حذف بخش نگاه نو و ادغام دو بخش ملی و بینالمللی از اتفاقات مثبت جشنواره امسال/ پرفروشترین فیلمهای سینمای ایران هم به زحمت میتوانند به سوددهی برسند
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۱۷۴۷
پولاد کیمیایی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر به اعتبار جشنواره فیلم فجر خدشه وارد شده تأکید کرد که حذف بخش نگاه نو و ادغام دو بخش ملی و بینالمللی از اتفاقات مثبت جشنواره چهلم بوده است.
پولاد کیمیایی بازیگر و کارگردان سینما در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: درباره جشنواره فیلم فجر هنوز نمیتوان قضاوتی قطعی و کامل داشت و برای ارزیابی و قضاوت باید تا انتهای جشنواره صبر کرد اما به طور کل اگر بخواهیم به جشنواره فیلم فجر در سالهای اخیر نگاهی داشته باشیم باید بگویم که این جشنواره متأسفانه هر سال با افتی شدید در شکل برگزاری و مسائل مختلف همراه است که این وضعیت باعث شده تا مهمترین رویداد سینمایی کشور اعتبار خود را از دست بدهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کیمیایی خاطرنشان کرد: خدشهدار شدن اعتبار جشنواره فیلم فجر موضوعی قابل بحث و بررسی است. در گذشته ما جشنوارهای داشتیم که شکوه و اعتبار بالایی داشت و مردم در سراسر ایران حتی در شهرستانها در زمان برگزاری جشنواره به سینما میرفتند و همه اشتیاق داشتند که فیلمهای حاضر در این رویداد را مشاهده کنند. همه علاقهمندان به سینما خاطراتی از صفهای طولانی یا نشستن روی پلههای سینما و... دارند که نشان از اهمیت اجتماعی، فرهنگی و هنری این جشنواره دارد اما در سالهای اخیر به وضوح شاهد هستیم که این شکوه و اعتبار وجود ندارد.
وی افزود: دلایل این وضعیت را در موارد مختلفی میتوان مورد بررسی قرار داد. یکی از این موارد جدا شدن بخش ملی از بخش بینالمللی است. ما در سالهای اخیر یک جشنواره جدا از جشنواره فجر داشتیم که در زمان دیگری برگزار میشد و برای بخش بینالمللی هم بودجهای جداگانه در نظر گرفته شد که بعید میدانم در هیچ کشوری چنین برنامهریزی برای یک جشنواره وجود داشته باشد. ادغام این دو بخش در سال جاری را اتفاق مثبتی میدانم چرا که علاوه بر صرفهجویی در بودجه در زمان برگزاری جشنواره در بهمن ماه همه توجهات به این رویداد جلب میشود و در کنار این اتفاق میتوانیم با برگزاری بخش جهانی حتی فیلم و هنرمان را صادر کنیم ولی با این جداسازی صادرات هنر حذف میشد و این قطعاً به اعتبار جشنواره آسیب میزند.
این بازیگر در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: عامل دیگری که منجر به آسیب دیدن اعتبار جشنواره فیلم فجر شده اختصاص جوایز این جشنواره به فیلمهای غیر مستقل است به طوری که فیلمهای ساخته شده با بودجههای شخصی هیچ شانسی برای موفقیت ندارند و اتفاقاً همه پیش از برگزاری اختتامیه جشنواره میدانیم که چه فیلمهایی جایزه میگیرند. از نظر من انتخاب برندگان جشنواره باید توسط صنوف صورت بگیرد و داوری آثار به هیئت داورانی متشکل از چند نفر محدود نشود. تنور جشنواره فیلم فجر زمانی گرم میشود که همه طیفها در این رویداد حضور داشته باشند و با هم در رقابتی سالم قرار بگیرند. جشنواره جای آشتیدادن نگاههای مختلف است و حضور طیفهای گوناگون در این رویداد است که به آن اعتبار میبخشد و باید جلوی جبههبندیها گرفته شود.
بازیگر فیلم سینمایی «جرم» اظهار داشت: سینمای ایران در سالهای اخیر با مشکلات متعددی مواجه شده است. امروز پرفروشترین فیلمهای سینمای ایران هم به زحمت میتوانند به سوددهی برسند و این وضعیت باعث شده که سرمایهگذاری در سینما توجیه اقتصادی نداشته باشد. به عنوان مثال به تازگی سعی داشتم دومین فیلمم را بسازم اما هیچ سرمایهگذاری جسارت کار در سینمای ایران را ندارد و در این وضعیت جشنواره فیلم فجر میتواند با حمایت از فیلمها مستقل انگیزهای برای سرمایهگذارها باشد. به اعتقاد من برای رسیدن به یک قضاوت درست در داوری آثار جشنواره لازم است که داوریها توسط صنوف انجام شود و این باعث میشود که فیلمهای مستقل نیز امکان حضور در این رویداد را داشته و با قدرت گرفتن بخش بینالملل حتی برای پخش آثار در خارج از کشور نیز برنامهریزی داشته باشند.
کیمیایی در پایان گفت: در نهایت معتقدم که حذف بخش نگاه نو و ادغام دو بخش ملی و بینالمللی اتفاقات مثبت جشنواره امسال است. فیلمسازان فیلم اولی در بخش نگاه نو هیچگاه فرصت این را نداشتند که بخشهای مختلف فیلمشان هم مورد قضاوت قرار بگیرد و با حذف بخش نگاه نو این امکان وجود دارد و ادغام دو جشنواره نیز باعث میشود که در صرف بودجه صرفهجویی شده و همه توجهات به این رویداد متمرکز شود.
انتهای پیام //
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: فرهنگ و هنر جشنواره فیلم جشنواره فیلم فجر ایران فرهنگی و هنری بودجه فیلم سینمایی مشکلات سینمای ایران جشنواره فیلم فجر فرهنگ و هنر برنا پولاد کیمیایی جشنواره فیلم فجر سال های اخیر اعتبار جشنواره حذف بخش نگاه نو سینمای ایران بین المللی ادغام دو فیلم ها بخش ملی دو بخش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۱۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
دریافت 16 MB دریافت 36 MB
حسین الهام کارگردان مجموعه مستند «پشت صحنه» در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این مستند یک مجموعه ۱۳ قسمتی است و به موضوعات مختلف در حوزه سینما میپردازد، در رابطه با انتخاب سوژه و موضوع این مستند گفت: نگاه به سینما در کشور ما نگاه منحصر به هنر و حواشی آن است و نگاه جدی از منظر علوم انسانی و بررسی مسایل و پدیده های سینما نسبت به سینمای ایران و جهان وجود ندارد؛ نگاه به سینما و حتی فیلم های غربی در کشور ما از جنس سرگرمی است و در محافل آکادمیک ما نیز همین نگاه جریان دارد.، این در حالی است که در هالیوود تخصص های مختلف نظیر روانشناسی، سیاستگذاری، علوم سیاسی و امنیت ملی سراغ سینما میروند و به سینما به صورت جدی توجه دارند.
این کارگردان با اشاره به اینکه در مجموعه «پشت صحنه» تلاش شده یک قدم به سمت این نگاه برداشته شود، گفت: گفتمان تحلیل فرامتنی سینما در ایران یک گفتمان سیاست زده است و ما سعی کردیم سیاست زدگی آن را کم کرده و نگاه اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی به آن داشته باشیم که در فصل اول این مستند، هالیوود را از نقطه اول پیدایش تا حوادث اخیر مورد بررسی و جریانشناسی قرار دادیم.
وی افزود: سراغ مسایل مختلف هالیوود نظیر نژادپرستی و سیاه پوستان، بومیان آمریکا و سرخپوستان، سانسور و حقوق مخاطب، پیدایش هالیوود و مسایل حقوقی آن، مسابقه فضایی در دوران جنگ سرد، ابرقهرمانها و هویت اجتماعی، استعمار و شهرت رفتیم و نسبت هالیوود با این مسایل را بررسی کردیم. همچنین مساله فلسطین به عنوان بزرگترین تراژدی قرن و نسبت سینما با آن را بررسی کردیم.
این مستندساز در رابطه با قسمت «آن ها وجود دارند» با موضوع فلسطین، گفت: این قسمت با عنوان «آنها وجود دارند» برگرفته و اقتباسی از مستند دیگری ساخته مصطفی ابوعلی با نام «آن ها وجود ندارند» است که در رابطه با رنج آوارگان فلسطینی ساخته شده است و عنوان «آن ها وجود ندارند» جمله منتسب به گولدا مئیر (گولدا مایر) نخست وزیر اسراییل است که معتقد بود اساسا ملت فلسطین وجود ندارد و ما هم در این مستند از عنوان مستند ابوعلی اقتباس کردیم و گفتیم ملتی که انکار شود در سینما و واقعیت جلوه و بروز دارد.
وی عنوان کرد: در این قسمت نگاه هالیوود به مساله فلسطین و کنشگران آن، که به تولید اثر هنری یا دفاع از فلسطین پرداخته اند در کنار خودِ مساله فلسطین به عنوان یک سینمای مستقل و مردمی مورد بررسی قرار گرفته است. جریان سینمای مستقل فلسطین ذیل موسسه ای به نام موسسه «سینما فلسطین» شکل گرفت و به ثبت تاریخ و فیلم های مستند روی آورد و در جریان کوچ اجباری فلسطینیان از سرزمین خود این دسته فیلمسازان مجبور به استقرار در کشورهای دیگر شدند اما همچنان جریان سینمای فلسطین را زنده نگه داشتند واین موارد به یک آرشیو و گنجینه عظیمی از عکس ها و رنجهای مردم فلسطین تبدیل شد اما همان طور که در مستند اشاره شده است این گنجینه در جریان حمله اسراییل به جنوب لبنان گم شده و سرنوشت آن مشخص نیست و نشانه هایی وجود دارد که این گنجینه توسط اسراییل دزدیده شده است.
الهام در رابطه با چالش های تولید این مستند با اشاره به اینکه مستند آرشیوی در ایران محترم نیست، عنوان کرد: برعکس تمام رسانه های دنیا که در آنها آرشیو گنجینه ذی قیمتی محسوب میشود چون مستند آرشیوی بهواسطه آن که از دل آرشیو های موجود داستان و روایت خلق می کند کار سخت تری در نگارش متن، تدوین و کارگردانی دارد در حالی که در ایران تصور میشود تولید مستند آرشیوی کار راحتی است و این نگاه منجر به کم لطفی نسبت به اینگونه مستند شده است.
وی ضمن اشاره به اینکه آرشیو ها راحت در اختیار مستندسازان قرار نمیگیرد، ادامه داد: ما در مورد غرب و هالیوود کار می سازیم و پیدا کردن آرشیو در این رابطه کار سختی است. همچنین تولید روایت جدید و برجسته کردن نقاطی که در روایت غربی مغفول مانده است مورد توجه ما بود تا یک روایت هنرمندانه، صحیح و متقن داشته باشیم.
کارگردان مستند «پشت صحنه» با مرور اینکه برای ۱۳ قسمت، یک سال پژوهش در منابع خارجی انجام شده است، مطرح کرد: پژوهش این کار از این منظر قابل توجه است که موضوعات گسترده و متنوع بود و هر یک از این موضوعات به پژوهش جداگانه و روایت مختص خود نیاز داشت. علی رغم لذت پیدا کردن موضوعات و فهم بیشتر، این موضوع منجر به طولانی شدن کار میشد و از این جهت پژوهش این مستند یکسال زمان برد.
وی افزود: میخواستیم کار ما یکبار مصرف یا جهتدار نباشد و در عین داستان گویی، مستند باشد و ریشه های مساله را بررسی کند. سعی کردیم ماجرا را از دل هالیوود بررسی و ریشه یابی کنیم؛ در ابتدای سال ۱۴۰۰ پژوهش و متن آغاز شد و ابتدای ۱۴۰۱ تولید را آغاز کردیم و در انتهای سال ۱۴۰۱ تولید پایان یافت. بعضا برای پیدا کردن یک آرشیو مناسب باکیفیت خودم ۴۰ روز وقت میگذاشتم.
الهام در پایان صحبت هایش، گفت: موضوعات سینمای شرق، سینمای عرب، سینمای هند احصا شده است و امکان ادامه دادن این مجموعه وجود دارد.
سایر عوامل این مجموعه مستند ۱۳ قسمتی عبارتند از تهیهکننده و کارگردان: حسـین الـهـام، پژوهش و نگارش متن: علی نیکجو، سعید شیرخانی، محمدمهدی اباذری، تدوین و صداگذاری: امیر شابـهاری، محمدحسین علیزده، حسین الهام، گروه موشنگرافیک: محمدامین ابراهیمی، علیرضا طیبی، علی امیری، سید علیاصغر حقدوست، الهام مصطفوی نیا، آرشیو و تصویریابی: نیما حامی، حمید اسلامی، محمد نمازی، مشاور پروژه: علیرضـا خوشکام، بازنویسی متن: حسین الهام، راوی: حمید محمدی، تیتراژ: محمدمهدی محمدی، موسیقی تیتراژ: محمد معصومی، مجری طرح: گروه فرهنگی رسانهای راوین.
کد خبر 6087916