سفری ماجراجویانه را با جشنواره بینالمللی صخرهنوردی یزد تجربه کنید
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۴۶۷۹
ایران اکونومیست-در جشنواره بین المللی صخره نوردی یزد، بزرگترین و نخستین شهر خشتی جهان، میزبان ورزشکاران و گردشگران خواهد بود.
پروانه پرچکانی مدیرعامل موسسه توسعه پایدار گردشگری علم و فرهنگ، درباره این موسسه بیان کرد که موسسه توسعه پایدار گردشگری علم و فرهنگ، یک NGO دانشگاهی است که در حوزه گردشگری فعالیت دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پرچکانی از فعالیت های این موسسه به ایجاد استارت آپ ها اشاره کرد و گفت: بعد از آخرین سمیناری که در دانشگاه برگزار شد، یک استارتاپ تخصصی با عنوان سمپوزیوم گردشگری پایدار، ایجاد کردیم. بعد از آن، استارت آپی در حوزه گردشگری اَدونچر (ماجراجویانه)، برای معرفی ظرفیتهای گردشگری ماجراجویانه کشور ایجاد شد؛ که در مسیر بسیار درستی حرکت میکند. طبیعتا این استارتاپ در زمان کرونا فعالیت اجرایی نداشت و قرار است در سال آینده برای اولین بار بستری را فراهم میکند که یک پرتال شش زبانه، در حوزه ادونچر و با رویکرد بینالمللی و جدید برطبق علاقه مشتریان بین المللی برای کشورمان ایجاد کند. زبان فارسی و انگلیسی این پرتال به پایان رسیده و زبان چینی فرانسه آلمانی و اسپانیایی آن ادامه دارد.
جشنواره بین المللی صخره نوردی یزد
پرچکانی، از فعالیت های این استارت آپ به جشنواره بین المللی صخره نوردی یزد اشاره کرد و بیان کرد که این جشنواره، مجوزهای لازم را از فدراسیون کوهنوردی بین المللی و همچنین داخلی دریافت کرده است. همچنین در استان یزد با تشکیل جلسات، همکاری آغاز گردیده است. امیدوار هستیم که در اردیبهشت ماه (از هفدهم تا بیست و سوم اردیبهشت)، میزبان صد نفر از قهرمانان جهان و صخره نوردان، علاقمندان بین المللی و ۳۰۰ نفر ایرانی باشیم. حدود ۴۰۰ نفر از شهرهای اردکان، مهریز، تفت هستند.
مکان برگزاری این جشنواره ، دیواره صخرهای آتشکده چک چک اردکان یزد و دیواره ۳۰۰ متری پیر نارکی در مهریز یزد خواهد بود.
به گفته او، تبلور همکاری دانشگاه با بخش خصوصی NGO، ایجاد استارت آپی است که در حوزه ادونچر به نفع همه مجموعه کشور و به صورت بین الملل فعالیت انجام میدهد. استارت آپ دیگر این موسسه، در حوزه بازاریابی و گردشگری سلامت است.
گفتنی است موسسه توسعه پایدار گردشگری علم و فرهنگ نیز در زمینه مشاوره در حوزه برندینگ مقصدها، و هم در حوزه ایده پردازی و کمک به ایجاد استارتاپهای تخصصی، در حوزه گردشگری فعال بوده و در دوره کرونا نیز به زیرساختهای اطلاعاتی و آماری پرداخته است.
فرهنگ غوطه وری، یکی از ارکان اصلی گردشگری ماجراجویانه
به گفته او، گردشگران ماجراجو معمولاً تمایل شدیدی به کشف ناشناخته ها در محیط طبیعی دارند و این نوع از گردشگری اغلب در مناطق بکر و دور از هیاهوی شهری انجام می پذیرد. انجمن تجارت و ماجراجویی، گردشگری ماجراجویانه را فعالیتی می داند که شامل حداقل سه ویژگی فعالیت های فیزیکی، محیط طبیعی و فرهنگ غوطه وری (تعامل با ساکنان محلی) باشد. از آن جا که فرهنگ، عامل اصلی تفاوتهای اجتماعی است که در غیاب آن، همه جا شبیه هم خواهد بود و بنا به شرحی که گذشت در گردشگری ماجراجویانه، فرهنگ غوطه وری یکی از ارکان اصلی به شمار میآید، احساس نیاز به رویکردی نوین باعث میشود که «فرهنگ جویی ریسکی یا کالونچر» متولد گردد.
