Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان کرمانشاه رویشگاه اصلی بسیاری از گونه‌های دارویی با ارزش است که سازگاری مناسبی با محیط دارد و می‌تواند در شرایط خشکسالی از نظر درآمد و اشتغال مقرون به صرفه باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، گیاهان دارویی در ایران قدمتی دیرینه دارند و در گذشته برای انواع بیماری‌ها از آنها استفاده می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



گیاهان دارویی یکی از منابع بسیار ارزشمند در گستره منابع طبیعی استان کرمانشاه است که در صورت شناخت علمی، کشت، توسعه و بهره‌برداری صحیح می توانند نقش مهمی در سلامت جامعه، اشتغالزایی و صادرات غیر نفتی داشته باشند.

استان کرمانشاه به دلیل دارا بودن شرایط آب و هوایی مناسب و دارا بودن چهار اقلیم گرم و خشک، سرد و مرطوب سرد و خشک، معتدله کوهستانی می توان در دامنه وسیعی اقدام به کاشت و توسعه گیاهان دارویی در شرایط کشت رطوبتی دیم و آبی نمود.

"گشنیز" و "سیاه دانه"، بیشترین آمار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان کرمانشاه

منصور احمدی در گفتگو با مرصادنیوز، اظهار داشت: توسعه کشت گیاهان دارویی در مناطق مختلف استان کرمانشاه بصورت علمی و بر اساس شرایط اقلیمی مناطق از سال  1390 آغاز شده است و با روند خوبی در حال افزایش است.  

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه افزود: نیاز آبی کم و عملکرد بالا سبب شده گیاهان دارویی بخصوص در شرایط دیم در مقایسه با سایر محصولات زراعی و باغی مورد توجه کشاورزان استان قرار بگیرد.

وی گفت: تقریباً بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر در زمینه کاشت گیاهان دارویی شاغل و بعنوان بهره‌بردار مشغول فعالیت هستند.

احمدی با بیان اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان 3300 هکتار است، گفت: این محصولات شامل: گشنیز 3000 هکتار، گشنیز شکلاتی 10 هکتار، سیاه دانه 140 هکتار، زیره سبز 30 هکتار، آویشن 15 هکتار، نعناع فلفلی 20 هکتار و موسیر 10 هکتار می باشد.

وی ادامه داد: همچنین 85 هکتار شامل: زنیان، ماریتیغال، بابونه، به لیمو، گل گاوزبان، سرخارگل و پونه است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: بعد از گشنیز، بالاترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی با سطح 140 هکتار مربوط به سیاه دانه است . بیش از 20 گونه مختلف از جمله سیاه دانه، زیره سبز، موسیر اسطوخودوس، نعناع فلفلی، بادرنجبویه، آویشن شیرازی و باغی ماریتیغال، کتان روغنی، کاملینا ، کدو پوست کاغذی، به لیمو، زعفران و.... کشت شده است.

وی گفت: سطح زیر کشت زعفران 456 هکتار با تولید 2.2تن در سال و اشتغال 456 نفر مستقیم و 912 نفر غیر مستقیم است و همچنین سطح زیر کشت گل محمدی استان 276 هکتار با تولید بیش از 500 تن می باشد که معمولاً محصول گل محمدی فرآوری شده و بصورت گلاب و مقداری اسانس تهیه شده و بخشی از آن به کشور آلمان صادر می شود.

احمدی گفت: در کل استان با توجه به شرایط آب و هوایی گیاهان دارویی در شهرستانهای اسلام آباد،  دالاهو و کرمانشاه و هرسین قصرشیرین کنگاور گیاهان دارویی کشت شده است که علاوه بر تامین نیاز داخل استان، صادرات محصولات به کشورهای حوزه خلیج فارس، افغانستان، هند، آلمان و اروپا داریم.

وی به اهمیت کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: در صنایع داروسازی، لوازم آرایشی –بهداشتی، تهیه اسانس و عصاره گیری و همچنین به صورت ادویه جات و انواع دمنوش ها استفاده می شود.

تسهیلات کم بهره با سود 4 درصد در اختیار متقاضیان کشت گیاهان دارویی قرار می گیرد

احمدی بیان کرد: هم اکنون با مدیریت صنایع در مراحل اولیه احداث و بهره برداری دو واحد فرآوری سورتینگ گیاهان دارویی، یک واحد تولید بسته بندی و تهیه رب و مربا در استان کرمانشاه هستیم.

وی در ادامه به حمایت متقاضیان کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: تسهیلات کم بهره کشت گیاهان دارویی با سود 4 درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و همچنین یارانه خرید بذر، نشا و نهال داده می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود در صورت تامین اعتبار و ارایه تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت به کشاورزان بمنظور کشت گیاهان دارویی و ترغیب آنها و تهیه ادوات مناسب کاشت و برداشت از جمله ماشین بوجاری بتوان بین 300 تا 500 هکتار توسعه کشت گیاهان دارویی در استان داشته باشیم.

کشت گیاهان دارویی در کاهش واردات داروها و خروج ارز از کشور موثر است

زهرا قویدل در گفتگو با مرصادنیوز اظهار داشت: امروزه مزایای فراوان گیاهان دارویی و ضرر و زیان محدود آن نسبت به داروهای شیمیایی موجب توجه و مصرف بیشتر این گیاهان در جوامع مختلف شده است.

