Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در پی درگذشت صدیقه مقدسی مادر شهید و بانوی دانشمند پیام تسلیتی صادر کرد.

مشروح این پیام را در ادامه می‌خوانید:

«در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، زنانی ظهور کردند که توانستند تعریف زن و حضور او در ساحت رشد و تهذیب فردی، ایجاد خانواده متعالی، ولایت و جهاد اجتماعی را بازنمایی و جهانی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیر زنانی که با نشان دادن الگوی سوم زن (زن نه شرقی، نه غربی) ثابت کردند زنان در عین محجبه و شریف بودن می‌توانند در متن و مرکز باشند.

حاجیه‌خانم؛ بانو صدیقه مقدسی که مجاهدت‌های تاریخی و علمی ایشان از تاریخ انقلاب مشهد پاک نخواهد شد، حرکت‌های بزرگ زنان را در عرصه‌های اجتماعی، علمی و خانوادگی رهبری نموده‌است.

درگذشت این بانوی مجاهد را خدمت خانواده ایشان و جامعه بانوان انقلابی تسلیت گفته و از خداوند منان می‌خواهیم روح پاک ایشان را در جوار فرزند شهیدش، غریق رحمت نماید. امید است جامعه زنان و حوزه علمیه با دنبال نمودن دغدغه‌های علمی و انقلابی ایشان، بتواند جای خالی این بانوی مبارز را پر نماید.»

بانو صدیقه مقدسی مادر شهید و بانوی دانشمند، فرزند مرحوم آیت‌الله ابوالحسن شیرازی، نخستین امام جمعه مشهد بود. ایشان بنیانگذار مکتب اسلام شناسی مشهد (در ۱۳۴۷) و از مبارزان پیشگام انقلاب و از رهبران اولین تظاهرات مشهد علیه رژیم ستمشاهی در ۱۷ دی ۵۶ بودند.

متولد ۱۳۲۵ و از نوادگان آیت الله شیخ علی‌محمد بروجردی نجفی، که خود، سال‌ها از دروس خارج فقه و اصول و رجال و درایه و تفسیر و کلام نزد بزرگان حوزه مشهد و تهران بهره برده و از دهه ۴۰ تا کنون، به صدها بلکه هزاران طلبه و دانشجوی خواهر بهره رساند. مدیریت حرکت‌های انقلابی خواهران از سال ۱۳۴۹ در مشهد و رهبری نخستین تظاهرات علیه رژیم ستمشاهی در مشهد (۱۷ دی ۱۳۵۶) و تربیت نیرو برای حرکت‌های مبارزاتی، فعالیت‌های دینی و سیاسی که از جمله در سال ۱۳۵۶ به بازداشت ایشان در ماه رمضان و تحصن علما و خواهران در منزل مراجع مشهد و تعطیلی بازار جهت آزادی ایشان و شاگردان شأن انجامید.

این بانوی مجتهد، بخش خواهران مدرسه عالی شهید مطهری در تهران را در دوره‌های تخصصی و عمومی در سال ۱۳۵۹ راه‌اندازی و سال‌ها مدیریت کرد و علاوه بر آن، طی سال‌های متمادی به تدریس، تحقیق و تربیت صدها شاگرد فعال در این حوزه اقدام کرد.

خاطرات و تاریخ شفاهی این بانوی دانشمند توسط واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گرفته شده است و در آینده نزدیک، در قالب کتابی به همت انتشارات «راه یار» منتشر می‌شود.

کد خبر 5437358 فاطمه میرزا جعفری

منبع: مهر

کلیدواژه: دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی ایران معرفی کتاب رایزنی فرهنگی کتاب و کتابخوانی لبنان محمد مهدی اسماعیلی تازه های نشر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نظامی گنجوی دیپلماسی فرهنگی انتشارات سوره مهر جایزه شهید غنی پور انتشارات شهید کاظمی نقد کتاب ادبیات داستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۷۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح «نور» است یا «زور»؛ روحانیون برای جنگ با که لباس نظامی پوشیده‌اند؟

اگر طرح، طرح نور است و برگرفته از آیه سورۀ نور که قاعدتا باید از نماد نور استفاده شود و اگر «نور» نیست و «زور» است دیگر چرا از قرآن و نور مایه می گذارند؟

آنگونه که عصرایران روایت کرده، تصاویر منتشره از تجمع طلاب و روحانیون در قم در حمایت از برخوردهای انتظامی در مقولۀ حجاب از این منظر مورد توجه قرار گرفته که روحانیون حاضر لباس نظامی پوشیده‌اند. به این بهانه چند نکته را می‌توان طرح کرد:

