Web Analytics Made Easy - Statcounter

۴۸۰ جلد کتاب نفیس خطی و چاپ سنگی به همت خانواده شریف به مجموعه موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند وقف شد.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، مراسم تجلیل از واقفان نسخ خطی و چاپ سنگی در مجموعه موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند برگزار شد.

خانواده شریف با همتی بلند مجموعه‌ای نفیس از نسخ خطی، کتب چاپ سنگی و کتب چاپ جدید را به موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند وقف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مفید شاطری، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند در حاشیه این مراسم گفت: این مجموعه از دوره قاجار تا اواخر دوره پهلوی اول در چهار نسل این خاندان جمع آوری و حفظ شده است که قدیمی‌ترین نسخ خطی و کتب چاپ سنگی مربوط به کتابخانه مرحوم آقا سید ابوطالب مجتهد قاینی پدر خانم آیت ا... آقا محمدرضا شریف است. همچنین بخشی از کتاب‌ها از کتابخانه و برخی نیز تألیفات آقا سید ابوتراب مجتهد مشهور به انوار از علمای بزرگ بیرجند و فرزند آقا سید ابوطالب مجتهد است. در مجموعه سوم عمده کتاب‌ها مربوط به آیت الله آقا محمدرضا شریف مشهور به شریعت‌مدار است که در حین تحصیل در حوزه‌های نجف، مشهد و اصفهان ابتیاع شده است.

شاطری موضوع کتب این مجموعه غنی را در حوزه دین، معارف، تاریخ، حقوق، جغرافیا و ادبیات برشمرد و بیان کرد: از ۴۸۰ جلد کتاب اهدایی ۲۲۰ نسخه چاپ سنگی و ۶۵ نسخه خطی و دستنویس است و ۱۹۵ نسخه از این کتب چاپ جدید است، برخی از کتاب‌ها مربوط به نویسندگان بیرجندی است که دیوان اشعار گلزار سعیدی و تفسیر سوره توحید و ... بخشی از کتب این مجموعه غنی را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: بخش دیگری از این مجموعه نفیس شامل کتب مرحوم محمدحسن شریف آزاده از بزرگان و صاحبنظران و دومین فرماندار شهر بیرجند است. لازم به ذکر است؛ مجموعه این کتاب‌ها طی مراسمی توسط حمیدرضا شریف و محمد حسن شریف آزاده فرزندان آن بزرگوار به نیابت از خانواده شریف وقف بر موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند شد.

شاطری اعلام کرد: کتب وقفی در آینده اسکن خواهد شد و از طریق کتابخانه الکترونیک در اختیار علاقمندان و دانش‌پژوهان قرار خواهد گرفت.

در ادامه این مراسم برادران شریف با همراهی لامعی و شاطری از بخش‌های مختلف موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند بازدید کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه بیرجند موزه دانشگاه وقف کتاب به دانشگاه چاپ سنگی کتب چاپ کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۷۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه های سنندج در روز سنه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز کردستان، منصور مهرزاد در جمع خبرنگاران اظهارکرد: ۶ اردیبهشت، به‌عنوان سالروز سنندج در تقویم سالانه کردستان یادآور شکوه گذشته و میراثی ماندگار برای آیندگان است.

وی اعلام کرد: در این روز فرهنگی، موزه مردم‌شناسی خانه کُرد (عمارت آصف)، موزه باستان‌شناسی سنندج (عمارت ملالطف‌الله) و کاخ‌موزه خسروآباد امروز از ساعت ۹ صبح تا هشت شب به‌صورت رایگان میزبان بازدیدکنندگان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با اشاره به اینکه برنامه‌های متنوعی به‌مناسبت این روز در سنندج برگزار می‌شود، بیان کرد: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در عمارت خسروآباد سنندج از جمله برنامه‌هایی است که با همکاری شهرداری سنندج در این روز اجرا می‌شود.

در راستای هویت بخشی شهری و رونق فعالیت‌های فرهنگی و هنری و با همت شهرداری و شورای اسلامی، ششم اردیبهشت با نام روز سنه در تقویم محلی ثبت شده است.

شهر سنندج مرکز استان کردستان بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و با سه ناحیه شهرداری اداره می‌شود.

دیگر خبرها

  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • چگونه شریف در محله تاریخی طرشت ستاره خاورمیانه شد؟
  • اقامتگاه ییلاقی پادشاهان قاجار و پهلوی اینجاست
  • بازدید رایگان از موزه های سنندج در روز سنه
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد