Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: درختان چنار کهنسال شهر بار شهرستان نیشابور در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۹۱۳ و تاریخ ۱۸ آبان امسال به ثبت رسید.

محمود طغرایی با اعلام این خبر اظهار کرد: در ورودی شهر بار و در کنار مسجد جامع ۲ درخت چنار کهنسال با تنه به هم چسبیده قرار دارد که سایه‌سار این درختان مامن آرامش ساکنان شهر به‌ خصوص کهنسالان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: این درختان بین اهالی شهر و به‌ خصوص قدیمی‌های شهر بار بسیار مورد احترام است تا جایی که به گفته خودشان هر روز برای حفاظت از درختان در کنار آن می‌نشینند و مراقب هستند که به آن‌ آسیبی نرسد.

مدیر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی در مورد ارزش‌گذاری این آثار به لحاظ گردشگری عنوان کرد: شهر بار به دلیل برخوداری از طبیعت زیبا و سرسبز، آب و هوای مطلوب و وجود آبشار در شمال آن بسیار مورد توجه گردشگران شهرستانی و استانی قرار دارد. گردشگران در ورود به شهر بار و رسیدن به آبشار قبل از هر چیز از کنار درخت چنار کهنسال می‌گذرند که آب قنات و آبشار از کنار آن می‌گذرد و مسجد جامع شهر نیز در کنار آن قردار دارد؛ بنابراین گردشگران ابتدا در کنار درخت دقایقی را به استراحت و انجام امور دینی می‌پردازند.

طغرایی استفاده از ظرفیت‌ شهرداری‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی را برای حفاظت و معرفی این اثر ضروری دانست و گفت: شستشوی شاخه‌های درخت به منظور زدودن غبار و آلودگی برای رشد بهتر برگ‌ها، حصارکشی اطراف درخت با مصالح طبیعی، آزادسازی اطراف تنه درخت، حفظ حقابه زیستی درخت، جلوگیری از انباشت زباله در اطراف درخت، تعیین حریم و جلوگیری از ساخت و ساز در محدوده حریم، نصب تابلو در کنار درخت و ثبت اطلاعات درخت کهنسال به منظور آشنایی با آن برای گردشگران از جمله برنامه‌های پیشنهادی برای حفاظت از این اثر ملی است.

بر اساس گزارش روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی وی اضافه کرد: قدمت این درختان حدود ۴۰۰ سال تخمین زده شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ثبت ملي فهرست آثار طبیعی و ملی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی نيشابور درخت کهنسال خراسان رضوی چنار کهنسال شهر بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۹۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کهنسال‌ترین معلم ایران درگذشت/ عکس

به گزارش خبرآنلاین،اسعد رسولی روز جمعه اظهار کرد: مرحوم حجازی متولد سال ۱۲۹۶ بود که در سال ۱۳۱۶ به عنوان معلم در اموزش و پرورش استخدام شد و یکی از نخستین معلمان این شهر به شمار می آمد.

ایرنا در خبری نوشت:وی اضافه کرد: این معلم دلسوز و پرتلاش پس از ۳۴ سال خدمت در آموزش و پرورش مهاباد سرانجام در سال ۱۳۵۶ و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به درجه بازنشستگی نایل آمده بود.

رییس آموزش و پرورش مهاباد گفت: مرحوم حجازی در دوران خدمتش در تمامی مقاطع تحصیلی به تدریس مشغول بود و علاوه بر ریاست اداره آموزش و پرورش، مسوولیت سازمانان جوانان و هلال احمر (شیرو خورشید) مهاباد را نیز در کارنامه مدیرتی خود داشت.

وی اظهار کرد: از مرحوم حجازی چند تالیف شامل کتاب خاطرات و دیوان اشعار به زبان های کُردی و فارسی به یادگار مانده است که هنوز به چاپ نرسیده است.

آیین تشییع و خاکسپاری مرحوم حجازی با حضور گسترده مردم بویژه شاگران وی در آرامستان باغ فردوس مهاباد برگزار و مجلس ترحیم وی در مسجد مولوی این شهرستان برگزار می شود.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902306

دیگر خبرها

  • (ویدئو) شایعۀ قطع درخت در پارک لاله صحت ندارد
  • لحظه نجات فرد پناهنده بر روی درخت در سیل (فیلم)
  • کهنسال‌ترین معلم ایران درگذشت + سوابق
  • کهنسال‌ترین معلم ایران در مهاباد درگذشت
  • کهن‌ سال‌ ترین معلم ایران درگذشت
  • کهنسال‌ترین معلم ایران درگذشت / معلم مهابادی که بود؟ + عکس
  • کهنسال‌ترین معلم ایران درگذشت/ عکس
  • کهنسال‌ترین معلم ایران در این شهر درگذشت + عکس | او در چه سالی بازنشسته شده بود؟
  • شاهکار جدید در پارک لاله؛ برنامه جدید شهرداری در بوستان‌ مملو از درخت | تصویر
  • چنار ۸۰ ساله‌ای که در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند