Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان کانادایی باور دارند که اولین نمونه از انتقال کروناویروس از گوزن به انسان را یافته‌اند و هشدار دادند که نظارت گسترده‌تری بر حیات وحش لازم است تا از ایجاد و گسترش جهش‌های بیشتر جلوگیری شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، در مقاله‌ای که به تازگی منتشر شده اما مورد بررسی قرار نگرفته است، ‌دانشمندان نوشتند که دستکم یک مورد از کووید-۱۹ در انسان را می‌توان با سویه یافت شده در گوزن‌های شکار شده مرتبط دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

زیست‌شناسان پیش از این شاهد آلوده شدن جمعیت گوزن‌های دم سفید در مناطق شمال شرقی ایالات متحده و استان‌های مرکزی کانادا به کووید-۱۹ بوده‌اند. اگرچه گوزن‌ها معمولا به عنوان گونه‌ای با قابلیت انتقال آسان ویروس به انسان شناخته نمی‌شوند اما کارشناسان حدس می‌زدند که احتمال این انتقال وجود داشته باشد.

به عنوان بخشی از این مطالعه، دانشمندان کانادایی از صدها گوزن دم سفید که پاییز سال گذسته در جنوب غربی انتاریو شکار شده بودند، نمونه‌برداری کردند. آن‌ها پس از انجام سواب بینی و آزمایش غدد لنفاوی دریافتند که ۱۷ مورد از ۲۹۸ گوزن دارای "گونه جدید و بسیار متفاوت" کروناویروس هستند.

"فینلی مگوایر"(Finlay Maguire)، استادیار دانشگاه دالهوسی(Dalhousie) و یکی از نویسندگان مقاله، در توییتی نوشت: این ویروس شباهت کمی به سویه‌های در گردش میان جمعیت‌های انسانی دارد و در عوض نزدیک‌ترین نسب ژنتیکی به آن نمونه‌های گرفته شده از انسان‌ها و راسوها در میشیگان متعلق به دو سال قبل است.

محققان پس از آن ساختار ژنتیکی کروناویروس پیدا شده در گوزن را با ویروس‌های پیدا شده در انسان‌های آن منطقه مقایسه کردند.

آن‌ها دریافتند که یکی از ساکنین دارای سویه مشابهی از ویروس است و با گوزن نیز در تماس بوده است. اگرچه نویسندگان می‌گویند که داده‌های محدود، درک کامل ارتباط ژنتیکی بین سویه‌ها را سخت کرده است اما زمان و مکان عفونت نشان‌ می‌دهد که گوزن می‌تواند یک منبع احتمالی باشد.

دانشمندان نمی‌دانند که خود گوزن چگونه به ویروس آلوده شده است اما مطالعه بیشتر بر روی سویه‌های در حال گردش در این جمعیت نشان داد که واکسن گریز بودن ساختار سنبله(اسپایک) ویروس بعید است.

"سمیرا مبارکه"(Samira Mubareka)، میکروبیولوژیست و دانشمند بالینی در مرکز علوم بهداشتی سانی‌بروک(Sunnybrook)، به سی‌بی‌سی نیوز گفت: ما شواهدی مبنی بر انتقال بیشتر ویروس به انسان در زمانی که به نمونه‌برداری گسترده می‌پرداختیم و توالی‌یابی انجام می‌دادیم پیدا نکردیم و این اطمینان بخش است. اگر ما این نظارت را ادامه دهیم، درک بهتری از خطر واقعی پیدا خواهیم کرد.

مدت‌ها است دانشمندان نگرانند که ویروس حیوانات را آلوده کند و سپس در آن‌ها جهش پیدا کند.

پس از بررسی توالی ژنتیکی این ویروس، آژانس بهداشت عمومی کانادا اعلام کرد که هیچ شواهدی مبنی بر انتقال این ویروس به انسان‌ها وجود ندارد و این تنها یک مورد مجزا و واحد بوده است. این آژانس در وبسایت خود نوشت: تا زمانی که اطلاعات بیشتری کسب کنیم، افرادی که به شکار می‌پردازند و یا در نزدیکی حیات وحش زندگی می‌کنند باید اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از انتشار احتمالی ویروس را انجام دهند.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۳۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی با سرعت ۶ کیلومتربرساعت است

مرکز نوآوری ربات انسان‌نمای پکن، Tiangong را معرفی کرد؛ ربات انسان‌نمایی که می‌تواند مانند انسان راه برود و با سرعت ۶ کیلومتربرساعت بدود. تیانگونگ اولین ربات انسان‌نمای کاملاً الکتریکی است که به چنین قابلیتی دست پیدا می‌کند.

ربات تیانگونگ با قد ۱۶۳ سانتی‌متر و وزن ۴۳ کیلوگرم به‌گونه‌ای طراحی شده که توانایی دویدن پایدار را دارد. این ربات از چند دوربین و یک واحد اندازه‌گیری اینرسی با دقت بالا (IMU) و حسگرهای سه‌بعدی استفاده می‌کند که امکان درک محیط و مسیریابی دقیق را برای آن فراهم می‌کند.

ربات به حسگرهای نیروی بسیار دقیق برای بازخوردگیری از نیروهای واردشده از جهات مختلف مجهز شده است.

تیانگونگ از روش جدید یادگیری حرکت به‌ نام «یادگیری تقویتی تقلیدی پیش‌بینی‌کننده‌» استفاده می‌کند که نقشی حیاتی در دستیابی به قابلیت دویدن طبیعی ربات ایفا کرده است.

توسعه‌دهندگان بر اهمیت سازگاری تیانگونگ با محیط‌های مختلف تأکید کرده‌اند و گفته‌اند که امکان ارتباط باز و ارتقای سطح عملکرد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ربات میسر است. تطبیق‌پذیری ربات موجب می‌شود که برای کاربردهای مختلفی کاربردی باشد.

تیانگونگ حتی بدون استفاده از «بینایی» خود می‌تواند از روی سطح شیب‌دار و پله‌ها حرکت کند که نشان‌دهنده‌ی قابلیت آن برای سازگاری با محیط‌های متغیر است. علاوه‌بر‌این در برخورد با موانع یا زمین‌های ناهموار، حالت گام‌های خود را تنظیم می‌کند.

معرفی تیانگونگ پیشرفت فراوانی را در توسعه‌ی ربات‌های انسان‌نما نشان می‌دهد. قابلیت این ربات برای دویدن طبیعی، نشان‌دهنده‌ی کاربردهای بالقوه‌ی آن در زمینه‌های مختلف از‌جمله عملیات جست‌وجو و نجات و واکنش سریع و صنعت تولید است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • این اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی با سرعت ۶ کیلومتربرساعت است
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • لحظه انتقال جسد جوان غرق شده در میان آب‌های خروشان در ارومیه
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • گوزن سفید
  • اقدام زیبا و تحسین‌برانگیز یک پاکبان در زنجان
  • شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف اولین روز کنکور
  • فیلم| آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر
  • تولد اولین گوزن زرد سایت مانشت و قلارنگ ایلام‌
  • چه شد که مغز و هیکل انسان امروزی انقدر کوچک شد؟!