Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: بامداد پنجشنبه 5 اسفند(24 فوریه) به دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، ارتش این کشور به اوکراین یورش برد؛ بحرانی که اکنون وارد هشتمین روز خود شده، واکنش های جهانی زیادی را به همراه داشته است و دورنمایی مشخصی برای پایان آن وجود ندارد.

آمریکا 22 نهاد دفاعی روسیه را تحریم کرد ۱۴۰۰/۱۲/۱۲ - ۰۲:۳۹

رسانه‌های روسی چهارشنبه شب به وقت تهران از تحریم ۲۲ نهاد مرتبط با بخش دفاعی روسیه خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری «اینترفکس» کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده تصمیم گرفته است تحریم‌هایی را علیه ۲۲ نهاد روسی مرتبط با بخش دفاعی اعمال کند. کاخ سفید در بیانیه‌ای که در وبگاه خود منتشر کرد، اعلام کرد: «این اقدامات شامل تحریم‌‌های کامل علیه نهادهای دفاعی روسیه است.»

در این بیانیه آمده است: «در مجموع، 22 نهاد مرتبط با دفاع روسیه، از جمله شرکت‌هایی که جنگنده، خودروهای زرهی سامانه جنگ الکترونیک، موشک‌ وهواپیماهای بدون سرنشین برای ارتش روسیه تولید می‌کنند، تحت این تحریم‌ها قرار خواهند گرفت.»

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نیز نوشت که «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده ممکن است ورود کشتی‌های روسی به بنادر آمریکا را ممنوع کند.

در جبهه دیپلماتیک نیز این دو کشور به شدت وارد تنش باهم شده‌اند به طوریکه وزارت خارجه روسیه در واکنش به اقدام غیر قانونی ایالات متحده در اخراج یک دیپلمات روسیه در سازمان ملل متحد، یک دیپلمات آمریکا مستقر در مسکو را اخراج کرد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که بی‌میلی آمریکا به مذاکره راهی را برای روسیه جز اخراج یک دیپلمات آمریکایی از مسکو باقی نمی گذارد .مسکو همچنین از واشنگتن خواست که "منطقی" باشد و از تشدید تنش‌ها خودداری کند.

 

تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره جنایات جنگی در اوکراین ۱۴۰۰/۱۲/۱۲ - ۰۲:۳۸

 

دیوان کیفری بین‌المللی از آغاز تحقیقات این دادگاه درباره جنایات جنگی احتمالی در اوکراین خبر داد.

«کریم احمد خان» دادستان بخش جنایات جنگی در دیوان کیفری بین‌المللی گفت تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی احتمالی، جرائم علیه بشریت یا نسل‌کشی در اوکراین را در بازه سال ۲۰۱۳ تاکنون، آغاز کرده است.

وی در این‌باره توضیح داد: «این ارجاعات به دفتر من امکان می‌دهد تا از ۲۱ نوامبر ۲۰۱۳ به بعد، تحقیقاتی را درباره وضعیت اوکراین آغاز کنم، و بدین ترتیب هرگونه اتهامات گذشته و حال در مورد جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت یا نسل‌کشی ارتکاب یافته توسط هر شخصی در هر بخشی قلمرو اوکراین را در حیطه‌ی خود قرار دهد».

شهر «خِرسون» به تسلط روس‌ها درآمد

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» به نقل از مقامات اوکراینی نوشت: «خرسون به اولین شهر بزرگ تحت کنترل روسیه از زمان شروع جنگ تبدیل شد. نیروهای روسی خود را به شهرداری خرسون رسانده‌اند».

این منابع به نیویورک‌تایمز گفتند: «ارتش اوکراین از شهر خارج شد و به سمت میکولایف در شمال کشور حرکت کرد. فرمانده نیروهای روسی به ما اطلاع داد که دولت جدیدی مشابه دونتسک و لوهانسک در خرسون ایجاد خواهد کرد».

وزارت دفاع روسیه نیز لحظاتی بعد رسماً اعلام کرد شهر خِرسون به کنترل نیروهای روس درآمده است.

 قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا در حمایت از اوکراین

خبرنگار شبکه «الجزیره» از واشنگتن گزارش داد: «مجلس نمایندگان آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای را برای حمایت از اوکراین تصویب کرد. این  قطعنامه خواستار آتش بس فوری و خروج کامل نیروهای روسیه شده است».

بر اساس این گزارش، قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا درباره اوکراین، حمایت کامل واشنگتن از حاکمیت دولت کی‌یف بر خاک این کشور را اعلام کرده و از استفاده کامل از تحریم‌ها برای منزوی کردن روسیه از اقتصاد جهانی حمایت می‌کند.

الجزیره به نقل از خبرنگار خود نوشت: «قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا از واشنگتن و متحدانش می‌خواهد فورا کمک‌های دفاعی به اوکراین برسانند».

جواب منفی دوباره آمریکا به درخواست پرواز ممنوع در اوکراین

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا گفت: «ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین به معنای قرار دادن ما در جنگ با روسیه است»

آستین با رد درخواست «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برای برقراری منطقه پرواز ممنوع در سراسر این کشور، تاکید کرد: «ما در اوکراین با روسیه نخواهیم جنگید».

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اوکراین اختلاف روسیه و اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین زهره فکور صبور تحولات اوکراین روسیه پوتین آمریکا اوکراین اروپا مذاکرات وین اوکراین اختلاف روسیه و اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین زهره فکور صبور مجلس نمایندگان آمریکا جنایات جنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۹۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین طی نشست سران گروه ۲۰ در اوساکا ژاپن - ژوئن ۲۰۱۹

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روسیه: ۹۱۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • مسکو: روسیه «نووباخموتوکا» را آزاد کرد/ دفع ۱۳ ضدحمله اوکراینی‌ها
  • روسیه محل اقامت مزدوران ارتش اوکراین را بمباران کرد
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • روسیه: ارتش اوکراین بیش از هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند
  • ۶۶ پهپاد ارتش اوکراین در منطقه «کراسنودار» روسیه منهدم شدند
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی