Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@16:37:41 GMT

درک جدید اعراب از نظم منطقه‌ای

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۰۹۲۴

درک جدید اعراب از نظم منطقه‌ای

حمله روسیه به اوکراین با واکنش‌های گسترده جهانی مواجه شد. در این میان واکنش کشورهای عربی منطقه غرب آسیا بیانگر این است که این کشورها که اغلب آن‌ها نیز از متحدان آمریکا هستند، به واقع‌بینی بیشتری از تحولات منطقه رسیده‌اند.

به گزارش قدس آنلاین، حمله روسیه به اوکراین با واکنش‌های گسترده جهانی مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان واکنش کشورهای عربی منطقه غرب آسیا بیانگر این است که این کشورها که اغلب آن ها نیز از متحدان آمریکا هستند، به واقع‌بینی بیشتری از تحولات منطقه رسیده‌اند.

امارات که عضو غیردائم شورای امنیت است، در جلسه شورای امنیت به قطعنامه محکومیت روسیه در حمله به اوکراین رای ممتنع داد. عربستان سعودی تاکنون واکنشی به این حمله نداشته و صرفاً از اتباع خود خواسته اوکراین را ترک کنند.

اردن نیز موضعی مشابه عربستان اتخاذ کرد. قطر خواستار خویشتن‌داری طرفین شده است. عراق هم موضع‌گیری رسمی نداشته و مصر نیز تاکنون واکنشی به این حمله نشان نداده است.

به طور کلی، این کشورهای متحد آمریکا یا سکوت کرده‌اند یا در موضعی انفعالی صرفاً خواستار خروج اتباع خود از اوکراین شده‌اند. این موضع‌گیری کشورهای عربی که از متحدان آمریکا در منطقه غرب آسیا هستند بیانگر این است که این کشورها با موضع رسمی آمریکا در محکومیت حمله روسیه به اوکراین همراه نیستند. این واکنش چند دلیل اساسی دارد.

اول، این کشورها نیز به این برداشت رسیده‌اند که نفوذ و نقش آمریکا در منطقه غرب آسیا روند کاهشی دارد. دوم، این کشورها رفتار آمریکا در قبال اوکراین را ارزیابی کرده و به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اساساً آمریکا در مواقع اضطراری از متحدان خود حمایت نمی‌کند.

این سیاست آمریکا پیش از این در سال ۲۰۱۱ در مقابل حاکمانی نظیر حسنی مبارک و زین‌العابدین بن علی نیز مشخص و اکنون در بحران اوکراین بار دیگر این موضع تکرار شد. بنابراین، حاکمان این کشورها نسبت به آمریکا دچار بی‌اعتمادی شدند. سوم، کشورهای عربیِ متحد آمریکا موضع این کشور را با موضع روسیه در قبال متحدانش مقایسه می‌کنند.

روسیه از سال ۲۰۱۱ که سوریه با بحران مواجه شد در کنار این کشور ایستاد و از آن حمایت کرد، کاری که آمریکا در قبال متحدانش انجام نمی‌دهد. در میان کشورهای عربی منطقه غرب آسیا، دو کشور لبنان و سوریه موضع صریحی در قبال حمله روسیه به اوکراین داشته‌اند.

وزارت خارجه لبنان حمله به اوکراین را محکوم کرد؛ اما این موضع‌گیری شتاب‌زده با انتقادهای گسترده در داخل لبنان مواجه شد و حتی «مصطفی بیرم»، وزیر کار لبنان ضمن مخالفت با موضع وزارت خارجه اعلام کرد موضع رسمی لبنان باید با سیاست بی‌طرفی همراه باشد.

بنابراین، اگرچه لبنان اقدام روسیه را محکوم کرد؛ اما اجماعی در این خصوص در درون ساختار قدرت لبنان و حتی در درون دولت این کشور عربی وجود ندارد. سوریه تنها کشوری است که در قبال بحران اوکراین موضع رسمی داشته که در داخل این کشور نیز در این خصوص اختلاف وجود ندارد. بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در تماس با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از اقدام این کشور ضد اوکراین حمایت کرد.

این واکنش رسمی سوریه بیانگر ارتباط عمیق دو کشور است. سوریه نیز مانند دیگر کشورهای عربی به تقویت موقعیت روسیه در منطقه غرب آسیا اذعان دارد.

منبع: خراسان

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آخرین تحولات اوکراین جنگ میان اوکراین و روسیه حمله روسیه به اوکراین منطقه غرب آسیا کشورهای عربی رسیده اند مواجه شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۰۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین

روسیه روز شنبه بار دیگر به طور گسترده تاسیسات انرژی اوکراین را گلوله باران کرد و برق در برخی مناطق این کشور قطع شد.

به گزارش فارس؛ «جرمان گالوشچنکو» وزیر انرژی اوکراین گفت که روسیه روز شنبه به تاسیسات انرژی اوکراین در سه منطقه این کشور حمله کرد.
 
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، گالوشچنکو گفت که حملات روسیه مناطق «دنیپروپتروفسک» در مرکز اوکراین و مناطق غربی «لویو» و «ایوانو فرانکیفسک» را هدف قرار داده است.

بر اساس این گزارش، روسیه به چهار نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرده است.

شرکت اوکراینی «دی تک» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:«روسیه بار دیگر به طور گسترده تاسیسات انرژی اوکراین را گلوله باران کرد. تجهیزات این شرکت آسیب جدی دیده است و کارگران انرژی در تلاش هستند تا عواقب حمله را از بین ببرند.»

از 22 مارس به این سو، نیروهای روسیه بمباران تاسیسات برق اوکراین را تشدید کرده و تقریبا هر روز به نیروگاه‌های حرارتی، آبی و سایر زیرساخت‌های انرژی حمله می کنند.

با وجود آب و هوای معتدل بهاری در هفته‌های اخیر، اوکراین با کسری برق مواجه شده و دولت مجبور شد برق را در چند منطقه قطع کند و به واردات برق روی آورد.

تحلیلگران معتقدند که نیروهای روسیه عملیات تهاجمی جاری را حفظ کرده و در برخی مناطق تشدید کرده، احتمالاً از شرایط آب و هوای بهاری و کمبود تجهیزات اوکراین قبل از رسیدن کمک‌های نظامی وعده داده شده غرب بهره‌برداری می‌کنند.

نیروهای روسیه همچنین به دنبال تضعیف پدافند هوایی تخریب شده اوکراین در تلاش برای فروپاشی شبکه انرژی و آسیب طولانی مدت به زیرساخت‌ها و ظرفیت صنعتی دفاعی اوکراین هستند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز اعلام کرد که در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای بین مسکو و کی‌یف برای پایان «عملیات ویژه نظامی» روسیه در اوکراین وجود ندارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • (ویدئو) نابودی سیستم موشکی ۱۰۰ میلیون دلاری روسیه در حمله اوکراین
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • حمله نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند