Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، «سندس الاسعد»، کارشناس لبنانی در امور منطقه خلیج‌فارس در تشریح رویکرد ایران در منطقه و گام‌های اتخاذ شده در مسیر هم‌گرایی با کشورهای عربی منطقه به ویژه حوزه خلیج‌فارس و تأثیر و نتایج این رویکرد برای کل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: 

رویکرد ایران برای احیای روابط با کشورهای عربی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ماه دسامبر گذشته روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از یک مقام بلندپایه صهیونیستی گزارش داد که رژیم صهیونیستی پس از سفر« طحنون بن زاید»  مشاور امنیت ملی امارات به تهران پس از نزدیک به یک دهه قطع روابط به شدت نگران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طحنون بن زاید  در دیدار با «علی شمخانی» دبیر شورای امنیت ملی ایران گفت که ایران به عنوان کشوری بزرگ و قدرتمند در منطقه از موقعیت ژئوپلیتیکی منحصر به‌ فرد و شاهراهی برای اتصال شرق و غرب جهان برخوردار است. این هم‌گرایی بین حوزه خلیج فارس و ایران، رژیم اشغالگری را که از زمان از سرگیری مذاکرات وین در وضعیت متزلزلی قرار گرفته است، نگران می‌کند.  این واکنش‌ها ترس بزرگی از نتایج چنین گشایشی در هم‌گرایی مذکور به همراه دارد و نشان می‌دهد که تنها منتفع از قطع ارتباط بین ایران و کشورهای عربی، صهیونیست‌ها هستند. از این‌رو باید پیوندهای دو جانبه را محکم و رؤیای صهیونیست‌ها مبنی بر تفرقه و چندپارگی بین مردم منطقه را خنثی کرد. جمهوری اسلامی ایران از بدو تأسیس تاکنون در صدد همین هم‌گرایی بوده و در موارد متعددی اشتیاق خود را برای وحدت ملت‌های منطقه و شراکت صادقانه با آنها اعلام کرده است.

وزیر خارجه عمان اخیرا در سفری از پیش اعلام نشده به تهران سفر کرد و حامل پیام پادشاه این کشور برای رئیس جمهوری ایران بود. دیدگاه شما در باره این سفر چیست و اهداف آن را چگونه می بینید؟

با توجه به روابط متمایز بین مسقط و تهران، این سفر به عنوان یک گام مورد انتظار هم از نظر نمادین و هم از نظر عملی به شمار می‌رود. این دیدار از بُعد نمادین، نشان‌دهنده عمق و ویژگی روابط بین عمان و ایران است و تاکید می‌کند که دو طرف به یک اندازه مشتاق حفظ و تقویت این روابط هستند. این سفر تعجب‌آور نبود، چرا که دو کشور از روابط نزدیکی برخوردار هستند، به طوری که مسقط کانال‌های ارتباطی خود را با ایران در تمام بحران‌ها به رغم نارضایتی‌ها و مخالفت‌های کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس باز نگه داشته است. مسقط به‌رغم تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده بر ایران به تعامل خود با این کشور ادامه داد و با ایفای نقش میانجی بین تهران و کشورهای منطقه از یک سو و بین تهران و غرب از سوی دیگر به دنبال تنش‌زدایی در منطقه بوده است تا این که این تلاش‌ها به حصول توافقی تاریخی بین ایران با پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۳ منتهی شد. اکنون نیز به نظر می‌رسد که سفر وزیر خارجه عمان در راستای ادامه نقش میانجی‌گری مسقط و هموار کردن مسیر برای دستیابی به راه حلی برای بحران ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس صورت گرفته است، زیرا نشان‌دهنده اهمیت این موضوع برای آینده صلح و ثبات به منظور تحکیم روابط دوجانبه در سطوح سیاسی و اقتصادی است. واضح است که دو طرف قصد دارند روابط خود را به افق‌های گسترده‌تری از همکاری سوق دهند. از این رو انتظار می‌رود ماه‌های آینده شاهد هماهنگی و همکاری‌های مشترک بیشتر باشند.

تاثیر سفر اخیر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری ایران به قطر در مسیر هم‌گرایی بین ایران و کشورهای عربی چگونه است و نتایج آن چگونه کشورهای منطقه را به یکدیگر نزدیک می‌کند؟ 

سفر رئیس‌جمهوری ایران به قطر گامی در مسیر درست، مطلوب و طبیعی بوده است، چرا که عوامل هم‌گرایی جمهوری اسلامی ایران با دولت‌های خلیج‌فارس به ویژه قطر بسیار زیاد است. ایران جایگاه ژئوپلیتیکی مهمی در آسیای اسلامی و جنوب غرب آسیا به خود اختصاص داده است و برای این کشورها ضروری است که از این قابلیت‌ها استفاده کنند. این فاکتورها همچنین قادر به ایجاد هماهنگی بیشتر و دستیابی به نوعی نزدیکی دیپلماتیک و سیاسی سازنده در مورد مسائل مربوط به جهان عربی و اسلامی به ویژه مسأله فلسطین و جنگ پوچ یمن هستند. بهبود روابط ایران و اعراب همچنین می‌تواند باعث کاهش تنش در منطقه به ویژه پس از اعلام گستاخانه هماهنگی امنیتی و اطلاعاتی با رژیم  صهیونیستی شود به ویژه اینکه ملت‌های منطقه  در پی نیت خالصانه ایران برای ایفای نقش مهم در منطقه طی سال‌های اخیر از جمله در سوریه و عراق و لبنان و نابودی تکفیری ها قاطعانه عادی‌سازی با اسرائیل را طرد کرده‌اند. بی‌تردید این ملت‌ها می‌دانند که ساختار اقتصادی، علمی و سیاسی آن‌ها تنها از دروازه ایران و با بهره‌گیری از تجربیات گسترده ایرانیان می‌تواند سرپا شود.

