Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@00:11:00 GMT

نباید از حق وتو برای توسعه بی عدالتی و فقر استفاده شود

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۷۸۰۷

نباید از حق وتو برای توسعه بی عدالتی و فقر استفاده شود

به گزارش خبرنگار مهر، سمینار علمی «بهبود روابط انسانی در دوران پس از کرونا با الهام از آموزه‌های اسلام و مسیحیت» پیش از ظهر امروز با حضور هیئت بلندپایه شورای جهانی کلیساهای مستقر در ژنو در دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ضرورت دیالوگ از مسائلی است که نیاز به استدلال ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اشتراکاتی که در میان ادیان ابراهیمی وجود دارد همواره به بحث دیالوگ برای تعامل بهتر و هم افزایی بیشتر تأکید می‌شود. این امر در ابعاد مختلف بسیار تأثیرگذار خواهد بود. البته امروز دیالوگ در ادیان آسمانی بلکه در میان ادیان بشری نیز مطرح است.

رمضانی تصریح کرد: امروزه برخی از دانشمندان ایده اخلاق جهانی را مطرح می‌کنند. آن هم به واسطه حداقلی‌هایی که در میان کل جوامع بشری حاکم است. بحث اخلاق جهانی و اصول ۱۲ گانه ای که مطرح می‌شود، حکایت از آن دارد که ما می‌توانیم نوعی از حداقلی‌ها را در میان کل جوامع بشری دنبال کنیم. البته برای تحقق این اصول حاکمیتی که در دنیا وجود دارد نیز باید همکاری کند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت بیان کرد: در این جلسه که فرصت ارزشمندی برای ما ایجاد شده، فکر می‌کنم فرصت‌های طلایی ایجاد خواهد شد تا ما بتوانیم در آینده به دنبال توسعه نوع روابط، سمینارها و مباحث علمی باشیم. قطعاً خروجی آن به مجموعه انسان‌ها بازخواهد گشت. در علوم اجتماعی غرب و شرق این مطلب به اثبات رسیده که آدمیان دوست دارند با یکدیگر زندگی کنند و ارتباط داشته باشند. این با هم زندگی کردن برای تعامل و رفع مشکلات سودمند است.

وی ادامه داد: برای تحقق روابط انسانی باید به دنبال راهکارهای مناسب و متناسب باشیم. به صورت جدی هم باید این بحث پیگیری شود. امروزه بیشتر از هر زمانی جامعه انسانی نیازمند به توسعه ارتباطات است تا بتواند بر مشکلات فائق آید. در دوران کرونا ما این ضرورت را به چشم مشاهده کردیم.

نباید از حق وتو برای توسعه بی عدالتی و فقر استفاده شود

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت گفت: همه مشکلات جامعه بشری به این دلیل است که ما تعریف دقیقی نتوانستیم از انسان دنیای معاصر ارائه دهیم. انسان از معنویت، معرفت و توسعه ارتباطات جدا کردیم و این باعث شد انسان‌ها زیست دیگری را برگزینند و ذائقه آنان تغییر کند. تغییر ذائقه‌ها بر حسب ادبیات مختلف و حاکم در دنیا باعث شد که انسان‌ها از هم فاصله بگیرند.

رمضانی با بیان اینکه بسیاری از انسان‌ها هویت خود را به لحاظ شخصی و اجتماعی گم کردند، اظهار داشت: گم‌شدگی در هویت شخصی و جمعی هر دو برای حیات و زندگی انسان خطرناک است. فقر و گرسنگی، نابودی محیط زیست، ظهور بردگی مدرن در دنیا و تبعیض و بی عدالتی از جمله اموری است که باعث این بی هویتی شده است. اگر حق آزادی و کرامت انسانی مطرح می‌شود از طرفی بحث تبعیض و بی عدالتی نیز مطرح است. بنابراین نباید از حق وتو برای توسعه بی عدالتی و فقر استفاده شود چرا که این با کرامت انسانی حتی با نگاه لیبرالیستی قابل جمع نیست.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت با اشاره به ایده اخلاق جهانی تصریح کرد: می‌طلبد یک بازتعریفی در رابطه با انسان و ارتباطات انسانی داشته باشیم. برای نجات انسان باید نهضت بزرگی رخ بدهد تا شاهد زندگی مسالمت آمیز توأم با عقلانیت و معنویت باشیم. تحقق این امر بیانگر آن است که بشر در نهایت باید به معنویت گرایش پیدا کند. اما امروزه در دنیا با معنویت‌های انحرافی، دنیوی، ستم پذیر و تحجرگرا مواجه هستیم. منظور از معنویت، معنویتی نیست که در آن افراط و تفریط باشد.

