Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس زنجان_ زهرا رسولی: یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی و مهم هر کشوری، حمل و نقل جاده‌ای آن است که توانمندی آن را در زمینه جابه‌جایی بار و کالا به خوبی نشان و ظرفیت آن را نشان می‌دهد، بخشی که شاید عدم توجه به آن می‌تواند بخش حمل و نقل را با مشکلات متعددی روبرو کند.

شغل رانندگی کامیون آن هم با آن پرستیژ و کلاس به خصوصی که دارد و به همین دلیل نشستن در پشت فرمان خودرو سنگین آرزوی بسیاری از کودکان و نوجوانان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رانندگان خودروهای سنگین مشکلاتی از قبیل کمبود لاستیک، افزایش قیمت لوازم یدکی خودروهای سنگین، بیمه تکمیلی، کم بودن میزان سهمیه سوخت، پایین بودن نرخ هزینه حمل روبرو بوده‌اند و این در حالی است که قیمت سوخت و برخی از لوازم یدکی مانند روغن موتور و فیلترهای آن به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است که آنها قادر به تامین این هزینه‌ها نیستند.

با این شرایط البته درخواست‌های دیگری هم مانند بیمه تامین اجتماعی، سختی کار و اصلاح چگونگی محاسبه هزینه حمل کالا توسط کامیون‌داران بارها مطرح شده است.

اما امروز عمده‌ترین مشکلات صنف رانندگان خودروهای باری سنگین شامل کرایه حمل، قیمت لوازم یدکی و لاستیک و روغن، بیمه راننده‌ها، جزء مشاغل سخت و زیان‌آور بودن، کمیسیون‌های نامتعارف شرکت‌های باربری، عدم نظارت بر پایانه‌های بار است.

علاوه بر موضوعاتی که مطرح شد، دائم‌السفر بودن کامیون‌داران است، که همین امر هم مشکلات جسمی بسیاری برای آنها به وجود آورده است.

با وجود بالا بودن ریسک کاری برای رانندگان این ناوگان که اقدام به جابه‌جایی فرآورده‌های سوختی و حامل‌های انرژی می‌کنند، با این حال بسیاری از کامیون داران  همچنان متعهدانه در این حوزه فعالیت می‌کنند.

سعید مصطفوی عضو انجمن کامیون‌داران کشور درباره برخی از مشکلات کامیون‌داران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس توضیح می‌دهد:

 

آقای مصطفوی درباره شبکه فعال در بحث کامیون‌داران توضیح دهید؟

ببینید، تعداد افرادی که از راه رانندگی کامیون ارتزاق می‌کنند، در حدود یک میلیون و 500 هزار نفر است که با احتساب عائله‌مندی شاید تعداد آنها به بیش از  2 میلیون نفر و حتی بیشتر هم برسد که این امر نشان دهنده این است که قشر عظیمی از کشور از این ناحیه امرار معاش می‌کنند.

 

این تعداد ثابت است یا متغیر؟

 این رقم هم مثل همه آمارها و مشاغل متفاوت است، چون مرتب افراد جدیدی وارد این چرخه می‌شوند و شاید افرادی هم از چرخه خارج می‌شوند.

برخی از مشکلاتی که رانندگان مطرح می‌کنند، مربوط به بیمه است؟ چه تعداد از رانندگان بیمه هستند؟

خب ببینید، بیمه رانندگان متفاوت است، یعنی شاید به صورت تقریبی از کل رانندگان فعال کشور 70 درصد بیمه تأمین اجتماعی دارند، 20 درصد بیمه روستایی و عشایری دارند و حدود 10 تا 15 درصد هم جدیدالورود هستند که مشکل واریز بیمه دارند.

یعنی یکی از مشکلات رانندگان واریز حق بیمه است که یک میلیون و 200 هزار تومان است که تلاش ما این است که رانندگان جدیدالوورد هم از آن استفاده کنند.

هرچند که از طریق تامین اجتماعی پایش بیمه رانندگان کامیون انجام شده است، اما قاعدتا یکی از موضوعات مهم در فعالیت این رانندگان بیمه تامین اجتماعی است.

البته مشکلات رانندگان به این موضوع ختم نمی‌شود و در بحث بیمه تکمیلی رانندگان با موانعی مواجه هستند که از طریق وزارت صمت پیگیر این موضوع هستیم.

 

آماری از کل ناوگان فعال دارید؟

نزدیک 660 هزار تا 700 هزار در سطح برون شهری و جاده‌ای کامیون داریم که حدود 140 هزار کامیون فرسوده است.

 

درباره وضعیت ناوگان فرسوده کشور بفرمایید وضعیت به چه شکل است؟

این ناوگان فرسوده شامل خودروهای 25 تا 60 سال است که از نظر محیط زیستی و آلایندگی مشکلاتی به وجود می‌آورد، هر چند که کمترین حوادث را از طریق این خودروها داریم، چون رانندگان آنها حرفه‌ای هستند و به همین خاطر کمترین خطرات را ایجاد می‌کنند.

البته به عقیده من کامیون‌های 25 تا 60 ساله بهتر از کامیون‌های چینی و جدید هستند، چون آنها با کیفیت‌تر ساخته شده است.

از کل ناوگان حمل و نقلی که در بخش کامیون داریم، 140 هزار دستگاه فرسوده است که پیگیری لازم برای نوسازی آنها از طریق مجلس و وزارت صمت و همچنین راه و شهرسازی در حال انجام است.

البته این راهم بگویم که ما توان داخلی در تولید نداریم و آنچه در کشور رخ می‌دهد، مونتاژ داخلی است و کامیون‌ها مونتاژ می‌شود.

اینها هم از چین آمده و مونتاژ می‌شود و به واسطه آن قیمت‌ها هم افزایش پیدا می‌کند و متاسفانه توان داخلی ما فقط 10 درصد است.

 

به نظر شما برای نوسازی ناوگان چه اقدامی باید کرد؟

ببینید ما در سال‌های گذشته به خاطر بی‌کیفیت بودن کامیون‌ها و واردات آن صدمات بسیاری را دیدیم، که پیشنهاد ما این بود که کامیون‌های وارداتی 10 سال کارکرده را به جای خودروهای وارداتی از چین داشته باشیم.

 

وضعیت جاده‌ها چقدر در استهلاک خودروها تاثیرگذار است؟

جاده‌های کشور وضعیت مطلوبی ندارد و با توجه به کمبود بودجه‌ای که در این زمینه وجود دارد، به ویژه جاده‌های مرتبط با زنجان از جمله زنجان – ابهر، زنجان – تبریز، خراسان، سیستان و بلوچستان و لرستان برای امروز حمل و نقل ساخته نشده است و مسؤولان باید فکر اساسی در این باره داشته باشند.

به عقیده من بخشی از استهلاک خودروهای سنگین به فرسودگی ناوگان و قطعات مربوط است، اما 25 درصد هم جاده در بحث فرسودگی و خرابی کامیون‌ها تاثیرگذار است.

 

در ارتباط با بحث دلالی و کرایه حمل و نقل هم توضیح می‌فرمایید؟

ما همه مسائل حمل و نقل را روزانه رصد می‌کنیم که یکی از آنها بحث کرایه‌هاست و نرخ تمام کالاها از جمله قطعات یدکی به صرفه نیست و همین امر مشکلاتی برای رانندگان ایجاد کرده است که منفعت اصلی را شرکت‌های حمل و نقل و دلالان می‌برند.

هر چند استان زنجان از این قاعده مستثنی است و در زنجان وضعیت خوبی قرار داریم، اما در سطح کشور دریافت کمیسیون‌های اضافی و تناژ بار خسارت زیادی به جاده‌های ما می‌زند.

عدم رسیدگی به این مشکلات از طریق ادارات کل راهداری  موجب شده است که نارضایتی به وجود بیاید و در تلاش هستیم که این مشکلات به حداقل برسد.

روغن موتور، بیمه، سوخت، لاستیک از مشکلات رانندگان است که یک سری از دلالان در آن دست دارند و نظم را به هم می‌‎زنند.

 

دولت و مجلس در ارتباط با حل مشکلات چه قولی داده است؟

ببینید ما در دولت‌های مختلف پیگیر مشکلات بوده‌ایم، اما با توجه به اینکه دولت به تازگی مستقر شده است، با توجه به انعکاس مشکلاتی که داشتیم، قرار است که به بخش حمل و نقل توجه ویژه شود.

در بحث ترانزیت مشکل رانندگان چیست؟

با توجه به تحریم‌های ظالمانه اعمال شده و فشاری که آمریکا به کشورهای آسیای میانه وارد کرده است؛ رانندگان در مرزها دچار ناملایمات می‌شوند که با رایزنی وزارت امور خارجه حل می‌شود، اما در آن سوی مرزها و در کشور ثالث با رعایت شیوه‌نامه دچار مشکل زیادی نمی‌شوند.

اما مهمترین مشکلات این رانندگان در بحث عوارض و خروجی‌های کشور دوم و ایرادهای بنی اسرائیلی است که ایجاد می‌شود.

 

مهمترین مشکلات با کدام کشور است؟

بیشترین مشکلات مربوط به ارمنستان، و آذربایجان است که با رایزنی وزارت امور خارجه تا حدودی حل شده است.

