Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@02:20:00 GMT

مسیر ناهموار دیپلماسی

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۱۲۸۶

مسیر ناهموار دیپلماسی

در ابتدای این نشست آنچه بسیار چشمگیر بود، تفاوت پوشش نمایندگان دو طرف بود. در حالی که نمایندگان روسیه با لباس رسمی بر سر میز نشستند، نمایندگان اوکراین همگی لباس غیر رسمی پوشیده و با تی‌شرت پشت میز خود قرار گرفتند.

روزنامه ایران: در حالی که تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین ادامه دارد و روسیه و اوکراین بعد از نشست نخست خود، بر ادامه این نشست‌ها توافق کردند، هر دو طرف به منظور داشتن دست برتر در میز دیپلماسی به رجزها و نبردهای خود در میدان جنگ نیز ادامه می‌‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که زلنسکی در فراخوانی از مردم جهان خواسته است، به بریگاد جهانی اوکراین بپیوندند، کاروان 64 کیلومتری خودروهای زرهی روسیه نیز به سمت کی‌یف حرکت کرد و وزارت خارجه این کشور نیز به غربی‌ها هشدار داد: «به تحریم‌ها پاسخ سختی خواهیم داد.»


به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره» اولین دور مذاکرات روسیه و اوکراین نزدیک به 5 ساعت طول کشید. در ابتدای این نشست آنچه بسیار چشمگیر بود، تفاوت پوشش نمایندگان دو طرف بود. در حالی که نمایندگان روسیه با لباس رسمی بر سر میز نشستند، نمایندگان اوکراین همگی لباس غیر رسمی پوشیده و با تی‌شرت پشت میز خود قرار گرفتند. به گفته «ولادیمیر مدینسکی»، رئیس هیأت روسیه در این مذاکرات دو طرف بر سر برخی مسائل مشترک به توافق رسیدند. اما «میخائیل پودلیاک» حاضر به هیچ توضیحی درباره این نشست نشده و تنها گفته است، بیشتر وقت مذاکره صرف احتمالاً آتش‌بس و دومین دور این مذاکرات شده است. وی همچنین تأکید کرده است: «در پایان این دور از مذاکرات توافق کردیم، نشست بعدی بین دو طرف در روزهای آینده در مکانی در نزدیک مرز بلاروس با لهستان برگزار شود.» به اعتقاد «جان ‌هال»، تحلیلگر الجزیره اینکه دو طرف نتوانستند در نشست نخست به توافقی جامع دست یابند، چندان دور از انتظار نبود. زیرا هر دو طرف اهداف خود را دارند و برای رسیدن به توافق نهایی نیازمند مذاکرات پیاپی و بسیاری هستند. ضمن اینکه هنوز هیچ‌کس نمی‌داند در این مذاکرات دقیقاً چه مباحثی مورد مذاکره قرار گرفته است.

هرچند که تصور می‌‌شود، روسیه همچنان خواهان تضمین‌هایی درباره نگرانی‌های امنیتی خود و اینکه اوکراین هرگز به ناتو نخواهد پیوست، باشد.» بر اساس گزارش‌ها مسکو همچنین خواهان به رسمیت شناخته شدن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک و فدرالی شدن اوکراین است و در مقابل کی‌یف نه تنها خواهان خروج کامل روسیه از خاک اوکراین که از دونتسک، لوهانسک و کریمه است.


فراخوان زلنسکی برای بریگاد جهانی

همزمان با برپایی نخستین دور مذاکرات روسیه و اوکراین رئیس جمهوری این کشور از تمامی کسانی که در جهان داوطلب به دست گرفتن سلاح علیه روسیه هستند، خواست تا به سمت این کشور حرکت کنند. به گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، بعد از خودداری سران غربی برای گسیل نیرو به اوکراین، «ولودیمیر زلنسکی» در پیامی که در وبگاه رسمی ریاست جمهوری اوکراین منتشر شد، از تمامی کسانی که او آنها را «دوستان دموکراسی و صلح» خواند، دعوت کرد تا به اوکراین سفر کنند و مقابل تهاجم روسیه به کی‌یف کمک کنند. او در این بیانیه جنگ اوکراین را جنگی علیه اروپا، ساختار اروپایی، دموکراسی، اصول حقوق بشر و نظم جهانی خواند و تأکید کرد: «هر کسی که می‌‌خواهد از کی‌یف و اروپا و جهان دفاع کند، می‌‌تواند به اوکراین بیاید و در صف ارتش این کشور بایستد.» این پیام که در توئیتر وزیر خارجه اوکراین نیز عیناً نقل شد، واکنش‌هایی را در جهان برانگیخت و به طور مشخص، شماری از کانادایی‌ها و امریکایی‌ها اعلام کردند، حاضر به پیوستن به این جنگ هستند. در همین ارتباط خبرگزاری «رویترز» در گزارشی نوشت، شمار کانادایی‌ها و امریکایی‌هایی که به خاطر قوانین کشور خود که به آنها اجازه حمل سلاح می‌‌دهد و با اسلحه و کار با آن آشنا هستند و به این فراخوان پاسخ مثبت دادند، به ده‌ها نفر می‌‌رسد. و برخی ناظران معتقدند ممکن است بر شمار این افراد در روزهای آتی افزوده شود. شماری از این افراد بدون هیچ واسطه‌ای کوله بار برداشته و راهی اوکراین شده‌اند. همین باعث بروز برخی نگرانی‌ها شده است. زیرا اگر افراد بدون مشخص بودن پیشینه خود راهی اوکراین شوند، ممکن است این جنگ تبدیل به جنگی شود که اهداف حاضران در آن مشخص نباشد. این در حالی است که به گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، «زلنسکی» اعلام کرده، درخواست او برای تشکیل بریگاد جهانی، اقدامی قانونی است و مطابق قانون 2016 در این کشور هر شهروند خارجی می‌‌تواند به عنوان داوطلب به ارتش اوکراین بپیوندد.


ادامه نبرد در میدان

با وجود تلاش‌های دیپلماتیک، همان طور که انتظار می‌‌رفت، جنگ در میدان‌ها نیز همچنان ادامه دارد تا طرفین بتوانند با توسل به نتایج خود در این میدان، طرف مقابل را پای میز مذاکره مجاب به پذیرش خواسته‌های خود کنند. در همین ارتباط دیروز گزارش هوایی «مکسار تکنولوژی» از اوکراین حاکی از آن بود که کاروان 64 کیلومتری خودروهای زرهی، تانک و وسایل نقلیه پشتیبانی روسیه راهی کی‌یف شده‌اند. تصاویر هوایی دیگری از همین سایت حاکی از آن است که نیروهای زمینی و یگان‌های بالگردی روسیه نیز در مرز بلاروس با اوکراین مستقر شده‌اند. گزارش «فرانس پرس» نیز حاکی از آن بود که در حملات روسیه به شهر «اوختیرکا» که بین شهرهای خارکیف و کی‌یف واقع است، 70 نظامی اوکراینی کشته شدند. گزارش‌های عصر دیروز هم حاکی از حملات هوایی روسیه به شهرهای کی‌یف، خارکیف، وینایتسیا، اومان، ماریوپل و چرکاسی بود. سازمان ملل اعلام کرده است، در 5 روز نخست جنگ اوکراین 136 شهروند اوکراینی کشته شده‌اند.
 

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شده اند دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۱۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح سالیوان درباره کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش راشاتودی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید تایید کرد که کمک‌های آمریکا در آینده نزدیک وضعیت اوکراین را تغییر نخواهد داد.

طبق گزارش فایننشال تایمز سالیوان اشاره کرد که همچنان انتظار دارد ارتش روسیه در پیشروی در خاک اوکراین در آینده نزدیک موفق شود.

به گفته سالیوان «انجام یک ضدحمله جدید از سوی اوکراین قبل از سال ۲۰۲۵ ضروری نیست.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که حمله جدید اوکراین تا حد زیادی به موافقت کنگره و کاخ سفید برای ارسال بسته‌های کمکی جدید بستگی دارد.

وی در ادامه گفت: کمک‌های دریافتی کی یف به تحکیم موقعیت ارتش اوکراین در جبهه جنگ کمک می‌کند و راه را برای عملیات‌های جنگی آینده هموار می‌کند.

در ۲۴ آوریل، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قانونی را برای ارائه کمک‌های اضافی به ارزش ۶۱ میلیارد دلار به اوکراین برای ادامه رویارویی با روسیه امضا کرد.

از سوی دیگر دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در واکنش به کمک‌های نظامی جدید آمریکا به اوکراین اعلام کرد که نیرو‌های روسی در حال بهبود مواضع خود در منطقه عملیات ویژه نظامی هستند و کمک آمریکا به اوکراین این وضعیت را تغییر نخواهد داد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا دیروز شنبه در سخنانی کمک‌های نظامی جدید این کشور به اوکراین را سرمایه‌گذاری در آمریکا عنوان کرد. وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: کمک‌های نظامی جدید آمریکا به اوکراین به ارزش ۲ میلیارد دلار به منزله سرمایه‌گذاری در ایالات متحده آمریکا خواهد بود. تقریبا تمامی دارایی‌های جدیدی که سرمایه‌گذاری می‌کنیم، در ایالات متحده و بخش صنعتی ما باقی خواهد ماند. این موضوع شغل‌های جدیدی را در آمریکا ایجاد می‌کند و از این طریق می‌توانیم به اوکراین کمک کنیم.

چندی پیش مجلس سنا آمریکا قانون کمک‌های خارجی این کشور به هم‌پیمانان ایالات متحده از جمله، اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را به تصویب رساند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • ادامه پیشروی های گسترده ارتش روسیه با تصرف یک شهر دیگر/ پیش بینی روزهای سخت در انتظار ارتش اوکراین
  • اوکراین : حملات سنگین روسیه به نیروگاه‌های ما یک میلیارد دلار خسارت وارد کرده است
  • پیش‌بینی «نیوزویک» از جنگ اوکراین: ۲۰۲۴ برای کی‌یف سخت خواهد بود
  • بورل: همه اعضای اتحادیه اروپا روسیه را «تهدید» نمی‌دانند
  • ماکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود
  • سایه مستدام جنگ بر اروپای مدعی دیپلماسی
  • توضیح سالیوان درباره کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین
  • کاخ سفید: کمک نظامی اخیر به کی‌یف حملات روسیه را متوقف نمی‌کند
  • دفاع رئیس جمهور کلمبیا از قطع روابط با رژیم صهیونیستی
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه