Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@02:18:57 GMT

آغاز دومین برنامه نهال‌کاری منابع طبیعی نوش‌آباد

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۱۵۹۱

آغاز دومین برنامه نهال‌کاری منابع طبیعی نوش‌آباد

ایسنا/اصفهان خشک‌سالی‌های مستمر و تعارض‌های انسانی باعث تخریب طبیعت و کاهش جمعیت حیات وحش می‌شود، اما در سال‌های اخیر گروه‌هایی از دوستداران طبیعت با کارهای ابتکاری به یاری طبیعت آمده‌اند که کاشت نهال و بذر برای احیای جامعه گیاهی بومی و ساخت آبشخور، آب بند و آب انبار و نذر علوفه برای گونه‌های جانوری، نمونه‌هایی از آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال نیز در آستانه فرارسیدن عید نوروز دومین برنامه احیای منابع طبیعی کویر نوش‌آباد با مشارکت مدال‌آوران ورزشی و هنری آغاز شد.

مجید قهرودی، دارنده مدال برترین عکس نجومی جهان در سال ۲۰۱۹ در جشن احیای منابع طبیعی نوش‌آباد به ایسنا گفت: همه شهرها و روستاهای ما از مشکلات زیست محیطی رنج می‌برند و برای حل این مشکل باید همه مردم را نسبت به آن آگاه کرد و به مشارکت گرفت.

وی افزود: برای حل مسائل محیط زیستی نمی‌توان نقش مردم را نادیده گرفت، اما زیربناهای فرهنگی هم نیاز است که باید با حمایت سازمان‌های دولتی فراهم شود.

دارنده مدال برترین عکس نجومی جهان، تصریح کرد: حفظ محیط‌زیست، محدود به نریختن زباله روی زمین نیست. بلکه آلودگی‌های صوتی، زباله‌های شهری و آلودگی هوای ناشی از فعالیت کارخانه‌ها نیز آسیب‌های جدی بر پیکر شهرها و روستاهای ما وارد می‌کنند.

وی تأکید کرد: امروز آمده‌ایم همراه با مدال‌آوران کشور، با کاشت قلمه اسکنبیل در کویر نوش‌آباد و شمال کاشان، سهم کوچکی در حفظ منابع طبیعی برداریم و امیدوارم هنرمندان با عضو شدن در تشکل‌های مردم‌نهاد و پویش‌های مردمی در این زمینه فعال شده و دیگران را نیز تشویق کنند.

قهرودی گفت: اگر شهروندان به بهانه جشن‌های خود مثل ازدواج، تولد فرزندان یا جشن‌های مذهبی در محیط اطراف خود درخت بکارند، سرسبزی و طراوت در سراسر کشور فراگیر می‌شود.

سرمربی تیم والیبال جوانان باریج اسانس کاشان نیز گفت: نگهداری از منابع طبیعی کشور وظیفه اجتماعی همه شهروندان است و همه باید به آن اهمیت داده و به سهم خود برای حفاظت از آنها مشارکت کرده و دیگران را نیز دعوت کنیم.

نادر باغشیخی اظهار کرد: بسیاری از مشکلات جامعه با آموزش برطرف می‌شود. آموزش برخورد درست با یکدیگر، آموزش دوست بودن با همدیگر، دوستی با طبیعت و حفظ محیط‌زیست، بحث‌های اساسی زندگی است  که باید از دوران کودکی آغاز شود.

وی با اشاره به حضور ورزشکاران در جشن احیای منابع طبیعی نوش‌آباد، افزود: مشارکت در حفظ محیط زیست، برای ما شیرین‌تر از جام قهرمانی است، زیرا احیای منابع طبیعی، هدیه ما به همه نسل‌های آینده محسوب می‌شود، اما جام قهرمانی برای یک سال است.

باغشیخی تأکید کرد: امیدوارم به‌عنوان یک وظیفه اجتماعی، کشت قلمه اسکنبیل قدم کوچک برای پاسداری از طبیعت و حفظ طبیعت باشد و در آستانه عید نوروز، از همه مردم دعوت می‌کنیم برای سرسبزی طبیعت شرکت کنند.

مربی تیم والیبال جوانان باریج اسانس کاشان نیز گفت: کشور ما، کشور پرآبی نیست و نمی‌توان نسبت به مصرف آب و منابع طبیعی خود بی‌توجه باشیم، باید با احساس مسئولیت، سبک رفتار خود با محیط زیست را اصلاح کنیم.

علی‌اصغر عموزاده اظهار کرد: اگر به رفتار روزانه خود دقت کنیم، متوجه می‌شویم که چقدر نسبت به آب سالم بی‌توجه هستیم و آن را تبدیل به فاضلاب می‌کنیم، بنابراین کشت درخت و نهال، راهکاری برای مقابله با پدیده خشک‌سالی است که همه باید برای آن تلاش کنیم.

وی افزود: افراد مورد قبول جامعه مثل فرهنگیان، ورزشکاران و هنرمندان باید از این جایگاه استفاده کرده و کاستی‌های جامعه مثل بدرفتاری نسبت به منابع طبیعی و انرژی را به مردم یادآوری کنند و به استفاده صحیح از طبیعت تشویق کرد.

برگزیده کشوری همیار طبیعت نیز گفت: محیط‌زیست ایران متأسفانه حال خوشی ندارد و این موضوعی است که به فرهنگ عمومی جامعه بر می‌گردد و ربطی به طبقه اجتماعی و تحصیل افراد ندارد هر چند که از این افراد انتظار بیشتری است.

سید تقی عمارتی نوش‌آبادی افزود: آشنایی کودکان با طبیعت و لمس طبیعت می‌تواند در بلند مدت آنها را دوستدار محیط زیست تربیت کرده و از تخریب آن خودداری کرده و حتی سفیر ترویج فرهنگ حفاظت از طبیعت در جامعه باشند.

وی اظهار کرد: فعالیت‌های داوطلبانه، کلاسی برای انتقال ارزش‌های انسانی مثل مهربانی، نوع‌دوستی، خیرخواهی و دیگر دوستی است و در این فضا می‌توان زندگی اجتماعی را تمرین داد تا فرزندان ما، انسان‌هایی روادار و به دنبال آرامش و صلح در خانه و جامعه باشند.

این همیار طبیعت تأکید کرد: انسان‌های امروز، با شتاب به دنبال سلطه بر جهان هستند، اما زمین و جغرافیای ما سرعت تغییر همپای انسان را ندارد و از این‌رو مشارکت مردم برای حفظ محیط زیست و احیای منابع طبیعی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

وی افزود: منابع طبیعی، فرصت حیات و مهم‌ترین عامل پایداری در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه است و در حالی که ۸۰ درصد از مساحت کشور شامل منابع طبیعی است، باید به این ثروت ملی توجه خاص داشته باشیم و آن را از سر خودخواهی نابود نکنیم.

این فرهنگی بازنشسته گفت: تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد یکی از راهکارهای اثر بخش برای حفظ و توسعه منابع طبیعی، جلب مشارکت جوامع محلی و مشارکت‌های مردمی است و این موفقیت در سال‌های دهه ۶۰ برای توسعه جنگل‌های دست کاشت شمال کاشان نیز تجربه شد.

عمارتی افزود: سازمان‌های دولتی در کنار مسئولیت‌های اداری خود باید گروه‌های هدفمند از دلسوزان همه جوامع محلی به ویژه بانوان را ایجاد کنند و با حمایت آنها مسئولیت حفظ و احیای منابع طبیعی را به آنها واگذار کند.

به گزارش ایسنا، برنامه احیای منابع طبیعی نوش‌آباد از بهمن سال گذشته با مشارکت تشکل‌های مردمی این شهر آغاز شد و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل، زمینی به وسعت پنج هکتار به این برنامه اختصاص داد. امسال نیز به پاس خدمات بانو مه‌لقا ملاح، مادر محیط زیست ایران ،دومین دوره این برنامه با کشت قلمه گیاه اسکنبیل آغاز شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نهالكاري استانی شهرستانها منابع طبیعی نوش آباد احیای منابع طبیعی حفظ محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۱۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه بودجه و برنامه در دستورکار مجلس/اسامی غایبان جلسه

ادامه رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، جلسه علنی مجلس دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 192 تن از نمایندگان آغاز شد که روح الله متفکر آزاد عضو هیأت رئیسه مجلس، دستور کار وکلای ملت در این جلسه را به شرح ذیل قرائت کرد:

-ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 1403 کل کشور بخش دوم جداول
-گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران اعاده شده از شورای نگهبان
-ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقا امنیت آنان در برابر سوء رفتار
-گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح یک فوریتی استفساریه ماده (48) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(1)
-گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح استفساریه جز (1) بند (الف) ماده (9) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400
-گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پرتغال در حوزه‌های زبان، آموزش، فرهنگ، ورزش، جوانان،گردشگری و رسانه های جمعی.
-گزارش کمیسیون انرژی در مورد اجرای ناقص تکالیف قانونی مربوط به جمع آوری گازهای همراه تولید نفت و مشعل
-گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست در مورد عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به استفاده از سوخت مازاد توسط نیروگاه‌ها
-گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست در مورد نقض و استنکاف در اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی./

در ادامه جلسه سید محسن دهنوی دیگر عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی غایبان و متاخران این جلسه را به شرح ذیل قرائت کرد:

1-حسین بامیری
2-حسن شجاعی
3-محمد صفری
4-محمود عباس زاده
5-اردشیر مطهری
6-فاطمه مقصودی
7-عادل نجف‌زاده

عضو هیئت رئیسه در پایان عنوان کرد که روز گذشته نام آقای مبلغی در اسامی غایبان و متاخران قرائت شد که وی در جلسه حضور داشتند بنابراین اصلاح می‌شود.

بنابراین گزارش، نمایندگان از روز گذشته در 2 شیفت کاری وارد بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال 1403 شدند و و بهارستان‌نشینان در جلسه نوبت صبح دیروز، جدول شماره 5 مربوط  «درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی»،  جدول شماره 7 با عنوان «اعتبارات دستگاه‌های اجرایی ذیل دستگاه‌های سیاستگذار در سال 1403» و جدول شماره 9 با عنوان  «برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه سال1403» به تصویب رسید.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • پلمب دو واحد آلاینده غیر مجاز تولید زغال در رباط کریم 
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • لایحه بودجه و برنامه در دستورکار مجلس/اسامی غایبان جلسه
  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر