Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 4+1 وارد ساعات پایانی خود شده است و در حالی که برخی از منابع خبری از شکست قریب الوقوع مذاکرات سخن می گویند، برخی دیگر معتقدند تلاش ها برای احیای برجام ادامه دارد و باید به حصول توافق امیدوار ماند.

حمایت سناتور «چاک شومر» از مذاکرات وین ۱۴۰۰/۱۲/۱۱ - ۱۳:۵۳

«چاک شومر» سناتور دموکرات و رئیس اکثریت سنا که از مخالفان اولیه برجام بوده، اعلام کرد اکنون از مذاکرات دولت آمریکا در وین برای احیای توافق، حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش وبگاه خبری «هیل»، شومر در پاسخ به سوالی درباره تلاش جدید برای احیای توافق هسته‌ای که آمریکا در دوره ترامپ از آن خارج شد، گفت فکر می‌کند که بحث در مورد این موضوع مهم است و توضیح داد که در سال ۲۰۱۵ به توافق هسته‌ای ایران که باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا با متحدان اروپایی این کشور به آن رسیده بود، رأی منفی داد، زیرا فکر می‌کرد «مشکلاتی» در آن وجود دارد؛ اما اکنون از تلاش‌های بایدن برای احیای مجدد توافق حمایت می‌کند و از دولت خواسته تا به آنچه که به‌عنوان عناصر مشکل‌ساز توافق اولیه می‌دید، رسیدگی کند.

شومر روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: در توافق اولیه با ایران مشکلاتی وجود داشت و بسیاری از ما از دولت بایدن خواسته‌ایم به این مشکلات در این گفت‌وگوها (مذاکرات وین) رسیدگی کند، اما فکر می‌کنم که بحث‌ها مهم و خوب هستند.

چاک شومر رئیس اکثریت سنا که آن زمان دموکرات شماره سه بود به همراه سناتور «باب منندز» که اکنون رئیس کمیته روابط خارجی سنا است، «بن کاردین» دموکرات شماره دو در این کمیته و سناتور «جو منشن» چهار سناتور دموکراتی بودند که به مخالفت با توافق سال ۲۰۱۵ رای دادند. اما در نهایت این اقدام پس از اطاله بررسی از سوی دموکرات‌ها شکست خورد و اوباما را از نیاز به وتو خلاص کرد.

شومر نزدیک به هفت سال پیش در توضیح مخالفت خود با برجام مدعی شد: «از نظر من، خطر بسیار واقعی که ایران (اقداماتش را) تعدیل نکند و در عوض از توافق برای دنبال کردن اهداف شوم خود استفاده کند، بسیار زیاد است». او اما بعداً از ترامپ به خاطر خروج از برجام انتقاد کرد و در سال ۲۰۱۷ گفت که نسبت به توافق هسته‌ای تردید دارد اما باید به آن فرصت داد تا کار کند.

این موضع واکنش ترامپ را برانگیخت و در اکتبر ۲۰۱۷ در توییتی نوشت: سناتور دموکرات شومر از توافقی که رئیس‌جمهور اوباما با ایران منعقد کرده بود متنفر بود، اما اکنون که من درگیر آن هستم، با آن موافق است. این را به اسرائیل بگو چاک!

رایزنی صدراعظم آلمان و بنت درخصوص مذاکرات وین ۱۴۰۰/۱۲/۱۱ - ۱۳:۵۲

صدر اعظم آلمان و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای ایران در وین رایزنی کردند.

به گزارش عرب ۴۸، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان که به فلسطین اشغالی سفر کرده است با نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفت وگو کرد.

بنا بر اعلام منابع خبری، دو طرف در این دیدار درخصوص تحولات مذاکرات وین و احتمال امضای توافق با ایران رایزنی کردند.

شولتز و بنت پیامدهای بحران اوکراین را نیز بررسی کردند.

صدراعظم آلمان قرار بود که در این سفر منطقه ای به رام الله و اردن نیز برود اما گویا به دلیل درگیری های روسیه و اوکراین برنامه او لغو شده است.

شولتز که شب گذشته وارد تل آویو شده است با نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و اسحاق هرتزوگ، رئیس این رژیم و همچنین یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی دیدار و گفت وگو داشته است.

صدر اعظم آلمان قرار است امروز پس از دیدار با نفتالی بنت، نشست خبری مشترک برگزار کنند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتس در این خصوص نوشت: سفر صدراعظم آلمان به سرزمین های اشغالی درحالی است که مذاکرات هسته ای میان ایران و ابرقدرت ها در وین نزدیک به پایان و شاهد پیشرفت گسترده ای بوده است.

جلسه بسیار مهم شمخانی با نمایندگان مجلس درباره مذاکرات وین ۱۴۰۰/۱۲/۱۱ - ۱۲:۴۷

صبح امروز در جلسه ویژه‌ای با حضور دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محل دبیرخانه شورا، آخرین تحولات مذاکرات لغو تحریم‌ها تشریح شد.

در جریان این جلسه، روند طی شده از ابتدای دور جدید مذاکرات در دولت سیزدهم و پیشرفت‌ها و چالش‌های موجود و همچنین اصلی‌ترین اولویت‌هایی که در دستور کار تیم مذاکره‌کننده ایران است به اطلاع نمایندگان حاضر در جلسه رسید.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این جلسه با تاکید بر ضرورت حل سریع چند موضوع باقی مانده در مذاکرات که هنوز پیرامون آن توافقی حاصل نشده اظهار داشت: تجربیات تلخ ناشی از بدعهدی آمریکا و بی‌عملی اروپا، تامین الزامات شکل‌گیری توافقی قابل اتکاء، متوازن و پایدار را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

دریابان شمخانی تاکید کرد: راهبرد اصلی کشور در کنار تلاش برای رفع تحریم‌ها، تمرکز بر ایجاد سازوکارهای بی‌اثر کردن ابزار تحریم است و خوش‌بختانه در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

نمایندگان حاضر در جلسه نیز با اشاره به عبور کشور از گلوگاه‌هایی که به دلیل تحریم‌های ظالمانه در اقتصاد کشور و معیشت مردم ایجاد شده بود، بر تداوم تلاش موثر تیم مذاکره‌کننده ایران به منظور استیفای حقوق از دست رفته ملت در توافق‌نامه برجام تا حصول نتیجه تاکید کردند.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین این روزها از نخستین ساعات کاری آغاز و تا پاسی از شب ادامه دارد. جلسات در سطوح و قالب‌های مختلف به صورت پی‌درپی جریان دارد و تمام طرف‌ها برای دست یابی به توافق نهایی سخت در تلاش هستند.

سوگیری‌ مقامات و انتشار گزارش‌های جهت‌دار رسانه‌های غربی در روزهای اخیر از یک حس اضطرار برای پایان مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین حکایت دارد. از اظهارات «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که بدون در نظر گرفتن اقدامات غیرقانونی این کشور در بروز وضع کنونی، نسبت به خروج واشنگتن از مذاکرات تهدید کرده تا توئیت‌های غیر سازنده مذاکره کنندگان ارشد انگلیس و فرانسه در وین و فضاسازی خبرنگاران غربی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر خواسته‌های ادعایی و تازه ایران در مذاکرات، نشان‌گر استیصال غرب برای گرفتن تصمیمات سیاسی لازم در راستای دست یابی به یک توافق پایدار و قابل اتکا است.

خبرگزاری رویترز که بر انتشار گزارش‌های غیر واقعی از فضای مذاکرات اصرار دارد ادعا کرده که موضع ایران پس از سفر «علی باقری کنی» مذاکره کننده ایران به تهران سخت‌تر و سازش‌ناپذیرتر شده است. در این گزارش ادعا شده که ایران علاوه بر مطالبات قبل، خواسته‌های تازه‌ای را در مذاکرات مطرح کرده است.

دیروز برای اولین بار در دور هشتم مذاکرات، جلسه‌ای غیررسمی با حضور روسای تمام هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۴ برگزار شد و آخرین وضعیت گفت‌وگوها مورد ارزیابی قرار گرفت. در این نشست، هیأت مذاکره‌کننده کشورمان بر لزوم تصمیم‌گیری سریع‌تر طرف‌های غربی جهت حل و فصل چند موضوع باقی‌مانده تأکید کرد.

در پایان این جلسه مذاکره کننده ارشد چین در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار کرد که مذاکرات به مرحله آخر رسیده و مشارکت کنندگان در گفت‌ وگوها، روشنایی پایان تونل را می‌بینند. «وانگ کوان» ابراز امیدواری کرد که تمام طرف‌ها در راستای حصول توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان کار کنند. وی افزود که زمان دست‌یابی به توافق نهایی رسیده است.

دقایقی بعد، میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه هم از هتل کوبورگ خارج شد و به خبرنگاران گفت: ما به توافق نهایی خیلی نزدیک هستیم اما به تلاش‌های بیشتری در روزهای آینده نیاز است. وی که قبلا پیش‌بینی کرده بود مذاکرات تا پایان ماه فوریه (امروز) به پایان می‌رسد، بیان داشت: متاسفانه مذاکرات امروز خاتمه نیافت اما ابتدای مارس تکمیل می‌شود.

شب گذشته فیلیپه اره‌را» مذاکره کننده ارشد فرانسه با انتشار تصویری از برگزاری این نشست در توئیتر نوشت که دو طرف با تمام قوا به گفت‌وگوها ادامه می‌دهند. استفنی القاق رئیس هیات انگلیس هم در حساب توئیتری خود تصویری از برگزاری جلسه منتشر کرد و نوشت که رایزنی‌ها در امتداد شب ادامه دارد.

شب گذشته نمایندگان سه کشور اروپایی پس از برگزاری جلسات داخلی، با هیات آمریکایی در هتل ایمپریال دیدار کردند. تیم مذاکره کننده ایران هم در فاصله برگزاری جلسات با سایر هیات‌ها، سرگرم نشست‌های داخلی است.

منبع آگاه: فرانسه می‌تواند عامل عدم توافق در وین باشد

یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران از نقش منفی فرانسه در حل‌وفصل موضوعات پادمانی باقی‌مانده بین ایران و آژانس خبر داد.

به گفته وی فرانسوی‌ها که به‌صورت سنتی با توجه به ارتباطات قوی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین روابط حسنه با رژیم صهیونیستی از ادوار گذشته مذاکراتی، همواره تلاش کرده‌اند در حل موضوعات هسته‌ای بین ایران و آژانس مانع‌تراشی کنند، اکنون نیز در وین به همین نقش اشتغال دارند.

یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در تهران، در این خصوص گفت: فرانسوی‌ها در حال مانع‌تراشی بر سر حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده پادمانی بین ایران و آژانس هستند و در این خصوص رویکردی کاملاً سیاسی را در پیش گرفته‌اند.»

وی با بیان اینکه پاریس نقش مهمی در فاصله‌گرفتن آژانس از نقش حقوقی – فنی و عدول به موضوعات سیاسی دارد، افزود: حل مسائل پادمانی باقی‌مانده با آژانس یکی از پیش‌نیازهای مهم شکل‌گیری توافق در وین است و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، بدون شک، فرانسه عامل عدم توافق در وین نام خواهد گرفت.

او گفت که مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه آغاز شده به مرحله‌ای رسیده است که موفقیت یا عدم موفقیت آن، صرفاً به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد. اگر طرف‌های غربی تصمیم‌های لازمی را که به آن آگاه هستند، اتخاذ کنند، می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرده و ظرف چند روز به توافق نهایی دست یافت. با این حال به‌نظر می‌رسد فرانسوی‌ها در مسیری متفاوت و کاملاً متضاد با تصمیم‌گیری‌های لازم گام برمی‌دارند.

لاوروف: برای پایان موفق مذاکرات وین امیدواریم

لاوروف روز سه شنبه در پیامی به کنفرانس بین المللی خلع سلاح که به صورت ویدئویی ارسال شد، اظهار کرد:تلاش ها برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک برای حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران (برجام) و اجرای کامل آن ادامه دارد.

وی افزود: امیدواریم که این تلاش ها با موفقیت به پایان برسد.

وزیر خارجه روسیه در ادامه با بیان اینکه جایگزین منطقی برای برجام وجود ندارد، افزود: تعهدات در توافق هسته ای (برجام) که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مورد تاکید قرار گرفته است باید بدون هر گونه اما و اگر و قید و شرطی از سوی همه بازیگران انجام شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اوکراین اختلاف روسیه و اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین روسیه بعثت مذاکرات وین مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین تحریم های ایران مذاکرات وین اوکراین اختلاف روسیه و اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین روسیه بعثت مذاکره کننده ایران تیم مذاکره کننده رژیم صهیونیستی توافق نهایی هسته ای ایران توافق هسته ای رفع تحریم ها مذاکرات وین باقی مانده برای احیای چاک شومر تلاش ها طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۴۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش تصویری | بازدید تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از معاونت سیما

دیگر خبرها

  • وال استریت ژورنال: اسرائیل برای تصمیم‌گیری درباره توافق آتش‌بس یک هفته مهلت داده است
  • گفت‌وگوی تلفنی هنیه و رئیس اطلاعات مصر درباره مذاکرات/هیئت حماس به‌زودی در قاهره
  • منع نمایندگان هیات مدیره شرکت‌های دولتی از داوطلبی مجلس
  • تصمیم مجلس برای فوق‌العاده پرستاری و حقوق کارکنان وزارت کشور
  • منتظر پاسخ هستیم و در عین حال دستمان روی ماشه است
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • واکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکرات
  • ببینید | بازدید نمایندگان مجلس دوازدهم از صدا و سیما
  • گزارش تصویری | بازدید تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از معاونت سیما
  • بازدید نمایندگان مجلس دوازدهم از صدا و سیما