Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس فرهنگی|بانوی هنرمند جویباری که تمثال شهدا و قهرمانان را طراحی می‌کند و به آنان و خانواده شهدا هدیه می‌دهد، در گفت‌وگو با فارس ضمن تشریح عِرق و ارادتش به شهدا  و قهرمانان ورزشی کشورمان از آرزوهایش برای استمرار فعالیت در مسیر خلق هنر برای شهدا می‌گوید.

نسیم خوش‌تراش هنرمند ۳۲ ساله که ۶ سال در زمینه هنرهای تجسمی فعالیت دارد درباره طراحی نخستین تصویر از شهدا می‌گوید: تا به حال دو تصویر شهید را طراحی کرده، نقاشی چهره «حسن فقیهی» شهید شاخص ورزش کشور در سال ۱۴۰۰ و سپس «سردار عباسعلی علیزاده» نخستین شهید مدافع حرمِ پایتخت کشتی ایران.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی درباره نخستین تصویر طراحی شده که مربوط به شهید حسن فقیهی  شهید شاخص ورزش کشور است، اظهار می‌کند: علت انتخاب این کار و شهید این بوده که بنده بعد از اینکه تصاویر مدال‌آوران کشتی در مسابقات جهانی نروژ به ویژه حسن یزدانی را به تصویر کشیده بودم، کلیپی درباره این  شهید را مشاهده کردم، جهان پهلوان حسن ‌یزدانی بر  مزار این شهید حضور یافت و این موضوع ترغیبم کرد تا با داستان زندگی این شهید والا مقام آشنا شوم.

 

این هنرمند جویباری با اشاره به رشادت‌ها و پهلوانی‌های شهید فقیهی می‌گوید: این شهید والامقام به معنای واقعی پهلوانی را معنا کرد و اگر مازندران به عنوان مهد کشتی ایران و جویبار به نام پایتخت کشتی ایران و جهان نامیده شد به خاطر دلاورمردی‌های این جوانان رشید شهید بوده است.

 خوش‌تراش ادامه داد: این شهید والامقام کشتی‌گیر و سرمربی تیم‌ملی کشتی، مدال‌آور و افتخارآفرین بودند و افتخارات و رشادت‌های این شهید موجب شد تا تشویق شوم با خلق این اثر نام شهید را زنده کنم.

 

این بانوی هنرمند افزود: علت انتخاب سربند یازهرا به این دلیل بود که رمز عملیات والفجر ۶ «یا زهرا» بود و تصویر جام قهرمانی هم که در تصویر طراحی کردم  همان جامی‌ است که این شهید والامقام در زمان جنگ کسب کرده بودند و در کنار آن مدال طلا «یا حسین شهید» را هم نقاشی کردم و تصویر نقاشی شده پلاک و پوتین شهید هم به این دلیل بود که این شهید چندین سال مفقودالاثر بودند.

 

 

وی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی تصمیم دارید به این هنر ادامه دهید، اضافه می‌کند: الگوی هنر من استاد فرشچیان بزرگ هستند که با اهدای کارهای فاخر و ارزشمندشان  آثار بزرگی خلق کردند و بنده هم تصمیم دارم با الگو پذیری از استاد فرشچیان به کار نمادین خودم ادامه دهم و اگر مسؤولان حامی من باشند تمایل دارم  اثر جدیدم را به شهید مدافع سلامت تقدیم کنم.

وی با اشاره به طراحی تصویر حسن یزدانی، گفت: پیروزی حسن یزدانی برابر حریف آمریکایی برای مردم ایران به یاد ماندنی و لذت بخش بود در خاطرم هست بعد از باخت حسن یزدانی در المپیک به آقای تیلور کلیپی از تمرینات سخت حسن یزدانی را مشاهده کردم که متحمل چه مشقتی می‌شود تا دل مردم ایران را شاد کند. از این رو بنده تصمیم گرفتم به نوبه خودم با اهدای این اثر دل این پهلوان مردمی  را  شاد کنم؛ همچنین تلاش آقای قاسمپور که به سختی قوی‌ترین کشتی‌گیر آمریکایی را شکست داد هم بسیار ستودنی بود از این رو انجام وظیفه کردم و از این ورزشکار نامی نیز به همین روش تقدیر کردم.

وی درباره احساس خود از این اقدام و  واکنش خانواده شهدا در قبال این کار عنوان می‌کند: برای بنده دیدن شادی و شور شعف خانواده شهدا بسیار لذت‌بخش است و دعای خیر خانواده شهدا به من دلگرمی می‌دهد و از همه چیز ارزشمندتر است و وقتی می‌بینم از این طریق یاد شهیدی را زنده نگه می‌دارم بسیار خرسند می‌شوم.

این بانوی هنرمند می‌افزاید: وقتی تصویر شهید فقیهی را در سالروز شهادت‌شان  به همسر و فرزند شهید‌شان اهدا کردم  بسیار مشعوف شدند و دعایم کردند و بعد از استقبال این خانواده شهید، تصمیم گرفتم که  یاد شهدا را با این کار گرامی بدارم  و بسیار برایم لذت بخش بود، وقتی تصویر شهید مدافع حرم شهید عباسعلی علیزاده را در سالروز تولد این شهید به دخترشان اهدا کردم؛ بعد از آن شنیدم که همسر و دختر شهید ضمن تشکر و ابراز  شادمانی از این هدیه به عنوان زیباترین هدیه تولد یاد کردند که به این شهید اهدا شد.


 بانوی هنرمند جویباری درباره  تصمیم خود برای ادامه این کار می‌گوید:  تا هر زمان که بتوانم تصمیم دارم با اهدای آثارم یاد شهدا را زنده نگه دارم.

وی به یکی از خاطراتش در  زمان طراحی چهره  شهید فقیهی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد:  وقتی استارت طراحی تصویر شهید حسن فقیهی را زدم ابتدا  قصد داشتم در روز تولدش که در اسفند ماه است این اثر را به خانواده شهید تقدیم کنم که بعد از طریق  پدر همسرم و یکی از فرمانده‌های زمان جنگ «پدر همسرم از جانبازان جنگ تحمیلی هستند»، مطلع شدم که قرار است یادواره‌ای در این خصوص برگزار شود؛ من زمان کافی برای اتمام کار نداشتم  چون قرار بود این اثر را برای تمبر هم آماده کنم از این رو  شبانه روزی و فشرده تلاش کردم تا این اثر را برای همان روز آماده کنم و خوشبختانه به یاری خداوند و مدد شهدا توانستم این‌کار را در همان روز به خانواده شهید تقدیم کنم.

 

 

 

 

خوش‌تراش در پاسخ به این سوال که آیا بنا دارد تصویر سردار سلیمانی را هم طراحی کند، می‌گوید: تصمیم داشتم در دومین سالگرد شهید این اثر را آغاز کنم ولی چون در حال طراحی اثر شهید فقیهی بودم و باید این اثر را برای برنامه یادواره شهدا آماده می‌کردم زمان محدود بود  اما از خدا خواستم کمک کند، برای سال آینده  اثر بزرگ و فاخری را از سردار سلیمانی خلق کنم و به خانواده سردار اهدا کنم.

 

 

 

این هنرمند جویباری در پایان به ضرورت حمایت مسؤولان برای تدوام این اقدام فرهنگی اشاره و خاطرنشان می‌کند و می‌گوید: انتظار بنده به عنوان یک هنرمند از مسؤولان این است که هنر را ببینند و از هنر مندان حمایت کنند؛  برخی از ابزار هنری بسیار گران است و نمی‌خواستم این موضوع را عنوان کنم اما از آنجایی که تصمیم دارم  بدون چشم‌داشتی به این کارم ادامه دهم از مسؤولان می‌خواهم حامی‌ام باشند تا به کمک آنان  و با خلق این آثار هنری به شهدا ادای دین کنیم.

انتهای پیام / ۸۶۰۵۹/ج/م

منبع: فارس

کلیدواژه: پهلوان حسن یزدانی تمثال شهدا هنرمند نقاش نقاش شهدا حسن یزدانی شهید شاخص ورزشی سردار سلیمانی بانوی هنرمند خانواده شهدا تصویر شهید حسن یزدانی شهید فقیهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۴۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هویت ۸ شهید در استان فارس شناسایی شد

ایسنا/فارس مدیر مرکز ایثارگران سپاه فجر فارس از شناسایی هویت ۸ شهید در این استان خبر داد و گفت: پیکر یکی از این شهدا فردا وارد شیراز می‌شود و مابقی شهدا همگی از شهدایی هستند که در نقاط مختلف استان به خاک سپرده شدند و اکنون هویت آنان شناسایی شده است.