کالونچر اصطلاح گونه شناسی جدیدی است که دانشگاه علم و فرهنگ با ترکیب ادونچر و کالچر آن را به وجود آورده و پرتال dpl بر اساس آن شکل گرفته است.
در این رویکرد، گردشگران با انگیزه به دست آوردن تجربه و به چالش کشیدن مهارت ها و توانایی های خود، معمولا محیط و طبیعت بکر و دور از دسترس افراد عادی را انتخاب میکنند ولی همزمان فرهنگ ساکنان بومی شامل شیوه معیشت، موسیقی، غذا، لباس، ادبیات، جاذبههای تاریخی و… به اندازه فعالیت ماجراجویانه برایشان اهمیت دارد و همواره این فرهنگ جویی با نوعی ریسک همراه است.
به طورمثال در این رویکرد گردشگران ترجیح میدهند بدون اینکه از کیفیت یا خوشایندی اقامت یا غذای محلی اطمینان داشته باشند، آن را انتخاب کنند یا موسیقی مورد علاقه خود را موقت کنار گذاشته و شنیدن موسیقی جدید با هنرمندان محلی را تجربه کنند. به عبارتی در کالونچر یا فرهنگ جویی ریسکی علاوه بر تجربه هیجان محیط طبیعی، تجربه هیجان شنیدن، دیدن، چشیدن، پوشیدن، برقراری ارتباطات جدید و… به تجربههای گردشگر افزوده میشود که در دل خود ارزشهای شخصی برای گردشگران به ارمغان میآورد.
شاید بتوان اذعان داشت که کالونچر یا فرهنگ جویی ریسکی یک رویکرد است. رویکردی که نیازمند اعتماد به نفس و روحیه بالاتر، میل بیشتر به تجربه هیجان فرهنگی، خبرگی والاتر و مهارتهای اخلاقیتر برای لذت بردن توامان از فعالیت های ماجراجویی طبیعی و فرهنگی است که علاوه بر ارزشهای اجتماعی، نوعی ارزش آفرینی فردی نیز در دل خود دارد. با این حال ماهیت پویای گردشگری سبب ایجاد تعابیر متفاوت از این پدیده شده و شاید رویکرد ترکیب گونهها بتواند به این فعالیت فرهنگی کمک نماید.
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: گردشگری ماجراجویانه حوزه گردشگری علم و فرهنگ فرهنگ جویی استارت آپ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۴۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
دهمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی با حضور مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ از روز گذشته در دانشگاه علم و فرهنگ آغاز به کار کرد و تا امروز، ۶ اردیبهشت ماه ادامه دارد.
به گزارش ایسنا، محمدجواد شایگان فرد، دانشیار دانشگاه علم و فرهنگ و دبیرکنفرانس بین المللی وب پژوهی با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد بینالمللی، به شرح گزارش مختصری از دورههای قبل پرداخت.
وی در خصوص انتخاب محورهای این کنفرانس خاطرنشان کرد: کمیته علمی کنفرانس بینالمللی وب پژوهی ۱۵ محور اصلی را برای کنفرانس انتخاب کرد که از جمله آنها میتوان به یادگیری ماشین، یادگیری عمیق در وب، وبکاوی، وب معنایی و تحلیل وب، اینترنت اشیا، بازیابی اطلاعات، شبکههای اجتماعی، سکوهای ابری، انبوه و توزیع شده، بلاکچین و رمزارز، تعامل انسان و رایانه، کیفیت وب، سکوها و ابزارهای نرمافزاری وب، کسبوکار و بازاریابی الکترونیکی، امنیت وب، تحلیل رفتار و شخصیسازی، پردازش تصویر در وب، رسانه و ارتباطشناسی وب، وب و جامعه اشاره کرد.
دبیر کنفرانس بینالمللی وب پژوهی در ادامه افزود: ما در این کنفرانس به تمامی موضوعاتی که مربوط به حوزه وب میشد نیز توجه کردیم و صرفاً به دنبال ابعاد فناوری آن نبوده و نویسندگان حوزه علومانسانی و… را نیز تشویق کردیم تا در این حوزه ورود کنند.تعداد ۱۴۲ مقاله پذیرش شده است که ۴۵ مورد شفاهی است، البته نکته حائز اهمیت این است که هر مقاله دو داور داشته و بعد اعلام نتایج شده است.
وی عنوان کرد: مقالات و پژوهشهایی متعددی به زبانهایی فارسی و انگلیسی به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است که آثار پذیرفته شده در پایگاههایی معتبر علمی داخلی نظیر SID و ISC و خارجی نظیر IEEE Xplore نمایه شده است. گفتنی است امسال حدود ۷۵ درصد مقالات به زبان انگلیسی بوده است و این نشان از تمایل پژوهشگران به تعاملات بینالمللی است.
*مسئله اجتماعی، راه حل اجتماعی دارد
همچنین در ادامه این کنفرانس آرش حیدری عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان سخنران ویژه درباره شکاف دیجیتال(گفتاری درباره نسبت فضای مجازی و فضای اجتماعی) نکاتی را مطرح کرد.
حیدری گفت: «مسئله اجتماعی، راه حل اجتماعی دارد» این گزارۀ کلیدی محوریتی اساسی در فهم علوم اجتماعی دارد. فقدان مواجهه با این گزاره موجب میشود که برای حل مسائل اجتماعی مسیرهایی غیر اجتماعی پیموده شود و این مسیر ضرورتاً با شکست مواجه خواهد شد.
وی افزود: فهم امر اجتماعی همواره نسبتی با مفهوم فضا دارد. فضای اجتماعی در حدفاصل کنشها، تعاملها و روابط میان افراد شکل میبندد و چیزی را خلق میکند که «حوزه عمومی» نامیده میشود. حوزه عمومی عرصه تعاملات نمادین و معنادار انسانها است و مجموعه وسیعی از الگوهای تعاملی را در بر میگیرد.
عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه تشریح کرد: این شبکه تودرتو که حاصل کنش و واکنش میان انسانهاست ساختاری نظاممند به خود میگیرد و به سیستمی سیال بدل میشود. این سیستمِ سیال واجد کلیتی میشود که چیزی بیش از تک تک اجزای آن است. این تبیین بدان معناست که «جامعه جمع جبری تک تک افراد نیست» بلکه نظامی است که در نتیجۀ تعاملات جزئی واجد یک کلیت میشود و امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و… را در بر میگیرد. از این حیث جامعه یک کلیت است، یک فضای خلق شده است که بخشها، اجزا و خردهنظامهایی دارد.
حیدری عنوان کرد: با این مقدمه، فضای مجازی را باید زیرمجموعه فضای اجتماعی دانست. خطای رایج در فهم رابطه میان فضای اجتماعی و فضای مجازی آنجاست که گاه این دو را اینهمان فرض میکنند و فهم امر اجتماعی و فضای اجتماعی را به فهم فضای مجازی تقلیل میدهند. درست در این نقطه است که مفهوم شکاف دیجیتال موضوعیت مییابد.
وی همچنین عنوان کرد: جنس و نوع و کیفیت دسترسیِ کاربران به فضای مجازی تابع شرایط اجتماعی آنهاست. نابرابریها، تضادها و تعاملات اجتماعی در فضای مجازی بازتولید میشوند. به عبارت دقیقتر شکافهایی که در قلمرو اجتماعی در سطوح مختلف (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی) تولید میشوند در قلمرو مجازی تکرار و تثبیت میشوند. درست در همین نقطه است که درباره فهمِ نسبت فضای اجتماعی و فضای مجازی نیاز به بازاندیشی اساسی وجود دارد.
عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد: فروکاست فهم فرایندهای اجتماعی، مسائل اجتماعی، و فضای اجتماعی به فضای مجازی به معنای نادیده گرفتن منطق درونیِ امر اجتماعی است. فضای مجازی مبتنی بر بازنمایی است، اینکه چه کسی در چه جایگاهی توان بازنمایی بیشتری دارد بیش از آنکه به فضای مجازی مرتبط باشد به فرصتها و امکاناتی وابسته است که در فضای اجتماعی کسب شده است. بنابراین بازنمایی فضای مجازی همواره واجد شکافی بنیادینی است با آنچه در فضای اجتماعی در حال رخ دادن است. بنابراین این مبحث برای مفهومپردازیِ نسبت میان این دو فضا و توضیح چگونگی بازتولید روابط نابرابر اجتماعی در فضای مجازی است.
روز اول این مراسم با حضور اساتید و مهمانانی از مرکز تحقیقات مخابرات، وزارت علوم،تحقیقات وفناوری، ایرانداک، جهاددانشگاهی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و علامه طباطبایی و….حضور داشتند و در این کنفرانس جایزه پرفسور کامبیز بدیع اهدا خواهد شد.
انتهای پیام