قرار بود اصلاحات تکحزبی شود ولی عدهای پشیمان شدند
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۶۶۸۱
سعید نورمحمدی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، در پاسخ به سوالی درخصوص بحثهایی درباره تبدیل جریان اصلاحطلب به 3 حزب سیاسی، گفت: بحث ادغام احزاب در یکدیگر بحث جدیدی نیست و قبلا هم توسط برخی اساتید دانشگاهی علوم سیاسی و برخی چهره های سیاسی با تجربه مطرح شده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
3حزبی شدن اصلاحات در حد ایده است
وی با بیان اینکه اخیرا هم آقای خاتمی در پیامی به کنگره یکی از احزاب اصلاحطلب مجددا این پیشنهاد را مطرح کردند، تصریح کرد: این پیشنهاد هنوز تبدیل به یک جریان نشده است و در حد ایده است و عملا خیلی از احزاب در شرایط فعلی توانایی کار سیاسی را ندارند و صرفا در زمان قدرت است که می توانند سهمی از قدرت را برای دبیرکلشان بگیرند و در دوران رکود کار سیاسی به دلیل نداشتن بدنه و گفتمان عملا به محاق میروند.
تعدد فعلی احزاب از بیحزبی آسیب بیشتری دارد
نورمحمدی ضمن بیان اینکه به لحاظ تئوریهای تحزب، تعدد فعلی احزاب از بیحزبی آسیب بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: قبل از سال 92 ایدهای در جریان اصلاحات به محوریت اقای مرعشی مطرح بود که کل جریان اصلاحات تبدیل به حزبی واحد شود. تحلیل این بود اگر این اتفاق بیفتد در این صورت جریان اصولگرا هم به این سمت میرود که تبدیل به یک حزب واحد شود چون دو حزبی بودن باعث اصلاح قوانین و جا افتادن احزاب کشور میشود؛ اما این ایده بعد از پیروزی در انتخابات محقق نشد.
اختلاف درون جریانی اصلاحات زیاد نیست
عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در پاسخ به سوالی درخصوص سلایق متعدد درون جریانی به عنوان عاملی برای عدم شکلگیری حزب واحد، تصریح کرد: من در جلسات شورای عالی اصلاح طلبان و شورای هماهنگی احزاب اصلاحطلب بودم. اختلافات درون جریان اینقدر نیست که لازم باشد درون یک جریان 30 حزب داشته باشیم.
5 یا 6حزب اصلاحطلب کاملا هماهنگ با اتحاد ملت رای میدهند
وی افزود: برای مثال همین الان در جریان اصلاحات 5 یا 6حزب هستند که کاملا هماهنگ با حزب اتحاد ملت رای می دهند. حتی در برخی موارد روسای استانی شان را به دلیل عدم هماهنگی با حزب اتحاد حذف و تغییر دادهاند. یا برخی از احزاب که در انتخابات گذشته قائل به شرکت در انتخابات بودند، بدون هیچ لابی و هماهنگی و بر اساس تحلیل و مرامنامهشان به این نتیجه مشترک رسیده بودند.
برخی اختلاف شخصی صلاحطلبان شکل حزبی به خود گرفته است
عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با تاکید بر اینکه اختلافات حداقلی هست، بیان داشت: در مواردی هم که اختلاف وجود دارد، بیشتر اختلاف شخصی و سلیقه ای است و دعوای افراد مربوط به گذشته است و شکل حزبی به خودش گرفته است. در مجموع فکر میکنم اختلافات اینقدر زیاد نیست و کل جریان صلاحات می تواند زیر یک سقف فعالیت کند.
تقسیمبندی در اصلاحات معطوف به قدرت و جامعه مدنی نیست
نورمحمدی با اشاره به اخباری مبنی بر تشکیل 3 یا 4حزب در درون اصلاحطلبان در قالب 3جریان غالب در این جریان سیاسی، خاطرنشان کرد: من این تقسیمبندی را قبول ندارم و نزدیک به واقعیت نمیبینم و کل جریان اصلاحات در بدترین حالت میتواند در دو جریان تعریف شود و آن هم معطوف به قدرت و جامعه مدنی نیست و میتوان تعریف دیگری برای آن مطرح کرد.
عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان ادامه داد: قبل از 92 آقای مرعشی پیشنهاد داده بودند که کل جریان اصلاحات در قالب یک حزب واحد فعالیت کند و آقایان هاشمی و خاتمی از آن حمایت کنند. دوستان مشارکت هم که حزبشان منحل شده بود، پذیرفته بودند بعد از 92 هم کارگزاران تا یک مدت فعالیتهای حزبی اش را به تعویق انداخت تا این پیشنهاد را پیگیری کند ولی با وجود توافق قبلی برخی دوستان از این کار پشیمان شدند.
