Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، با وجود تعیین شروط ۵گانه فرابورس برای عرضه سهام سرخابی‌ها روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی‌ یک گام جلوتر گذاشت و با بیان اینکه این واگذاری ۱۵ اسفند انجام خواهد شد اعلام کرد: علاقه‌مندان برای مشارکت در افزایش سرمایه استقلال و پرسپولیس نسبت به دریافت کد سهامداری از طریق سامانه سجام اقدام کنند، این احتمالا به‌معنای آن است که عرضه سهام سرخابی‌ها طبق اعلام قبلی در ۱۵ اسفند ماه انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز یکشنبه به‌دنبال نشست هیأت مدیره فرابورس و تعیین شروط ۵گانه برای عرضه سهام سرخابی‌ها و همچنین سخنان حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ که از بروز مقاومت‌هایی بر سر واگذاری سهام سرخابی‌ها سخن گفته بود شائبه لغو واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال تقویت شد. واگذاری سهام این دو باشگاه در طول ۲دهه گذشته بارها در مرحله نهایی، به در بسته خورده، برخی بر این باورند به‌دلیل مقاومت‌هایی که برسر واگذاری سهام این باشگاه‌ها وجود دارد عرضه سهام آنها تقریبا غیرممکن است.

با وجود این سازمان خصوصی‌سازی‌ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: افزایش سرمایه سرخابی‌ها به میزان ۵۰درصد سرمایه ثبتی آن ۲باشگاه در یکشنبه هفته آینده مصادف با میلاد امام حسین(ع) انجام خواهد شد. این اطلاعیه امیدها را برای واگذاری سهام سرخابی‌ها را بیشتر کرد به‌ویژه آنکه رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ قبلا تلویحا تهدید به استعفا کرده و گفته بود: یا این اتفاق ۱۵ اسفند رخ می‌دهد یا من دیگر در سازمان خصوصی‌سازی نخواهم بود.

نحوه واگذاری چگونه است؟

قبلا سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرده بود واگذاری سهام این دو باشگاه از طریق مشارکت در افزایش سرمایه به روش صرف سهام و از طریق بازار پایه فرابورس انجام خواهد شد. بنابراین چنانچه این واگذاری طبق وعده تازه سازمان خصوصی در ۱۵بهمن انجام شود این واگذاری به همان شیوه اعلام شده انجام خواهد شد با این حال سهامدارانی که می‌خواهند در این واگذاری مشارکت کنند باید ۲چیز یعنی اینکه صرف سهام و بازار نارنجی چیست را بدانند و در عین حال هوادارانی که هنوز کد سهامداری ندارند باید بدانند که چگونه می‌توانند کد سهامداری دریافت کنند.

صرف سهام چیست؟

شرکت‌های بورس از روش‌های مختلفی برای افزایش سرمایه خود استفاده می‌کنند که یکی از آنها صرف سهام نام دارد. در این روش، شرکت مبلغی مازاد بر ارزش اسمی سهام خود را از خریداران دریافت می‌کند. ارزش اسمی سهام هر شرکت ۱۰۰تومان است.

در روش صرف سهام شرکت می‌تواند مبلغی بیش از این میزان را دریافت و برای کمک به توان مالی خود به حساب‌های اندوخته خود واریز کند.در واقع مابه‌التفاوت ارزش اسمی و وجوه دریافتی مازاد بابت فروش سهام جدید، صرف سهام گفته می‌شود به این ترتیب متقاضیان خرید سهام پرسپولیس و استقلال باید مبلغی بیش از ۱۰۰تومان را به ازای هر سهم، برای خرید سهام این شرکت‌ها پرداخت کنند که رقم دقیق‌تر آن ظرف روزهای آینده از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام خواهد شد.

بازار پایه چیست؟

‌ سهام سرخابی‌ها باید از طریق تابلوی نارنجی بازار پایه عرضه شود.فرابورس ایران از ۴بازار اول، دوم، سوم و بازار پایه تشکیل شده که بازار پایه خود به ۳تابلوی زرد، نارنجی و قرمز تقسیم‌بندی می‌شود. عرضه سهام در بازارهای اول و دوم منوط به رعایت یک‌سری استانداردها ازجمله میزان سرمایه و سودآوری آن شرکت‌هاست اما این استانداردها در بازار پایه وجود ندارد بر این اساس می‌توان گفت در بازار پایه فرابورس سهام شرکت‌هایی داد و ستد می‌شود که ریسک مالی زیادی دارند.

طبق قوانین بازار پایه ریسک شرکت‌های حاضردر بازار پایه خود مشتمل بر ۳بخش است. بازار قرمز شامل شرکت‌هایی است که بیشترین ریسک را دارند و بازار زرد ریسک کمتری نسبت به بازار قرمز دارند و حد وسط آن نیز شرکت‌هایی هستند که در بازار نارنجی فعالند.

چگونه کد سهامداری بگیریم؟

افرادی که قصد خرید سهام شرکت‌های پرسپولیس و استقلال را دارند باید ابتدا کد سهامداری دریافت کنند. کد سهامداری یک شناسه است که به‌صورت منحصر برای هر فرد صادر می‌شود. این کد عملکردی مشابه کدملی دارد. یعنی هر شخص حقیقی یا حقوقی یک کد بورسی منحصر به‌خود دارد که در بورس با این شناسه شناخته می‌شود.

تمام معاملات و دارایی‌های شخص سهامدار در همین کد سهامداری ثبت و نگهداری می‌شود. از ۲سال پیش امکان دریافت کد سهامداری به‌صورت مجازی فراهم شده، کافی است سهامداران به سامانه سجام مراجعه کنند و بعد از تأیید مدارک هویتی‌شان و پر کردن فرم‌های مربوط به‌صورت مجازی احراز هویت شوند و کد سهامداری دریافت کنند.

واگذاری سهام سرخابی‌ها قطعی شد عرضه سهام پرسپولیس و استقلال از سوم شعبان کد خبر 661121 برچسب‌ها سازمان خصوصی سازی بورس - فرا بورس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سازمان خصوصی سازی بورس فرا بورس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس پرسپولیس و استقلال سازمان خصوصی سازی انجام خواهد شد سهام سرخابی ها افزایش سرمایه واگذاری سهام کد سهامداری بازار پایه عرضه سهام صرف سهام شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۲۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

به گزارش "ورزش سه"، روز گذشته باشگاه پرسپولیس و استقلال به صورت رسمی به بخش خصوصی واگذار شدند و یک اتفاق بزرگ در تاریخ فوتبال ایران رقم خورد. سید محمد مهدی احمدی مدیر کنسرسیوم بانک‌های خریدار باشگاه پرسپولیس شب گذشته در گفتگوی تلویزیونی درباره بدهی‌های گذشته این دو باشگاه به بانک شهر، بانکی که سهام‌دار ۳۰ درصد از سهام پرسپولیس است صحبت کرد.

ویدئو: 330935

او در ابتدا درباره این بدهی گفت:  مانده بدهی باشگاه پرسپولیس به بانک شهر حدود ۱۸۰ میلیارد تومان است و باشگاه استقلال هم ۱۹۰ میلیارد تومان بدهی دارد که این جدای وجه التزام است که من از آن صرف نظر می‌کنم و عدد حدودی را در اینجا ابراز می‌کنم. هر دو باشگاه ۲.۵ میلیون یورو بابت بحث تسویه مطالبات با بازیکنان و کادری قبلی بدهی دارند. از زمان خصوصی سازی، چون سازمان مکلف کرد که فقط با یک بانک کار شود، بانک  شهر این کار را کرد. من بدهی به نظام بانکی را عرض کردم.

او همچنین خاطرنشان کرد: ما آن موقع برای اینکه می‌دانستیم باشگاه‌ها درآمد ارزی ندارند، شخص وزیر ورزش و اقتصاد با تضمین این دو عزیز این وام را پرداخت کردیم و این مطالبه باید از دولت پیگیری شود و در سال بعد این را پیگیری می‌کنیم تا از طریق ذی حساب وزارت بتوانیم این مصوبه را دنبال می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • آدرس غلط به کل کل پرسپولیسی ها و استقلالی ها | دخل و خرج سرخابی ها بعد از واگذاری چه می شود؟
  • با واگذاری سرخابی‌ها راه آسیا باز شد/ به عنوان هوادار در خدمت تیم هستم
  • خرید و فروش استقلال و پرسپولیس در چه زمانی امکان‌پذیر است؟
  • پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!
  • تغییر مدیریت در کار نیست؛ مدیران سرخابی حداقل تا پایان فصل در استقلال می‌مانند
  • بعد از واگذاری سرخابی ها به بخش خصوصی؛ پرسپولیس و استقلال تذکر گرفتند!
  • بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!
  • با اعلام رییس صدور کمیته مجوز حرفه‌ای : AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
  • خطوط ناخوانا در واگذاری سرخابی‌ها!
  • درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی