Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@15:36:01 GMT

صعود دوباره قیمت وام مسکن

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۳۹۳۷

صعود دوباره قیمت وام مسکن

 


به گزارش تابناک به نقل از اقتصادآنلاین، قیمت اوراق وام مسکن که در روزهای اخیر رکوردهای پی در پی به جا گذاشته است پس از یک عقب نشینی مقطعی تا محدوده کانال ۱۳۰ هزار تومان دوباره از اواخر این هفته صعودی شده و امروز میانگین بهای هر برگه وام مسکن در ساعات ابتدایی معاملات تا مرز ۱۵۰ هزار تومان رسید و پس از نوسان اندک حالا به حدود قیمت ۱۴۷ هزار تومان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع در حالی رخ می دهد که برخی فعالان بازار از احتکار اوراق وام مسکن توسط شرکت های بزرگ و عرضه قطره چکانی آن به بازار می گویند.

روابط عمومی بانک مسکن اعلام کرد: محدودیت چهار ماهه خرید و فروش اوراق را برای معاملات آن در نظر گرفته تا از احتکار اوراق و نفوذ دلالان به این بازار جلوگیری کند و همچنین طرح فروش نیم بهای اوراق وام مسکن را تا پایان اسفند ماه امسال تمدید کرده است اما گویا این تمهیدات موثر نیفتاده و اوراق وام مسکن همچنان با قیمت های گزاف به فروش می رسد. به طوری که تاکنون چیزی نزدیک به یک سوم ارزش وام مسکن به این ترتیب از بین رفته است.

اوراق وام مسکن در بهمن ماه امسال رکورد بی سابقه ۱۷۰ هزار تومان را هم شکسته است و قیمت آن هم اکنون در انتهای کانال ۱۴۰ هزار تومان نوسان دارد.

افراد برای دریافت هر یک میلیون تومان وام مسکن باید دو برگه از اوراق تسهیلات مسکن را خریداری کنند و به این ترتیب زوجین تهرانی برای دریافت سقف ۴۸۰ میلیون تومان وام مسکن باید ۹۶۰ برگه وام مسکن خریداری کند تا بتواند بدون نوبت و سپرده گذاری این وام را دریافت کند.

با میانگین فعلی قیمت هر برگه اوراق مسکن بهای وام ۴۸۰ میلیون تومانی حدود ۱۴۱ میلیون تومان تمام می شود.

البته باید اشاره کرد که بانک مسکن امکان خرید این وام را با نصف قیمت هم فراهم کرده اما افرادی که وام مسکن را نیم بها خریداری می کنند باید سود بیشتری پرداخت کرده و وام خود را زودتر تسویه کنند.

بر مبنای طرح جدید بانک مسکن کسانی که اوراق وام مسکن را به صورت کامل خریداری می‌کنند، باید سود بیشتری پرداخت کرده و وام خود را زودتر تسویه کنند.

بر مبنای طرح جدید بانک مسکن کسانی که اوراق وام مسکن را به صورت کامل خریداری می‌کنند، سود کمتر و مدت بازپرداخت طولانی‌تری دارند. بر این اساس خریداران وام مسکن در مدل قبلی می‌توانند وام مسکن خود را ۱۲ ساله و وام جعاله را ۵ ساله بازپرداخت کنند و سود وام آنها ۱۷.۵ درصد است اما در مدل جدید که خریداران نصف اوراق مورد نیاز را می‌خرند باید ۱۸ درصد سود پرداخت کنند و حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده مذکور ۹۶ ماه معادل هشت سال است. همچنین حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات جعاله مسکن بدون سپرده مذکور نیز ۶۰ ماه معادل ۵ سال خواهد بود.

پیگیری‌ها از بانک مسکن حاکی از آن است که مهلت پرداخت وام نیم بهای مسکن تا پایان امسال دوباره تمدید شده است. روابط عمومی بانک مسکن همچنین توضیح داد اگر افراد تا پایان سال قصد خرید خانه ندارند اما متقاضی دریافت وام نیم بهای مسکن هستند، می توانند درخواست خود را تا آخر اسفند ماه امسال در بانک مسکن ثبت کنند و در این صورت تا پایان اردیبهشت سال آینده فرصت دارند اوراق را به بانک ارائه داده و وام نیم بهای مسکن بگیرند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اوکراین اختلاف روسیه و اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین روسیه بعثت وام مسکن اوراق تسهیلات مسکن تسهیلات مذاکرات وین اوکراین اختلاف روسیه و اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین روسیه بعثت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۳۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره روند ساخت مسکن در کشور گفت: یک مقداری با آن تعدادی که برای ساخت مسکن در کشور مطرح شده فاصله داریم البته فوت وزیر سابق راه و شهرسازی هم در این زمینه بی‌تاثیر نبود همچنین یک مقداری هم بر روی شیوه کار مسئله پیش آمد که الان حل شده، اما تنها چیزی که باقی مانده، همکاری بانک‌ها است.

وی اظهار کرد: اگر بانک‌ها بیایند و سهم خود را بدهند جهش خیلی خوبی در ساخت مسکن به‌وجود خواهد آمد.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: بانک مرکزی و شورای عالی مسکن گام‌هایی را برداشته‌اند و میزان وامشان قبلا صفر بود، اما الان وامشان بین ۱۵، ۱۶ و ۱۷ درصد است البته بانک‌های خصوصی میزان وامشان صفر است و در این زمینه باید کاری انجام شود، چون اگر وامی نباشد اصلا کاری انجام نمی‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس تصریح کرد: می‌توان تا آنجایی که امکان‌پذیر است زمین را به مردم بدهیم و به‌جای آن وام ندهیم البته قبلا هم این کار انجام می‌شده است لذا از این سیاست وزارت راه استقبال می‌کنیم تا در شهر‌هایی که امکانش وجود دارد زمین رایگان بدهند تا مردم خود خانه بسازند و شعار سال مبنی بر جهش تولید و مشارکت مردم را محقق کنیم.

شاکری اظهار کرد: زمین اگر برای فرد باشد مردم شده باشد که ماشین و طلای خود را بفروشند این کار را می‌کنند تا خانه خود را بسازند و در آن زندگی کنند بنابراین باید این امر در اولویت اول باشد، چون در همکاری نکردن بانک‌ها دادن زمین رایگان به مردم برای اینکه خودشان ذیل نظارت شهرداری‌ها و نظام مهندسی اقدام به ساخت و ساز کنند بهترین کار است.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان‌کرد: فاصله آورده مردم و تسهیلات بانکی با قیمت تمام شده معنادار است و اگر فکری برای آن نکنیم مردم باز گرفتار می‌شوند یعنی یک جایی می‌گویند برویم آن را به دلال‌ها بفروشیم یا اینکه نرخ سود را در ۱۸ درصد نگه داریم، چون تعدادی از مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند بنابراین اهدای زمین رایگان به مردم و آمدن بانک‌ها برای انجام کار سرعت ساخت‌وساز را بالا می‌برد.

وی تاکید کرد: به نظرم تصمیمات درستی اتخاذ شده و باید با سرعت کار را جلو ببریم همچنین به ازای تخریب یک واحد فرسوده حداقل می‌توان سه واحد ساخت لذا باید برای بافت‌های فرسوده فکری کرد تا بخشی از مشکلات شهر‌های بزرگ حل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • کمترین پیشرفت را تا کنون در طرح نهضت ملی مسکن لرستان داشته‌ایم
  • جزییات برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است
  • پای نفت برای صعود قیمت بسته می‌شود
  • حمایت بانک مسکن از خانواده‌ها با پرداخت بیش از ۴۴ هزار فقره تسهیلات در سال ۱۴۰۲
  • قرارداد بانک مسکن و صندوق توسعه ملی روی کاغذ ماند
  • گلستان جزء استان‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن شهری و روستایی