Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، یعقوب گویلیان روز چهارشنبه در بازدید از عملیات احداث دبیرخانه شهر جهانی کلاش مریوان اظهار داشت: مریوان به ‎عنوان یکی از گردشگرپذیرترین شهر کردستان، با قدمت و پیشینه تاریخی فراوان در بسیاری از حرفه‌های صنایع ‌دستی، دارای شهرت و اعتبار جهانی است که بافت کلاش یکی از این حرفه‌های خاص و پردرآمد مردان و زنان سخت‌کوش و هنرمند این دیار بوده و از طریق آن معاش خود را تامین می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این هنر صنعت به دلیل دارا بودن شاخصه‌های لازم، شهریورماه سال ۱۳۹۶ در شورای ثبت جهانی صنایع ‌دستی یونسکو به عنوان پنجمین شهر ثبت شده ایران، جهانی شد و راه‌اندازی دبیرخانه‌ای برای این رویداد مهم، امری ضروری بود.

مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان ادامه داد: در راستای توسعه، ساماندهی و حمایت از تولیدکنندگان کلاش‌ مریوان و سایر مناطق دیگر استان، آموزش، بازاریابی، فروش و پیگیری مشکلات کلاش‌بافان و همچنین تعامل با سازمان‌ها و نهادهای مختلف، این دبیرخانه در حال احداث است.

وی اضافه کرد: ثبت جهانی کلاش باعث شد این صنعت در جهان به برندی تبدیل و مورد توجه بیش از پیش مردم و مسوولان قرار گیرد و در جذب گردشگر داخلی و خارجی تأثیرگذار باشد.

گویلیان گفت: قدمت بافت این کلاش در بین مردم مریوان به یک‌ هزار سال پیش برمی‌گردد و زنان و مردان این شهرستان با میل و رغبتی خاص آن را از موادی کاملا طبیعی، دست‌ساز و بدون استفاده از هرگونه مواد صنعتی و آلاینده می‌بافند.

وی اضافه کرد: این شهر با بیش از چهار هزار هنرمند بیشترین بافنده کلاش را در استان دارد، به طوری که بیشترین آموزشگاه‌های کلاش‌بافی، کارگاه‌های تولید کلاش و فروشگاه‌های کلاش در این شهرستان فعال است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان یادآور شد: امیدواریم این دبیرخانه بتواند توسعه بیش از پیش صنایع‌ دستی مریوان و همچنین استان را فراهم آورد و موجب توسعه گردشگری در استان شود.

کلاش یک نوع کفش محلی منطقه کردستان است که از مواد طبیعی موجود در محیط مانند نخ و چرم ساخته شده و با توجه به خنکی و سبکی آن در فصول گرم سال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها گردشگری مریوان کردستان سنندج میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری مریوان کردستان گردشگری مریوان کردستان سنندج میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۳۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو

به گزارش جام جم آنلاین همدان، علی خاکسار، با اشاره به حضور همدان در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ اظهار داشت: در غرفه استان همدان و در این نمایشگاه ۱۰ فرصت آماده سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و صنایع‌دستی به بازدیدکنندگان و هیات‌های تجاری داخلی و خارجی معرفی می‌شود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، بیان کرد: مشخصات کلی طرح‌های گردشگری و صنایع‌دستی، میزان سرمایه ‌گذاری و کار امکان سنجی انجام شده برروی آنها در قالب بروشور و کتابچه‌ای تهیه شده است و در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

وی با تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش گردشگری و صنایع‌دستی استان در این نمایشگاه افزود: این ۱۰ بسته با ارزش ۳۷هزار میلیارد ریال و در قالب انعقاد یک تفاهم نامه ۵ ساله در استان همدان قابل اجرا خواهد شد.

خاکسار در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد مناطق نمونه گردشگری، پردیس گردشگری خورزنه و دهکده گردشگری سلامت، تولید سفال و سرامیک، صنایع‌دستی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و تولید چرم، مبل و منبت و منبت‌کاری از جمله این بسته‌های سرمایه‌گذاری هستند.

دیگر خبرها

  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • بوم‌گردی عشایری در لرستان راه‌اندازی می‌شود
  • شورای راهبردی توسعه گردشگری در ساری شکل گرفت
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • معرفی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد