Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسال سیب و پرتقال شب عید با نرخ‌های متفاوتی به شیوه فروش اینترنتی، به میادین میوه و تره بار و خرده فروشی‌های سطح شهر عرضه می‌شود.

به گزارش همشهری، اقدام سازمان تعاونی روستایی در قیمت‌گذاری بالای خرید سیب و پرتقال موجب افزایش قیمت و عرضه چند نرخی این اقلام در بازار شب عید امسال شده است. مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در شرایطی از قیمت خرده فروشی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار تومانی سیب و پرتقال تنظیم بازاری شب عید خبر داده که رئیس اتحادیه بارفروشان و مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران بر نرخ ۱۳ تا حداکثر ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی این محصولات در بازار شب عید تأکید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نرخ مصوب ۱۵ تا ۱۶ هزار تومانی سیب و پرتقال

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی با بیان اینکه توزیع میوه شب عید از ۲۰ اسفند ماه امسال آغاز و تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت، گفت: قیمت کنونی سیب و پرتقال درجه یک و درجه ۲ و در بازار‌های سطح شهر بیش از ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان است و سعی داریم تا با عرضه محصولات ذخیره‌سازی شده این قیمت‌ها در بازار شب عید تثبیت شود. اسماعیل قادری فر، افزود: ۵۰ تا ۶۰ درصد سیب و پرتقال تنظیم بازاری در کلانشهر‌های بزرگ به‌خصوص تهران از طریق شبکه توزیع هوشمند اینترنتی و بقیه در سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری، در میادین سراسر کشور عرضه خواهد شد. او از ذخیره‌سازی ۳۴ هزار تن پرتقال شمال و جنوب و ۲۲ هزار تن سیب قرمز و زرد برای تنظیم بازار شب عید امسال میوه خبر داد و افزود: قیمت خرید پرتقال تنظیم‌بازاری تامسون شمال ۱۳ هزار و ۹۰۰ و سیب ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است که به این مبلغ هزینه‌های توزیع مویرگی و سود خرده فروشی (حداکثر ۱۰ درصد) نیز اضافه شده و قیمت خرده فروشی سیب و پرتقال تنظیم بازاری شب عید در شبکه توزیع اینترنتی و میادین به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار تومان می‌رسد.

سیب و پرتقال میادین، ارزان‌تر از تنظیم بازار

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران با بیان اینکه قیمت سیب و پرتقال نوروز امسال در میادین میوه و تره بار ۱۳ هزار تومان خواهد بود، گفت: محصولات عرضه شده در میادین میوه و تره‌بار علاوه بر کیفیت با ۱۰ تا ۴۰ درصد قیمت پایین‌تر نسبت به بازار بیرون، عرضه می‌شود و بیشترین اختلاف قیمت ما در میادین میوه و تره‌بار در زمینه نرخ میوه‌ها و سبزیجات است. ایوب فصاحت، افزود: تهیه محصولات از کانون‌های تولید مانند اردبیل، گیلان و مازندران ازجمله برنامه‌هایی است که در دستور کار این سازمان قرار گرفته است. این موضوع از طریق بهره‌برداران پیگیری می‌شود. تلاش می‌کنیم تا با خرید و عرضه محصولات با قیمت و کیفیت مناسب به تعادل بازار کمک کنیم. فصاحت با بیان اینکه سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با هیچ دستگاه، مجموعه شخص و تشکیلاتی بر سر عرضه محصولات با قیمت و کیفیت مناسب معامله نخواهد کرد، گفت: امسال سیب و پرتقال تنظیم بازاری شب عید در میادین میوه و تره‌بار با کیفیت مناسب و قیمت ۱۳ هزار تومان در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد گرفت.

تنظیم بازار، سیب و پرتقال را ۲۰ درصد گران کرد

رئیس اتحادیه بارفروشان در گفتگو با همشهری با بیان اینکه اقدامات غیرکارشناسی سازمان تعاون روستایی برای خرید و ذخیره‌سازی سیب و پرتقال شب عید، قیمت این اقلام را تا ۲۰ درصد افزایش داده است، گفت:پاییز امسال قیمت عمده فروشی پرتقال ۷ تا ۸ هزار تومان بود، اما ورود ستاد تنظیم بازار به خرید و ذخیره‌سازی این اقلام، نرخ عمده فروشی پرتقال را به ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان افزایش داد. مصطفی دارایی نژاد، با اشاره به اینکه قیمت عمده فروشی کنونی سیب قرمز ۸ هزار و سیب زرد بنابر نوع و کیفیت آن ۱۳ تا ۱۵ هزار‌تومان است، افزود: جو روانی ناشی از ورود سازمان تعاونی روستایی به بازار سیب و پرتقال و تعیین قیمت خرید و ذخیره‌سازی ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومانی پرتقال و ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی سیب زرد موجب شد تا با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی توزیع و سود خرده فروشی نرخ، قیمت تنظیم بازاری این اقلام در بازار شب عید به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار تومان افزایش یابد. او افزود: با توجه به شرایط خوب تولید، اکنون قیمت سیب و پرتقال در میدان مرکزی میوه وتره بار، از نرخ مصوب تنظیم‌بازاری آن کمتر است؛ به‌نحوی که سیب زرد را به نرخ عمده فروشی ۱۱ هزار، سیب قرمز ۹ هزار و پرتقال شمال ۱۱ هزار تومان به میادین اقماری میوه و تره بار می‌دهیم و این مراکز نیز با سود حداکثر ۱۵ درصدی این اقلام را به نرخ ۲ هزار تومان بالاتر یعنی با قیمت ۱۱ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشند. دارایی نژاد، افزود:، اما قیمت کنونی سیب و پرتقال در میوه‌فروشی‌های سطح شهر با درنظر گرفتن سود خرده‌فروشی ۳۵ درصدی به‌مراتب بالاتر از میادین است و به نظر می‌رسد با اقدامات سازمان تعاون روستایی قیمت سیب و پرتقال شب عید در خرده فروشی سطح شهر، سیب زرد به ۱۶ تا ۱۷ هزار و پرتقال به ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان برسد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: سیب پرتقال سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری سیب و پرتقال تنظیم بازاری میادین میوه و تره بار سازمان تعاون روستایی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان مدیرعامل سازمان تا ۱۶ هزار تومان بازار شب عید ذخیره سازی عمده فروشی خرده فروشی سیب زرد سطح شهر ۱۵ هزار ۱۳ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۶۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد

به گزارش قدس آنلاین، برنج بعد از گندم جز محصولات استراتژیک و اساسی کشور است که سالانه بخشی از آن از محل واردات تامین می شود که طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران با کاهش ۶۶۰هزار تنی واردات این محصول؛ ارزبری آن در یک‌سال اخیر ۸۳۰ میلیون دلار کمتر شده است.

طبق آمارهای موجود میزان برنج مصرفی کشور بین ۳.۴ تا ۳.۶ میلیون تن برآورد می‌شود. بنابراین اگر سالانه بین ۲.۳ تا ۲.۵ میلیون تن برنج در کشور تولید شود کسری این محصول بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن در سال است که از محل واردات تامین می شود.

از آنجایی که ایران خود یکی از تولیدکنندگان برنج در دنیا است بخشی از این محصول سالانه از محل تولید داخل و بخشی از محل واردات تامین می‌شود تا بازار داخلی با کسری روبه‌رو نشود.

طی سال‌ های اخیر دولت برای حمایت از برنج داخلی و تولیدکنندگان ایرانی اقدام به ایجاد ممنوعیت واردات در محدوده فصل برداشت (مرداد تا آذرماه هر سال) می‌کرد اما سال گذشته با توجه به وفور برنج ایرانی در بازار، ممنوعیت مقطعی واردات نیز مشکلی در بازار این محصول ایجاد نکرد و بازار در آرامش سپری شد زیرا حجم تولید و واردات به حدی بود که علاوه بر وفور برنج در بازار، کاهش قیمت برنج ایرانی نسبت به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را در پی داشت.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته یک‌ میلیون و ۱۱۷هزار تن برنج به ارزش یک‌ میلیارد و ۳۰۵ میلیون و ۹۸۵ هزار دلار وارد کشور شد، این درحالی است که در همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۱ چیزی حدود یک‌ میلیون و ۷۸۰هزار تن از این کالای اساسی به ارزشی بالغ بر دو میلیارد و ۱۳۷میلیون دلار وارد کشور شده بود. بنابراین واردات برنج طی یک‌سال اخیر با کاهش ۳۷ درصدی به لحاظ وزنی و کاهش۴۰ درصدی به لحاظ ارزشی روبرو بوده است.

بنابراین با کاهش ۶۶۰هزار تنی واردات این محصول ارزبری آن در یک‌سال اخیر ۸۳۰ میلیون دلار کمتر شده است.

طی این مدت به ترتیب ۶۷۳هزار و ۹۴۲ تن برنج به ارزش ۷۷۰میلیون و ۹۳۲هزار دلار از مبدا هند، ۳۳۶هزار و ۵۷۵ تن برنج به ارزش ۴۱۰میلیون و ۸۴۱هزار دلار از مبدا پاکستان، ۷۱هزار و ۶۷۸ تن برنج به ارزش ۸۰میلیون و ۲۰۹هزار دلار از مبدا امارات، ۳۳هزار و ۴۳۴ تن برنج به ارزش ۴۲میلیون و ۴۴۰هزار دلار از مبدا مناطق آزاد و ویژه و درمجموع یک هزارو ۴۸۸ تن برنج به ارزش یک‌ میلیون و ۵۶۳ هزار دلار برنج از مبدا سه کشور تایلند، تایوان و عراق به کشورمان وارد شده است.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور حمایت های دولت سیزدهم و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی از تولید و تولید کنندگان داخلی باعث شده که با افزایش تولید برنج و مدیریت بازار داخلی ارز کمتری از کشور خارج شود.

وضعیت فعلی تولید داخلی و واردات برنج نیز بیانگرآن است که با مدیریت بازار همچون سال گذشته مشکلی در بازار برنج نداشته باشیم و این محصول با قیمت های مناسب به دست مصرف کنندگان برسد.

طبق گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت برنج ایرانی در فروردین ماه امسال ۹ درصد پایین‌تر از قیمت سال گذشته بوده است. بنابراین با وجود کاهش چشمگیر واردات برنج، با مدیریت مناسبی که در بازار انجام شده، قیمت‌ها نزولی هم شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • قیمت انواع میوه در میادین تره بار
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • قیمت انواع میوه یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی در میادین میوه و تره‌بار
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است