نورمحمدی در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که دوباره اختلافی که هنوز هم دو حزب کارگزاران و اتحاد ملت دارند، منجر به انحلال تک حزب اصلاحطلبان شود، تصریح کرد: چیزی که من در انتخابات مجلس دهم و شورای شهر پنجم دیدم این بود که کارگزاران و اتحاد ملت کاملا باهم هماهنگ بودند؛ پس منافع مشترک میتواند باعث نزدیکی جریانات به هم شود و این ماهیت تحزب است.
عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در پاسخ به سوالی درمورد اختلافات اخیر اتحاد ملت و کارگزاران بر سر شرکت یا عدم شرکت در انتخابات تصریح کرد: اینها اختلافات فکری نیست و انتخابات بحث جداگانه مفصل دارد ولی خیلی از این اتفاقاتی که پیش آمد اختلافات بین افراد است. مثلا فلان آدم را قبول ندارم پس با کل حزبش مخالف می شوم؛ ولی این اختلافات مبانی فکری جدی و عمیق ندارد و تاکتیکی نیست.
وی در خصوص امکان تحقق حزب واحد درون جریان اصلاحات تا انتخابات 1402اظهار داشت: اگر بخواهیم سمت تحزب واقعی برویم، این مساله اجتناب ناپذیر است و تا زمانی که احزاب ایران به سمت ادغام باهم نروند، تحزب واقعی در کشور نخواهیم داشت.
نورمحمدی ضمن تاکید بر اینکه در شرایط فضای سیاسی امروز کشور و ناامیدی که بدنه جریان اصلاحات به آن دچار شده است سوالات زیادی باید توسط نخبگان سیاسی پاسخ داده شود،گفت: اولینش این است در شرایطی که رقابت در فضای سیاسی به حداقل رسیده است و حتی فردی مثل آقای لاریجانی و بسیاری از چهرههای اصلاحطلب در دایره رقابت نمیگنجند، تحزب چه نقش و جایگاهی دارد؟
وی افزود: سوال دیگری که باید به آن پاسخ داد در مورد آورده احزاب برای مردم و کشور است. بیش از یکصد حزب در حال حاضر مجوز فعال از وزارت کشور دارند. سوال جدی این است که این احزاب چه خاصیتی برای کشور داشته اند؟ یا اصولا میتوانند با قوانین و سیستم انتخاباتی فعلی نقش و خاصیتی داشته باشند؟
در کنار اصلاح قوانین باید به سمت ادغام احزاب رفت
این فعال سیاسی اصلاحطلب ضمن تاکید بر اینکه این سوالات و سوالهایی از این دست این دغدغه را به وجود آورده اند که تحزب به شکل فعلی در کشور، پاسخگو نیست، بیان داشت: تحزبِ واقعی یک نیاز اساسی در کشورهای مدرن و یکی از زیربناهای توسعه یافتگیست. شرایط فعلی احزاب ایران به هیچ عنوان شباهتی به تحزب به معنی مدرن آن ندارد. به همین دلیل تمام نخبگان معتقدند در کنار اصلاح قوانین باید به سمت ادغام احزاب رفت و رقابت حول دو یا چند حزب بزرگتر صورت گیرد تا هم افراد کم تجربه بر اساس رانت بر مناسب اصلی تکیه نزنند و هم هیچ حزب و جریانی نتواند از پاسخگویی در برابر عملکرد اعضایش شانه خالی کند.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: مرعشی هاشمی ندای ایرانیان تحزب خاتمی کارگزاران اتحاد ملت جامعه مدنی نورمحمدی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان جریان اصلاحات جریان اصلاح درون جریان اتحاد ملت اصلاح طلب حزب واحد کل جریان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۶۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وعده صادق و جنگ احزاب چه شباهت عجیبی؟!
به وضوح میتوان دید که عملیات «وعده صادق» رنگ و بوی جنگ احزاب را دارد و گویی از ضربه علی علیهالسلام در آن روز، سمت و سو گرفته است. - اخبار رسانه ها -
به گزارش گروه رسانههای خبرگزاری تسنیم، حسین شریعتمداری در یادداشتی نوشت: 1- جنگ خندق در جریان است. همه دشمنان اسلام از هر حزب و گروه و عقیده با یکدیگر متحد شده و به مقابله با اسلام آمدهاند. اسلام را دشمن مشترک خود میدانند و به این نتیجه رسیدهاند که اختلافات را برای مدتی کنار بگذارند و همگان به مقابله با این دشمن مشترک برخیزند و پس از آن، هرکدام به راهی بروند که پیش از آن میرفتند. از این روی جنگ خندق را «جنگ احزاب» نامیدهاند. قبائل و احزاب با همراهی یهود، سپاهی نزدیک به ده هزار مرد جنگی و مجهز به آخرین تجهیزات تدارک دیده و به محاصره مدینه آمدهاند. در این سوی اما، سپاه اسلام که تعدادشان به سههزار نفر هم نمیرسد و از تجهیزات اندکی برخوردارند، در پس خندق که به ابتکار سلمان فارسی حفر شده است، به مقابله ایستادهاند. از سپاه کفر 5 پهلوان نامدار و جنگجوی بینظیر که عمروبن عبدود سرآمد آنان است به میدان آمدهاند. عمرو، هماورد میطلبد و کسی جرأت مقابله با او را ندارد. از سپاه اسلام، علی علیهالسلام به میدان میرود. رسول خدا(ص) در توصیف این پیکار میفرمایند: «بَرَزَ الاْیمَانَ کُلُّهُ اِلى الشِرْکِ کُلِّهِ...تمام ایمان در برابر تمام شرک قرار گرفته است». امیرالمؤمنین در میان حیرت و ناباوری همگان، با ضربه شمشیر، عمروبن عبدود را از پای در میآورد. چهار پهلوان دیگر فرار را برقرار ترجیح داده و میگریزند. سپاه شرک انسجام و استحکام خود را از دست میدهد. سپاهیان اسلام غریو شادی سر میدهند. و پیامبر اعظم(ص) میفرمایند: «ضَربَةُ عَلِی یَومَ الخَندَقِ اَفضَلُ مِن عِبادَةِ الثّقلین... [ارزش] ضربت علی در روز خندق از عبادت تمام جنّ و انس برتر است».
2- از سپاه اسلام علی(ع) در میانه میدان است و از آن سوی، عمروبن عبدود. چرا پیامبر خدا از این صحنه با عنوان درگیری «همه اسلام» با «همه کفر» یاد میفرمایند؟! و ضربت علی را از عبادت همه جهانیان برتر معرفی میکنند؟! این علت را اگرچه بسیاری از مورخان و شاهدان آن روز بر زبان و قلم آوردهاند ولی شنیدن آن از زبان رسول خدا(ص) شیرینتر و دلنشینتر است. حضرت ایشان خطاب به علی میفرمایند: «اى على! مژده باد تو را که اگر عمل تو را به تنهایى در این روز با عمل تمامى امت محمد بسنجند عمل تو بر آنها برتری دارد؛ زیرا خانهاى از خانههاى مشرکان نیست مگر آن که با کشته شدن عمروبن عبدود خوارى و زبونى در آن وارد شده است و خانهاى از مسلمانان نیست جز آن که با قتل او عزت و شوکت یافته است» و این کلام نیز از حضرت پیامبر(ص) در همین خصوص است: «ذهب ریحهم و لا یغزوننا بعد الیوم و نحن نغزوهم انشاءالله... از امروز به بعد شوکت و عظمت اینان [کفار و مشرکان]فرو ریخت و از این پس دیگر به جنگ ما نخواهند آمد و ماییم که در آینده -اگر خدا بخواهد- به جنگ آنان خواهیم رفت».
3- حالا به عملیات اخیر سپاه اسلام «وعده صادق» که نیمهشب 25 فروردینماه 1403 (13آوریل 2024) علیه رژیم صهیونیستی صورت پذیرفت باز میگردیم.
الف: در یکسوی این آوردگاه، سپاه اسلام قرار دارد و در سوی دیگر همه دشمنان ریز و درشت جمهوری اسلامی به صف ایستادهاند. رژیم صهیونیستی، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و 23 کشور دیگر که از شمال و جنوب و مشرق و مغرب برای مقابله با عملیات از پیش اعلام شده ایران به حالت آمادهباش درآمده و تمامی توان خود را به صحنه آوردهاند (نظیر آنچه در جنگ احزاب اتفاق افتاده بود).
ب: توان و تجهیزاتی که مجموعه دشمنان در اختیار دارند بارها بیشتر و گستردهتر از این سوی آوردگاه است. هیمنه و قدرت دشمن به اندازهای مخوف، گسترده، فراگیر و چشمپُرکن است که هیچ قدرت دیگری جرأت مقابله با آنها را ندارد. رژیم صهیونیستی خود را چهارمین ارتش قدرتمند دنیا و شکستناپذیر میداند! آمریکا ابرقدرت بلامنازع جهان تلقی میشود. انگلیس و سایر کشورهای اروپایی با برخورداری از پیشرفتهترین تسلیحات در پیمان «ناتو» گرد آمدهاند، بسیاری از کشورهای عربی و غیرعرب منطقه، تمام قد به خدمت رژیم صهیونیستی درآمده و در عرصه حضور دارند و... (مقایسه کنید با هیمنه و تجهیزات و لشکر پُرشمار مشرکان در جنگ احزاب).
ج: عملیات «وعده صادق» در اوج اقتدار صورت میپذیرد و موشکها و پهپادهای سپاه در میان ناباوری و حیرت دشمنانی که با همه توان به صف ایستاده بودند از سامانههای دفاعی چند لایه رژیم صهیونیستی و پدافند 23 کشوری که پیشاپیش آماده شده بودند عبور میکند و دو هدف از قبل تعیینشده را با دقتی مثالزدنی منهدم میکند. دشمنان ریز و درشت تقریباً بدون استثناء و با حیرتی آمیخته به یاس و ناامیدی، پوشالی بودن ادعای شکستناپذیری خود را به چشم میبینند و آشکارا اعتراف میکنند که قدرت بازدارندگی خود در مقابل توان نظامی توأم با هوشمندی ایران اسلامی را از دست دادهاند... (شبیه شکست هیمنه و شوکت سپاه شرک در جنگ احزاب که با کشته شدن عمروبن عبدود، فرو پاشید) و در همان حال غریو شادی ملتهای مسلمان و همه مظلومان و حقطلبان جهان به آسمان بلند میشود و... (یادآور غریو شادی مسلمانان بعد از ضربت کارساز امیرالمؤمنین علیهالسلام که از عبادت ثقلین برتر بود).
د: این روزها علاوهبر اعتراضات انبوه و سراسری مردم دنیا علیه جنایات وحشیانه صهیونیستها در غزه، چند هفتهای است که اساتید و دانشجویان دانشگاههای آمریکا، اروپا، اقیانوسیه، آسیا و آفریقا، نیز در اعتراض به نسلکشی و جنایات رژیم صهیونیستی و کشورهای حامی آن به صحنه آمدهاند و خواستهها و شعارها از محکومیت اسرائیل عبور کرده و به محو این رژیم وحشی تغییر مسیر داده و اخبار مربوط به خیزش اساتید و دانشجویان علیه رژیم صهیونیستی به خبر اول رسانههای دنیا تبدیل شده است. ضرب و شتم دانشجویان و اساتید و بازداشت و اخراج آنها نه فقط دامنه این اعتراضات را کاهش نداده بلکه بر گستره آن نیز افزوده است. همین چند ساعت قبل خبر رسید که در محوطه مقابل کاخ سفید تصویر رهبر انقلاب و پرچم فلسطین نصب شده و دانشجویان دانشگاه میشیگان در جشن فارغالتحصیلی خود با پرچمهای فلسطین حضور یافتهاند و...
4- اگرچه گفتهاند؛
همتای علی نخواهد آمد هرگز
صد بار اگر کعبه ترک بردارد
و این سخن حکیمانهای نیز هست، اما، به وضوح میتوان دید که عملیات «وعده صادق» رنگ و بوی جنگ احزاب را دارد و گویی از ضربه علی علیهالسلام در آن روز، سمت و سو گرفته است. چرا که ضربه عملیات وعده صادق فقط
بر سر رژیم صهیونیستی فرود نیامده است. رژیم صهیونیستی در این عملیات جای عمروبن عبدود نشسته بود! عملیات وعده صادق ضربهای سرنوشتساز بر آمریکا، اروپا، ناتو و تمام کشورهای عرب و غیرعرب حامی اسرائیل است... دقیقاً الگو گرفته از جنگ خندق و تار و مار شدن احزاب.
5- و بالاخره، این نکته نیز از قول «محمد حسنین هیکل» نویسنده و روزنامهنگار بلندآوازه مصر خواندنی است. او درباره اولین دیدارش با امام خمینی(ره) که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در تهران صورت گرفته بود مینویسد؛ «یکی از صحابه رسول خدا(ص) را دیدم که گویی از تونل 1400 ساله زمان عبور کرده و به عصر حاضر آمده است، تا سپاهیان علی را که بعد از شهادت او پراکنده شده بودند، گرد هم آورد و اسلام فراموششده را بار دیگر بر کرسی حکومت عدل علی بنشاند. من در چهره او این توانمندی را به وضوح میبینم».
منبع:کیهان
انتهای پیام/