در ادامه حجت الاسلام جازاری رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مسئله بهبود روابط انسانی در دوران پساکرونا موضوعی است که به مدت دو سال با برگزاری نشست‌های علمی به بررسی آن خواهیم پرداخت.

وی با بیان اینکه نظام دینی و سازمان دین به عنوان مهمترین عامل مؤثر در بهبود روابط انسانی است، بیان کرد: در ادیان آسمانی مانند یهودیت، مسیحیت و اسلام به مناسک دینی به عنوان وسیله‌ای جهت بازسازی این روابط که در دوران کرونا دچار آسیب شده اشاره‌های جدی گردیده است بر همین اساس بحث بازنشر مناسک دینی، تکیه به جنبه‌های معرفتی و درون گرایانه دین و ترویج صحیح و کارشناسانه دستورات دینی محورهایی است که در بهبود روابط فردی، اجتماعی و خانوادگی در دوران پسا کرونا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

جازاری با اشاره به اینکه در مکتب یهودیت، مسیحیت و اسلام دو دسته مناسک مشاهده می‌شود، گفت: دسته اول مناسک فردی مذهبی و دسته دوم مناسک اجتماعی و جمعی است. بازگرداندن و بازنشر حوزه‌های اجتماعی از آن عرصه‌هایی است که برای بهبود این سلسله از روابط مهم اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت جنبه‌های معرفتی و درون گرایانه دین را دسته دیگر بیان و عنوان کرد: برای بازگشت به کمال انسانی ما نیازمند به جریان‌های باطن گرایانه دین هستیم. این آسیب‌هایی که در دوره کرونا به هویت انسان و روابط فردی، خانوادگی و اجتماعی برخورد کرد بخشی با مناسک جمعی و بخش گسترده‌ای از طریق بازگشت به ماهیت درون معرفت دینی یا عرفان باید التیام پیدا کند، از این جهت این حوزه به عنوان یک حوزه مهم باید مورد ملاحظه و مطالعه قرار بگیرد. بحث ترویج صحیح و کارشناسانه دستورات دینی موضوع دیگر است. ما در جریان‌های دینی مشاهده کردیم آشفتگی‌ها و آسیب‌های دوران کرونا بسیاری از رجال دین را به اهمیت‌های جدیدی توجه داد.

در ادامه پرفسور یوآن سوئکا دبیر کل شورای جهانی کلیسا به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از دغدغه‌های مهم سازمان جهانی کلیسا گفتگوی بین ادیان است از این رو این مساله را با ایران مطرح کرد و در این زمینه همراه خواهد بود.

وی افزود: شورای جهان کلیسا سازمانی معنوی و متشکل از مجموعه‌ای از کلیساهای جهان است و قریب به ۳۰۰ میلیون مسیحی دارد. کارهای اصلی ما این است که به اتحاد دینی بین مسیحیان برسیم و از طریق گفتگو از اختلاف اجتناب کنیم. همانطور که می‌دانید کتاب مقدس مسیحیان یکی است اما قرائت‌های مختلفی از آن می‌شود از این رو است که در میان مسیحیان اختلاف مشاهده می‌شود.

بهبود بخشی به روابط انسانی نیازمند تغییر رفتار است

دبیر کل شورای جهانی کلیسا با توجه به اینکه خداوند می‌خواهد همه انسان‌ها در صلح و صفا باشند چرا که همه مخلوقات یک پروردگار هستیم، گفت: اگر برنامه‌های سازمان جهانی کلیساها را بررسی کنید خواهید دید که حرف ما همان حرفی است که شما بیان می‌کنید. بنابراین نیاز به معنویت و اشتراک گذاشتن آن در دورانی که کرونا شیوع پیدا کرد بسیار مشخص شد. در این ایام فهمیدیم بشریت چقدر شکننده است و ما به عنوان انسان باید با هم ارتباط داشته باشیم و منفک از هم نباشیم. در کرونا بود که انسان‌ها با هم یکی شدند زیرا کرونا بدون اینکه بگوید چه کسی چه دین و زبانی دارد در جامعه بشری نفوذ کرده بود. او نشان داد انسان‌ها همه از اعضای یک خانواده هستند و با یکدیگر برادر و خواهراند.

