Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@08:15:34 GMT

«پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کرونا» رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۲۳۹۳

«پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کرونا» رونمایی شد

در نشست رونمایی کتاب «پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کرونا» علیرضا حسن‌زاده پدیده «چرخش قرن» را بحران قرن بیست‌ویکم خواند و ظهور همه‌گیری، جنگ‌های متعدد و تقابل‌های تمدنی و سیاسی را از نتایج این پدیده و بهترین پاسخ به آن را نوزایی فکری و فرهنگی برشمرد. حسن بشیر نیز بر اهمیت این کتاب در موضوعاتی چون تاب‌آوری در برابر کرونا، ابعاد هستی‌شناختی پاندمی و تأثیر آن بر آموزش و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. تأکید کرد. همچنین حسین میرزایی توضیحات این کتاب بر اَشکالِ تازه فعالیت در دوره قرنطینه و همه‌گیری کرونا بر عرصه‌های فرهنگی و هنری را بررسی کرد.

به گزارش ایسنا، نشست رونمایی از کتاب «مجموعه مقالات پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کرونا بر حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع فرهنگی خلاق و هنرهای سنتی» از سوی دو پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با سخنرانی «حسن بشیر»، استاد دانشگاه امام صادق(ع)، «سیداحمد محیط طباطبایی»، رئیس ایکوم، «سیدمحمد بهشتی»، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری، «حسین میرزایی»، استاد دانشگاه تهران، «نگار داوری اردکانی» استاد دانشگاه شهید بهشتی، «علیرضا حسن‌زاده» عضو هیئت علمی پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و «رضا تسلیمی طهرانی» عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و به دبیری «مصطفی اسدزاده» عضو پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مدیر روابط عمومی این پژوهشگاه برگزار شد.‌

کتاب «مجموعه مقالات همایش بین‌المللی کرونا» با حجم ۱۰۸۰ صفحه از سوی دو پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده‌است. در مراسم رونمایی از این کتاب نخست حسن بشیر به مرور کل کتاب در سخنرانی خود پرداخت و گفت: این کتاب دارای ارزش‌های مختلفی‌ست، از جمله نگاه به آثار منفی و مثبت کرونا به‌طور هم‌زمان. در کتاب با توجه به ظهور یک همه‌گیری جدید، مفاهیم جدیدی هم خلق شده، همچون مفهوم بسیار جالب بیناآیینی. بیشتر مقالات این کتاب دارای ارزش علمی و پژوهشی هستند.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: این کتاب در پنج بخش شامل مقالات فارسی، فرانسوی، انگلیسی و ترکی استانبولی و نیز گزارشی از ۷۳ پیش‌نشست برگزارشده در همایش بین‌المللی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کروناست که در این نشست‌ها بیش از ۲۳۶ محقق داخلی و خارجی درباره ظهور این بیماری کرونا و همه‌گیری آن، سخنرانی کرده‌اند؛ بررسی کرونا در ترکیه، افغانستان، آمریکا، فرانسه، یونان، هند، افغانستان و... ازجمله این نشست‌ها بوده‌است. مقالات این کتاب بر پایه محورهای اصلی همایش نوشته‌ شده‌اند و موضوعاتی چون تاب‌آوری در برابر کرونا، ابعاد هستی‌شناختی پاندمی، سیاست‌گذاری‌های حمایتی در حوزه اقتصاد در دوره پاندمی، تأثیر پاندمی بر آموزش، گسترش فضای مجازی و کارکردهای نوین آن در عصر پاندمی، گردشگری و همه‌گیری و... بحث شده‌است.

علیرضا حسن‌زاده عضو هیئت علمی پژوهشکده مردم‌شناسی که کتاب یادشده به کوشش او و مصطفی اسدزاده منتشر شده‌است، نیز بیان کرد: متأسفانه در آغاز قرن بیست‌ویکم با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که این پدیده در کتاب «چرخش قرن» نام گرفته که با ظهور همه‌گیری، جنگ‌های متعدد و تقابل تمدنی و سیاسی همراه است و خود باعث روایت‌های آپوکالپتیک از جهان می‌شود.

او توضیح داد: بهترین پاسخ به یک بحران نوزایی فکری و فرهنگی‌ست. این کتاب را هم در همین چارچوب باید دید. کتاب مجموعه‌مقالات با تلاش فراوان در کمتر از ۱۰ ماه بعد از همایش، آماده انتشار شده و در بین کتاب‌هایی که تاکنون درباره کرونا منتشر شده، بیشترین کار گروهی و همراهی اندیشمندان را دربر داشته‌است؛ یعنی تعداد نویسندگانی که در ۷۹ مقاله در این کتاب از ایران و سایر کشورهای جهان‌ چون فرانسه، آلمان، آمریکا، هند، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان، یونان، ایتالیا و غیره حضور دارند بسیار برجسته است و به‌عبارت دیگر، یکی از مفصل‌ترین کتاب‌ها با موضوع همه‌گیری ویروس کروناست. این کتاب، اولین کتاب در پاسخ به کرونا در سال ۲۰۲۲ است که چاپ شده و بر پایه رویکردی میان‌رشته‌ای و تخصصی‌ست. این کتاب چهارزبانه است؛ فارسی، انگلیسی، فرانسوی و ترکی استانبولی زبان‌های آن‌اند که از این نظر هم در دنیا کمتر کتابی به چهار زبان منتشر شده‌است. کتاب به بررسی موضوعات مهمی چون هویت، پویایی تاریخی، نقد سیاست‌گذاری‌های دوره کرونا، گفتمان‌ها، آینده‌پژوهی و غیره می‌پردازد.

رضا تسلیمی تهرانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از اهمیت درک نو و گفتمانی جدید در پاسخ به بحران‌هایی چون کرونا سخن گفت و ظهور زیست‌قدرت جدید در جهان و پزشکی شدن تعاملات انسانی را در دوره کرونا به بحث نهاد.

تسلیمی بیان کرد: این کتاب در بخشی با عنوان «پزشک فیلسوف، پزشکی در ایران باستان و مسئله همه‌گیری» نیز به گفتمان پزشکی و مسئله همه‌گیری پرداخته‌است. بخش پساگفتار یا موخره کتاب نیز با مقاله «انسان‌شناسی در دوره کرونا»، نوشته سهیلا شهشهانی، استاد انسان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، تدوین شده‌است.

نگار داوری اردکانی نیز از تأثیر کرونا بر زبان و سیاست‌های زبانی در این دوره و چگونگی کاربرد زبان در نزد سیاست‌مداران جهان در برخورد با کرونا گفت. او به تحلیل پدیده «چندزبانگی» در دوره کرونا پرداخت.

پس از داوری اردکانی، محیط طباطبایی با اشاره به جایگاه موزه‌ها در این کتاب، و رویکرد میراثی و فرهنگی کتاب با تمرکز بر مقدمه «ژاله آموزگار» استاد اسطوره‌شناسی دانشگاه تهران، اهمیت کتاب یادشده را از چند جهت به بحث گذاشت؛ حضور برجسته محققان علوم میراثی در پاسخ به یک بحران، در چشم‌انداز پاسخ گفتمانی به یک بحران در سطح ملی محلی و جهانی، نقد سیاست‌گذاری‌های دوره کرونا و آسیب‌شناسی نظام‌های گفتمانی این دوره در جدال با هم، تولید امید و گشایش چشم‌اندازهای جدید در پاسخ به یک تهدید.

طباطبایی مجدداً گفت: کتاب «مجموعه مقالات همایش پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کرونا» در ۱۰۴۶ صفحه به کوشش علیرضا حسن‌زاده و مصطفی اسدزاده و با مقدمه و مؤخره‌ای از ژاله آموزگار و سهیلا شهشهانی، به‌صورت مشترک از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده‌است. و این تلاش، نشان می‌دهد که فعالان حوزه میراث فرهنگی نسبت‌به کرونا بی‌تفاوت نبوده‌اند و عاملیت آن‌ها در تولید و تألیف این کتاب اثبات می‌شود.

حسین میرزایی، استاد دانشگاه تهران در نوبت بعد گفت: اندیشمندان یک جامعه در برابر یک بحران سخت زمینه‌های درک علمی آن را فراهم می‌سازند و پویایی یک جامعه در برابر بحران‌هایی چون همه‌گیری کرونا وابسته به چنین پاسخ‌هایی‌ست. در این زمینه، هم‌اندیشی‌ها بسیار مهم است و کتاب یادشده در این مسیر گام برداشت.

میرزایی بیان کرد: این کتاب به شکل‌های تازه فعالیت در دوره قرنطینه و همه‌گیری کرونا در عرصه‌هایی چون هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، صنایع خلاق، گردشگری، میراث فرهنگی و... پرداخته‌است. همچنین در آن، گزارشی از تلاش‌ها و تجربه‌های هنرمندان در ایجاد رابطه با جامعه و میانجی‌ها و سازوکارهای متناسب با عصر همه‌گیری ارائه شده‌است.

پس از او، سیدمحمد بهشتی، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری نیز بیان کرد: ایران سرزمین بی‌قراری‌ها بوده و ما در برابر این بحران نیز مجدداً به راه‌های حفظ پایداری فرهنگ و زندگی توجه نشان دادیم.

او از کارکردهای بسیار مثبت و موثر فضای مجازی در این دوره گفت و مسئولان جامعه را به توجه به این کارکرد فراخواند.

بهشتی توضیح داد: فضای مجازی امکان تقویت پروتکل‌ها را از طریق گسترش آگاهی‌های عمومی، امکان برگزاری غیرمستقیم رخدادها و دیدارها، امکان فعالیت اقتصادی جلوگیری از آسیب حرفه‌ها و مشاغل فراهم کرد. فضای مجازی در این دوره فضای امنی را در برابر ویروسی که تعاملات مستقیم و رودررو را هدف گرفته بود، به‌وجود آورد.

در پایان مصطفی اسدزاده با خواندن بخشی از مقدمه کوشندگان کتاب و اشاره به سخنانی از «عماد افروغ» نشست را به پایان برد.

علاقه‌مندان برای خرید کتاب «مجموعه مقالات همایش پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کرونا» می‌توانند با پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تماس بگیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مجموعه مقالات کرونا پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کرونا هنر و ارتباطات علیرضا حسن زاده پژوهشگاه فرهنگ استاد دانشگاه مجموعه مقالات عضو هیئت علمی منتشر شده فضای مجازی دوره کرونا همه گیری یک بحران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۲۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنان کامل حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»

سخنان کامل حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»

دیگر خبرها

  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • رونمایی از کتاب «هنر فرازان» در برج آزادی
  • دوره آموزشی «حسنه ماندگار» ویژه خادمیاران و فعالان فرهنگی اجتماعی
  • دوره آموزشی نقد جریان‌های دین‌گریز ایران برگزار می شود
  • سخنان کامل حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • عکس/ مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • جلد دوم «سمفونی رنگ، هارمونی خط» رونمایی می‌شود