Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، از مجموع جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری گلستان حدود نیمی از آن در هفت شهرستان گنبدکاووس، آزادشهر، رامیان، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه در شرق این استان سکونت دارند که بخش قابل توجهی از این جمعیت برای بهره مندی از خدمات درمانی به شهرستان گنبدکاووس با دارا بودن هفت بیمارستان دولتی، خصوصی و نیمه دولتی متعلق به سازمان تامین اجتماعی مراجعه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر ۳۷۵ هزار نفر مردم ساکن در گنبدکاووس، حدود ۵۵۰ هزار نفر جمعیت ساکن در رامیان، آزادشهر، گالیکش، مینودشت، کلاله و مراوه‌تپه واقع در شرق استان هم از خدمات درمانی بیمارستان‌های این شهرستان بهره‌مند می‌شوند.

شوق تحصیل در رشته‌ پزشکی و زیرمجموعه‌های آن همانند سایر مناطق کشور در میان دانش آموزان و جوانان شرق استان گلستان از گذشته دور وجود داشته و هر سال بر جمعیت علاقمندان آن افزوده می‌شود اما نبود مرکز دانشگاهی در رشته پزشکی باعث شده تا خیلی از آنان برای تحصیل به شهرها و استان‌های دیگر بروند که این مساله علاوه بر بار روانی دوری از خانواده، هزینه‌های سنگینی را بر دوش والدین می‌گذارد.

درخواست ایجاد دانشکده علوم پزشکی بارها به عنوان مطالبه مردم شرق گلستان تکرار شده اما به گفته مسوولان مرتبط هنوز مجوزی برای آن صادر نشده اما در نهایت شهریور امسال دانشگاه علوم پزشکی گلستان، آموزشی شدن چهار بیمارستان دولتی این شهرستان را مصوب کرد تا مقدمه‌ای برای راه اندازی پردیس پزشکی در گنبدکاووس باشد. 

امام جمعه گنبدکاووس بارها در سخنرانی‌های خود راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی را حق مردم این شهرستان دانست و از مسوولان استانی خواست همکاری لازم را در این رابطه داشته باشند.

حجت الاسلام محمود ترابی در خطبه‌های نمازجمعه ۱۹ آذر، اظهار داشت: چندین شهرستان ویژه مانند گنبدکاووس در کشور وجود دارد که دارای دانشکده علوم پزشکی هستند و بسیاری از استان‌های کشور با نصف جمعیت این استان چندین دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی دارند.

وی افزود: تاکید رییس جمهور بیشتر کردن سطح تربیت دانشجو و پزشک متخصص است و ایران با افزایش تعداد دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی ظرفیت خوبی برای تربیت نیروهای متخصص و فوق تخصص و صادرات آنان به کشورهای دنیا دارد.

به گفته امانقلیچ شادمهر نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، مراکز بیمارستانی گنبد که به مردم شرق گلستان با جمعیت تقریبی یک میلیون نفر خدمات می‌دهند، باید پیش از این تبدیل به آموزشی می‌شدند اما همانند دیگر پروژه‌های زیرساختی این شهرستان مانند راه آهن، جاده نفت،  طرح جمع آوری فاضلاب و بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی مورد کم توجهی مسوولان استان و کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه به‌دلیل نبود دانشکده علوم پزشکی در گنبدکاووس و پایین بودن ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌های داخلی،  ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از فرزندان این منطقه برای تحصیل به خارج کشور مهاجرت کردند، تصریح کرد: این شهرستان با ۲۵۰ پزشک متخصص و فوق تخصص و هفت بیمارستان شرایط لازم برای آموزشی شدن و استقرار دانشکده و پردیس علوم پزشکی را که خواست و مطالبه جدی مردم منطقه است، دارد.

تقی امیریانی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ۲۹ شهریور از مصوبه این دانشگاه برای آموزشی شدن چهار بیمارستان دولتی "شهید مطهری، شهدای ۱۲ دی، طالقانی و پیامبر اعظم(ص) گنبدکاووس خبر داد و گفت: آموزشی شدن مراکز درمانی مقدمه‌ای برای صدور مجوز پردیس یا دانشکده علوم پزشکی این شهرستان مرزی است.  

وی بابیان اینکه فراهم کردن زیرساخت‌های آموزشی در هر بیمارستان حداقل به ۳۰ تا ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، افزود: علاوه بر این، پزشکان شاغل در گنبدکاووس به‌ویژه در مراکز درمانی دولتی باید آمادگی خود را برای ارائه مباحث آموزشی - علمی به دانشجویان اعلام کنند و به‌عنوان مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی وقت بگذارند.

دکتر امیریانی، آموزشی شدن چهار بیمارستان دولتی گنبدکاووس را در ارتقای کیفیت درمانی آنها موثر دانست و اضافه کرد: مجموعه اقدامات مورد نیاز برای آموزشی شدن مرکز درمانی باید انجام شود و پس از آن دانشجویان علوم پزشکی و پرستاری در مراکز بیمارستانی این شهرستان پذیرش خواهند شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: راه اندازی دانشکده علوم پزشکی در گنبد یکی از مطالبات قدیم مردم شهرستان بوده است اما با توجه به معلوم نبودن زمان صدور مجوز آن، با پیگیری صورت گرفته توسط امام جمعه، نماینده مردم شهرستان در مجلس و مسوولان و مساعدت دانشگاه علوم پزشکی گلستان، قرار است از مهر ماه سال آینده بخشی از دوره‌های کارورزی و کارآموزی دانشجویان پردیس پزشکی این دانشگاه در گنبد انجام شود.

فرهاد بدیعی افزود: قرار است دانشجویان دوره کارورزی و کارآموزی گروه‌های داخلی، اطفال، زنان و زایمان و جراحی را در بیمارستان‌های دولتی گنبد آموزش ببینند و پس از اعزام سه دوره از این دانشجویان که حدود ۹ ماه طول خواهد کشید، زیرساخت‌ها، امکانات و کیفیت آموزشی توسط تیم ارزیاب وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مورد اعتبار سنجی قرار می‌گیرد که در صورت تایید کیفیت آموزشی، اقدامات بعدی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: مرحله نخست برای صدور مجوز پردیس پزشکی گنبدکاووس، آموزشی شدن بیمارستان‌های این شهرستان است که این مهم مستلزم فراهم کردن زیرساخت‌هایی در هر بیمارستان از قبیل دفتر گروه، کلاس آموزشی، سالن کنفرانس، کتابخانه، سلف سرویس و خوابگاه برای استراحت در فضای داخل بیمارستان و یک خوابگاه برای اسکان در خارج از بیمارستان است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس اظهارداشت: با توجه به صادرشدن مصوبه آموزشی شدن چهار بیمارستان دولتی شهید مطهری، شهدای ۱۲ دی، طالقانی و پیامبر اعظم(ص)، اقدامات لازم برای فراهم نمودن فضای محیطی در بیمارستان‌ها در حال انجام بوده و تجهیزات آموزشی مورد نیاز توسط دانشگاه علوم پزشکی گلستان تامین خواهد شد. 

بدیعی با اشاره به بنیه علمی و وجود متخصصان دارای بورد در شهرستان، گفت: رایزنی با پزشکان متخصص و فوق تخصص گنبدکاووس در رشته‌های مختلف برای همکاری در قالب هیات علمی پردیس پزشکی انجام شده و همکاران واجد شرایط برای این منظور اعلام آمادگی کردند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس اضافه کرد: برای آماده سازی برخی زیرساخت‌ها نیاز به مساعدت خیران سلامت است که امید داریم این عزیزان مثل همیشه در فراهم کردن مقدمات آموزشی مشارکت فعال خواهند داشت.

همچنین جمعی از مدیران حوزه سلامت و اعضای بسیج جامعه پزشکی شرق گلستان روز چهارشنبه هفته جاری برای پیگیری موضوع راه اندازی پردیس پزشکی با امام جمعه گنبدکاووس دیدار کردند.

دکتر محمدعلی حدادی مدیر شبکه بهداشت و درمان مینودشت که در این نشست حضور داشت با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه گنبدکاووس در حوزه بهداشت و درمان، گفت: این شهرستان برای ارائه بهتر خدمات به جمعیت شرق استان در حوزه بهداشتی و درمانی نیاز به رشد و تعالی دارد لذا آموزشی شدن بیمارستان‌ها و راه اندازی دانشکده پزشکی یکی از اولویت‌های ضروری آن است.  

وی افزود: اکنون که سکان حوزه سلامت استان را نیرویی جوان، متخصص با روحیه جهادی و انقلابی بر عهده گرفته و اتفاقا یکی از اولویت‌های وی توسعه آموزشی شدن در شرق استان به مرکزیت گنبد است می‌طلبد ائمه جمعه، نمایندگان، فرمانداران و مسوولان حوزه سلامت و اعضای کانون بسیج جامعه پزشکی شرق گلستان فرصت را غنیمت شمرده و از این وضعیت بهره کافی را ببرند.

سلیمان علاقی رییس سازمان نظام پزشکی گنبدکاووس هم در رابطه با سابقه پیگیری دانشکده علوم پزشکی در گنبد، گفت: این موضوع به حدود ۳۰ سال پیش بر می‌گردد اما با وجود برخی پیگیری‌ها در سنوات مختلف تاکنون به نتیجه نرسیده است.

حجت الاسلام ترابی امام جمعه گنبدکاووس با قدردانی از حضور مدیران حوزه سلامت و اعضای کانون بسیج جامعه پزشکی شرق استان، بیان کرد: اصالت اصلی بسیج، مطالبه گری انقلابی است و تا مطالبه گری نباشد، اتفاقی نمی‌افتد اما خواسته‌ها باید منطقی و ایده آل باشد.  

گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ گلستان و با پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت، بزرگترین شهرستان استان است.

استان گلستان ۱۴ شهرستان دارد.

برچسب‌ها گنبدکاووس سفر استانی دانشگاه های علوم پزشکی گلستان دولت سیزدهم بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس سفر استانی دانشگاه های علوم پزشکی گنبدکاووس سفر استانی دانشگاه های علوم پزشکی گلستان دولت سیزدهم بهداشت و سلامت دانشگاه علوم پزشکی گلستان مدیر شبکه بهداشت و درمان دانشکده علوم پزشکی پزشکی در گنبد بیمارستان ها پردیس پزشکی راه اندازی زیرساخت ها حوزه سلامت شرق گلستان شرق استان امام جمعه هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۰۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی ۲ دستگاه تصویربرداری پیشرفته در بیمارستان‌های امام رضا (ع)

قباد محمدی رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : در راستای توسعه متوازن تجهیزات پزشکی در مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) و با پیگیری‌های صورت گرفته، پس از ماه‌ها تلاش بی وقفه، دستگاه MRI نسل جدید در این مرکز راه اندازی و اولین MRI (به صورت آزمایشی) انجام شد.

وی گفت: این دستگاه از سری محصولات تولیدی کمپانی فیلیپس، مدل ۵۳۰۰ بوده و از وجوه تمایز آن نسبت به سایر دستگاه‌های مشابه موجود، عدم نیاز به تزریق متناوب هلیم می‌باشد که این امر از جنبه‌های اقتصادی و عملکردی بسیار حائز اهمیت است و ارزش تقریبی روز این دستگاه نزدیک به ۷۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌گردد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ابراز امیدواری کرد: با بهره برداری از این دستگاه شاهد توقف اعزام بیمار به خارج از بیمارستان برای انجام تصویربرداری بر مبنای MRI باشیم و تا حدودی رفاه نسبی برای همشهریان به همراه داشته باشد.

محمدی افزود: با پیگیری‌های مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، یک دستگاه MRI سه تسلا از سری محصولات تولیدی کمپانی زیمنس در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان اسلام آباد غرب راه اندازی شده و ارزش تقریبی روز این دستگاه ۵۰۰ میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: با نصب و راه‌اندازی این دستگاه در اسلام آباد غرب علاوه بر ارتقا سطح کیفی خدمات درمانی، مردم غرب استان از مراجعه به مرکز استان بی نیاز خواهند شد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • مزایای بیمارستان سیار در موقعیت های بحرانی و اضطراری
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • اردوی جهادی ۷۰ نفره دانشجویان بسیجی علوم پزشکی گلستان
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس
  • راه اندازی ۲ دستگاه تصویربرداری پیشرفته در بیمارستان‌های امام رضا (ع)
  • برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی در شهرستان دلفان
  • برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی شهدای عملیات حاج عمران در شهرستان دلفان
  • اعتبارنامه منتخبان مردم گلستان در مجلس صادر شد