جا می‌کند

وی این مجموعه را سرمایه ای ارزشمند برای کشور و شهرمان شیراز برشمرد و اظهار کرد: مجموعه کاوشگر خورشید نمونه ای در کشور و حتی تهران ندارد و اعضای با روحیه جهادی و بسیجی در آن کارهایی بزرگ با هزینه هایی اندک به انجام می رسانند.

حقدل با اشاره به اینکه در زمینه تحقیقاتی نمی‌توان برای پیشرفت کار درصدی دقیق را معین کرد، یادآور شد: در زمینه های تحقیقاتی بعضی مواقع مانع هایی ایجاد می‌شود که زمان محاسباتی را جابجا می کند، علیرغم این مسائل تا کنون پیشرفت خوبی در این مجموعه حاصل شده است و با شناختی که از تحقیقات انجام شده در کشور داریم، در برخی موضوعات از دیگر مراکز کشور جلوتر هستیم و افق روشنی را پیش بینی می‌کنیم.

70 درصد از وقت را صرف چالش‌ها می‌کنیم

عضو سابق هیأت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز با اشاره به چالش‌های موجود بیان داشت: مشکلات بر سر راه هر امر مهمی است و مساله اخراج ما از دانشگاه را جزء کوچکی از مشکلات این مجموعه می‌دانم; برای غلبه بر مشکلات توجه به این شعار امام که فرمودند "اگر باور داشته باشیم که می‌توانیم همین باور ما را توانا می‌کند" بسیار راهگشا است و اگر انگیزه الهی همراه شد، بزرگترین سدها و موانع قابل عبور است و به یاری خداوند متعال کارهایی که برای خدا انجام می شود قطعا به ثمرات ارزشمندی می رسد، مهم این است که در این میان موانعی که ایجاد می‌شود، انسان را نا امید نکند.

وی ادامه داد: در این 15 سال نیز که در مجموعه کاوشگر خورشید فعالیت داشته ایم، بیش از 70 درصد از وقت را حل چالش های جانبی به خود اختصاص داده است.

فضای فعلی دانشگاه مطلوب نیست

وی اظهار کرد: دانشجویان سرمایه این کشور هستند و باطن آنها عموما پاک است، علت اخراج ما از دانشگاه، ایستادگی بر ارزشهای انسانی اسلامی بود پس در آن برهه از زمان از تمام طیف‌های دانشجویان از ما و ارزش های مورد نظر ما حمایت کردند و رویکرد و نگاه ما نسبت به آموزش، تحقیق، اخلاق و برخورد با دانشجو مورد قبول دانشجوها بود و بیش از هزار نفر از دانشجویان مطالبی را در حمایت از ما امضاء و منتشر کردند و در آن زمان شرمنده لطف و حمایت دانشجویان شدیم.

حقدل ادامه داد: فضای فعلی دانشگاه فضای مطلوبی نیست چرا که آموزش ما باید در دانشجو انگیزه، روحیه و علاقه ایجاد کند تا این دانشجو در زمان فارغ التحصیلی احساس کند از این دانش می‌تواند در جامعه خود برای فعالیت علمی، تولیدی، کارآفرینی وغیره بهره‌برداری کند.

وی ادامه داد: یک بعد آموزش و نحوه آموزش دادن دانشجویان است و بعد دیگر پژوهش است و اینکه دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری هنگامی که می‌خواهد فعالیت  تحقیقاتی کند باید یقین حاصل کند که تحقیقاتش برای کشور مفید واقع می‌شود نه اینکه تحقیقات او در گوشه ای از کتابخانه خاک بخورد یا مورد استفاه بیگانگان واقع شود.

عده‌ای غربگرا به دستاوردهای انقلاب اسلامی حسادت می‌کنند

عضو سابق هیأت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز افزود: در برخورد با دانشجوها باید نگاه برادرانه و متواضعانه و حتی برای اساتید مسن تر، نگاه پدرانه باشد و نباید از دانشجویان فاصله بگیریم و این اخلاق خوب که اسلام به آن توصیه کرده است اگر وجود داشته باشد، همه به آن جذب می شوند پس در مجموع می بینیم یکی از عوامل مهم در زمینه اخراج استاد در دانشگاه این است که عده ای غربگرا هستند که به انقلاب اسلامی حسادت می ورزند زیرا عامل بسیاری از موفقیت ها ارزش های جذاب انقلاب اسلامی است و اگر ما موفقیتی را کسب کنیم، موفقیت انقلاب و اسلام است.

حقدل ادامه داد: دانشجویانی که روحیه بسیجی و علاقه‌مند به ارزش های اسلامی بودند، از رشته های مختلف از جمله مهندسی و علوم گرد هم آمدند تا یک کار بین رشته ای و مهم را شروع کنند و این گروه در کشور کم نظیر است.

وی افزود: هدف ما از این حرکت الگوسازی است و اینکه اثبات کنیم با  امکانات محدود کشور می توان کارهای مهم و موثری انجام داد.

مسئول مجموعه کاوشگر خورشید اظهار داشت: بیش از 30 نیروی متخصص با مجموعه کاوشگر خورشید که از سال 1386 فعالیت خود را آغاز کرده است، همکاری دارند.

حقدل با بیان اینکه کاوشگر با ماهواره فرق دارد، افزود: ماهواره ای مانند ماهواره های تلویزیونی در مدار 36 هزار کیلومتری به دور زمین می‌چرخند اما کاوشگر از مدار زمین خارج می‌شود و به سمت سیارات دیگر جهت کاوش حرکت می‌کند و این هدفی است که از نظر مهندسی چالش های فراوانی دارد.

وی ادامه داد: عمده فعالیت ما در این حوزه به طراحی موتور و سیستم های مخابراتی که زمینه های کلیدی هستند، برمی‌گردد چرا که موتور باید توان کافی برای این سیستم را فراهم کند و سیستم های مخابراتی باید به درستی اطلاعات را به زمین ارسال کنند، علاوه بر این اجزا دیگر مکانیکی مانند مخازن، شیرهای کنترل، رگلاتورها، پمپ ها، سکوی پرتاپ، قسمت های کنترل نیروی رانش، واحدهای تامین انرژی، سیستم های رصد و رهگیری  وغیره جزء تحقیقات مرکز کاوشگر خورشید است که هرکدام به نوبه خود یک پروژه محسوب می‌شود.

حقدل با اشاره به هدف کشور و هدف این مجموعه اظهار کرد: هدف کشور بیشتر حوزه ماهواره است که در مدار زمین قرار می‌گیرد اما هدف ما کاوشگری و گرفتن اطلاعات از دیگر سیارات است.

چالش‌های عجیب کار کردن در دانشگاه شیراز

عضو سابق هیأت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز به موانع اشاره کرد و گفت: طبیعت هر فعالیت تحقیقاتی، موانع اقتصادی است که بتوان برای آن طرح توجیهی و تامین اعتبار کرد که برای حل کردن این موانع در برخی موارد به سراغ فعالیت های تولیدی، اقتصادی و غیره رفتیم و علاوه بر آن از حمایت‌های استانداری و سپاه بهره بردیم البته مسوولین داخل استان در برخی مقاطع بسیار همدل و همراه بوده اند اما در کنار آن برخی حسادت‌ها مانع پیشرفت شد، به طوری که طی سال‌های 1378 تا 1400 ، در محیط دانشگاه فعالیت داشتم و به طور خلاصه می توان گفت در دانشگاه شیراز کار کردن جرم محسوب می‌شود! یعنی کسی که کار انجام می‌دهد مجرم است و دیگران به او حسادت می‌کنند در صورتی که باید خلاف این باشد و واقعیت امر این باشد که از کار کردن در کنار دیگران خوشحال شویم.

وی ادامه داد: این مجموعه توانست آزمایشگاه‌های بزرگی را برای بررسی پایداری پروازی مدل های پرنده طراحی و احداث نماید که در حال حاضر مورد بهره برداری است.

مجری پروژه اخراج شد

حقدل این آزمایشگاه را منحصر به فرد در کشور دانست و افزود: این آزمایشگاه در این مقیاس در دنیا نیز کم نظیر است و لیکن وقتی این کار انجام شد، برادرم که مجری پروژه بوده و رتبه اول دانشگاه در رشته مکانیک بود به دلایل واهی اخراج شد و تنها عامل این اخراج هم حسادت بود که این پروژه به این بزرگی توسط یک دانشجو در یک پژوهشکده ای با امکانات حداقلی به ثمر رسیده است.

عضو سابق هیأت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه مجموعه ای که دارد فعالیت میکند چرا باید برای آن مانع ایجاد کرد، ادامه داد: مجموعه کاوشگر خورشید بودجه ای مصوب ندارد و اینکه چگونه می‌تواند 15 سال ایستادگی کند و روز به روز بالنده تر و در زمینه دستاوردهای حوزه فعالیت منحصر به فرد باشد نشان از انگیزه های بالای نیروهای آن دارد؛ لذا همین امر باعث حسادت شد که اول از همه شروع کردند اینجانب را از بخش و دانشکده اخراج و سپس از دانشگاه اخراج نمودند و اکنون به دنبال این هستند که در مسیر این مجموعه مشکلات اساسی ایجاد کنند که به فضل الهی این شرارت ها به نتیجه نخواهد رسید.

هیچ نیاز حادی به کشورهای خارجی نداریم

مسئول مجموعه کاوشگر خورشید افزود: با الگویی که در مجموعه کاوشگر خورشید رقم خورده است، هیچ نیاز حادی به کشورهای خارجی نداریم و از ابزارهای موجود در بازار داخلی استفاده می‌کنیم و طراحی ها به گونه ای انجام میشود که اجزاء سیستم هایی مانند موتور نیازی نباشد از خارج از ایران تهیه شود و صفر تا صد کار و طراحی قطعات توسط خودمان انجام می‌شود و نیازی به خارج از کشور نداریم و مطمئنا این الگو را می توان در زمینه های دیگر کشور از جمله صنعت خودرو، هواپیما، دفاعی و غیردفاعی، صنایع پتروشیمی و نفت و گاز و غیره سرایت داد.

وی با اشاره به بی اثر بودن تحریم ها در مجموعه کاوشگر خورشید ابراز داشت: این مجموعه در ده ها حوزه فعالیت دارد که در زمینه های مرتبط با هوا و فضا، مخابرات، پزشکی و انرژی کارهای خوبی انجام داده است.

حقدل افزود: اگر انگیزه یک ملت برای رسیدن به ارزش ها و بالاتر از همه، ارزش های الهی قوی باشد و برای خداوند متعال حرکت کند، هیچ مانعی از جمله اقتصادی، سیاسی و کشورهای بیگانه نمیتواند جلوی آنها را بگیرد و البته مهم ترین مانعی که سر راه این ملت قرار میگیرد موانع درونی است و افرادی که حرف و صدای دشمن را در داخل کشور تکرار و ترویج می‌کنند به عنوان بزرگترین مانع محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: نخبه بسیجی دانشگاه شیراز هوا فضا صنعت هسته ای انقلاب اسلامی زمینه ها چالش ها ارزش ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۷۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از غرفه صنایع‌دستی فارس در نمایشگاه ایران اکسپو

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس امروز ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در جمع خبرنگاران در نمایشگاه ایران اکسپو اظهار کرد: غرفه صنایع‌دستی فارس به‌صورت کاملاً تخصصی محصولات و تولیدات صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی خود را در معرض دید عموم قرار داده است. 

او بیان کرد: ۲۶ استاد هنرمند و پیشکسوت صنایع‌دستی استان فارس در این نمایشگاه حضور دارند که ۶ هنرمند دارای مدرک درجه یک هنری هستند و ۳۰ رشته تخصصی صنایع‌دستی فارس شامل دست بافته‌های داری، منبت، معرق، خاتم، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، مسگری، گره چینی و حصیربافی در این نمایشگاه معرفی می‌شود.

ثابت اقلیدی افزود: غرفه صنایع‌دستی استان فارس در سالن شماره ۲۵ نمایشگاه و در متراژ ۱۸۰ متر است که در ۴ روز برگزاری نمایشگاه مورد استقبال کم نظیر شهروندان قرار گرفته است.

 او به حضور راهنمایان گردشگری و مترجمان به زبان‌های چینی، فرانسوی، عربی و انگلیسی در غرفه صنایع‌دستی فارس اشاره کرد و افزود: در این غرفه، کارگاه‌های زنده محصولات صنایع‌دستی فعال و اساتید و پیشکسوتان صنایع‌دستی استان به تولید محصولات مشغول‌اند که مورد استقبال بازدیدکنندگان داخلی و خارجی نمایشگاه قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • علت ممنوعیت سریال مصری حشاشین؛ تحریف تاریخ ایران
  • رئیس فدراسیون والیبال: موفقیت با ایران برای پائز مهم است/ منافع ملی بالاتر از منافع شخصی است
  • مجتمع آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی البرز افتتاح شد
  • بیش از ۱۰۰ مذاکره هیئت‌های تجاری داخلی و خارجی در غرفه فارس
  • کورس مذاکرات هیئت‌های تجاری داخلی و خارجی در غرفه فارس
  • استقبال بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از غرفه صنایع‌دستی فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • خطر تحریم در واردات اتوبوس‌های جدید/ تولیدکنندگان داخلی توان رفع نیاز شهر‌های کشور به اتوبوس را ندارند
  • ظرفیت داخلی تولید لوکوموتیو برای پاسخ به نیاز کشور کافی است
  • محصولات داخلی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است
  • همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد