Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه گفت: تلاش ما این است که دستمزدهای نیروهای شورای حل اختلاف بالا برود و موضوع استخدام آن‌ها را حل کنیم.

حجت‌الاسلام هادی صادقی در همایش برنامه‌ریزی تحول و تعالی توسعه حل اختلاف که روز سه‌شنبه، ۱۰ اسفند ماه، در مجتمع فرهنگی میلاد مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در زمینه استخدام در قوه قضائیه قول اجرایی شدن ۲۰ درصد سهمیه کارکنان شوراهای حل اختلاف را گرفته‌ایم و امیدواریم مانند دوره‌های قبل عمل نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دوره‌های قبل این کار را نکرده و ظلم و خلاف قانون عمل کردند. از همین رو است که تاکید داریم تعداد زیادی از قوانین اجرا نمی‌شود و باید این قوانین را به سمت تحول و تعالی احیا کنیم.

وی با بیان اینکه اینجا جمع شده‌ایم تا برنامه بریزیم که چطور ۲ مفهوم بزرگ را در عمل اجرا کنیم، گفت: تحول و تعالی ۲ کلمه مهمی است که شعار این دوره دستگاه قضایی است. در دوره‌های قبل می‌گفتیم تحول اما سمت و سویی نداشت اما امروز این تحول قید تعالی هم دارد.

صادقی افزود: تعالی در سازمان‌ها مانند تعالی فردی است و هرچه در ابعاد مختلف جلوتر برویم، پایان نمی‌پذیرد. تحول و تعالی باید به شکل مداوم و مانند یک مسیر بی‌انتها پیموده شود و هیچکس در این مسیر به جایی نمی‌رسد که بگوید تمام شد؛ هر گاه مدیری به جایی رسید که راضی از وضعیت موجود بود، معلوم است که تعالی ندارد و باید او را فورا تغییر داد. مدیری که در جایگاه خود از کار خود رضایت دارد، بداند که اشتباه می‌کند و عنصر مهم رهبری را ندارد. رهبر هر مجموعه‌ای به وضع موجودش اکتفا نمی‌کند. عنصر رهبری پیشرفت است و پیشرفت مداوم باید به سمت هدف متعالی باشد.

رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه در خصوص ویژگی‌های رهبران و تفاوت آن‌ها با مدیران تصریح کرد: مدیران معمولا بر وظایف خود تمرکز می‌کنند اما رهبر صرفا به انجام وظایف بسنده نمی‌کند، محدود نمی‌شود و سعی می‌کند چارچوب‌ها را گسترش دهد. نباید هنجارشکنی و قانون‌شکنی کرد اما می‌توان قانون‌گشایی کرد. بعضی چارچوب‌ها خیالی است که باید آن را شکافت و به توسعه چارچوب‌های قانونی دست یافت. مدیران به حفظ وضع موجود اکتفا می‌کنند اما رهبران از وضع موجود ناراضی‌اند. وظایف برای مدیران عادی اصل است و گاهی بعضی قوانین و آیین‌نامه‌ها برای آن‌ها بت می‌شود و انسان را فراموش می‌کنند. انسان رکن اصلی حرکت هر جامعه‌ای است. رکن اصلی دستگاه قضا نیز انسان است. بعضی‌ها در فرآیند کاری انسان را فراموش کرده و به دیده ماشین به او نگاه می‌کنند که این نگاه یک خطر است. در مسائل کاری نیروی انسانی اصل اول و گام دوم فرایندها، ساختارها و قوانین است. بعضی جای این ۲ موضوع را برعکس کرده و به خاطر یک قانون انسان را زیر چرخ قوانینی که گاه درست نوشته نشده‌، له می‌کنند. مرکز توسعه حل اختلاف برای این تشکیل شده که بیشترین حل اختلاف از طرق مختلف غیردادگاهی صورت بگیرد. کثرت‌گرایی روشی برای ما یک اصل است.

وی با بیان اینکه تحول پنج مرحله مهم دارد که باید برای آن برنامه داشت، گفت: ایجاد انگیزش، چشم‌انداز داشتن و روی آوردن به هدف متعالی از جمله این مراحل است. مرحله بعدی حمایت سیاسی است. مقاومت در برابر تغییر فراوان است. در زمینه مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف مخالف‌های زیادی هم در بیرون و هم در درون داریم که عمدتا از سر ناآگاهی است. روسای کل باید کمک کنند حجم مخالفت‌ها با شوراها را بکاهیم. در حوزه حمایت سیاسی نیز لازم است برنامه‌ریزی کنیم. در حوزه داوری انگیزه‌های مالی فراوانی وجود دارد و به همین دلیل خیلی‌ها انگیزه دارند که نگذارند نظارت قوه قضائیه بر آن قوی شود و حتی می‌خواستند آن را از پوشش نظارتی قوه خارج کنند. خوشبختانه این مقاومت‌ها شکسته شد و حمایت سیاسی به دست آمد. اگر کسانی در داخل قوه ساز ناکوکی می‌زدند، ناچار شدند آن را رها کنند. بر چه مبنا، اساس و مجوزی خودخوانده دیوان عالی داوری برای خودشان درست کردند؟

رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه ادامه داد: حوزه داوری مانند حوزه قضاوت بر لبه تیغ حرکت کردن است زیرا اولا به نوعی قضاوت بخش خصوصی است و اهمیت قضاوت را دارد و دوم اینکه پول در آن اهمیت دارد که همین موضوع خطراتی نیز به همراه دارد. زمانی که چنین زمینه‌ای وجود دارد، باید مراقبت ویژه کرد. سوما پول و انگیزه‌های فاسد دیگر نیز می‌تواند به آن اضافه شود. در آغاز راه داوری حرفه‌ای هستیم. با داوری غیرحرفه‌ای مشکلی نداریم اما در حوزه داوری حرفه‌ای که می‌خواهند پروانه بگیرند و دستگاه قضایی به آن اعتباربخشی کند، نباید اجازه داد افراد سودجو وارد شوند. باید مراقبت کنیم که وضعیت ما در حوزه داوری حرفه‌ای مثل حوزه وکالت نشود که رها باشد و حالا که می‌خواهند نظارت بر آن را قوی کنند، آنقدر شاخ و شانه می‌کشند. نگذارید قطبی درست شود که در برابر حاکمیت قرار بگیرد.

صادقی خاطرنشان کرد: چهارمین نکته در تحول مدیریت‌ گذار و آخرین نکته حفظ میزان شتاب است که این شتاب نباید زیاد باشد که نتوانیم نظارت کافی بر آن داشته باشیم. از دیگر سو نباید با تاخیر کار کنیم زیرا تحول کم‌کم بی‌فروغ شده و اثر خود را از دست خواهد داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شوراي حل اختلاف قوه قضاييه مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف تحول و تعالی حوزه داوری قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۸۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاملات مدیران دستگاه‌های اجرایی با اعضای شوراها افزایش یابد

به گزارش خبرنگار مهر، جواد قناعت ظهر امروز یکشنبه در همایش استانی روز شوراهای بیان داشت: همه ما در یک تیم به نام خراسان جنوبی قرار داریم لذا باید برای خدمت بیشتر به مردم سطح تعامل مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی با اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا افزایش یابد.

وی با بیان اینکه اعضای شورا همه باید بر قوانین موجود اشرافیت داشته باشند، افزود: ایجاد شوراها یکی از مظاهر دموکراسی و حاکمیت مردم است.

به گفته وی اعضای شوراهای اسلامی شهر باید نظارت مؤثر و دقیقی بر عملکرد شهرداران داشته باشند و سطح تعامل بین اعضای شوراهای اسلامی، شهرداران و فرمانداران برای خدمت بیشتر به مردم باید افزایش یابد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: شوراها باید به خودکفایی و ایجاد در آمد پایدار شهرداری‌ها از طریق جذب سرمایه گذار کمک کنند و همچنین کارهای که توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود همراه با پیوست فرهنگی باید باشد.

قناعت با بیان این نکته که حفظ وحدت و انسجام در شوراها اهمیت بسیاری دارد، افزود: همه کارهای باید برای تأمین منافع عموم مردم نه منافع گروه‌ها و اشخاص انجام شوند.

وی با اشاره به اینکه اختلاف نظر در مسائل فنی سبب پیشرفت می‌شود، ادامه داد: اختلاف نظرها نباید در سطح جامعه مطرح شود و همه باید تابع قانون باشیم.

به گفته وی مصوبات شوراها باید در حدود قوانین و اختیارات آنها باشد تا در هیئت تطبیق مصوبات شوراها با آنها مخالفت نشود.

وی خواستار همکاری اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خراسان جنوبی شد.

کد خبر 6091385

دیگر خبرها

  • علم الهدی : برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمی‌توانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم
  • تعاملات مدیران دستگاه‌های اجرایی با اعضای شوراها افزایش یابد
  • معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند
  • اراک با مدیریت تعاملی به سمت توسعه و تعالی پیش می‌رود
  • جزئیات لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران/ از استخدام تا معیشت
  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • تحول در هوش مصنوعی در کشور با ایجاد اپراتور اختصاصی
  • وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است
  • معاون وزیر کار : دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم تقریبا رشد کرده