Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مجیدرضا حریری» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اکنون مبادلات تجاری ما با چین به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است که نشان می‌دهد به دلایل فشارهای تحریمی و مشکلاتی که در ساختار تجارت خارجی ما پیش‌آمده، نتوانستیم از ظرفیت‌های رابطه با چین حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی ادامه داد: امید است با رفع تحریم‌های بین‌المللی در حوزه تجارت خارجی، بقیه ظرفیت اقتصادی را فعال کنیم تا به هدف‌گذاری دو کشور که در سفر رئیس‌جمهوری چین به ایران تعیین شد و روی قرارداد ۱۶۰ میلیارد دلاری برای آینده دو کشور توافق شد، سرعت ببخشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو اتاق ایران با بیان اینکه اسناد همکاری‌ها و تفاهم‌نامه‌ها می‌تواند به توسعه روابط دو کشور کمک کند، تأکید کرد: ما نمی‌توانیم واقعیت موجود و موانع سر راه تجارت خارجی با دنیا را نادیده بگیریم چراکه موانع جدی در سه بخش سیستم بانکی بین‌المللی، سیستم حمل‌ونقل و بیمه برای ایران وجود دارد؛ یعنی هیچ تجارت سالمی بین بنگاه‌های اقتصادی شکل نمی‌گیرد مگر اینکه مشکلاتی که در این سه بخش وجود دارد، برطرف شود.

وی با بیان اینکه چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی و مواد خام در دنیاست، افزود: ایران در بخش صادرات نفت، محصولاتی نفتی و مواد معدنی شریک اول چین در دنیا محسوب می‌شود ضمن اینکه رابطه سیاسی بسیار خوبی با چین داریم پس مانع سیاسی نداریم، اما چنانچه اختلاف دیدگاه سیاسی هم با چین داشتیم، بازهم چین شریک اول تجاری ما بود.

رئیس اتاق ایران و چین با اشاره به اینکه در منطقه خلیج‌فارس، ما شریک پنجم چین محسوب می‌شویم، افزود: مبادلات اقتصادی سایر کشورهای منطقه با چین بیشتر از ایران است، با اینکه به لحاظ سیاسی در اردوگاه غرب قرار می‌گیرند، اما تبادلات تجاری بیشتری با چین دارند و اکنون عربستان شریک اول تجاری چین محسوب می‌شود و امارات، قطر عراق و ترکیه نیز در رده‌های بعدی تبادلات اقتصادی با چین قرار می‌گیرند.

حریری یادآور شد: گرچه ما با چین ارتباط سیاسی و امنیتی خوبی در سطح بین‌الملل داریم اما اگر این ارتباط هم نبود، باز چین به لحاظ اقتصادی شریک استراتژیک ما بود و بیشترین مبادله را با این کشور داشتیم.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه چین ازنظر تجارت بین‌المللی قدرت اول دنیا و ازنظر مجموعه اقتصاد نیز دوم دنیاست و در آینده نزدیک حتی به اقتصاد اول دنیا تبدیل هم می‌شود، افزود: مجموعه این ظرفیت‌ها سبب می‌شود که با چین رابطه اقتصادی خوبی داشته باشیم و می‌توان گفت میزان مبادلات فعلی که با این کشور داریم تنها بخشی از ظرفیت مبادله است و بخش‌های بیشتر آن، همچنان باقی است و باید به سرعت فعال شود.

وی با تأکید بر اینکه در همه بخش‌های اقتصادی باید رابطه با چین را گسترش دهیم، افزود: در تجارت خارجی اعم از نفتی، غیرنفتی و صادرات، بزرگ‌ترین خریدار نفت ما چین است و به تنهایی ۳۹ درصد از صادرات غیرنفتی یعنی حدود یک‌سوم صادرات غیرنفتی ما به چین اختصاص دارد. اما نکته اینجاست که به دلیل فشارهای بین‌المللی، مجموعه تجارت خارجی ما هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود و هر قدر اندازه تجارت خارجی ما بزرگتر شود، سهم چین هم بیشتر می‌شود، به‌ویژه در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، توریسم، مبادله فنّاوری، نفت و غیره، فرصت‌های بسیاری است که به دلایل فشارهای بین‌المللی آن‌طور که انتظار داشتیم، رشد نکرده و اگر این ظرفیت‌ها آزاد شود و فشارها برداشته شود، تجارت ما با چین به‌ویژه در بخش‌هایی که ذکر شد، حتماً بیشتر می‌شود.

حریری با اشاره به مذاکرات وین نیز گفت: طبیعی است که هر قدر دولت‌ها با هم خوب باشند، به رفع سریع‌تر موانع تحریمی کمک می‌شود چراکه این بنگاه‌های اقتصادی هستند که با هم کار می‌کنند و روابط مطلوب سیاسی فضا را برای تبادلات اقتصادی هموارتر می‌کند چراکه بنگاه‌ها به دنبال منافع اقتصادی هستند و کار کردن با یک کشور تحت فشار، کار را برای آنها مشکل می‌کند.

برچسب‌ها ایرنا اتاق ایران سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایرنا اتاق ایران سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین ایرنا اتاق ایران سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین تجارت خارجی اتاق ایران بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۸۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها

به نقل از خبرگزاری افه، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مراسمی در کاراکاس به مناسبت روز جهانی کارگر گفت: ما در این دوره چهار ماهه (بازه زمانی بین ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴/ اوایل دی تا اوایل اردیبهشت)، بیش از دو میلیارد دلار ضرر داشتیم.

مادورو با رد «باج‌خواهی دائمی امپراتوری آمریکای شمالی»، مخالفان دولت از جناح «راست افراطی» از جمله ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون را متهم کرد که اعمال «تحریم‌های جدید» علیه شرکت نفت دولتی این کشور (Pdvsa) را از دولت آمریکا خواستار شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با این حال اطمینان داد که «هیچکس و هیچ چیز» نمی‌تواند رشد اقتصاد و صنعت نفت این کشور را متوقف کند؛ رشدی که هر چند «با سرعت کمتر» از حد انتظار، در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ «حفظ شد».

در این راستا، مادورو پیش‌بینی کرد این کشور با اتکا به «تلاش‌های خود»، سال ۲۰۲۴ را با تولید نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بست که در مقایسه با ۸۷۴ هزار بشکه در روز، در مارس گذشته (اسفند- فروردین)، افزایش ۳۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین افزود که در این کشور «الگوی اقتصادی متنوع و جدیدی متولد شده است که رشد آن را تضمین می‌کند» و «به تحریم‌ها و مجوز‌های ایالات متحده وابسته نیست»، که «در نظر دارد یک مدل استعمارگری را تحمیل کند».

دولت آمریکا به تازگی (۱۷ آوریل/ ۲۹ فروردین) اعلام کرد که بخشی از تحریم‌های لغو شده بر نفت و گاز ونزوئلا را دوباره فعال می‌کند. این تصمیم واشنگتن پس از متهم کردن رئیس جمهوری ونزوئلا به عمل نکردن به تعهد‌های انتخاباتی خود با رد صلاحیت ماریا کورینا ماچادو نماینده مخالفان اتخاذ شد.

به این ترتیب، مجوز عمومی ۴۴ (Licencia General ۴۴) که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده بود و به مدت شش ماه به کاراکاس اجازه داده بود تا نفت و گاز خود را در بازار‌های بین‌المللی به فروش برساند، از روز پنج‌شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) منقضی شد. شرکت‌هایی که تحت تاثیر این لغو معافیت از تحریم‌ها قرار می‌گیرند، تا ۳۱ مه (۱۱ خرداد) فرصت خواهند داشت تا عملیات‌های خود را به پایان برسانند.

همچنین شرکت‌هایی که می‌خواهند همچنان با شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) معامله انجام دهند، نیاز به مجوز انفرادی از خزانه‌داری ایالات متحده دارند تا به صورت موردی ارزیابی شود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتقاد از تصمیم واشنگتن مبنی بر تمدید مجدد تحریم‌ها علیه کاراکاس، دولت آمریکا را متهم کرد که به تعهد‌های مربوط به لغو «همه تحریم‌های جنایتکارانه» اعمال شده علیه این کشور حوزه کارائیب عمل نکرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزیی، ایران قوی را بسازد
  • جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزئی، ایران قوی را بسازد
  • ابوترابی فرد: عملیات وعده صادق شاهکار نبرد فضایى چندلایه بود/ این ظرفیت نظامى در شدیدترین تحریم‌هاى بین‌المللى خلق شد
  • معرفی فرصت‌های صادراتی استان بوشهر در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • حجم تجارت خارجی ایران در سال قبل ١۴٠ میلیارد دلار بود
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • افزایش حجم تجارت خارجی ایران نسبت به سال گذشته
  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران