Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-03@02:36:40 GMT

آیا مواضع ایران در مذاکرات سخت‌تر شده است؟

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۸۹۸۳۴

آیا مواضع ایران در مذاکرات سخت‌تر شده است؟

همزمان با برگزاری دور جدید گفتگوها پس از وقفه‌ی ۱۱ روزه در وین، عملیات رسانه‌ای غرب برای ایراد فشار به تیم مذاکره‌کننده کشورمان و مقصرنمایی تهران آغاز شده است.

به گزارش مشرق، بر اساس اعلام همه‌ی طرف‌های حاضر در مذاکرات ، شکل‌گیری یک توافق در وین در دسترس است اما مشروط بر تصمیم سیاسی آمریکا برای رعایت مطالبات و حقوق ملت ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری خود در روز (دوشنبه) در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات گفت: پیش نویس به صورت مشترک آماده شده و پیش نویسی است که بالای ۹۷ و ۹۸ درصد آن به صورت مشترک نگاشته شده و آنچه باقیمانده است مواردی است که باید مرتفع شود.

اما همزمان با بازگشت علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان به وین، مقامات و رسانه‌های غربی با اجرای عملیات گسترده روانی، به دنبال نمایش افزایش مطالبات کشورمان و زیاده‌خواهی و همچنین مقصر نمایی ایران در صورت شکست مذاکرات هستند.

رویترز: ایران خواستار بازنگری در برخی موضوعات توافق شده است

از همین رو روز گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: مواضع علی باقری‌کنی در بازگشت به وین سخت‌تر شده و تیم جمهوری اسلامی ایران حتی خواستار بازنگری در برخی از موضوعاتی شده‌اند که پیشتر بر سر آنها توافق حاصل شده بود.

همزمان مذاکره‌کنندگان ارشد فرانسه و انگلیس نیز با اتخاذ مواضع مشابه به دنبال دامن زدن به این موضوع هستند.

آمریکا: اگر ایران در مذاکرات از خود ناسازگاری نشان دهد، آماده ترک مذاکرات هستیم!

شب‌ گذشته نیز پس از پایان جلسات گفتگو در هتل کوبورگ وین، سخنگوی وزارت امور خارجه با اظهار موضعی مشابه به خوبی سرچشمه‌ای این روایات وارونه از فضای مذاکرات را به نمایش گذاشت.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخی به سوالی در خصوص وضعیت مذاکرات گفت: در صورتی که ایران در پیشرفتِ مذاکرات برای احیاء برجام از خود ناسازگاری نشان دهد، ایالات متحده آمادگی دارد که این مذاکرات را ترک کند.

وی ادامه داد: لازم است که ایران در روزهای آینده که در مقطع مهم و حساسی قرار می‌گیریم با وضوح بیشتری موضع خود را بیان کند.

خطیب‌زاده: درشت‌گویی و بلوف‌زنی نتیجه ندارد!

البته این اظهارات پرایس در شامگاه سه‌شنبه با پاسخ متقابل خطیب‌زاده روبه‌رو شد و وی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: آمریکا سالهاست که از برجام «کنار کشیده» است. از این رو است که باید اطمینان یابیم که این اتفاق دیگر تکرار نمی‌شود.

وی افزود: همه کشورها برای خود «گزینه‌های جایگزین» دارند، هرچند که توخالی بودن گزینه جایگزین آمریکا پیش از این ثابت شده است. درشت‌گویی و بلوف‌زنی نتیجه نداشته و نخواهد داشت. این اتخاذ تصمیم است که نتیجه می‌دهد.‌ اگر کاخ سفید تصمیمش را بگیرد، توافق کاملا در دسترس است. ایران برای توافق آماده است، اما تا ابد منتظر نمی‌ماند.

یک منبع آگاه: ایران خواسته‌ی جدیدی در مذاکرات نداشته است

کاملا شفاف است که این خط رسانه‌ای رسانه‌های غربی از یکسو جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مقصر عدم توافق معرفی می‌کنند و همزمان با از طریق تهدید تاکید می‌کنند در صورت پافشاری ایران بر خواسته‌هایش، طرف‌های غربی مذاکرات را ترک می‌کنند. در چنین فضایی، در صورت حصول توافق نیز حتما مدعی خواهد بود که، ایران تحت فشار مجبور به عقب‌نشینی شده است و در صورت عدم توافق نیز ادعا خواهد شد که تهران عامل شکست مذاکرات بوده است.

بر خلاف آنچه در این گزارش‌ها ادعا شده است، سفر مذاکره‌کننده ارشد کشورمان به تهران به اتخاذ مواضع تازه یا طرح خواسته‌های جدید منجر نشده است و هیئت ایرانی نیز روز دوشنبه در دیدار با طرف‌های مقابل بر لزوم تصمیم‌گیری آمریکا و سه کشور اروپایی در مورد چند موضوع معدود، اما مهم باقی‌مانده تأکید کرده است.

پیشرفت در مذاکرات حاصل ابتکارات ایران است

واقعیت این است که پیشرفت قابل توجه در گفتگوها و دستیابی به یک «پیش‌نویس تقریبا تکمیل‌شده»، ناشی از رویکرد سازنده هیئت ایرانی و ابتکارات ارائه ‌شده برای حل موضوعات اختلافی بوده است و اگر تاکنون نیز توافق نهایی نشده است، صرفا به دلیل عدم اتخاذ تصمیمات لازم از طرف کشورهای غربی بوده است؛ زیرا آن‌ها تلاش می‌کنند با تبدیل عنصر زمان به اهرم مذاکراتی، ایران را برای صرف نظر کردن از خواسته‌هایش تحت فشار قرار دهند.

اگر آمریکا تصمیمات لازم را اتخاذ کند، توافق در دسترس است

در پایان لازم است تصریح شود ساعات و روزهای آینده برای طرف غربی بسیار حیاتی است و اگر آن‌ها در اتخاذ تصمیمات خود برای تامین منافع و حقوق ملت ایران جدی باشند، توافق بیش از هر زمانی دیگری در دسترس خواهد بود.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین بورس قیمت تهران علی باقری فرانسه ایران وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ایالات متحده سعید خطیب زاده انگلیس برجام وین ند پرایس وزارت امورخارجه سعید خطیب زاده آمریکا خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۹۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات

روزنامه های عبری زبان امروز، سه شنبه ۱۱ اردیبهشت، به آخرین تحولات در رابطه با مذاکرات حماس و تیم مذاکره کننده صهیونیست پرداختند.

یدیعوت آحارانوت به شرایط مبهم در داخل سرزمین های اشغالی پرداخت:

تهدیدات امنیتی و آشفتگی سیاسی

روزهای سرنوشت ساز

این روزنامه به افزایش قیمت ها در اسرائیل نیز اشاره کرد:

عید تمام شد، قیمت ها رفت بالا: قیمت تولیدات لبنی و سوخت افزایش یافت

اسرائیل هیوم به میانجیگری قطر در مذاکرات اشاره کرد:

منابع آگاه از مذاکرات با انتقاد از دولت قطر به عنوان دولت میانجی: قطر به جمع بندی هایی که قبلا اعلام کرده بود، عمل نکرده است

قطر اعلام کرده بود که اگر مقامات حماس به سمت توافق و تبادل اسرا نروند، رهبران آنها از دوحه اخراج و برخی از حساب های بانکی آنها مسدود خواهد شد

معاریو به فشار سنگین برای توافق در مذاکرات اشاره کرد:

فشار سنگین برای توافق

جامعه بین المللی فشار زیادی برای رسیدن به توافق اعمال میکند

از سوی دیگر، اسموتریچ و بن گویر تهدید می کنند: بدون ادامه عملیات و اشغال رفح، دولتی نخواهد بود

هاآرتص نیز به مسئله مذاکرات پرداخت:

انتظار می رود یک هیئت اسرائیلی برای گفتگو در مورد پیشنهاد مصر برای رسیدن به توافق با حماس، به قاهره برود

بایدن: پیشرفت هایی وجود داشته است

دیگر خبرها

  • گفت‌وگوی تلفنی هنیه و رئیس اطلاعات مصر درباره مذاکرات/هیئت حماس به‌زودی در قاهره
  • منتظر پاسخ هستیم و در عین حال دستمان روی ماشه است
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • واکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکرات
  • متن پیشنهادی اسرائیل برای توافق با حماس منتشر شد+ جزئیات/ حملات سنگین حزب‌الله و سرایا القدس به مواضع ارتش اسرائیل/شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۵۶۸ نفر افزایش یافت
  • متن پیشنهادی اسرائیل برای توافق با حماس منتشر شد+ جزئیات/ حملات سنگین حزب‌الله و سرایا القدس به مواضع ارتش اسرائیل
  • منبع فلسطینی: اسرائیل از مواضع خود عقب‌نشینی کرد
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات
  • حماس: هر توافقی مشروط به موافقت اسرائیل با خواسته‌های ماست
  • جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید صهیونیست‌ها منجر به توافق نمی‌شود