Web Analytics Made Easy - Statcounter

ژاپنی‌ها از حل‌کردن نوعی صابون طبیعی در آب کف اطفا حریق تولید کردند که ماده شیمیایی ندارد، جذب طبیعت می‌شود و مصرف آب را تا 17 برابر کاهش می‌دهد.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز؛ حریق‌های فصلی هر سال خانه‌ها و مراتع بسیاری را به کام خود فرو می‌برند و راه اصلی کاهش این آتش‌سوزی‌ها جلوگیری از گسترش آنهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهر ژاپنی «کیتاکوئه‌شو» سال گذشته شاهد ده آتش‌سوزی جنگلی بود، و آتش‌نشانی این شهر کف اطفاء حریق تازه‌ای ابداع کرد. هدف اولیه از تولید این کف کاستن از آب لازم برای اطفا حریق ساختمان‌هایی بود که پس از زلزلهٔ ویرانگر سال ۱۹۹۵ در کوبه دچار آتش‌سوزی شده بودند.

ادارهٔ آتش‌نشانی این شهر با کمک دانشگاه و کارخانهٔ صابون‌سازی طرح تولید کف اطفا حریق را به نتیجه رساند. این کف از حل‌کردن نوعی صابون طبیعی در آب به‌دست می‌آید. ماده شیمیایی ندارد و جذب طبیعت می‌شود.

ماساکی ساکاماتو، مدیر دایرهٔ آتش‌نشانی این شهر دربارهٔ شیوهٔ عملکرد این کف می‌گوید: «وقتی این عنصر اطفاء حریق با آب مخلوط می‌شود، قطرات آب از هم جدا نمی‌شوند و مایع حالتی چسبناک پیدا می‌کند. بنابراین به‌خوبی در منافذ چوب و پارچه جذب می‌شود.»

موفقیت کف اطفاء حریق این کارخانه سبب شده که پژوهشگران بخواهند از آن برای خاموش‌کردن آتش‌سوزی‌های موسمی بهره ببرند. پژوهش‌های دانشگاه کیتاکوئه‌شو نشان می‌دهد که این کف بیش از ۲۶۶ بار از نمونه‌های صنعتی مشابه کم‌ضررتر است.

دکتر تاکایوشی کاواهارا،‌ مدیر تحقیق و توسعهٔ شرکت صابون‌سازی شابونداما می‌گوید: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد که با این کف می‌توان مصرف آب را تا ۱۷ برابر کاهش داد. همچنین از نظر زیست‌محیطی میزان سمّی‌بودن این کف برای آبزیان نسبت به نمونه‌های صنعتی بسیار کمتر است. و همچنین چون این ماده صددرصد جذب ریزیاخته‌های طبیعی می‌شود هیچ آلودگی‌ای در محیط باقی نمی‌گذارد.»

این ماده اطفاء حریق تولید ژاپن مورد توجه کارشناسان قرار گرفته و امروز در جزیرهٔ بورنئوی اندونزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، جایی که جنگل‌ و جویبارهای بسیاری دارد و حریق در پوده‌زارهای آن مشکلی اساسی است. پژوهشگران اندونزیایی بارها این کف اطفاء حریق را آزمایش کردند و در جایی که سوخته بود ده ماه بعد دوباره گیاه سبز شد.

آزمایش کف اطفا حریق بر روی پوده‌های خاک در اندونزی

وقتی پوده‌ها، یعنی کلوخ‌های مملو از ریشه‌های گیاهی که ماده اولیه تشکیل زغال‌سنگ‌اند، آتش می‌گیرند، صمغ گیاهی موجود در آنها تا مدّتها زیر خاک روشن می‌ماند و دود می‌کند. اما کف شابونداما ساخت ژاپن به منافذ خاک نفوذ می‌کند و آتش را خاموش می‌کند. و همین امر در جریان آتش‌سوزی سال ۲۰۱۹ بسیار به‌کار آمد.

ژاپنی‌ها حالا درنظر دارند این محصول را در شهر «شیانگ می» تایلند نیز امتحان کنند. آنان ضمن همکاری همزمان با دانشگاه‌ها و صنایع امیدوارند که استفاده از این کف ویژه برای مهار آتش‌سوزی‌های طبیعی سبب کاهش انتشار دی‌اکسید کربن شود.

برچسب هااطفا حریق حفظ محیط زیست ژاپن شبکه خبری یورو نیوز (EuroNews)

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: اطفا حریق حفظ محیط زیست ژاپن آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو اطفاء حریق اطفا حریق آتش سوزی کف اطفا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۴۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از معلمان حامی محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری

سعید یوسف پور مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: معلمان حامی محیط زیست در آگاهی بخشی به دانش‌آموزان و فرهنگ سازی مدیریت پسماند خانگی و نحوه بازیافت زباله‌ها نقش به سزایی دارند.

بیشتر بخوانید

مردم چهارمحال و بختیاری ۴۷ روز هوای سالم تنفس کردند

وی افزود: راهکار‌هایی برای پاک نگه داشتن زمین، تفکیک، بازیافت، عدم استفاده از ظروف پلاستیکی ارائه شد.

در پایان از معلمان حامی محیط زیست چهارمحال و بختیاری تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • شیراز چگونه یک کلان‌شهر بدون آلودگی هوا شد؟
  • حفاظت از محیط زیست مهم‌ترین اصل فعالیت‌های تولیدی است
  • عملکرد تیم خبری مهر در گیلان راضی کننده است
  • ضرورت برخورد جدی دستگاه قضا با عاملان آتش‌سوزی عمدی جنگل‌ها
  • استقرار ۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده کرمانشاه
  • جزییات آتش سوزی انباری در خیابان لاله‌زار
  • آتش سوزی در خیابان لاله‌زار تهران
  • تخریب کامل ۳۸۹ واحد مسکونی و تجاری در آتش‌سوزی شفت
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • قدردانی از معلمان حامی محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری