Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آخرین نیوز»
2024-04-30@21:11:38 GMT

ترانزیت دریایی در ایران

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۵۴۲۴

یکی از مهم ترین روش های حمل و نقل کالا و جابجایی آن ها ترانزیت دریایی است. با توجه به اینکه ایران در بخش های شمال و جنوب کشور به آب های دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان متصل است بنابراین لازم است تا با ترانزیت دریایی در ایران آشنا شوید. ترانزیت دریایی یکی از اصطلاحات رایج دریانوردی به شمار می رود و امروزه زیر نظر سازمان دریانوردی بین المللی یا همان ایمو قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مقاله به بررسی مفهوم ترانزیت دریایی و اهمیت آن در نظام جمهوری اسلامی ایران خواهیم پرداخت.

تزانزیت دریایی به چه معناست؟

در دنیای امروز مفهوم ترانزیت برای حمل و نقل و ارسال کالا از یک شهر یا کشور به شهر یا کشور دیگر قلمداد می شود و شامل ارسال کالاها به صورت زمینی، دریایی و هوایی می شود، با این حال اصطلاح ترانزیت بیشتر برای حمل و نقل محموله های بزرگ و برای جایجایی کالاهای مهم بکار می رود. باتوجه به اینکه آب های آزاد توانسته اند تمام قاره های جهان را به یکدیگر متصل کنند بنابراین اهمیت ترانزیت دریایی بسیار بیشتر از سایر انواع ترانزیت است که با استفاده از انواع کشتی در صنعت حمل و نقل صورت می گیرد. 

مهمترین بنادر ایران در ترانزیت دریایی

تزانزیت دریایی ایران از طریق بنادر ذیل صورت می گیرد:

بندرعباس: بندر عباس یکی از مهمترین بنادر جنوبی ایران در صنعت حمل و نقل دریایی محسوب شده و روزانه شاهد عبور و مرور سیل عظیمی از کشتی‌ های غول‌پیکر ترانزیت است که به نقاط مختلف جهان سفر می کنند و کالاهای مربوطه را حمل می کنند.  بندر چابهار: بندر چابهار نیز یکی دیگر از مهمترین بنادر ایران است که واردات و صادرت ایران با کشورهای دیگر از طریق آن صورت می گیرد. کشورهایی همانند قزاقستان، افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان نیز برای صادرات و واردات خود از بندر چابهار استفاده می کنند که باعث رونق ترانزیت دریایی ایران شده است.  بندر امام خمینی: این بندر نیز بعد از بندرعباس بزرگ ترین بندر داخلی است و یکی از مهمترین قطب های ترانزیت دریایی در ایران به حساب می آید.  سایر بنادر: بندر بوشهر، بندر شهید رجایی، بندر خرمشهر، بندر آبادان، بندر شهید باهنر، بندر عسلویه، بندر لنگه، بندر خارک و بندر گوارتر نیز همه ‌روزه شاهد رفت و آمد کشتی ‌های ترانزیتی هستند که بخشی از مسئولیت صادرات و واردات کشور را بر عهده دارند. انواع روش های ترانزیت دریایی ترانزیت دریایی به روش های مخلتفی صورت می گیرد که شامل موارد ذیل هستند: روش کراس استافینگ (Cross Stuffing): اگر ارسال کالا به صورت یک مرحله ای از طریق دریا امکان پذیر نباشد ابتدا از راه زمینی وارد بندر شده و سپس کانتینر آن به کشتی ترانزیت منتقل می‌شود. روش چارترینگ (Chartering): اگر محموله بسیار بزرگ و غیرقابل بسته بندی باشد باید کشتی های باربری اجاره شوند که به روش چارترینگ معروف است.  روش ترانشیپ (Transhipment): اگر امکان حمل کالا به صورت مستقیم از مبدا به مقصد وجود نداشته باشد از روش حمل کالا از یک کشتی به کشتی دیگر یا ترانشیپ استفاده می شود.  روش گروپاژ (groupage): ارسال گروهی کالاهای چند تاجر برای کاهش هزینه های ارسال کالا را روش گروپاژ می نامند.  روش حمل کالاهای فله‌ای (Bulk): در این روش که شباهت زیادی به روش چارترینگ دارد کالاها بدون فله ای و بدون بسته بندی ترانزیت می شوند.

مراحل ترانزیت دریایی

تفاوتی ندارد ترانزیت دریایی در بنادر ایران صورت می گیرد یا به مقصد بنادر ایران! در هر صورت لازم است تا مراحل ترانزیت دریایی به خوبی رعایت شوند؛ این مراحل برگرفته از قوانین حمل و نقل کالا در کنوانسیون های بین المللی است. مراحل ترانزیت دریایی در خصوص صادرات و واردات قدری با یکدیگر متفاوت هستند. 

در صادرات کالا اولین مرحله جمع‌آوری اسناد و مدارک مربوط به کالاهای ارسالی می‌ باشد. پس از ارائه این مدارک به گمرک، کارت بازرگانی، پروانه گمرکی، بارنامه و مدارک مورد نیاز از سوی نهادهای قانونی صادر می‌ شود و سپس نوبت به بسته ‌بندی و بارگیری کالاها می‌رسد.

در خصوص واردات کالا کار پیچیده‌تر است بدین صورت که در زمان ورود کشتی حامل بار به بندر، ماموران گمرک و بهداشت برای بررسی کالاها وارد عرشه می‌ شوند. اگر کشتی خارجی باشد پس از بررسی کالاها حتی نام ناخدای کشتی، نوع کشتی، تعداد پرسنل، پرچم کشتی، کالاهی ممنوع الورود مانند مشروبات الکلی و غیره بررسی می‌ شوند. 

در این مرحله از واردات کالا لازم است تا کالاهای ممنوعه از کالاهای مجاز تفکیک شده و هر کدام به انبار مخصوصی انتقال داده شوند. سپس صاحب بار باید مراحل ترخیص کالا را طی نموده و مجوزهای لازم را جهت خارج کردن کالاها از گمرک دریافت نماید.

مزایای ترانزیت دریایی در ایران

باتوجه به اینکه ایران در بخش های شمالی و جنوبی کشور به آب های خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر متصل است موقعیت بسیار زیادی نیز برای توسعه ترانزیت دریایی دارد. امکان برقراری ارتباط ترانزیتی برای کشورهای روسیه، آسیای میانه و قفقاز، اروپای شرقی و روپای مرکزی به آسیای جنوبی و خاور دور از طریق آب‌ های شمال و جنوب ایران میسر می باشد. در مقابل باید به این نکته مهم نیز اشاره کنیم که به دلیل قرار گرفتن ایران در مرکزیت جغرافیایی کشورهای عضو سازمان همکاری و اقتصادی اکو شرایط رونق ترانزیت دریایی در ایران به خوبی فراهم می باشد. 

انواع کشتی ها در سیستم حمل و نقل دریایی ایران

کشتی های مختلفی با توجه به نوع، حجم و وزن کالاهای ارسالی در سیستم حمل و نقل دریایی ایران وجود دارد. این کشتی ها عبارتند از:

کشتی ‌های کانتینر بر (Container Ships) کشتی ‌های فله بر (Bulk Carriers) کشتی ‌های تانکر نفتی (Oil Tankers) کشتی ‌های حمل گاز (Gas Carriers) کشتی ‌های یخچال دار (Reefer Vessels) کشتی‌ های Ro-Ro کشتی دام بر (Livestock Carriers) کشتی‌ های چند منظوره کشتی‌ های مسافربری

هرکدام از این کشتی ها دارای قوانین اختصاصی هستند و همچنین ملزم به رعایت قوانین عمومی حمل و نقل دریایی نیز می باشند. به عنوان مثال قوانین و نحوه بارگیری کانتینرها در خصوص کشتی های کانتینربر اهمیت زیادی دارد و کشتی های فله بر نیز دارای طراحی خاص و قوانین مربوط به خود می باشند. شرکت های مختلفی در سیستم حمل و نقل دریایی ایران مشغول فعالیت هستند و تاجران یا شرکت های حقوقی می توانند برای ترانزیت کالاهای خود از طریق این شرکت ها اقدام نمایند. 

منبع: آخرین نیوز

کلیدواژه: ترانزیت دریایی در ایران حمل و نقل دریایی دریایی ایران صورت می گیرد بنادر ایران ارسال کالا کشتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۵۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف گذاری برای تقویت مناسبات ترانزیت جاده ای بین ایران و ازبکستان

تین نیوز

سفیر جمهوری ازبکستان در تهران طی دیداری با مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به گفت و گو در زمینه تسهیل مناسبات حمل و نقلی پرداخت و در این جلسه راهکارهای رفع موانع موجود در مسیر تحقق این امر بررسی شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، در راستای ارتقای سطح مناسبات حمل و نقل بین المللی جاده ای و ترانزیتی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان، فریدالدین نصری اف، سفیر این کشور در تهران با جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای دیدار کرد در این جلسه راهکارهای رفع موانع موجود در مسیر تسهیل مناسبات حمل و نقلی مورد بررسی قرار گرفت.

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، در جریان این دیدار با اشاره به اهمیت راهبردی قلمرو و پیشینه دو کشور در منطقه و با تأکید بر ضرورت تولید داده های صحیح جهت اتخاذ تصمیمات اثربخش، بر آمادگی بخش حمل ونقل بین المللی ایران بر توسعه مناسبات با کلیه کشورهای آسیای مرکزی و جایگاه مهم ازبکستان به عنوان پرجمعیت ترین کشور منطقه، تأکید کرد.

وی با اشاره به موقعیت راهبردی بنادر جنوبی ایران برای انتقال کالاهای کشورهای آسیای مرکزی و دسترسی به کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند، افزود: برای تجاری سازی این مسیر، آماده اجرای برنامه حمل آزمایشی ناوگان دو کشور در شرایط استاندارد قرار داریم تا قلمرو ایران به ویژه متعاقب رویدادهای منطقه ای، بهترین مسیر ممکن برای تامین دسترسی ناوگان کشورهای آسیای میانه باشد.

هدایتی با اشاره به سوابق مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با طرف ازبک و با هدف رفع موانع موجود و افزایش حجم تردد ناوگان کشورها به مقاصد و عبوری از قلمرو یکدیگر، بر آمادگی سازمان برای تقلیل متقابل عوارض و افزایش تسهیلات لازم تأکید کرد.

نصری اف سفیر ازبکستان نیز با تأکید بر ضرورت توسعه راهگذرهای ترانزیتی در منطقه بر اهمیت استفاده از قلمرو ایران برای دولت ازبکستان، اظهار کرد: دولت متبوع نیز در زمینه توسعه همکاری جدی بوده و برای بررسی و تدوین برنامه عملیاتی، افزایش ارتباط و برگزاری نشست های فنی بین نهادهای تخصصی دو کشور را پیشنهاد کردند.

شایان ذکر است در این دیدار، جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی افزود: قطعاً حمل ونقل نقش ویژه ای در توسعه مناسبات تجاری در همه زمینه ها دارد.

وی به تشریح آخرین وضعیت مسیرهای عبوری دسترسی ناوگان ازبک به ایران و هزینه های مترتب بر آن پرداخت و بر اهمیت تقویت ترانزیت منطقه ای بر پایه مزیت های چندجانبه تأکید کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • اطلاعیه جدید وزارت حمل و نقل عراق درباره انتقال مسافران از اروند رود
  • بندر امام خمینی ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی دارد
  • برگزاری رژه اقتدار دریایی در آبراه راهبردی خورموسی
  • حمله به یک کشتی در بندر «المخا» یمن
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش : کشتی‌ های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • خط مسافری دریایی خرمشهر - بصره به زودی راه‌اندازی می‌شود
  • خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی
  • شمارش معکوس راه اندازی خط مسافربری دریایی خرمشهر به بصره
  • هدف گذاری برای تقویت مناسبات ترانزیت جاده ای بین ایران و ازبکستان
  • وقوع یک حادثه در آب‌های شرق یمن