Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

کیوسک بین الملل تابناک: درخواست وزارت خارجه برای خروج فوری ایرانی ها از اوکراین، پیشنهاد ترامپ برای کسب درآمد آمریکا از جنگ اوکراین، افزایش قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۱۱۳ دلار، پیام آمریکا به اسرائیل درباره اموال تحریم شده روسیه و برگزاری تمرین مشترک هوایی عربستان سعودی و آمریکا از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درخواست وزارت خارجه برای خروج فوری ایرانی ها از اوکراین

روابط عمومی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) ۱۱ اسفند ماه در اطلاعیه‌ای و در پی اطلاعیه‌های قبلی وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف اعلام کرد: همانگونه که پیش از این نیز با توجه به روند تحولات نظامی در اوکراین، از تمامی ایرانیان مقیم و دانشجویان درخواست شده بود از اوکراین خارج شوند، با این وجود هنوز شمار کمی از هموطنان ایرانی برای خروج از اوکراین اقدام نکرده‌اند.

گفتنی است روز سه‌شنبه اولین پرواز اختصاصی جهت انتقال هموطنان ایرانی مقیم اوکراین از لهستان وارد تهران شد.

روابط عمومی وزارت امور خارجه در ادامه این اطلاعیه اکیدا از هموطنان ایرانی که هنوز در شهرها و روستاهای اوکراین حضور دارند، خواسته به سرعت این کشور را از مرزهای رومانی، مولداوی، مجارستان، اسلواکی و لهستان ترک کنند.

همچنین در این اطلاعیه از هموطنان درخواست شده است، در صورت هرگونه سؤال درمسیر ترک اوکراین با شماره تلفن‌ها و واتس آپ زیر تماس بگیرند:

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی یف ۰۰۳۸۰۶۳۰۴۴۹۰۲۹

وزارت امور خارجه ۰۰۹۸۲۱۶۱۱۵۳۱۴۴

واتساپ وزارت امور خارجه ۰۰۹۸۹۳۵۱۱۹۰۴۰۲

گفتنی است «منوچهر مرادی» سفیر ایران در کی‌یف نیز امروز در پیامی ویدئویی با بیان این‌که همه هموطنان ایرانی در اوکراین در سلامت کامل به سر می‌برند، گفت: به خدمات خود برای اعزام آخرین نفر از ایرانیانی که مایل به خروج از این کشور هستند، ادامه می‌دهیم.

پیشنهاد ترامپ برای کسب درآمد آمریکا از جنگ اوکراین

رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته چنانچه او رئیس‌جمهور می‌بود کشورش با استفاده کردن از تحریم‌های نفتی علیه روسیه می‌توانسته در شرایط نفتی پول به دست آورد.

ترامپ که با شبکه «فاکس‌بیزنس» مصاحبه می‌کرد خواستار آن شده که با توجه به حمله روسیه به اوکراین هیچ کشوری از روسیه نفت نخرد. او گفته چنانچه رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌بود «به همه نفت صادر» می‌کرد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا بار دیگر به تکرار این ادعا پرداخت که اگر رئیس‌جمهور می‌بود هرگز حمله به اوکراین رخ نمی‌داد. او در پاسخ به این سوال که ایا «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا باید بخش نفت روسیه را تحت تحریم قرار دهد گفت: «ما باید در ایالات متحده این فرصت را باز کنیم و کسی نباید نفت از روسیه بخرد.»

وی در ادامه گفت: «او (بایدن) باید این فرصت را باز کنید-- به سرعت قابل انجام است. کشور ما در این وضعیت می‌توانست کلی ثروت به دست بیاورد و بیش از هر زمان دیگر به پول دست پیدا کند.»

