Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@11:18:32 GMT

کوچ زودهنگام عشایر به چهارمحال و بختیاری ممنوع است

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۷۸۱۰

کوچ زودهنگام عشایر به چهارمحال و بختیاری ممنوع است

اصغر احمدی روز چهارشنبه در جلسه کنترل کوچ عشایر استان، افزود: زمان آغاز کوچ عشایر ۲۵ اردیبهشت ماه سال آینده در نظر گرفته شده که با توجه به شرایط جوی و با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان تصمیم‌گیری در خصوص زمان دقیق کوچ انجام می‌شود.

به گفته وی، زمان کوچ عشایر به استان بین پنج تا ۱۵ روز قابل تغییر است و پس از ارزیابی نهایی و تثبیت زمان قطعی کوچ، زمان کوچ عشایر به استان از طریق رسانه‌ها، فضای مجازی و ارسال پیام کوتاه به عشایر و دامداران در استان خوزستان و سایر مناطق عشایرنشین اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآور شد: برای تامین آب و نهاده دامی و علوفه مورد نیاز  عشایر برای دام خود، باید هماهنگی بیشتر از سوی امور عشایر استان انجام شود تا از کوچ زودهنگام عشایر به استان جلوگیری شود.

احمدی افزود: حضور زودهنگام عشایر و دامداران در استان و چرای زودهنگام دام در مراتع، باعث آسیب دیدن و تخریب مراتع و عرصه‌های ملی می‌شود که به دلیل شرایط کم آبی و خشسکالی باید تدابیر لازم در خصوص تامین علوفه و کمک به وضعیت دامداران و عشایر کوچ‌رو انجام شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون تنش آبی در سطح استان مورد تاکید قرار دارد، ادامه داد: آسیب وارد کردن به حوزه منابع طبیعی، بهره‌برداری ناصحیح از آن و تخریب این عرصه‌ها، آثار مستقیم و غیرمستقیم بر حوزه مدیریت آب دارد و این  امر می‌طلبد که از تنش‌های زیست محیطی و منابع طبیعی غافل نشویم.

وی به سوداگری افراد سودجو در مراتع و جنگل‌ها،کوچ زودهنگام، چرای دام مازاد بر مراتع و رعایت نکردن زمان چرای دام به عنوان مهمترین مشکلات حوزه منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: در راستای حفظ منابع طبیعی و حمایت ازدامداران زمان و تقویم کوچ باید اطلاع رسانی شود.

با متخلفان کوچ زودهنگام برخورد قانونی انجام خواهد شد 

مدیرکل امنیتی استاندار چهارمحال وبختیاری هم در این جلسه با اشاره به رعایت زمان کوچ عشایر، گفت: با متخلفان در حوزه کوچ و عشایری که زودتر از زمان کوچ اقدام به کوچ و چرای دام در مراتع داشته باشند، برخورد قانونی می‌شود.

حسین ملک محمدی افزود: زمان دقیق کوچ عشایر به استان در قالب اطلاعیه‌ای از طرف ریاست دادگستری، فرماندهی انتظامی استان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به عشایر اطلاع رسانی می‌شود.

وی تاکید کرد: درصورتی که عشایر زودتر از موعد و بدون رعایت تقویم کوچ، اقدام به کوچ کنند، با اقدامات سلبی همکاران اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و مقامات انتظامی و نظامی مواجه شده و در صورتیکه تخلفات آنها ادامه دار باشد، پرونده چرا متخلفان باطل می‌شود.

مدیرکل امنیتی استاندار چهارمحال وبختیاری به تغییر روش کوچ عشایر از سنتی به خودرویی اشاره کرد و افزود: اداره کل دامپزشکی استان خوزرستان، دامپزشکی منابع طبیعی و آبخیزداری و حمل و نقل و پایانه‌ها باید از صدور بارنامه قبل از زمان کوچ خودداری کنند .

ملک محمدی به فعال شدن گلوگاه‌در ایل‌راه‌های استان و همکاری نیروهای انتظامی، دامپزشکی، امور عشایر و مرکز بهداشت در این گلوگاه‌ها تاکید کرد و گفت: کوچ زودهنگام عشایر به استان باعث تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و همچنین بروز مشکلاتی برای عشایر می‌شود.

دام مازاد۲.۳برابر ظرفیت مراتع چهارمحال وبختیاری است

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه با یادآوری اینکه ۶۶درصد مساحت استان معادل یک میلیون و۹۳ هزار هکتار را مراتع تشکیل می دهد، اظهار داشت: بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰هزار راس دام از  مراتع استان استفاده می کنند که ظرفیت مجاز مراتع استان  ۶۸۰ هزار واحد دامی است.

به گفته محمدرضا محمدی، هم اکنون درآمد و معیشت ثابت و پایدار دامداران  ۵۰۰ هکتار مرتع و ۲۵۰ واحد دامی نیاز است در صورتی که در استان تعداد بهره برداران استان ۲۰ هزار خانوار است.

وی تاکید کرد: تغییر کوچ سنتی به خودرویی و مکانیزه زمینه چرای زودرس را افزایش می دهد.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه آب و خشکسالی مهمترین معضل عشایر است، یادآور شد: باید برای رفع مشکلات عشایر در خصوص علوفه و آب در استان خوزستان بین ۲ استان برنامه ریزی شود تا از کوچ زودهنگام عشایر جلوگیری شود.

 به گزارش ایرنا، یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.

چهارمحال و بختیاری با داشتن بیش از ۱۲۶ هزار نفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و۵۰۰ هزار راس دام سبک دومین استان عشایرنشین کشور بعد از استان فارس است.

عشایر چهارمحال و بختیاری در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند.

برچسب‌ها زندگی عشایری منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری زندگی عشایری منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری منابع طبیعی و آبخیزداری کوچ زودهنگام عشایر چهارمحال و بختیاری چهارمحال وبختیاری عشایر به استان کوچ عشایر اداره کل زمان کوچ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۷۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ مدیر کل محیط زیست استان گفت: این منطقه با همکاری محیط بانان، جوامع محلی و گروه‌های کوهنوردی از زباله پاکسازی شد.
سعید یوسف پور افزود: هفته زمین پاک از ۳ تا ۹ اردیبهشت با شعارمشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین است.

دیگر خبرها

  • پاکسازی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در چهارمحال و بختیاری
  • بلداجی خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری
  • تحقق ۵۰ درصدی تعهد خیرین مدرسه ساز
  • ایجاد هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در لردگان
  • خبر‌های ورزشی ۶ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • سفر استاندار چهارمحال و بختیاری به ناغان