Web Analytics Made Easy - Statcounter

خجسته مهر گفت: موضوع بهینه سازی، یک بحث ملی و فرابخشی است و بحث تقاضا و بهینه سازی مصرف نیز، متولیان متعددی دارد؛ یعنی، از بخش خانگی و تجاری گرفته تا بخش‌های صنعتی و نیروگاهی نقش و سهم دارند. شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، هم اکنون نیز پروژه‌های متعددی دارد که تعدادی از آن‌ها در حال اجراست.

به گفته او، مسئولان در سال‌های گذشته نتوانستند از ظرفیت این شرکت استفاده حداکثری را ببرند و شرکت ملی نفت، در حال برنامه ریزی برای قوت بخشیدن به آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق ماده ششم از فصل دوم اساسنامه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت (مصوب هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۹۲/۳/۲۹ و به استناد ماده ۹ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب ۱۳۸۹)، این شرکت علاوه بر اینکه باید از بخش‌های مرتبط برای کاهش شدت مصرف انرژی حمایت کند، وظیفه این را هم دارد که با اجرای یکسری از طرح‌ها، پتانسیل‌های صرفه‌جویی در خود صنعت نفت را هم محقق کند.

به منظور نصف شدن شدت مصرف انرژی در ایران تا سال ۱۴۱۰، وزارت نفت در سال ۱۳۷۹ اقدام به تاسیس شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تحت مدیریت شرکت ملی نفت ایران کرد اما به گفته نصرت الله سیفی مدیرعامل اسبق شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، طی ۲۰ سال گذشته، این شاخص در کشور ما نه تنها نصف نشده، بلکه افزایش هم یافته است.

مجلس شورای اسلامی نیز در دستور تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت در دولت یازدهم و دوازدهم، اعلام کرد که شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، اگر چه در زیرمجموعه وزارت نفت وجود داشته؛ اما تقریباً یکی از کم کارترین زیرمجموعه‌های این وزارتخانه بوده است.

شدت مصرف انرژی به صورت میزان انرژی مورد نیاز برای تولید یک واحد از تولید ناخالص ملی هر کشور، تعریف می‌شود که هرقدر کمتر باشد، آن کشور از اقتصاد بهتری برخوردار می‌شود و این موضوع علتی است برای آن که اغلب کشورها به دنبال اجرای طرح‌های بهینه سازی مصرف هستند.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در بیانیه خود در ششمین نشست سران عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز، اعلام کرده بود که ایران برای افزایش صادرات گاز و افزایش سهمش از بازارهای جهانی انرژی، طرح‌های بهینه سازی مصرف در داخل کشور را در دست اجرا دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بهینه سازی مصرف سوخت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت مصرف انرژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۹۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره‌سازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در بارندگی‌های یک هفته اخیر بیشترین میزان ذخیره‌سازی رواناب در سد‌های حاجی آباد زیرکوه و نهرین شهرستان طبس انجام شد. 

عباس سارانی افزود: یک میلیون و ۶۴۰ هزار مترمکعب در سد حاجی آباد زیرکوه و ۹۷۰ هزار متر مکعب در سد نهرین طبس رواناب مهار شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: در بارندگی‌های چند روز گذشته حجم فعلی مخازن سد‌های استان به ۱۸.۵ میلیون مترمکعب رسید.

به گفته وی در حال حاضر ۲۴ درصد مجموع ظرفیت هشت سد مخزنی استان که معادل ۷۵ میلیون مترمکعب است آبگیری شده است.

دیگر خبرها

  • افتتاح مرکز پایش هوشمند انرژی برق در همدان
  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم
  • شروع طوفانی معاملات برق؛ جهش ۶۸۴ میلیارد ریالی در بورس انرژی
  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • ارسال بیش از ۳۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه سبلان اردبیل
  • تأمین آب آشامیدنی روستای کهن دژ در بخش ناغان
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • ذخیره‌سازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی
  • مصرف بهینه آب در استان بوشهر ضروری است
  • هوجیچا ؛ از چای سبز برشته شده ژاپنی تا تقویت عملکرد شناختی!