افزایش قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۱۱۳ دلار

همزمان با نگرانی سرمایه‌گذاران از تداوم حمله روسیه به اوکراین، بهای جهانی نفت روز چهارشنبه به بشکه‌ای بیش از ۱۱۳ دلار رسید و قیمت گاز طبیعی نیز رکورد جدیدی را ثبت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نفت برنت دریای شمال در معاملات امروز به بشکه‌ای ۱۱۳.۰۲ دلار رسید که بالاترین قیمت طلای سیاه از سال ۲۰۱۴ محسوب می‌شود در حالی که بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت نیز در نیویورک به ۱۱۱ دلار و ۵۰ سنت رسید.

این در حالی است که در اواخر امروز قرار است نشست اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با سایر تولیدکنندگان اصلی از جمله روسیه برگزار شود و تولیدکنندگان درباره افزایش تولید برای مقابله با افزایش قیمت‌ها گفت‌وگو کنند.

جو بایدن رییس جمهور آمریکا اعلام کرده که آمریکا به جمع ۳۰ کشور عضو دیگر آژانس بین‌المللی انرژی خواهد پیوست که قصد دارند برای پاسخ به تقاضای فزاینده در بازار، ۶۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک خود را در بازار عرضه کنند. با این حال تحلیلگران اعتقاد دارند که این اقدام تاثیر محدودی بر بازار خواهد داشت.

کارستن فریستچ تحلیلگر کارمزبانک گفت: جنگ در اوکراین که روسیه با شدت فزاینده در حال انجام است، باعث افزایش سرسام آور قیمت نفت شده است.

همزمان بهای گاز طبیعی نیز با ۵۰ درصد افزایش برای اولین بار به رکورد ۱۹۴.۷۱۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید.

فواد رزاق زاده، تحلیلگر ThinkMarkets به خبرگزاری فرانسه گفت: بازارهای انرژی به طور جدی متزلزل شده است و قیمت گاز نیز افزایش یافته است.

وی افزود: چشم انداز بازار از ترس بزرگ (الف) این است که کشورهای غربی واردات نفت و گاز از روسیه را ممنوع کنند یا (ب) روسیه در پاسخ به تحریم‌های اقتصادی خود اقدام به قطع صادراتش به اروپا کند.

روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز طبیعی در دنیاست و یکی از صادرکنندگان اصلی انرژی به اروپا در کنار سایر منابع خام طبیعی از جمله آلومینیوم است.

قیمت جهانی آلومینیوم که در بسیاری از وسایل از جمله قوطی نوشابه و تجهیزات هواپیمایی کاربرد دارد، ظرف روزهای گذشته به ۳ هزار و ۵۵۲ دلار در هر تن رسیده است. این بالاترین قیمت آلومینیوم در طول تاریخ است.

از سوی دیگر از آنجایی که هم روسیه و هم اوکراین از تولیدکنندگان بزرگ گندم و ذرت در دنیا هستند، بهای این ۲ کالای اساسی نیز رشد قابل توجهی در بازارهای بورس کالایی داشته است.

پیام آمریکا به اسرائیل درباره اموال تحریم شده روسیه

رسانه‌های عبری زبان از پیام مهم آمریکا به مقامات رژیم صهیونیستی درباره اموال تحریم شده روسیه و جلوگیری از تحویل این اموال به بانک‌های این رژیم پرده برداشتند.

خبرگزاری فلسطینی "سما" به نقل از رسانه‌های عبری زبان اعلام کرد؛ آمریکا در پیامی از مقامات رژیم صهیونیستی خواسته است تا اطمینان حاصل کنند که اموال و مبالغ تحریم شده روسیه به بانک‌های این رژیم منتقل نمی‌شود.

طبق این گزارش، یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از وزرای دولت این رژیم خواسته است که هنگام دریافت درخواست کمک از سوی بازرگانان روسی که نامشان در فهرست تحریم‌های آمریکا درج شده و برخی از آنها در گذشته به اسرائیل کمک مالی کرده‌اند، مراقب و هوشیار باشند.

سایت عبری زبان یدیعوت آحارونوت نیز در این باره نوشت: دولت اسرائیل یک تیم ویژه متشکل از وزیران تشکیل داده است تا بر روی پیامدهای اعمال تحریم‌های بین‌المللی بر روسیه و تأثیر آن بر اقتصاد اسرائیل کار کند.

این رسانه گزارش داد: این تیم توسط وزارت امور خارجه اداره می‌شود و نمایندگانی از وزارت دارایی، وزارت جنگ، بانک اسرائیل و وزارت دیاسپورا حضور خواهند داشت.

یدیعوت آحارونوت همچنین اعلام کرد: آمریکا پیام‌های مختلفی را برای مقامات اسرائیل ارسال کرده و از آنها خواسته‌ است تا اطمینان حاصل کنند که اموال و مبالغ تحریم شده روسیه به بانک‌های اسرائیل منتقل نمی‌شود.

یک مقام سیاسی صهیونیستی در این باره گفت: بانک اسرائیل تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی انجام خواهد داد.

برگزاری تمرین مشترک هوایی عربستان سعودی و آمریکا 

عربستان سعودی از اعزام شش فروند جنگنده خود به پایگاه هوایی «نلس» در خاک آمریکا برای مشارکت در تمرین نظامی «پرچم قرمز-۲۰۲۲» که به مدت ۲۵ روز به طول خواهد انجامید خبر داد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) سرگرد ستاد «طلال بن عبدالعزیز بن بندر آل سعود» در این باره گفت که شش جنگنده چند کاره اف-۱۵ از جدیدترین نوع خود به همراه تیم‌های پشتیبانی و فنی وارد مکان تمرین شده‌اند.

به گفته وی این هشتمین حضور نیروی هوایی عربستان سعودی در این تمرین نظامی مشترک است. او گفت که قرار است در این رزمایش در حوزه عملیات جنگ الکترونیک پیشرفته و مقابله با اهداف خصمانه هوایی و پدافند و بررسی آخرین تاکتیک‌های دشمن و راههای مقابله با آن تمرین صورت گیرد.

به گفته این مقام نظامی سعودی، قرار است تا تهدیدات شبیه‌سازی شود تا شرکت کنندگان بتوانند میزان توانایی جنگاوری خود را سنجیده و برای عملیات در عرصه واقعی آماده باشند.

در تاریخ ۲۹ بهمن ماه نیز رسانه‌های سعودی اعلام کردند که جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور یک بمب‌افکن آمریکایی را بر فراز دریای سرخ همراهی کرده‌اند. ریاض طی بیانیه‌ای رسمی ادعا کرده بود که این همراهی در چارچوب تداوم همکاری‌ها بین نیروی هوایی ریاض و واشنگتن صورت گرفته و هدف از آن حفاظت از امنیت و ثبات منطقه است.

کشورهای عربستان سعودی و آمریکا به طور سالیانه در چندین رزمایش نظامی حضور دارند که آخرین آن در 12 بهمن ماه با نام «IMX/CE ۲۰۲۲» توسط ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در منطقه با مشارکت ۶۰ کشور آغاز شده، که عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی نیز در آن مشارکت داشتند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اوکراین اختلاف روسیه و اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین زهره فکور صبور ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین تحولات اوکراین مذاکرات وین اوکراین اختلاف روسیه و اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین زهره فکور صبور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۸۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین

ناظران تحریم‌های سازمان ملل متحد در گزارشی به کمیته شورای امنیت مدعی شدند بقایای موشکی که ۲ ژانویه در شهر خارکیف اوکراین فرود آمد، از یک موشک بالستیک سری Hwasong-۱۱ کره‌شمالی بود.

به گزارش ایسنا، در این گزارش ۳۲ صفحه‌ای که نسخه‌ای از آن دوشنبه به دست خبرگزاری رویترز رسید، آمده است ناظران تحریم‌های سازمان ملل «به این نتیجه رسیدند بقایای به دست آمده از موشکی که ۲ ژانویه ۲۰۲۴ در خارکیف اوکراین فرود آمد، از موشک سری «هوآسونگ-۱۱» (Hwasong-۱۱) کره‌شمالی ناشی می‌شود و این نقض تحریم تسلیحاتی کره‌شمالی است.»

هیئت‌های روسیه و کره‌شمالی در سازمان ملل در نیویورک به درخواست ناظران تحریم‌ها برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخ ندادند.

کره‌شمالی که به طور رسمی به‌عنوان جمهوری دموکراتیک خلق کره شناخته می‌شود، از سال ۲۰۰۶ تحت تحریم‌های سازمان ملل به دلیل موشک‌های بالستیک و برنامه‌های هسته‌ای خود قرار گرفته و این اقدامات در طول سال‌ها تقویت شده است. روابط نظامی پیونگ‌یانگ-مسکو هم بعد از جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ بیش از پیش تقویت شده اما طرفین جزئیات همکاری‌های خود را علنی نکرده‌اند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که سه ناظر تحریم‌ها اوایل ماه جاری برای بازرسی بقایای یافت شده به اوکراین سفر کردند و هیچ مدرکی دال بر ساخت این موشک در روسیه پیدا نکردند. آنها نمی‌توانستند به‌طور مستقل تشخیص دهند که موشک از کجا پرتاب شده و همچنین نمی‌دانستند چه طرفی آن را پرتاب کرده است.

با این حال آنها بعدا در گزارش ۲۵ آوریل به کمیته تحریم‌های کره‌شمالی در شورای امنیت مدعی شدند: «اطلاعات در مورد مسیر ارائه شده توسط مقامات اوکراینی، نشان می‌دهد که این موشک از داخل خاک فدراسیون روسیه پرتاب شده است. و اگر این موشک در کنترل نیروهای روسیه بوده باشد، اصابت در چنین نقطه‌ای احتمالا نشان‌دهنده این است که از سوی طرف‌های مرتبط با فدراسیون روسیه تهیه شده است. این می‌تواند نقض تحریم تسلیحاتی علیه کره‌شمالی باشد که سال ۲۰۰۶ معرفی شد.»

ایالات متحده و متحدانش، کره‌شمالی را به انتقال سلاح به روسیه برای استفاده علیه اوکراین متهم کرده‌اند، با این حالی مدرکی در اثبات ادعای خود ارائه نمی‌کنند. مسکو و پیونگ‌یانگ با اینکه سال گذشته متعهد شدند روابط نظامی خود را تعمیق کنند، هر دو این اتهامات را رد کرده‌اند.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل در فوریه، ایالات متحده روسیه را به پرتاب موشک‌های بالستیک ارائه شده توسط کره‌شمالی علیه اوکراین در حداقل ۹ مورد متهم کرد. ناظران سازمان ملل همچنین گفتند که موشک‌های بالستیک سری هوآسونگ-۱۱ اولین بار در سال ۲۰۱۹ توسط پیونگ‌یانگ آزمایش شد.

روسیه ماه گذشته تمدید سالانه فعالیت ناظران تحریم‌های سازمان ملل را وتو کرد. این گروه به عنوان هیاتی متشکل از کارشناسان شناخته می‌شود که به مدت ۱۵ سال بر اجرای تحریم‌های سازمان ملل علیه کره‌شمالی به دلیل برنامه‌های موشکی و هسته‌ای این کشور نظارت داشته‌اند. ماموریت هیات کارشناسان فعلی امروز (سه‌شنبه) به پایان می‌رسد.

چند روز پس از حمله ۲ ژانویه، دفتر دادستانی منطقه خارکیف قطعاتی از موشک را در اختیار رسانه ها قرار داد و مدعی شد که این موشک با مدل‌های روسی متفاوت است و «ممکن است این موشکی باشد که کره‌شمالی تهیه کرده باشد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه/ «مغز متفکر پوتین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین
  • ۵ واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا ناقض حقوق بشر شناخته شدند
  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