جامعه رانندگان مظلوم است و مشکلات آنها شنیده نمی‌شود و امیدواریم با حمایت از آنها بخش اعظمی از مباحث در این حوزه حل شود.

رانندگان همیشه در برهه‌های مختلف حضور داشتند و به خاطر نقش عظیم آنها 26 آذرماه به عنوان روز حمل و نقل نامگذاری شده است که همین امر نشان از اهمیت موضوع حمل و نقل دارد.

حتی در هشت سال دفاع مقدس، سیل، زلزله در هنگام بلایای طبیعی حمل و نقل جاده‌ای رانندگان و بخش حمل و نقل نقش بسزایی داشته و کارگشا بوده‌اند.

 

مهمترین مشکلات رانندگان چیست؟

شاید یکی از مهمترین مشکلاتی که امروز رانندگان با آن مواجه هستند، لوازم یدکی تقلبی و قلابی است که موجب ضرر و زیان به فعالان این بخش شده است.

لوازم یدکی قلابی باعث شده تا جان و اموال رانندگان و فعلالان بخش حمل و نقل کشور به خیر بیافتد، چرا که برخی سفرها به دلیل لوازم یدکی قلابی نا تمام می‌ماند و هزینه و خسارات زیادی به راننده تحمیل می‌شود.

رانندگی در شرایط آب و هوایی بد، تحمل سرما و گرمای طاقت فرسا، ساعات کار طولانی، محموله‌های خطرناک و یا بعضا گران قیمت، دستمزدهای پایین، زمان‌های طولانی دوری از خانواده از جمله مشکلات رانندگان است.

شرایط شغلی رانندگان جاده به گونه‌ای است که ممکن است بعضی از آنها با بیماری‌های جسمی و روحی زیادی مواجه شوند و عوارض ناشی از کم خوابی یا بی‌خوابی، تغذیه نامناسب، اضطراب و نگرانی‌های فراوان، گرفتگی عضلانی، کمر درد و گردن درد، ضعف قدرت بینایی و شنوایی در دراز مدت و بسیاری مشکلات دیگر سلامت آن ها را تهدید می‌‌کند.

۸۷درصدی ناوگان جاده‌ای در جابه جایی

مسعود بیات‌منش، مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با بیان اینکه یکی از مهمترین چالش‌ها و وظایف مهم وزارت راه و شهرسازی توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقلی در ۴ حوزه ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی است، اظهار کرد: مدیریت ناوگان و جابه جایی مسافر، کالا و بار هم بر عهده این وزارت بوده که در همین راستا سیاست‌های دولت جدید بر توسعه شبکه‌های حمل و نقل است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه وزارت راه استفاده از مزیت کریدورهای ارتباطی منطقه‌ای و بین المللی را مورد تاکید قرار داده است، گفت: در منطقه خاورمیانه، اوراسیا، قفقاز و همچنین جنوب غربی آسیا و همچنین با توجه به قرارگیری کشورمان در این منطقه مهم، موضوع تکمیل کریدورهای شمال و جنوب جزو اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است.

بیات منش با بیان اینکه استان زنجان در مرکزیت منطقه شمال‌غرب کشور قرار دارد، گفت: این استان به لحاظ جایگاه ملی خود در کشور و همچنین نقش بین المللی در جابه جایی و ترانزیت کالا وظیفه مهمی دارد، بنابراین در راستای تکمیل شبکه‌های حمل و نقل در منطقه شمال‌غرب، برای اینکه بتوانیم هاب و زنجیره حمل و نقل شمال‌غرب کشور قرار بگیریم، پروژه‌هایی در حوزه راه در استان تعریف شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با اشاره به اینکه ۸۷ درصد ظرفیت جا به جایی بار و مسافر در این استان جاده‌ای است، افزود: در این راستا ۱۳ درصد حمل و نقل در استان ریلی است و در این زمینه حمل و نقل هوایی نیز فرودگاه زنجان نقش مسافری ندارد و نقش ناوبری و باری را در منطقه بازی می‌کند.

بیات‌منش با بیان اینکه اگر از مرکز استان زنجان دایره‌ای به شعاع ۴۰۰ کیلومتر رسم کنیم، ۵۰ درصد جمعیت و سرمایه کشور را در خود جای خواهد داد، متذکر شد: این استان با استان‌های تهران، قسمتی از استان مازندران، گیلان، آذربایجان غربی و شرقی، همدان، قزوین، قم و کرمانشاه در ارتباط است و با تکمیل پروژه‌های راهسازی به صورت چهار خطه، تسهیل  ارتباطات را شاهد خواهیم بود.

 

افزایش ۱۳ درصدی جابجایی کالا در استان زنجان

 غلامرضا کرمی، رئیس اداره حمل و نقل کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان گفت: جابجایی کالا در استان در ۹ ماهه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۳ درصدی در تناژ کالا و ۱۷ درصدی در تعداد سفر را نشان می‌دهد.

رئیس اداره حمل و نقل کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان گفت: ۷ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۱۲۲ تن کالا با ۴۸۶ هزار و ۴۳۳ سفر باری در ۹ ماه امسال توسط ناوگان باری در این استان حمل شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۳ درصدی در تناژ کالا و ۱۷ درصدی در تعداد سفر را دارد.

وی با بیان اینکه ۸۴ شرکت حمل ‌و نقل داخلی کالا دراستان زنجان فعال هستند، افزود: خاک معدنی، سیمان، سنگ آهن، سیلیس، شمش آهن، کنسانتره سنگ آهن، مفتول آهنی، گازوئیل از جمله کالاهای عمده جابجا شده توسط ناوگان بای استان زنجان هستند.

رئیس اداره حمل و نقل کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان بیان داشت: تعداد ۴۸۴ هزار ۳۶۷ مورد بارنامه در ۹ ماهه نخست سال جاری صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶.۷ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/73005

منبع: فارس

کلیدواژه: خبر راننده کامیون بار سنگین مشکلات رانندگان سنگین شوفرها لوازم یدکی قلابی راه و شهرسازی حمل و نقل جاده ای مشکلات رانندگان مهمترین مشکلات استان زنجان بخش حمل و نقل کامیون داران حمل و نقل جاده ای لوازم یدکی کل راهداری جابه جایی کامیون ها ۱۳ درصد جاده ها کل راه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۷۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاده‌های کرمانشاه از امروز شلوغ می‌شود/رانندگان احتیاط کنند

ایسنا/کرمانشاه رییس پلیس راه استان کرمانشاه با اشاره به تعطیلی روز شنبه، از شلوغی محورهای استان از بعدازظهر امروز خبر داد و از رانندگان خواست با توجه به لغزندگی جاده‌ها بیشتر احتیاط کنند.

سرهنگ عبدالحسین زارع در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به بارش باران در اکثر محورهای استان گفت: به جز سه شهرستان غربی استان، تقریبا در تمامی محورهای استان بارندگی داریم.

وی با اشاره به لغزنده بودن محورهای استان، از رانندگان خواست تا بیش از هر زمان دیگر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را داشته باشند.

وی افزود: خوشبختانه بارندگی های اخیر تاکنون حادثه مهم جاده ای نداشته و تصادف زنجیره ای هم گزارش نشده است.

زارع در ادامه به تعطیلات پایان هفته اشاره و تصریح کرد: با توجه به تعطیلی روز شنبه پیش بینی می شود از امروز بعدازظهر شاهد شروع موج سفرها باشیم که تا بعدازظهر روز شنبه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به تجارب گذشته، عمده محورهای پرترافیک ما در این تعطیلات، محورهای منتهی به اورامانات و تفرجگاه های استان و نیز محورهای منتهی به آرامستان ها خواهد بود.

زارع گفت: با توجه به تداوم بارندگی ها تا فردا، در شرایط لغزندگی و شلوغی محورها، رعایت قوانین بویژه رعایت سرعت مطمئنه بیش از پیش اهمیت می یابد.

وی افزود: همچنین در این شرایط رعایت فاصله طولی و خودداری از سبقت غیرمجاز اهمیت دوچندان می یابد.

رییس پلیس راه استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ تیمی گشتی محورهای استان را تحت رصد دارند و در کنار آنها بیش از ۱۰۰ دوربین ثابت و سیار تخلفات جاده ای را ثبت می کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • در محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه رانندگان احتیاط کنند
  • راننده نیسان زیر چرخ‌های کامیون در همدان جان باخت
  • جاده‌های کرمانشاه از امروز شلوغ می‌شود/رانندگان احتیاط کنند
  • هر راننده معترضی ضد انقلاب و اراذل نیست؛ سوخت راننده افغان بیشتر از ایرانی است!
  • جاده‌های استان کرمانشاه لغزنده اند رانندگان احتیاط کنند
  • ◄ انتقاد رانندگان کامیون با سابقه از حذف مدرک دیپلم برای دریافت کارت هوشمند رانندگی
  • محورهای کرمانشاه لغزنده است
  • ◄ کارت هوشمند رانندگان کامیون ؛ بخشنامه جدید و خوشحال کننده برای رانندگان
  • ببینید | فاجعه وسط جاده؛ فرونشست و سقوط یک کامیون مملو از شن و ماسه!
  • جابه‌جایی بیش از ۳۴ میلیون تن کالا از مبادی فارس