یوآن سوئکا ادامه داد: گفتگوی بین ادیان یک مساله حیاتی است و تحقق این امر نیازمند به صبر و حوصله است.

در ادامه پروفسور سیمون سین رئیس دانشگاه الهیات سویس گفت: در دنیای که پر از تفرقه و رنج است این گردهم آمدن برای رسیدن به وحدت و صلح بسیار ارزشمند است. ما باید بدانیم چگونه می‌توان روابط انسانی را با رسمیت شناختن انسانیت بهبود بخشید. بهبود بخشی به روابط انسانی نیازمند تغییر رفتار است و این امر با تغییر تصور خودمان به دیگران میسر می‌شود. لازم است با چشم قلب به انسان‌ها نگریست.

وی افزود: کرونا بشریت را به سمتی سوق داد که روابط خود را تقویت کند. قرآن و انجیل منابع غنی هستند که به رسمیت شناختن و درک عمیق را برای ما انسان‌ها را فراهم می‌کند.

در ادامه حجت الاسلام محمد حسن مختاری نماینده رئیس جمهور در هیأت امنای دانشگاه بین الملل اهل بیت گفت: دین و اخلاق دو منشأ و منبع هدایت در جامعه بشری محسوب می‌شوند از این رو این دو موضوع پیوسته بین دانشمندان، متفکران و مکتب‌های فلسفی مطرح بوده است.

کد خبر 5437000 فاطمه علی آبادی

منبع: مهر

کلیدواژه: سمینار آموزشی مسیحیت دانشگاه اهل بیت رضا رمضانی قرآن قرآن کریم فعالیت های قرآنی مبعث جهان اسلام شیعه انقلاب مسابقات قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی رادیو قرآن نشست علمی هیات مذهبی امام کاظم علیه الاسلام دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت روابط انسانی بهبود روابط دانشگاه بین جهانی کلیسا بی عدالتی انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۷۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تربیت و پرورش نیرو علیه استکبار جهانی

آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با اساتید حوزه‌های علمیه و روحانیون و کارمندان عقیدتی سیاسی سپاه انصارالرضا علیه السلام گفت: امروز دعوت به مکتب انبیا بر نوع بشر تأثیر گذاشته و تنها جوابگوی بن بست‌های پیش آمده برای بشر، اسلام است.

او با بیان اینکه لحظه‌ای از تربیت و پرورش نیرو علیه استکبار جهانی غافل نشوید، افزود: امروز حوزه‌های علمیه با همه مشکلاتی که دارند مقابل کفر جهانی و استکبار ایستاده اند و این خروش دانشگاه‌های جهانی از آثار یک جمله امام امت است.

آیت الله عبادی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: انسان تشنه علم آفریده شده و می‌خواهد بداند در عمق زمین و آسمان چه وجود دارد و این نیاز فراگیر است و با آن پیوند و تعهد دارد و فلسفه خلقت انسان همین است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه علم را به شیوه‌ای که انبیا گفته اند به دست آورید، گفت: مشکل اصلی دنیای امروز این است که علوم را بر اساس سرگردانی به دست آورده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • سازمان جهانی بهداشت: حمله به رفح منجر به یک فاجعه انسانی می‌شود
  • بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه توسط وزرای خارجه ایران و استونی
  • ضرورت تربیت و پرورش نیرو علیه استکبار جهانی
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مساله غزه در اجلاس باکو
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • سازمان بهداشت جهانی: حمله به رفح، فاجعه انسانی خواهد بود
  • امام خطر اسراییل و استکبار جهانی را به بشریت گوشزد کرد
  • مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: حمله اسرائیل به رفح یک فاجعه انسانی است