Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@11:48:37 GMT

چرا «فراهانی»‌ها در ایران اینقدر زیادند؟

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۲۵۲۰

چرا «فراهانی»‌ها در ایران اینقدر زیادند؟

در میان ایرانی‌ها «محمدی» پرتکرارترین نام فامیلی است و بیشترین فراوانی را دارد. بعد هم فامیلی‌های «حسینی»، «احمدی»، «رضایی»، «مرادی»، «حیدری»، «کریمی»، «موسوی»، «جعفری» و «قاسمی» بیش‌ترین فراوانی را دارند. البته رتبه این فامیلی‌ها به دلیل ولادت و وفات افراد مدام تغییر می‌کند و گاهی یک نام فامیلی دیگر از جمله «ابراهیمی»، «هاشمی»، «صادقی» و «رحیمی» در میان ۱۰ فامیلی پرتکرار ایران قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان فامیلی‌هایی که از نام یک مکان جغرافیایی گرفته شده‌اند «ایرانی» در رتبه ۱۰۵ بیش‌ترین تکرار قرار دارد و «تهرانی» در رتبه ۹۰. اما «فراهانی» بیشترین فراوانی را دارد و در رتبه ۵۷ قرار گرفته است. تازه این فقط افرادی هستند که نام فامیلی‌شان فراهانی است وگرنه افراد بسیار بیشتری هستند که در پسوند فامیلی‌شان نام فراهانی را دارند. چرا «فراهانی»‌ها این‌قدر زیادند؟ دلیل دارد.

سرزمین بزرگان

فراهانِ امروزی شهرستانی در استان مرکزی است که حدود ۱۲۰ روستا دارد و مرکز آن، شهر فرمهین است، اما در تاریخ «فراهان بزرگ» هم داریم که مناطق وسیعی از شمال شهرستان‌های اراک، کمیجان، آشتیان و تفرش را در بر می‌گرفت و تاریخچه‌ای بلند دارد؛ «فراهان در عهد ساسانیان منطقه‌ای خوش ‏آب و هوا و یکی از مراکز مهم جمعیتی ایران و شامل ۳۶۰ روستا بوده است... فراهان در زمان صفویه نیز یکی از ولایات مستقل به‌حساب می‌آمد که تولید محصولات کشاورزی و تولید فرش در آن رونق گرفت و یکی از مهم‌ترین شکارگاه‌های شاه اسماعیل اول دشت فراهان بود. روستا‌های زیادی در فراهان با پسوند آباد وجود دارند مانند عباس‌آباد، امیرآباد و... که اغلب آن‌ها در زمان صفویه بنا شده‌اند».

«حمدالله مستوفی» حدود ۷۰۰ سال پیش در کتاب «نزهةالقلوب» درباره فراهان بزرگ نوشته است: «فراهان ولایتی است آباد... هوایش معتدل و آبش از کاریز‌ها [قنات‌ها]، حاصلش غله، پنبه، انگور و میوه نیکو بسیار می‌باشد و پیوسته در آن ولایت ارزانی بود و مردم آنجا شیعه اثنی‌عشری‌اند... در آن حوالی شکارگاه خوب است».

درباره نام فراهان نیز روایت‌های متفاوتی وجود دارد. برخی آن را مخفف «فرا‌هامون» می‌دانند که یعنی «پس از صحرا» که این نام به محصور بودن فراهان در میان دشت‌های اطراف اشاره دارد و برخی آن را جمع «فراه» می‌دانند که در زبان باستانی ایران به معنای شهر است و برخی آن را جمع «فَرَه» می‌دانند که به معنی شکوه است و فراهان را «جایگاه مجد» یا «سرزمین بزرگان» معنا می‌کنند.

مشاهیر داشتند، افتخار کردند

تعداد روستا‌های فراهان تا دوره قاجار همچنان حدود ۳۰۰ روستای پرجمعیت بوده است و افراد نامی بسیاری هم از این «فراهان بزرگ» به تاریخ آمده‌اند؛ از میرزامحمدتقی خان فراهانی مشهور به «امیرکبیر» گرفته تا سیدابوالقاسم قائم‌مقام مشهور به «قائم‌مقام فراهانی» و محمدصادق فراهانی مشهور به «ادیب‌الممالک فراهانی» و میرزا سیدعیسی قائم‌مقام فراهانی مشهور به «سیدالوزراء» و میرزا جعفر حسینی مشهور به «مهندس‌باشی» و میرزا محمدمهدی فراهانی مشهور به «ملک‌الکتاب اول» و میرزا محمد حسین فراهانی مشهور به «ملک‌الکتاب ثانی» و حاج میرزا محمد تقی فراهانی مشهور به «دبیرالدوله».

مشاهیر فراهان به‌ویژه در دوره قاجار زیادند و در همه حوزه‌ها از هنر گرفته تا ادبیات و سیاست و علم و موسیقی افراد بسیار مشهور دارند در تاریخ ایران و مثلا یک‌نمونه‌اش اینکه «میرزا عبدالله فراهانی» را دارند که «ردیف میرزا عبدالله» در موسیقی سنتی ایرانی شاهکار همین آقاست. همین زیادی مشاهیر نیز رمز «فراهانی»‌هاست.

وقتی مشاهیر یک مکان جغرافیایی زیاد باشد، خب معلوم است اهالی‌اش به زادگاهشان افتخار می‌کنند و از سال ۱۲۹۷ شمسی یعنی در اواخر دوره قاجار که در ایران نخستین تشکیلات ثبت احوال تأسیس شد، رجال و مشاهیر و علما و اعیان اهل فراهان برای خودشان نام فامیلی «فراهانی» را برگزیدند. در سال ۱۳۱۳ شمسی هم که داشتن نام خانوادگی اجباری شد، خیلی از اهالی فراهان و کسانی که اصالتشان به این سرزمین می‌رسید، همین نام را انتخاب کردند یا فراهانی را به نام فامیلی‌شان افزودند و افتخار هم کردند به امثال امیرکبیر و قائم‌مقام؛ فراهانی‌ها خوشنام هم هستند در تاریخ ایران. این‌طوری است که حالا «فراهانی»‌ها زیادند؛ خدا زیادترشان کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قاجاریه جالبترین ها فراهانی مشهور نام فامیلی قائم مقام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۲۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ام فهد، زن مشهور عراقی کیست و چرا کشته شد؟

زی‌سان: مقامات امنیتی عراق می‌گویند ام فهد، اینفلوئنسر معروف شبکه اجتماعی تیک‌تاک در خارج از خانه‌اش در بغداد به ضرب گلوله کشته شد.

او به خاطر انتشار ویدیو‌هایی در حال رقص با موسیقی عراقی و پوشیدن لباس‌های چسبان و تنگ در شبکه اجتماعی تیک‌تاک معروف بود و ده‌ها هزار دنبال کننده داشت.

وزارت کشور عراق هم در بیانیه‌ای تایید کرد «زنی که در شبکه‌های اجتماعی شناخته شده است، توسط ضاربان ناشناس» کشته شده است.

در این بیانیه گفته شده است که «یک تیم ویژه» برای بررسی این حادثه تشکیل شده است.

این اینفلوئنسر سال گذشته به دلیل انتشار ویدیو‌هایی که به گفته دادگاه برخلاف «عفت و اخلاق عمومی» بود به شش ماه زندان محکوم شد.

عراق سال گذشته کمیته‌ای دولتی برای نظارت بر شبکه‌های اجتماعی و بررسی محتوای توهین آمیز و مجازات مسببین آن تشکیل داد.

tags # عراق سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • سرمربی مشهور، رئیس باشگاه پورتو شد
  • کنایه شاهکار طنز پرداز مشهور به دولت آمریکا | عکس
  • پخت ۱۰ کیلو چلو میگو توسط آشپز مشهور هندی (فیلم)
  • ویدئو دیدنی از بازیگرانی که از کودکی مشهور شدند
  • حراج پشته‌های علف مشهور «مونه»
  • (ویدئو) لحظه ترور سلبریتی مشهور عراقی
  • ام فهد، زن مشهور عراقی کیست و چرا کشته شد؟
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • اسباب‌بازی‌های چوبی جایگزینی مناسب برای بازی‌های سرد و بی‌روح + عکس و فیلم
  • نحوه طبخ و سرو سیری پای توسط یک آشپز مشهور خیابانی (فیلم)