احیای روابط ایران با کشورهای عربی چه آثار مثبت یا منفی بر رویدادها و تحولات منطقه خواهد داشت؟

در سایه وابستگی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بسیاری از رژیم‌های عربی به غرب و اخیرا به رژیم صهیونیستی، احیای این روابط مسلما به نفع مردم منطقه خواهد بود. استکبار جهانی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی برای قطع رابطه بین مردم منطقه تلاش کرده است و ما باید مراقب این نقش مخرب باشیم و توطئه‌های دشمن علیه اتحاد و هم‌گرایی را خنثی کنیم. ناکامی در پذیرش ایران ناشی از ظلم محاسبات سیاسی رژیم های نامشروع البته با هزینه آرمان ها و انتظارات مردم و عدم آگاهی از میزان دستاوردهایی است که از ایجاد فضای باز بین کشورهای عربی و ایران به دست می آید. جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی و علمی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است که جهان عرب باید از آن ها بهره‌مند شود. اگر شرایط همکاری و رهایی از وابستگی به غرب و صهیونیست‌ها فراهم شود، تحقق چنین بهره‌ای دور از ذهن نخواهد بود.

نقش سازمان همکاری‌های اسلامی در منطقه چیست و اهمیت بازگشت ایران به این سازمان چگونه ارزیابی می‌شود؟

جمهوری اسلامی ایران نقش برجسته‌ای را  در سازمان همکاری اسلامی به عنوان یکی از اعضای مؤسس و اثرگذار در این سازمان برای کمک به حل مشکلات امت اسلامی ایفا کرده است و هم‌گرایی کنونی پس از تمام مشکلاتی که در دوره اخیر ایجاد شد و جز صهیونیست‌ها کسی از آن بهره ‌ای نبرد، به این امر کمک شایانی خواهد کرد. ایران مشتاق حمایت از ملت‌های منطقه و حفاظت از مردم ستمدیده در برابر ضربات سنگین استعمار، به ویژه مردم یمن است.

از دیدگاه شما آیا مذاکرات جاری بین ایران و عربستان سعودی نتیجه‌بخش خواهد بود؟ شروط موفقیت در این مذاکرات چیست؟

تنها در صورتی که عربستان جدیت و صداقت خود را با توقف جنگ تجاوزگرانه علیه مردم یمن نشان دهد، مذاکرات به نتیجه خواهد رسید. عربستان باید بداند که منطق تهدید و اعمال فشار محکوم به شکست است و تنها باعث ایجاد بحران‌های بیشتر و انباشت آن‌ها بر یکدیگر می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس کشورهای عربی صهیونیست ها بین ایران هم گرایی ملت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۰۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش سازنده گلزن تراکتور در بازی با ذوب آهن!

به گزارش ورزش سه، رحمان جعفری در بازی تراکتور و ذوب آهن روز متفاوتی را پشت سر گذاشت و برنامه تاکتیکی خاصی به او سپرده شده بود و در نقش یک بازیکن سازنده در خط حمله این تیم حضور داشت.

مهدی هاشم نژاد در این بازی روی دست بازیکن فیزیکی و بلند قامت تراکتور حضور داشت و برای توپ های سوم استارت می‌زد و رحمان جعفری با کنترل یا سابیدن توپ سعی می‌کرد این بازیکن را صاحب توپ کند، همچنین گوستاوو واگنین و ریکاردو آلوز با ضرب کمتری به توپ در نزدیکی این بازیکن حاضر می‌شدند تا توپ های دریافت شده از این بازیکن نزدیک محوطه دریافت کنند و با ضربه به دروازه یا ارسال پاس عمق تبدیل به موقعیت کنند.

عارف آقاسی اکثر توپ ها را یا با ارسال های بلند و یا به صورت زمینی و با فاصله زیاد در اختیار بازیکنان خط حمله تراکتور قرار می‌داد و خط هافبک ذوب آهن را از جریان بازی خارج کرده بود که محمد ربیعی برای مقابله با این تاکتیک هافبک های دفاعی خود را نزدیک به مدافعان وسط قرار داده بود و همین موضوع باعث شده بود تا بازیکنان کناری تراکتور فرصت های خوبی پیدا کنند.

جعفری در این مسابقه موقعیت های گلزنی خوبی هم داشت که ضربات او با بدشانسی در آستانه ورود به دروازه به مدافعان ذوب آهن برخورد کرد یا با واکنش های خوب پارسا جعفری همراه شد و نتوانست طعم گلزنی را در این بازی حذفی بچشد.

تراکتور در این مسابقه با رویکرد فنی متفاوت نسبت به بازی لیگ وارد شده بود و به خوبی توانست ذوب آهن را تحت فشار قرار دهد و اکثر دقایق بازی را صاحب توپ، میدان و موقعیت باشد.

دیگر خبرها

  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • تصمیم عرب‌ها درمورد تهران و تل آویو چیست؟
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • نقش سازنده گلزن تراکتور در بازی با ذوب آهن!
  • معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است
  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • بالانسر ایران و اسرائیل