Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، افزایش قیمت دارو، تورم و فشارهای اقتصادی باعث شده که دسترسی قشر ضعیف جامعه به دارو کم شود و برخی بیماران سرطانی و گروهی که مدام باید دارو مصرف کنند در مضیقه قرار بگیرند و به همین جهت برخی خیریه‌ها به جمع‌آوری داروی مازاد در منازل مردم و توزیع آن بین بیماران نیازمند، اقدام کردند درحالی که این کار آسیب‌هایی را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

وزارت بهداشت بر عملکرد مراکز درمانی نظارت ندارد

داروهای تاریخ گذشته را تحویل داروخانه‌ها بدهید

سازمان غذا و دارو در واکنش به این اقدام خیریه‌ها اعلام کرد که مردم داروها را به داروخانه‌ها تحویل دهند. نوشین محمد حسینی مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو گفت: مردم داروهای تاریخ گذشته منازل را جمع آوری و به داروخانه‌ها تحویل بدهند. او با تایکد براینکه داروهای تاریخ گذشته نباید دور انداخته شود، گفت: مردم داروها را در بسته‌ای جمع‌آوری کرده و در اختیار داروخانه‌ها قرار دهند زیرا امسال با کمک همکاران‌مان که دوستدار محیط زیست هستند، این امکان فراهم شده تا داروهای تاریخ گذشته توسط باکس هایی از داروخانه ها جمع آوری و توسط شرکت های امحا کننده دارو بی‌خطر شده و از طریق علمی دفع می‌شوند.

حسینی تاکید کرد: ۲۵ میلیون خانواده ایرانی داریم اگر هر خانواده ۱۰۰ گرم دارو وارد طبیعت کنند بالای ۲۵ هزار تن می شود که برای طبیعت ضرر دارد و با پویش دارو زباله نیست باید به مردم آموزش دهیم که آنها را جمع آوری کرده و به داروخانه‌ها تحویل دهند.

محمدرضا محبوب‌فر کارشناس حوزه سلامت و بحران‌های محیطی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، درباره دلایل اطلاعیه جدید سازمان غذا و دارو مبنی بر اینکه مردم داروهای تاریخ مصرف گذشته را تحویل داروخانه بدهند، گفت: برخی خیریه‌ها و مساجد اخیرا اقدام بسیار خطرناکی مرتکب شدند و اطلاع‌رسانی کردند که مردم داروهای بدون استفاده خود را تحویل خیریه‌ها و مساجد دهند تا بین بیماران کم بضاعت توزیع شود و امروز خیریه‌ها و مساجد درحال توزیع این داروها هستند اما سازمان غذا و دارو معتقد است که این کار خطرناک است؛ در واقع حتی اگر شما دارویی را از داروخانه خریداری کردید داروخانه مجاز به پس گرفتن دارو نیست. سازمان غذا و دارو معتقد است که وقتی دارو از نظارت داروخانه و داروساز خارج شود دیگر قابل مصرف نیست.

آلودگی‌های محیط زیست ناشی از رها کردن دارو در طبیعت

او ادامه داد: دارو حتما باید برای فرد تجویز شود و او آموزش کافی برای مصرف آن دارو ببیند. نمی‌توان نسبت به سلامت چنین داروهایی واقف بود و این داروها که به این شکل جمع‌آوری می‌شوند قابل مصرف نیستند. هر داروی خریداری شده هم قابل بازگشت به داروخانه و مرکز درمانی نیست مگر برای بازیافت، دفع و امحای آن، از طرفی جنبه دیگری که سازمان غذا و دارو درنظر گرفته این است که برخی آلودگی‌های محیط زیست به ویژه در آب برخی مناطق کشور پدیدار شده است که ناشی از این بوده که مردم برخی داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها را در محیط زیست رها کرده‌اند و در نهایت این داروها وارد رودخانه‌ها شده است. همین مسئله باعث شده که سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای از مردم بخواهد که داروهای تاریخ مصرف گذشته را تحویل دهند، از نظر این سازمان دارو زباله نیست و باید تحویل داروخانه داده شود که تحت نظارت امحا شوند.

نبود نظارت کافی بر کار خیریه‌ها

محبوب‌فر توضیح داد:متاسفانه خیلی از اقلام دارویی در کشور دچار کمبود است یا قیمت بسیار بالایی دارند و حتی برخی داروها هم سهمیه‌بندی شده است و با توجه به این شرایط افزایش سرسام‌آور قیمت داروها و دسترسی نداشتن بسیاری از بیماران به دارو و بر همین اساس خیریه‌ها دست به این کار زدند اما مجوزی برای این کار ندارند. در واقع چون نظارتی روی کار خیریه‌ها نیست، ممکن است در بین داروهایی که مردم می‌فرستند داروهای تاریخ مصرف گذشته هم باشد و این داروها بدون تجویز پزشک در اختیار مردم گذاشته شوند. سازمان غذا و دارو به برخی خیریه‌ها هم در این باره هشدار داده است. اطلاعیه سازمان و غذا و دارو در این راستا نیست که داروهای تحویلی مردم مجدد به چرخه فروش بازگردانده شوند بلکه در راستای امحا و خارج کردن این داروها از چرخه مصرف است.