۱. سابقه داشته که افرادی کفن بپوشند یا روحانیون بلندمرتبه در جبهه لباس نظامی بر تن کنند و مشهورترین تصاویر مورد اخیر مربوط به دهه ۶۰ و حضور آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع و بعد رییس این شورا به اقتضای ریاست جمهوری و مرحوم هاشمی رفسنجانی به عنوان جانشین فرمانده کل قوا در جبهه‌هاست اما این شکل سابقه ندارد. خاصه این‌که به جای عبا لباس نظامی پوشیده‌اند. به عنوان رزمنده البته پیشینه داشته اما به منظور تأکید بر تلفیق رزمندگی و تبلیغ بوده یا سلاح و صلاح با هم. در این فقره اما آن حس منتقل نمی‌شود. همچنین می‌دانیم پوشیدن لباس نظامی نیاز به اجازه و هماهنگی دارد. در جبهه حاوی پیام ایثار و از جان گذشتگی بود و اینجا وجه زور و اجبار آن می چربد.

۲. لباس نظامی یعنی آمادۀ جنگ‌ایم. اما جنگ با که؟ با زنان و و دختران این سرزمین که به هر دلیل پوشش و سبک زندگی دیگری دارند و الزاما انگیزه سیاسی هم ندارند؟ آن هم در حالی که شخص سردار رادان فرمانده کل نیروی انتظامی به صراحت گفته است این طرح جنبه امنیتی و نظامی ندارد و بیشتر فرهنگی است و حتی مایل نیست صرفا انتظامی معرفی شود؟ از این منظر نقض غرض نیست؟

۳. اگر طرح، طرح نور است و برگرفته از آیه سورۀ نور که قاعدتا باید از نماد نور استفاده شود و اگر «نور» نیست و «زور» است دیگر چرا از قرآن و نور مایه می گذارند؟

۴. اگر منظور روحانیون محترم این است که از نیروهای پلیس حمایت می‌کنند چرا لباس کامل آنها را نپوشیده‌اند؟ آیا تصور نمی‌کنند تلفیق لباس نظامی با عمامه در تاریخ شیعه سابقه نداشته باشد؟ حتی شهید محراب آیت‌الله اشرافی اصفهانی با آن سن و سال وقتی در جبهه جنگ با صدام حسین لباس سپاه پوشید کامل پوشید از کلاه استفاده کرد نه عمامه.

۵. هر صنفی باید با زبان خود آن و در مواردی با لباس خاص خود آن شناخته شود. این که طلاب که غالبا به خدمت سربازی نرفته اند یا نمی روند لباس نظامی بپوشند آن هم نه برای مقابله با اسراییل که در حمایت از برخورد با زنان و دخترانی که پوشش مطلوب آنان را رعایت نمی‌کنند چه تصویری از آنان در ذهن شماری از مردم خاصه زنان و دختران مورد نظر در این «جنگ»! ترسیم می‌کند؟

۶. این نکته البته قابل درک است که بعد از آن که جمعیت قابل توجهی در حمایت از طرح نور در تهران گرد نیامد چون بسیاری از خانم‌های چادری مثل سابق مایل نیستند در حمایت از برخوردهای پلیسی تجمع کنند جای دیگر این تجمع را شکل دادند و نه با محوریت خانم ها بلکه با روحانیون لباس نظامی پوشیده که طبعا وجه صنفی و طبقه ای‌ دارد و قاعدتا در موضوع مرتبط با زنان اگر خانم‌ها حمایت کنند موثرتر است تا مردان آن هم با تلفیق لباس نظامی و روحانیت.

۷. برداشت نویسنده این است که طرح جاری تنها برای آن است که تلقی مخالفت علنی با حکومت درنگیرد و در این حد رعایت کنند کفایت می کند تا جایی که به لطیفه گفته می شود اگر می توانستند عکس مهسای طفلک را به عنوان حجاب کنونی مقبول منتشر می‌کردند به همین خاطر فرماندهی کل نیروهای انتظامی اصرار دارد موضوع نظامی و انتظامی و پلیسی نیست و فرهنگی است و آن وقت وسط این معرکه طلاب آمده‌اند و لباس نظامی پوشیده‌اند!

دیگر خبرها

  • قالیباف درگذشت آیت‌الله نجفی تهرانی را تسلیت گفت
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه درپی درگذشت همسر آیت الله سیدمصطفی خمینی
  • طرح «نور» است یا «زور»؛ روحانیون برای جنگ با که لباس نظامی پوشیده‌اند؟
  • تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • ببینید | پیام مقاومت به شیوه بانوی فلسطینی
  • اولین نشست رسالت اندیشی دفتر بانوان جبهه فرهنگی گیلان برگزار شد
  • پیام مقاومت به شیوه بانوی فلسطینی + فیلم