Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها _ مریم جعفری الوستانی: علی رغم وفور نعمات الهی در استان گلستان، روستاییان این استان با معضلات زیادی در حوزه‌های مختلف روبرو هستند که با توجه به سفر هیات دولت به گلستان انتظار می‌رود، با تامین اعتبارات لازم و نگاه حمایت‌گرانه، موانع موجود در این روستاها رفع شود.

طبق گفته‌های معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان حدود ۴۷ درصد از جمعیت استان گلستان را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد، که این امر بیانگر تاثیر فراوان روستاها در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و گردشگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عفت همدم از وجود دهیاری در ۹۸ روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان خبر داد و بیان این حقیقت ضروری است که احداث دهیاری یکی از اقدامات ثمربخش دولت بود که توانست در سامان دهی و توسعه روستاها تاثیر فراوانی بگذارد اما موانع زیادی در طول سال‌ها سد راه روستائیان این کشور وجود بوده است.

رفع موانع موجود در روستاها همواره در دستور کار مسئولان قرار داشته و زیرساخت‌هایی برای توسعه روستاها ایجاد شده است. متولیان امر تاکنون با اجرای طرح هادی در مناطق روستایی گلستان توانسته‌اند قدم‌های خوبی در راستای رونق روستایی بردارند اما ادامه این طرح نیازمند نگاه ویژه مسئولان و تخصیص اعتبارات مناسب است.

با توجه به سفر هیات دولت به استان گلستان ضروری است که پشتیبانی از صنعت کشاورزی و دامداری هم به عنوان مشاغل مولد روستایی در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد تا شاهد رشد و توسعه این صنعت در استان باشیم.

حفر چاه عمیق و رفع خطر محورهای عبوری

دهیار روستای کلاجان سادات در گفتگو با خبرنگار مهر رفع معضلات موجود در راه بین مزارع روستا را از مطالبات مردم این روستا دانست و افزود: با توجه به کثرت مزارع کشاورزی در روستای کلاجان سادات، بیش از ده سال است که راه‌های بین مزارع استان تخریب شده و نیازمند بازسازی است.

در صورت عدم رفع موانع موجود در روستاها سالانه عده کثیری از مردم به شهرها مهاجرت می کنندمیلاد میرموسوی افزود: کشاورزی در این روستا جزو مشاغل اصلی مردم بوده که در صورت عدم رفع موانع موجود در این حوزه سالانه عده کثیری از مردم به شهر مهاجرت می‌کنند.

وی افزود: عدم وجود چاه‌های عمیق آب در این روستا و صادر نکردن مجوز برای حفر چاه، موجب شده تا عده زیادی از کشاورزان با فروش زمین‌های کشاورزی دست به تغییر شغل بزنند.

دهیار روستای کلاجان سادات ادامه داد: از دیگر معضلات موجود در روستای ما که نیازمند نگاه ویژه مسئولان است، ایجاد زیرساخت‌های مناسب در محورهای عبوری روستا است.

میرموسوی تصریح کرد: دوربرگردان نودیجه در ۱۰ کیلومتری شهرستان گرگان یکی از محورهای پرتردد و حادثه خیز استان گلستان بوده که محل گذر بیش از ۱۲ هزار خانوار است.

وی افزود: این مسیر به ۵۴ روستا منتهی می‌شود و هر ساله عده زیادی از مردم روستای کلاجان سادات و سایر روستاهای همجوار در این مسیر جان خود را از دست می‌دهند.

دهیار روستای کلاجان سادات مهم‌ترین معضل روستاییان را مشکلات معیشتی عنوان کرد و گفت: قشر روستایی در استان گلستان نیازمند نگاه ویژه مسئولان هستند زیرا روستا قلب تپنده اقتصاد، فرهنگ و گردشگری کشور است.

معضلات موجود در شبکه‌های مخابراتی

از دیگر معضلات موجود در روستاهای استان می‌توان به زیرساخت‌های نامناسب ارتباطات اشاره کرد. با توجه به شیوع ویروس کرونا و غیرحضوری شدن مدارس در سراسر کشور، دانش آموزان موظف به حضور در کلاس از راه دور و به صورت اینترنتی هستند. اما به دلیل آنتن دهی نامناسب شبکه‌های مخابراتی، دانش آموزان روستایی عموماً با مشکلاتی زیادی مواجه می‌شوند.

زهرا کوهکن از اهالی روستای قوشکرپی از توابع شهرستان علی آبادکتول است. وی مادر دو دانش آموز بوده که موظف هستند به صورت آنلاین در کلاس درس شرکت کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: از زمانی که کلاس‌های مدارس به صورت اینترنتی برگزار شد فرزندان من با معضلات زیادی روبرو شده‌اند.

کوهکن در ادامه افزود: عدم آنتن دهی موجب شده بود تا برخی از معلمان نسبت به برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری اقدام کنند که با توجه همه گیری ویروس کرونا، این مسأله موجب نگرانی خانواده‌ها شده است.

این ساکن روستای قوشکرپی از مهاجرت تعداد زیادی از اهالی این روستا به شهرها و استان‌های همجوار گلستان خبر داد و گفت: با توجه به کمبود آب و افزایش قیمت هزینه‌های کشاورزی، این صنعت در روستا کاهش چشمگیری یافته که در این راستا عده زیادی از اهالی قوشکرپی به دلیل بیکاری مجبور به مهاجرت به شهر می‌شوند.

پشتیبانی از صنایع تولیدی

استان گلستان یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌رود. وجود صنایع تولیدی در رونق و رشد اقتصاد این استان می‌تواند تاثیرات فراوانی داشته باشد. توسعه استان نیازمند پشتیبانی از صنایع تولیدی است. اهالی روستای اونق یلقی علیا از توابع شهرستان آق قلا نقش پررنگی در تولید صنایع چوبی استان گلستان دارند.

دهیار روستای اونق یلقی علیا در خصوص رونق اقتصادی روستا و استان از طریق صنایع تولیدی به خبرنگار مهر گفت: عده زیادی از مردم روستای اونق یلقی علیا به حرفه تولید مبلمان و محصولات چوبی مشغول هستند که این امر در توسعه اقتصاد روستا نقش موثری داشته است.

خدر یلقی افزود: در این روستا بیش از ۵۰ کارگاه صنایع چوبی وجود دارد که بستر مناسبی برای اشتغال جوانان است.

وی افزود: یکی از مطالبات ما از مسئولان امر حمایت و پشتیبانی از این مشاغل با ارائه تسهیلات مناسب و ایجاد بسترهایی برای توسعه اشتغال در روستا است.

دهیار روستای اونق یلقی علیا تخصیص اعتبارات کافی برای زیباسازی این روستا را از دیگر مطالبات مردمی اونق یلقی علیا دانست و در این خصوص گفت: با توجه به وجود کارگاه مبل سازی در این روستا، همه روزه عده زیادی از مردم استان گلستان به منظور خرید محصولات چوبی به اونق یلقی مراجعه می‌کنند که سیمای نامناسب روستا تاثیر زیادی در عدم حضور مشتریان دارد.

یلقی ادامه داد: تاکنون در این روستا با ایجاد بسترهای اشتغال برای جوانان از مهاجرت آنها به شهر جلوگیری شده که ادامه این روند نیازمند توجه ویژه مسئولان و پشتیبانی از کارگاه‌های تولیدی مردم اونق یلقی علیا است.

عدم حمایت از کشاورزان

یکی از اهالی روستای حاجی آباد از توابع شهرستان علی آباد کتول هم در گفتگو با خبرنگار مهر از عدم حمایت مسئولان از کشاورزان سخن گفت و افزود: من سال ها است در روستای حاجی آباد به کشاورزی مشغول هستم، معضلات کمبود آب از یک طرف و افزایش قیمت تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی در طرف دیگر، مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده است.

جواد حاجی آبادی ادامه داد: کاهش میزان تسهیلات و افزایش سود آن موجب شده تا عده زیادی از کشاورزان روستای حاجی آباد، نسبت به فروش مزارع خود اقدام کرده و تغییر شغل دهند.

وی افزود: جدا از فشارهای اقتصادی، حادثه آفرین بودن محورهای عبوری روستا که به مزارع کشاورزی منتهی می‌شود، سختی این شغل را در حاجی آباد دو چندان کرده است.

حاجی آبادی بیان کرد: تعریض محورهای عبوری روستای حاجی آباد که علاوه بر مزارع، به چند روستای دیگر هم منتهی می‌شود از مطالبات جدی مردم و کشاورزان روستای حاجی آباد است که باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

دهیار روستای محمدآبادکتول هم ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای کشاورزی را از مطالبات مردم این روستا عنوان کرد و گفت: بسیاری از ماشین آلات و ادوات کشاورزی در روستا فرسوده شده که برای بازسازی و جایگزینی آنها نیازمند اعتبارات ویژه ای هستیم.

ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به افزایش جمعیت مردم روستا نسبت به سال‌های گذشته برای جبران کمبود آب، حفر چاه‌های عمیق ضرورت دارد که این موضوع نیازمند نگاه ویژه مسئولان امر است.

وی در ادامه افزود: روستای محمدآباد جزو روستاهای گردشگری است که محور اصلی آن به ۱۳ روستای بخش کمالان منتهی می‌شود به همین دلیل بهسازی و تعریض محورهای عبوری محمد آباد، به دلیل جلوگیری از حوادث جاده‌ای یکی از نیازهای جدی مردم روستا است.

طبق سخنان دبیر مجمع نمایندگان گلستان در ماه‌های گذشته، این استان جزو سه استان فقیر کشور است، با این وجود بدیهی است که رفع موانع اقتصادی و معیشتی جزو اصلی ترین مطالبات مردم و علی الخصوص جمعیت روستایی گلستان باشد اما این امر دلیل بر عدم مشکلات فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و عمرانی در روستاهای گلستان نیست. اولویت روستاییان گلستان پشتیبانی از تولید و رفع موانع اقتصادی است که تحقق آن نگاه دلسوزانه و ویژه مسئولان کشوری و استانی را می‌طلبد.

کد خبر 5436001

منبع: مهر

کلیدواژه: گرگان رئیس جمهور روستا سفر استانی سیدابراهیم رئیسی مشکلات روستاها مطالبات مردمی وزارت امور روستایی ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه آمار کرونا مبعث شیوع کرونا گرگان اردبیل سفر استانی واکسن کرونا مشهد سانحه تصادف لیگ برتر فوتبال ایران گردشگری نیازمند نگاه ویژه مسئولان گفتگو با خبرنگار مهر روستای حاجی آباد معضلات موجود موانع موجود محورهای عبوری صنایع تولیدی استان گلستان دهیار روستای مطالبات مردم منتهی می شود عده زیادی مردم روستا رفع موانع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۸۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای ساسنگ در استان گلستان


دیگر خبرها

  • کارگران ستون فقرات تولید در کشور هستند
  • روستای ساسنگ در استان گلستان
  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • آئین گرامیداشت روز شوراها در گناوه برگزار شد
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • اجتماع خانوادگی و مردمی در مرکز گلستان در حمایت از اجرای طرح ملی «نور» + فیلم
  • حمایت مردم گلستان از طرح نور
  • انتظار ۱۰ ساله مردم ۳۰ روستا برای تکمیل پل سوخته سرا پایان رسید
  • شعار سال یک راهبرد اجرایی برای حل مشکلات است