سهراب مظلوم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اعلام این مطلب گفت: هویت شهید سیدعلاءالدین اسدپور، یکی از شهدای دوران دفاع مقدس استان فارس به تازگی شناسایی شده‌ است که پیکر مطهر ایشان هم‌اکنون در معراج شهدای تهران قرار دارد.

وی از برگزاری مراسم استقبال از پیکر این شهدا فردا چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه رأس ساعت ۷ صبح در فرودگاه شهید آیت‌الله دستغیب خبر داد و از عموم مردم برای حضور در این مراسم دعوت به عمل آورد.

مظلوم رضایی ادامه داد: پیکر مطهر شهید اسدپور بعد از برگزاری مراسم استقبال به معراج شهدای فارس واقع در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس منتقل خواهد شد و بعد از آن یکسری برنامه‌ها با حضور پیکر این شهدا اجرا خواهد شد.

مدیر مرکز ایثارگران سپاه فجر فارس ادامه داد: پیکر مطهر شهید اسدپور در روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت‌ماه مصادف با سالروز شهادت امام صادق(ع) در زادگاهش واقع در روستای اوجلو بخش کورکی شهرستان زرقان استان فارس به خاک سپرده خواهد شد.

وی در خصوص ۷ شهید دیگر نیز گفت: سپاه فجر فارس اقدام به نمونه‌برداری از خانواده‌های شهدا کرده است تا بتواند هویت شهدای مفقود آنان را مشخص کند و این کار هم از طریق آزمایش‌های ژنتیک واقع در مرکز نور تهران انجام می‌شود.

مظلوم رضایی ادامه داد: یکسری شهدای گمنام دوران دفاع مقدس هستند تا سال ۸۴ در نقاط مختلف استان فارس به عنوان شهید گمنام به خاک سپرده شدند و در نهایت از طریق آزمایش‌های ژنتیک موفق به شناسایی هویت ۷ تن از این شهدا شدیم.

مدیر مرکز ایثارگران سپاه فجر فارس اضافه کرد: از این ۷ شهید، دو شهید اهل استان تهران هستند که پیکر یکی از آنان در جهرم و دیگری در گلزار شهدای شیراز به عنوان شهید گمنام به خاک سپرده شده است.

وی بیان کرد: دو شهید دیگر هم از استان کرمان هستند که یکی از آنان در گلزار شهدای مرودشت و دیگری در گلزار شهدای شیراز به خاک سپرده شده‌اند. یک شهید هم اهل قم است که پیکر مطهرش در گلزار شهدای سپیدان دفن است. یک شهید متعلق به شهرستان گرگان استان گلستان است که در گلزار شهدای شیراز مدفون است و یک شهید هم مربوط به ابهر زنجان است که در گلزار شهدای شیراز به خاک سپرده شده است.

مظلوم رضایی یاداور شد: بناست که سپاه‌های استان‌ها درباره شناسایی هویت شهیدشان اطلاع دهند تا به زودی شاهد حضور خانواده‌های این شهدا در استان فارس باشیم.

مدیر مرکز ایثارگران سپاه فجر فارس با بیان اینکه ۱۱۳ شهید گمنام در استان وجود دارند که به عنوان شهید گمنام قبل از سال ۸۴ به خاک سپرده شده‌اند، گفت: منتظر هستیم تا در آینده هم بتوانیم خبرهایی درباره شناسایی هویت شهدای گمنام اطلاع‌رسانی کنیم.

انتهای پیام  

دیگر خبرها

  • تفحص پیکر هشت شهید دفاع مقدس
  • «زندگی با فلسفه» مستند پرتره انشاءالله رحمتی استاد فلسفه
  • دیدار فرماندار شهرستان ارومیه به مناسبت روز کار و کارگر با خانواده شهید
  • ببینید | جزئیات جدید از طراحی ترور شهید آیت الله بهشتی در سال ۵۴
  • اعضای بدن بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند اهدا شد
  • هویت ۸ شهید در استان فارس شناسایی شد
  • آیین «زنگ سپاس معلم» در مشهد برگزار شد
  • مشکلات اقتصادی با استحکام پایه‌های علمی حل می شود
  • بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند به عضو حیاتی دوباره بخشیده شد
  • افتخار دستگاه آموزشی آران و بیدگل ۳۶ شهید معلم است