این کارشناس ارشد توسعه کشاورزی افزود: دستیابی به توسعه پایدار از اهداف مهم کشاورزی به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک به حساب می آید، استفاده از گیاهان دارویی با توجه به ظرفیت های اقلیمی خاص ایران، یکی از راه های استفاده بهینه از مزیت های موجود در کشور است.

وی گفت: برخی گیاهان در محیط زیست و طبیعت یافت می شوند که بسیاری از آنها در درمان بیماری ها نقش بسزایی دارند.

قویدل خاطرنشان کرد: ضمادهای بسیاری نیز از این گیاهان وجود دارد. هنوز هم برخی از داروها با منشاء گیاهی تولید شده و به بهره برداری می رسد علاوه بر این به دلیل جغرافیای ایران و اقلیم متفاوت در چهار گوشه استان امکان کاشت و تولید این نوع گیاهان در همه فصول وجود دارد.

این دانش آموخته توسعه کشاورزی افزود: استان کرمانشاه  رویشگاه اصلی بسیاری از گونه‌های دارویی با ارزش می‏ باشد که سازگاری مناسبی با محیط داشته و عملکرد و مواد موثره نسبتاً بالایی دارند و از نظر درآمد و اشتغال مقرون به صرفه هستند.

وی گفت: گیاهان دارویی به عنوان یک منبع خدادادی باید مورد توجه قرار گیرد و علاوه بر توجه ویژه باید برای حفظ و گسترش آن نیز اهتمام ورزید.

این کارشناس ارشد حوزه کشاورزی معتقد است که کشت گیاهان دارویی در کاهش واردات داروها و خروج ارز از کشور نیز موثر است که سرجمع این اقدامات در حوزه های مختلف تحقق بخش اقتصاد مقاومتی مورد تاکید و نظر مقام معظم رهبری است.

وی گفت: در شرایط فعلی کشور، تغییر الگوی کشت محصولات زراعی آب بر به سمت گیاهان دارویی، حفظ منابع پایه و ارزش افزوده بالا را به همراه دارد  لذا کشت گیاهان دارویی به دلیل نیاز آبی کم در شرایط خشکسالی و قابلیت تولید در زمین‌های کم بازده می‌تواند در افزایش بهره وری از منابع آب و خاک مؤثر واقع شود.

به گزارش مرصاد، گیاهان دارویی از دیرباز مورد توجه انسان قرار گرفته است، این گیاهان قرن های متمادی تنها وسیله درمان بیماری های انسان ها بوده و از حداقل ضرر و زیان برخوردار است.

با توجه به خشکسالی های اخیر و کم آبر بودن گیاهان دارویی و سازگاری آنها با اقلیم خشک می توانند جایگزین برخی محصولات کشاورزی شود با نیاز آبی بالا شود و با کشت این گیاهان دارویی در مصرف آب صرفه جویی کرد.

عملکرد اقتصادی گیاهان دارویی قابل مقایسه با سایر محصولات کشاورزی است و چون هزینه اولیه کاشت و داشت آن کم است اما در برخی محصولات هزینه برداشت آن کمی بالا تر دارند.

در صورتی که محصول برداشت شده فرآوری و بصورت اسانس، عطریات، شکلات و شیرینی، ادویه، لوازم آرایشی و بهداشتی و تولید دارو و صنایع دارویی باشد می تواند بعنوان صادرات غیر نفتی در ارز آوری استان نقش بسزایی داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کشت گیاهان دارویی استان کرمانشاه سطح زیر کشت سیاه دانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۲۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ

دادستان عمومی و انقلاب ساوجبلاغ ضمن اعلام مقابله با تغییر کاربری به وسعت ۵۹ هکتار، از قلع و قمع ۶۸ مورد دیوارکشی خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، حمید غلامی با اعلام اینکه با ورود به موقع از تغییر کاربری 59 هکتار در این حوزه قضایی پیشگیری شده است گفت: در پی گزارش جهاد کشاورزی شهرستان در خصوص اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز در چندار و روستاهای «ولیان» و «شنده»، اقدامات قانونی برای مقابله با قصد تغییر کاربری غیرمجاز سوداگردان آغاز شد.

دادستان عمومی و انقلاب ساوجبلاغ وسعت و ارزش اراضی کشاورزی که از تغییر کاربری آن پیشگیری شد را 59 هکتار و معادل 2300 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در این عملیات در مورد 68 قطعه که شامل دیوارکشی به تعداد 68 مورد، بناهای غیر مجاز ویلایی در حال ساخت به تعداد 3 مورد، دپوی مصالح ساختمانی 16 مورد و استخر 2 مورد، قانون به اجرا درآمد.

مقابله با تغییر کاربری 12870 هکتار اراضی کشاورزی البرز مقابله با تغییر کاربری 65 هکتار ‌اراضی کشاورزی در کرج‌

وی با اعلام اینکه شخصا در این اعمال تبصره 2 ماده قانون حفظ کاربری اراضی زراعی حضور داشته است از تلاش و مساعی شهردار بخش کوهسار، عوامل پلیس پیشگیری شهرستان ساوجبلاغ ، نماینده فرمانداری شهرستان ساوجبلاغ، رئیس و عوامل کلانتری چندار، عوامل یگان امداد، نمایندگان دستگاه‌های خدمات‌رسان ادارات گاز، برق ،آب و نماینده مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تقدیر کرد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس
  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان