Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-03@04:19:29 GMT

پس لرزه‌های اقتصادی جنگ در اوکراین

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۱۲۰۱

پس لرزه‌های اقتصادی جنگ در اوکراین

تبعات اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد؛ به طوری که قیمت روبل ریزش کرد و نفت افزایشی شد.

به گزارش قدس آنلاین، تبعات اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد. پس از سقوط ۳۰ درصدی روبل، تصمیمات جدید بانک مرکزی روسیه تا حدی ورق را برگرداند. در همین حال اقدامات تحریمی علیه روس ها حتی به برخی بانک های چینی هم رسید، اگرچه در سوی دیگر ماجرا، گزارش بانک جهانی نشان می دهد که اروپا برای جایگزینی گاز روسیه پنج سال زمان لازم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش رویترز، در حالی که روبل طی چند روز گذشته ۳۰ درصد سقوط کرده بود و از ۹۱ روبل در برابر دلار به ۱۱۸ روبل در برابر دلار رسیده بود؛ اما حالا بخش قابل توجهی از این ضررها را جبران کرده و به حدود ۹۷ روبل در برابر دلار رسیده است.

کشورهای غربی و متحدانشان در روزهای یک شنبه و دوشنبه تحریم‌هایی را علیه بانک مرکزی روسیه و برخی بانک‌های این کشور اعمال کردند و همین مسئله موجب شد تا شاهد ریزش روبل در معاملات اولیه روز گذشته باشیم.

بانک مرکزی روسیه روز گذشته برای تقویت ارزش روبل نرخ بهره را به یک باره دو برابر کرد و وزارت اقتصاد این کشور هم به صادرکنندگان دستور داد تا ارزهای خارجی خود را به روبل تبدیل کنند.

در بازارهای جهانی نیز نفت برنت در ادامه جهش خود از ۱۰۴ دلار فراتر رفت، همچنین در معاملات دیروز بازار گاز اروپا شاهد جهش ۳۵ درصدی قیمت‌، ناشی از نگرانی‌ها نسبت به اخلال احتمالی در روند عرضه گاز از روسیه به اروپا بودیم.

به گزارش راشاتودی، بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی بورس لندن در معاملات دیروز هر هزار متر مکعب گاز برای تحویل در ماه آوریل ۱۴۵۰ دلار قیمت خورد.

روسیه حدود ۴۰ درصد گاز اروپا را تامین می‌کند. در همین حال به گزارش اویل پرایس، دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی اعلام کرد بازار جهانی گاز در صورت اعمال تغییراتی می‌تواند تا پنج سال دیگر جایگزینی برای گاز روسیه بیابد؛ اما این کار در کوتاه‌مدت غیر ممکن است.

در همین حال همزمان با اعمال تحریم های گسترده غرب علیه روسیه، بلومبرگ گزارش داد که دو بانک و مؤسسه مالی بزرگ چین پس از تحریم‌های آمریکا و متحدانش به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تأمین مالی برای خرید مواد خام از روسیه را محدود می‌کنند.

گفتنی است؛ در حالی که روبل طی چند روز گذشته ۳۰ درصد سقوط کرده بود و از ۹۱ روبل در برابر دلار به ۱۱۸ روبل در برابر دلار رسیده بود؛ اما حالا بخش قابل توجهی این ضررها را جبران کرده و به حدود ۹۷ روبل در برابر دلار رسیده است.

کشورهای غربی و متحدانشان در روزهای یکشنبه و دوشنبه تحریم‌هایی را علیه بانک مرکزی روسیه و برخی بانک‌های این کشور اعمال کردند و همین مسأله موجب شد تا شاهد ریزش روبل در معاملات اولیه روز گذشته باشیم.

در معاملات امروز حتی ارزش روبل تا ۹۱.۴۹ روبل در برابر دلار هم بالا رفت. بانک پرومزویاز روسیه اعلام کرده که ارزش روبل در برابر دلار زیر ۱۰۰ باقی بماند.

بانک مرکزی روسیه روز گذشته برای تقویت ارزش روبل نرخ بهره را به یکباره دو برابر کرد و برخی اقدامات دیگر را در دستور کار قرار خواهد داد.

وزارت اقتصاد این کشور هم به صادرکنندگان دستور داد تا ارزهای خارجی خود را به روبل تبدیل کنند.

منبع: خراسان

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بانک مرکزی روسیه ارزش روبل روز گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۱۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین

 

بین الملل تابناک: هفتصد و هشتاد و سومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

 

حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین

وزارت دفاع روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد ارتش این کشور به مقر فرماندهی نیروهای اوکراینی در بخش جنوبی جبهه حمله کرده است.

 گزارش‌های اولیه حاکی از سه انفجار در مرکز اودسا است.

طبق گزارش راشا تودی، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تاسیسات نظامی، نیروها و تجهیزات اوکراینی مورد اصابت حملات هوایی، موشکی و توپخانه‌ای قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری نووستی پیش از این به نقل از نیروهای محلی گزارش داد که ارتش روسیه یک مقر اوکراینی را در مرکز شهر بندری اودسا هدف قرار داده است.

براساس آنچه تاکنون گزارش شده، سه انفجار در منطقه رخ داده که یکی از آنها در نزدیکی مقر فرماندهی اوکراین با قدرت بیشتری بوده است.

«اولگ کیپر» رئیس اداره منطقه‌ای اودسا ضمن تایید این گزارش، گفت که در این حمله از موشک بالستیک استفاده شده و دست‌کم سه نفر کشته‌ شده‌اند.

روسیه بارها تاکید کرده است که طی عملیات نظامی خود فقط مراکز نظامی اوکراینی را هدف قرار می‌دهد و هیچ اقدامی علیه زیرساخت‌های غیرنظامی انجام نمی‌دهد.

خبرگزاری نووستی هم‌چنین گزارش داد که روسیه یک منطقه استقرار نیروهای اوکراینی در حومه «خارکیف» شهری در مرز روسیه را بمباران کرد و علاوه بر این از حمله دیگری به انبار تجهیزات نظامی در منطقه «نیکولایف جنوبی» خبر داد که به انهدام این انبار منجر شده است.

موج تازه عملیات نظامی روسیه در اوکراین، پس از آن آغاز شد که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اخیرا متعهد شد که عملیات‌های این کشور را به مراکز لجستیکی و انبارهای اوکراین که با تجهیزات نظامی غربی پُر شده، تشدید کند.

او پیشتر درباره کمک جدید آمریکا به اوکراین به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار که به‌تازگی پس از موافقت مجالس نمایندگان آمریکا تصویب شد، گفت: «این اقدام برای جلوگیری از فروپاشی نیروهای اوکراینی در نظر گرفته شده است، اما این پول تاثیر چشمگیری در میدان نبرد نخواهد گذاشت زیرا بیشتر این بودجه به تولید نظامی آمریکا سرازیر خواهد شد.»

 

 

 

دیگر خبرها

  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • ماکرون: اروپا در معرض خطر قریب‌الوقوع قرار دارد
  • آمریکا قصد دارد این ۳ کشور را به آتش جنگ اوکراین بکشاند
  • چراغ سبز غرب به اوکراین برای حمله به روسیه
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین
  • تحولات اوکراین| سکوت کاخ سفید درباره نابودی ۶ موشک دوربرد
  • اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد جدید می‌خرد
  • حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه
  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟
  • دوگین: اوکراین نباید وجود داشته باشد!