او تاکید کرد: پسماندهای ویژه دو نوع صنعتی که شامل زباله‌های اتمی هسته‌ای می‌شود و زباله‌های حاوی فلزات سنگین هستند. نوع دیگر پسماندهای عفونی است که در بیمارستان‌ها تولید می‌شوند. دارو پسماند ویژه نیست مگر اینکه در ترکیب دارو موادی با خاصیت رادیواکتیو به کار رفته باشد که چنین داروهایی اصلا در داروخانه ارائه نمی‌شود و در مراکز درمانی پرتونگاری کاربرد دارند. در مورد مابقی داروها چون در دسته پسماند ویژه نیستند شهرداری‌ها متولی مدیریت پسماند آن هستند.  مردم در نظر داشته باشند که نباید دارو را تحویل خیریه و مساجد بدهند زیرا این کار مشکلی بر مشکلات بیماران نیازمند می‌افزاید.

تجویز بی‌رویه دارو و نظارت نداشتن معاونت بهداشت

مشکل دیگری که وجود دارد این است که هر خانواده ایرانی تعداد زیادی دارو در خانه دارد درحالی که بسیاری از این داروها یا دیگر قابل استفاده نیستند یا بی‌رویه تجویز شده و به قدری تعدادشان زیاد بوده که پس از طی شدن دوره درمان هم مازاد آن درخانه‌ها نگهداری می‌شود. این موضوع از چند منظر دارای اهمیت است یکی اینکه وجود داروی مازاد درخانه افراد را به مصرف خودسرانه ترغیب می‌کند یا باعث می‌شود که فرد با اطلاع‌رسانی نادرست و بدون نظارت خیریه‌ها تصور کند که می‌تواند دارو را هم مانند دیگر اقلام به نیازمندان ببخشد و علاوه بر این تجویز بی‌رویه منجر به کمبود برخی داروها در کشور می‌شود که نظیر آن را اخیرا در کمبود سرم و یا تجویز بی‌رویه آزیترومایسین دیدیم.

سیدعلی فاطمی؛ نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با اشاره به نقش تجویز بی‌رویه در کمبود دارو درکشور گفت: ابلاغ درست پروتکل‌های درمانی به پزشکان ابلاغ وظیفه معاونت درمان وزارت بهداشت است که باید نظارت بر عملکرد درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها داشته باشد، از طرفی تامین دارو هم وظیفه سازمان غذا و دارو است و باید هماهنگی میان این دو ارگان وجود داشته باشد. این مشکل پیشتر هم وجود داشته و باعث کمبود دارو در کشور شد.

فاطمی بیان کرد: به جز تعدادی از داروهای خوراکی که بر روی کرونا موثر هستند، تجویز بسیاری از آنتی ویروس‌ها و انجام درمان‌های حمایتی ضرورتی ندارد. همین موضوع برای آزیترومایسین و برخی دیگر از داروها هم صادق است. معاونت درمان وزارت بهداشت باید از پزشکان بخواهد که موارد غیرضروری را تجویز نکنند.

به گزارش ایسکانیوز، کنترل تجویز دارو برای جلوگیری از وجود داروی مازاد در خانه‌های مردم و نظارت به کار خیریه‌ها که در مواردی مرتبط با سلامت مردم دست به کار خودسرانه نزنند وظیفه وزرات بهداشت و دیگر ارگان‌های مسئول است چراکه تکرار مواردی از این  دست سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

انتهای پیام /

پرستو خلعتبری کد خبر: 1131832 برچسب‌ها دارو

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دارو داروهای تاریخ گذشته سازمان غذا و دارو تجویز بی رویه غذا و دارو داروخانه ها مردم داروها محیط زیست خیریه ها جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۲۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال ورود حجاب به سهمیه دارویی داروخانه‌ها | آنجا محلی برای بیمار است، با روان‌شان بازی نکنید!

روز گذشته خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت مبنی بر اینکه تعیین سهمیه داروخانه‌ها بر اساس «رعایت حجاب» صورت خواهد گرفت و به سرعت در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی بحث برانگیز شد. رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که رعایت حجاب در داروخانه‌ها در ارائه سهمیه به آن‌ها نقش دارد و سهمیه داروی داروخانه ها با توجه به وضع حجاب کارکنان تعیین می‌شود!

حیدر محمدی روز گذشته گفت: این سازمان از نخستین مجموعه‌هایی بود که مسئله حجاب را در دستور کار قرار داد و «به همین دلیل اصول رعایت پوشش در داروخانه را ابلاغ کرد». او از عدم رعایت حجاب به عنوان «ناهنجاری» یاد کرده و گفته که «موضوع رعایت هنجار‌ها» از مواردی است که در «سهمیه داروخانه‌ها نقش دارد». به گفته حیدر محمدی، «اگر یک داروخانه نسبت به رعایت هنجار‌ها اقدام نکند، در وهله نخست تذکر داده می‌شود و اگر تذکر تأثیری نداشته باشد موارد بازدارنده در خصوص داروخانه متخلف اجرا می‌شود. اگر موارد بازدارنده نیز مثمرثمر نباشد متخلفان به مراجع قانونی معرفی می‌شوند».

هنوز هیچ دستورالعملی دریافت نکردیم

هادی اخوت‌پور رئیس شورای عالی داروخانه‌های ایران به رویداد ۲۴می‌گوید هنوز هیچ دستورالعملی در این زمینه به دست آن‌ها نرسیده و اگر منظور رئیس سازمان، حجاب بیماران و مراجعه کنندگان به داروخانه‌ها باشد، چنین کاری از داروخانه دار‌ها ساخته نیست چرا که وظیفه آن‌ها تنها «ارائه دارو به بیمار مستاصل است». او گفته: چیزی تحت عنوان ارزشیابی داروخانه‌ها وجود دارد که شامل بررسی وضعیت، اموال، یخچال ها، دمای داروخانه، ثبت درست بارکد دارو‌ها و فاکتور‌هایی از این دست است. این ارزشیابی به منظور تخصیص سهمیه دارویی انجام می‌شود و هر یک از این موارد، ضریب متفاوتی دارند و داروخانه‌ها بر اساس امتیازی که میگیرند، سهمیه دارویی دریافت می‌کنند.

او در مورد احتمال اجرای طرح جدید برای پرسنل داروخانه می‌گوید: در بخشنامه‌ای که دو سال پیش صادر شد یک سری استاندارد‌های پوششی برای کارکنان داروخانه در نظر گرفته شده بود. برای مثال پزشک داروخانه باید روپوش سفید تمیز همراه با اتیکت داشته باشد و کارکنان غیر داروساز، روپوش رنگی تمیز بپوشند. همه این‌ها در ارزشیابی ملاک بود و تا الان در مساله پوشش پرسنل، تاکیدی بر حجاب نبود و تاکید اصلی بر تمیزی و تمایز پزشک داروساز با سایر پرسنل بود.

واکنش به خبر رعایت حجاب در داروخانه‌ها

خبرگزاری ایرنا هم خبر داد: روابط‌عمومی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه سخنان اخیر رئیس سازمان غذا و دارو ناظر بر پوشش حرفه‌ای کادر داروخانه بوده و تنظیم کننده خبر از گفتار به متن دچار اشتباه محتوایی شده است؛ اظهار کرد: دستورالعمل نحوه پوشش داروخانه‌ها بر اساس چک‌لیست‌های بازرسی، ارزشیابی و حرفه‌ای و به‌منظور تفکیک پرسنل و مسئول فنی است و در خصوص پوشش کارکنان آن است.

گفتنی است، در اسفند ماه 1401، سازمان غذا و دارو دستورالعمل نحوه پوشش کارکنان داروخانه را ابلاغ کرد که از جمله مفاد مهم آن می‌توان به ملزم شدن کارکنان زن (اعم از مسوول فنی و سایر کارکنان) به پوشیدن مقنعه مشکی‌رنگ اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • واکسن‌های آسترازنکا از سراسر جهان جمع‌آوری می‌شوند
  • جمع آوری ۱۰ هزار تن اقلام بهداشتی و درمانی برای مردم غزه
  • اگر دست‌تان سوزن سوزن می‌شود احتمالا به این بیماری‌ها دچار شده‌اید
  • آمار هولناک از فوت بیماران تالاسمی در ایران
  • جنجال ورود حجاب به سهمیه دارویی داروخانه‌ها | آنجا محلی برای بیمار است، با روان‌شان بازی نکنید!
  • اگر دستتان سوزن سوزن می‌شود به این بیماری‌ها دچار شده‌اید
  • اقدام عجیب وزارت بهداشت؛ تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس حجاب!
  • وزارت بهداشت: سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس وضع حجاب تعیین می‌شود!
  • آخرین وضعیت تامین داروهای تالاسمی اعلام شد
  • فراخوان کشف قیمت و تامین داروهای تک‌ نسخه‌ای